Rijbak en paddock op harde kleigrond

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

CobCowgirl

Rijbak en paddock op harde kleigrond

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-25 15:32

Ik krijg dit jaar mijn paarden aan huis en er zijn nog weinig tot geen voorzieningen.

Op dit moment ben ik heel erg benieuwd hoe ik de bodem van de rijbak, paddock & tracks het beste kan opbouwen. Ik ben me er bewust van dat deze grond een kostenplaatje met zich meebrengt en het hoeft niet allemaal in een keer, maar wel het liefst direct goed.

De rijbak wilde ik als volgt doen:

40cm afgraven, worteldoek + drainagebuizen.
20 cm drainagezand + 20 cm toplaag

De paddock en tracks:

40cm afgraven, worteldoek + drainagebuizen.
20 cm menggranulaat + 20 cm zand of padvast.

Ik vermoed dat het nog beter is om paddockroosters bovenop het menggranulaat te doen en deze op te vullen met zand, maar dat is ontzettend duur. Ik wil in eerste instantie kijken of ik een droge paddock kan creeren zonder roosters.

Willen jullie eigen ervaringen mbt de grondsoort en bodemopbouw met mij delen? Alvast bedankt!

Talishe

Re: Rijbak en paddock op harde kleigrond

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-25 15:42

Als je dan toch bezig bent zou ik van de rijbak een eb en vloed bodem (laten) maken. Dan heb je helemaal geen last van de ondergrond en kan je altijd rijden.

Wij hebben op de klei een eb en vloed bak laten aanleggen. Onze paddock is opgebouwd zoals jij aangeeft, alleen zonder worteldoek omdat men aangaf dat paarden dat toch opgraven. Wij hebben de drainageslangen bedekt met grof grind en daar zand bovenop.

Bij extreem veel regen staan er in de paddock toch wel wat plassen, terwijl de bak altijd gelijk alles afvoert.

CobCowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-25 10:20

Ik ga nog even in een eb- en vloedsysteem duiken, maar op zich vind ik het niet erg als ik af en toe een paar dagen niet kan rijden. Ik wil sowieso lid worden van de rijvereniging, dus op dat soort momenten zou ik de trailer kunnen pakken en binnen rijden.

Nog even een vraag: Hoe onderhoud je de rijbak en paddock vervolgens?

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-25 10:52

Wij zijn begonnen met een paddock en grote longeercirkel die zijn aangelegd met een 'basic' bodem. 40 cm klei afgegraven, drainagebuizen en een dan een mix van zand, maar zonder speciale toplaag die je voor een rijbak wel zou aanleggen.

Vervolgens hebben we de paddock en longeercirkel samengevoegd tot ruime 'rijpaddock'. Daarvoor hoefden we eigenlijk alleen nog 2 hoekjes te doen + toplaag met vezels. Er is een extra paddock naast gemaakt door de bodem om te zetten (klei onder de zandlaag gegooid) en we hebben drainage aangelegd.

Afbeelding

Ik moest steeds sparen of een paard verkopen om weer een stukje te kunnen doen, vandaar dat het in etappes ging.

Slepen deed ik met een pallet achter de auto, maar inmiddels heb ik een baksleep speciaal voor de auto. Weer een gevalletje van keuzes/prioriteiten. We zouden ooit wel een trekkertje willen hebben.

Na zoveel jaar zou de drainage in de bak/rijpaddock doorgespoten of vernieuwd mogen worden. Nu is na stortregen zo:

Afbeelding

Gelukkig is de bodem altijd stabiel en kan je er zelfs met veel water wel in rijden.

carika

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-25 12:24

Ik zou de hoogte in bouwen en niet uitgraven.

CobCowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-25 12:47

_Lorette_ schreef:
Wij zijn begonnen met een paddock en grote longeercirkel die zijn aangelegd met een 'basic' bodem. 40 cm klei afgegraven, drainagebuizen en een dan een mix van zand, maar zonder speciale toplaag die je voor een rijbak wel zou aanleggen.

Vervolgens hebben we de paddock en longeercirkel samengevoegd tot ruime 'rijpaddock'. Daarvoor hoefden we eigenlijk alleen nog 2 hoekjes te doen + toplaag met vezels. Er is een extra paddock naast gemaakt door de bodem om te zetten (klei onder de zandlaag gegooid) en we hebben drainage aangelegd.

[ Afbeelding ]

Ik moest steeds sparen of een paard verkopen om weer een stukje te kunnen doen, vandaar dat het in etappes ging.

