Alternatief equibedding

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Nimmy

Alternatief equibedding

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-25 21:21

Na jaren tevreden equibedding gebruiker te zijn geweest moet ik overstappen op wat anders. Heb nu andere strokorrels, maar die zijn lang zo fijn niet. Wie weet een goed alternatief? Bij voorkeur vergelijkbare korrels.

horsii

Re: Alternatief equibedding

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-25 00:30

Gehakseld stro

Setteli

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-25 01:06

horsii schreef:
Gehakseld stro

Ja heb ik ook. Had eerst ook Equibedding, maar werd me op een gegevens moment echt te duur.
Nu laat ik een hele pallet met gehakseld stro komen van www.Stallspan.eu Tot nu toe daar het goedkoopste. En ik kan het gewoon buiten opslaan.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-25 12:29

Setteli schreef:
horsii schreef:
Gehakseld stro

Ja heb ik ook. Had eerst ook Equibedding, maar werd me op een gegevens moment echt te duur.
Nu laat ik een hele pallet met gehakseld stro komen van https://www.Stallspan.eu Tot nu toe daar het goedkoopste. En ik kan het gewoon buiten opslaan.

Hoe hou je ratten/muizen uit je pakken?
Hier waren meerdere pakken grote gaten in gebeten en gehakseld stro eruit gehaald om de valse muren mee te vullen als nestplaats. Zoveel dat ik het niet meer aandurf een halve of hele palet te laten leveren en dus per 5 pakken ga halen.

turtlelito

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-25 12:42

Ik heb ook al jaren Equibedding. Ben samen met een aantal mensen ook bezig geweest om een eventuele alternatief verdeelpunt te beginnen, maar dat was gezien de afname (veel kleine gebruikers die maar 1 x per jaar afnemen, zoals ikzelf ook doe) niet rendabel.

Ik ga nu zelf aankomende zaterdag de stropellets ophalen in Duitsland (net over de grens bij Emmen) bij Stallets. Dit zijn dezelfde korrels (dus met langere stukjes stro dan degenen die je nu in Nl kan krijgen). Niet optimaal (voor ons drie uur enkele reis met de aanhanger), maar ik heb maar 1 x per jaar een pallet nodig, dus nog net te doen.

criollo_yess

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-25 12:51

Hier ook jaren Equibedding gebruikt. Nu combi van reguliere strokorrels (onderlaag) en gehakseld stro in de stallen, maar mis de Equibedding nog steeds.

@ turtelito, wat betaal jij voor een pallet Stallets als je die zelf ophaalt? Zou misschien ook iets voor ons zijn, wij zitten vlak bij Emmen.

turtlelito

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-25 12:52

@criollo_yess: 435 euro

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-25 12:58

Begrijp ik het goed dat Equibedding ermee gestopt is?

Nimmy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-25 12:58

turtlelito schreef:

Is dat een bigbag of losse zakken?

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-25 13:21

Rocamor schreef:

:j

https://www.facebook.com/groups/2375135 ... 107280200/
Citaat:
10 september 2024
Hier het bericht van Ronald:
Goedemorgen, we willen u even op de hoogte stellen dat we zijn gestopt met de verkoop van Equibedding strokorrels. We vinden het jammer dat we deze keuze hebben moeten maken, langs deze weg willen we u dan ook bedanken voor het vertrouwen wat u in ons heeft gehad. Met vriendelijke groet, Ronald Reurink P.S we zijn nog in gesprek over eventuele overname, hiervan houden we u graag op de hoogte mocht u hier belang bij hebben.

Als je bij google kijkt staat er ook permanent gesloten.
Maar waarom het op zijn site en facebook niet staat weet ik ook niet.

turtlelito

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-25 13:23

Nimmy schreef:
turtlelito schreef:

Is dat een bigbag of losse zakken?

Dat gaat om losse zakken (50 zakken van 20kg)

Setteli

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-25 11:53

Art_Ificious schreef:
Hier waren meerdere pakken grote gaten in gebeten en gehakseld stro eruit gehaald om de valse muren mee te vullen als nestplaats. Zoveel dat ik het niet meer aandurf een halve of hele palet te laten leveren en dus per 5 pakken ga halen.

