Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
_Lorette_ schreef:Wij zijn begonnen met een paddock en grote longeercirkel die zijn aangelegd met een 'basic' bodem. 40 cm klei afgegraven, drainagebuizen en een dan een mix van zand, maar zonder speciale toplaag die je voor een rijbak wel zou aanleggen.
Vervolgens hebben we de paddock en longeercirkel samengevoegd tot ruime 'rijpaddock'. Daarvoor hoefden we eigenlijk alleen nog 2 hoekjes te doen + toplaag met vezels. Er is een extra paddock naast gemaakt door de bodem om te zetten (klei onder de zandlaag gegooid) en we hebben drainage aangelegd.
[ Afbeelding ]
Ik moest steeds sparen of een paard verkopen om weer een stukje te kunnen doen, vandaar dat het in etappes ging.
Slepen deed ik met een pallet achter de auto, maar inmiddels heb ik een baksleep speciaal voor de auto. Weer een gevalletje van keuzes/prioriteiten. We zouden ooit wel een trekkertje willen hebben.
Na zoveel jaar zou de drainage in de bak/rijpaddock doorgespoten of vernieuwd mogen worden. Nu is na stortregen zo:
[ Afbeelding ]
Gelukkig is de bodem altijd stabiel en kan je er zelfs met veel water wel in rijden.
carika schreef:Ik zou de hoogte in bouwen en niet uitgraven.
CobCowgirl schreef:carika schreef:Ik zou de hoogte in bouwen en niet uitgraven.
Hoe zou je dat aanpakken? Oprechte interesse, want wij denken er ook wel aan om het deels op te bouwen ipv uit te graven ivm vergunningen.
Zou je dan bijv. alleen sleuven graven voor de drainage, vervolgens gronddoek + buizen. Paddock afzetten met kantopsluitingen en daarna puin, grind of zand?
boemel schreef:Persoonlijk zou ik het uitbesteden aan een professionele rijbakbouwer of in ieder geval advies vragen bij een professioneel rijbakbouwer. Die hebben echt de beste ervaring qua bodemopbouw en zandsoorten.
Ken helaas toch best wat situaties waarbij mensen zelf veel geld uitgegeven hebben, maar niet het gewenste resultaat hebben.
Wij hadden hetzelf in eerste instantie uitbesteed aan een loonwerker die veel rijbakken deed. Wij hebben leem.
Resultaat was echt dramatisch. Uiteindelijk is alles afgegraven en door een professional opnieuw gedaan en nu naar alle tevredenheid.
joyce B schreef:Als je op bouwt kun je zelfs opeens betonplaat een goede gedraineerde bak aanleggen. Eb en vloed bakken hebben immers ook een waterdicht folie op de bodem...
Ik zou alleen de graszode afgraven of stuk laten frezen, dan desnoods een doek er tussen waarboven de drainagebuizen komen en dan je drainagezand en toplaag zand.