Slepen deed ik met een pallet achter de auto, maar inmiddels heb ik een baksleep speciaal voor de auto. Weer een gevalletje van keuzes/prioriteiten. We zouden ooit wel een trekkertje willen hebben.

Na zoveel jaar zou de drainage in de bak/rijpaddock doorgespoten of vernieuwd mogen worden. Nu is na stortregen zo:

[ Afbeelding ]

Gelukkig is de bodem altijd stabiel en kan je er zelfs met veel water wel in rijden.

Aah ok, qua onderhoud valt het mee dus. En ik zal ook improviseren met een sleep voor de bak, want een trekker is er nog niet. Wel logisch om het in etappes te doen hoor, dat zal ik ook zeer waarschijnlijk gaan doen mbt meer paddocks en bodemverbetering (dus ooit toch paddockroosters enz)

CobCowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-25 12:50

carika schreef:

Hoe zou je dat aanpakken? Oprechte interesse, want wij denken er ook wel aan om het deels op te bouwen ipv uit te graven ivm vergunningen.

Zou je dan bijv. alleen sleuven graven voor de drainage, vervolgens gronddoek + buizen. Paddock afzetten met kantopsluitingen en daarna puin, grind of zand?

carika

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-25 13:04

CobCowgirl schreef:
carika schreef:

Hoe zou je dat aanpakken? Oprechte interesse, want wij denken er ook wel aan om het deels op te bouwen ipv uit te graven ivm vergunningen.

Zou je dan bijv. alleen sleuven graven voor de drainage, vervolgens gronddoek + buizen. Paddock afzetten met kantopsluitingen en daarna puin, grind of zand?

Precies dat. Ik zou wel goed kijken op welke plek je gronddoek aanbrengt. Die kan heel snel dicht slippen en voor onkruid zou ik het niet nodig vinden als je regelmatig sleept. Als je puin als drainage laag aanbrengt is doek wel handig om te voorkomen dat puin omhoog kan komen.

Met slecht weer eens in de buurt rondrijden en de bakken bekijken. Dan zie je wel waar een zwembad is en waar juist een droge bak ligt, daar eens vragen wie de bak heeft aangelegd ;)

CobCowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-25 14:51

Dankjewel!

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-25 15:09

Persoonlijk zou ik het uitbesteden aan een professionele rijbakbouwer of in ieder geval advies vragen bij een professioneel rijbakbouwer. Die hebben echt de beste ervaring qua bodemopbouw en zandsoorten.

Ken helaas toch best wat situaties waarbij mensen zelf veel geld uitgegeven hebben, maar niet het gewenste resultaat hebben.

Wij hadden hetzelf in eerste instantie uitbesteed aan een loonwerker die veel rijbakken deed. Wij hebben leem.

Resultaat was echt dramatisch. Uiteindelijk is alles afgegraven en door een professional opnieuw gedaan en nu naar alle tevredenheid.

nikkel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-25 16:21

Zowel gronddoek als drainage buizen slibben op termijn dicht. Vanuit professioneel oogpunt, is het beter om op te bouwen, dan om uit te graven en op te bouwen. Dan kan het water ook beter afvoeren.

tirzasarah10

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-25 17:46

Geen idee waar je kom te zitten maar de klei is niet zo interessant als je ga afschrijven, welke grond lagen daar onderzitten wel. Hier zit bijv 80 cm klei maar daarna zand. Ik heb hier 40cm laten afgraven en zand er op. Bak is praktisch altijd droog en als hij nat is is het snel weg en altijd nog begaanbaar. Zomer wel snel zwaar dus goed sproeien.
Ik zou je wensen vooral bij een lokale loonwerker neer leggen die kennen de grond door en door.

Veel plezier op je nieuwe stek :D

Floortje_NL

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-25 18:50

Wij zitten op klei en vanaf 80cm diepte zand.

Ik heb geen sloot om met drainage naartoe te gaan.

Iets meer dan 5 jaar geleden heb ik door een plaatselijke loonwerker een paddock van 18x28 aan laten leggen.

Er is 40/50cm afgegraven. Van onder naar boven:
- wegendoek
- 40cm grof gebroken puin
- kunstgras matten (oude sportvelden)
- betonnen insluitbanden op de matten
- 15cm mc3 cycloonzand

Ik heb onder de paddock dus een enorme waterbuffer in het puin waarna het weg kan zakken in de bodem.