Oh dat had ik juist met de strokorrels van Equibedding. Hele rattenfamilies zaten erin en had constant lege zakken, omdat alles eruit was gelopen.
Nu met de pakken gehakseld stro helemaal geen last meer. Het zit helemaal in plastic, dat scheelt misschien wel. Ik begin bovenaan en pel langzaam naar beneden open

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-25 12:02

Ik lees graag mee.

Had strokorrels van Stallspan, prima spul, maar wordt heel erg zanderig, waardoor ik op delen van de stal geen opbouw heb van een mooie bodem. Nu een ander merk, maar die is me teveel aarde qua kleur/geur en textuur. Maak dit wel op maar ideaal is het niet.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-25 12:37

Setteli schreef:
Art_Ificious schreef:

Oh dat had ik juist met de strokorrels van Equibedding. Hele rattenfamilies zaten erin en had constant lege zakken, omdat alles eruit was gelopen.
Nu met de pakken gehakseld stro helemaal geen last meer. Het zit helemaal in plastic, dat scheelt misschien wel. Ik begin bovenaan en pel langzaam naar beneden open

Hier gehakseld tarwestro gehad (nu gehakseld koolzaadstro en daar nog geen ratten bij gehad) en bijten gewoon grote gaten in het plastic uiteindelijk.

Tijn8

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-25 12:44

ik ben door de muizen en ratten gestopt met strokorrels. Later met gehakseld koolzaadstro juist helemaal geen last meer van. Met vlas was het ook een probleem dat alle balen opengeknaagd werden

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-25 12:47

De zakken van equibedding (haalde er altijd maar een stuk of 25) kon ik in zo'n kunststof (slowfeeder-)krat doen, waardoor de ratten er niet aan zaten
Alles (stofkorrels, vlaks) dat op een pallet ligt / lag, gingen die rakkers met hun tandjes onderdoor --> lege onderste zakken / balen
Heb nu zo'n afdekzeil onder de pallet liggen en dat omhoog getrokken en boven de onderste rij balen vastgelegd. en nog een paar planken tegen de pallet. Als ze willen, kunnen ze nog door dat afdekzeil knagen maar ik zie het nu even niet. Moet straks alles weghalen en verplaatsen, ben benieuwd wat ik tegen ga komen.

Setteli

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-25 12:53

Ik had een hele rattenfamilie in de stal. Eerst hebben we de kleintjes uitgeroeid (met val, poes en handmatig :o )
En toen kwamen we erachter dat pa en ma rat een heel nest hadden gebouwd achter de stalkast. Die hebben we toen ook handmatig naar de eeuwige jachtvelden geholpen. Sindsdien geen last meer gehad.

Maar om de pakken gehakseld tarwestro is nog een heel stuk plastic gewikkeld. Ik heb alles nu ook buiten staan, misschien dat dat ook scheelt?

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-25 13:00

Rocamor schreef:

Volgens mij is het gestopt omdat het productie proces erg duur is, de leverancier van de pers heeft de ontwikkeling van de pelletpers volgens mij niet verder ontwikkeld en zijn er maar een zeer beperkt aantal persen gemaakt. Die zijn inmiddels ook jaar of 10 oud denk ik.
Om de pers te laten werken heb je een hele zware trekker qua pk’s, en dus dure,
nodig en die kruipt letterlijk over de akker.
Vanwege de hoge dieselprijzen werd dat veel te duur. En dan de gestegen prijzen van het transport.
Volgens mij kostte een big bag in de begintijd rond de 140 euro ex btw.
Als de kostprijs van een product zo hoog is, dan is het niet meer te verkopen aan de klant.
En als er maar weinig aanbod van het product is, kun je boterham niet met omzet van het product beleggen.

turtlelito

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-25 13:43

Ik had afgelopen jaar voor het eerst last van muizen in de zakken (tenminste, niet erin, maar ze knaagden de zakken door). Dit heb ik verholpen door de pallet waar de zakken op liggen op twee balken te leggen en de pallet vrij van de muur te zetten. Dat geeft de stalkatten wat meer ruimte om te doen waar ze goed in zijn.

turtlelito

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-25 19:01

criollo_yess

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-25 19:18

Dankjewel Turtlelito, is voor ons zeker interessant. Pallet Stallets in zak ophalen in Dui is 10-tallen € voordeliger dan reguliere strokorrel in NL kopen. En aangezien ik altijd errug blij was met de Equibedding gaan we dat vast doen. :D