Als het de hele dag non stop regent heb ik een paar plassen maar die zijn binnen een uur weer weg gezakt. Dat ik uberhaupt plassen heb komt doordat het zand na zoveel jaar een beetje dicht geslagen is. Ik heb nu nog een 5 à 10cm aan zand liggen en daar komt binnenkort 5cm aan brekerszand bij. Zodra dat mengt komt er weer wat lucht en drainage in de toplaag.

Ik vind de kunstgras matten helemaal geweldig als barriëre tussen puin en zand. Blijft goed draineren en tussen de grasvezels raakt het verzadigd met zand. Oftwel ze zijn loeizwaar! Een fanatieke graver zou er alleen iets mee kunnen als je net de pech hebt dat hij ergens op een randje zit. En dan nog liggen ze bij mij 30cm overlappend dus dan wens ik hem succes. Mijn toplaag is hier en daar wat dun geworden dus soms komt er wat mat tevoorschijn. Geen enkel probleem want ze zijn onverwoestbaar (prikpaaltje erin steken kan je vast vergeten) en zo zwaar dat hij altijd mooi vlak blijft liggen.

Qua onderhoud doe ik 2x per dag uitmesten, elke dag de restjes hooi rond de voerplaatsen (betonnen veeroosters) weg harken en 1x in de maand slepen.

In de zomer doe ik wel sproeien, omdat de paddock anders te zwaar wordt en gaat stoffen.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-25 00:31

Als je op bouwt kun je zelfs opeens betonplaat een goede gedraineerde bak aanleggen. Eb en vloed bakken hebben immers ook een waterdicht folie op de bodem...

Ik zou alleen de graszode afgraven of stuk laten frezen, dan desnoods een doek er tussen waarboven de drainagebuizen komen en dan je drainagezand en toplaag zand.

Laurievc

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-25 07:36

Ik heb op (heel harde) kleigrond een eb- en vloedbodem aangelegd. Paddocks voorlopig niet aangepakt en is in de winter wel een probleem dus dat staat als volgende op de planning.

CobCowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-25 17:56

boemel schreef:
Persoonlijk zou ik het uitbesteden aan een professionele rijbakbouwer of in ieder geval advies vragen bij een professioneel rijbakbouwer. Die hebben echt de beste ervaring qua bodemopbouw en zandsoorten.

Ken helaas toch best wat situaties waarbij mensen zelf veel geld uitgegeven hebben, maar niet het gewenste resultaat hebben.

Wij hadden hetzelf in eerste instantie uitbesteed aan een loonwerker die veel rijbakken deed. Wij hebben leem.

Resultaat was echt dramatisch. Uiteindelijk is alles afgegraven en door een professional opnieuw gedaan en nu naar alle tevredenheid.

We krijgen komend weekend advies van een professional, maar gaan het vervolgens grotendeels wel zelf met een loonwerker en de juiste machines uitvoeren.

Het is ook weer geen hogere wiskunde en ik ben maar een recreatieve ruiter die een paar x per week wil rijden. De rijbak zal in de periode vooral ook als paddock gebruikt worden.

CobCowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-25 17:57

nikkel schreef:
Zowel gronddoek als drainage buizen slibben op termijn dicht. Vanuit professioneel oogpunt, is het beter om op te bouwen, dan om uit te graven en op te bouwen. Dan kan het water ook beter afvoeren.

Hier ga ik zeker eens beter induiken, dankjewel!

CobCowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-25 17:58

joyce B schreef:
Als je op bouwt kun je zelfs opeens betonplaat een goede gedraineerde bak aanleggen. Eb en vloed bakken hebben immers ook een waterdicht folie op de bodem...

Ik zou alleen de graszode afgraven of stuk laten frezen, dan desnoods een doek er tussen waarboven de drainagebuizen komen en dan je drainagezand en toplaag zand.

Hier heb ik zelf ook aan zitten denken en ga het morgen even voorleggen aan degene van wie we advies krijgen.

nikkel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-25 20:38

Zelf ook een keer een professionele dressuur bak aangelegd met gebruikte grintplaten als ondergrond en 20 cm1 grof ophoogzand. De conditie was wel, dat er niet ingesprongen zou worden. Bak heeft jarenlang zonder enig probleem gefunctioneerd. Als je een paard met peesproblemen hebt is dit wel de oplossing. Bij voldoende onderhoud blijft de bak altijd vlak en stabiel.