MKZ uitbraak

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

anjali

MKZ uitbraak

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-25 13:33

Helaas is deze akelige ziekte weer opgedoken. Kan het nu zijn dat je niet meer zomaar op bezoek mag gaan op een bedrijf waar behalve paarden ook runderen aanwezig zijn?

kerstkransje

Re: MKZ uitbraak

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-25 13:41

Op dit moment een bezoekverbod bij kalverhouderijen
Dus een gewoon melkveebedrijf is nog open

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-25 13:42

Er geldt een bezoekersverbod voor vleeskalverbedrijven; dus ook als het een gemengd bedrijf is waar ook paarden van derden staan!

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-25 14:10

kerstkransje schreef:

nou, wij hebben op dit moment toch ook liever geen volk in de stal. Dus niet officieel op slot, maar wel heel voorzichtig.

De kalveren mogen niet weg op dit moment. Wel balen dat we toevallig net een geboortegolf hebben, dat wordt dus improviseren met de ruimte.

Ik hoop dat mkz niet verder uitbreid en dat het bij de 2 bedrijven blijft waar nu zieke dieren zijn gevonden. Het drama van de vorige keren ligt nog heel vers in het geheugen ook al is het 25 jaar geleden.

kerstkransje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-25 18:17

juval schreef:
kerstkransje schreef:

nou, wij hebben op dit moment toch ook liever geen volk in de stal. Dus niet officieel op slot, maar wel heel voorzichtig.

De kalveren mogen niet weg op dit moment. Wel balen dat we toevallig net een geboortegolf hebben, dat wordt dus improviseren met de ruimte.

Ik hoop dat mkz niet verder uitbreid en dat het bij de 2 bedrijven blijft waar nu zieke dieren zijn gevonden. Het drama van de vorige keren ligt nog heel vers in het geheugen ook al is het 25 jaar geleden.

Klopt hier ook een melkveebedrijf, maar officieel is het gewoon open.
Nou best spannend weer

Alja

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-25 18:42

Jeetje wat verschrikkelijk!
Ook 25 jaar geleden, wat een ramp was dat zeg :(

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-25 19:03

Heftig Juval, snap dat jullie voorzichtig zijn. En wat triest dat het gesleep met buitenlandse kalveren hier misschien weer grote gevolgen heeft.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-25 19:05

Ik hou m'n hart vast...

Ben werkzaam in de zuivelsector, en ook wij hebben te maken met kalvermesterijen. Gelukkig als afnemers... Maar als dit straks weer zo'n probleem wordt als in 2001, kan dat wel eens de nekslag voor de zuivelsector zijn... ;(

xYaartje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-25 19:25

Weet iemand waar de uitbraken zijn? Ik kom op een stal waar paarden en koeien staan (daar kom ik alleen als ik tijd heb en ben normaal niet bij de koeien in de buurt. Alleen de paarden, maar toch) en bij de kudde pony's die ik dagelijks verzorg hebben we ook twee koeien lopen waardoor ik nu in afweging zit om voorlopig even niet op die ene stal te komen.
Dit uit bescherming voor de twee koeien bij de kudde.

Woon wel dicht bij de Duitse grens.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-25 19:27

in de buurt van Berlijn

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-25 19:33

Het probleem zit 'm ook in dat er sinds 1 december 3600 kalveren uit die regio naar Nederland zijn gekomen. Dus het kan overal zijn... Betreffende stallen zullen vast op de hoogte zijn, maar dan nog...

_chou

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-25 19:40

Wij houden ook onze hart vast.

xYaartje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-25 19:41

Zou het dan nog veilig zijn om naar die stal (noem hem maar even stal 1 voor het gemak) te gaan of beter uit voorzorg voorlopig even niet gaan? Het koeien bedrijf zit echt precies op hetzelfde erf. Weet niet in hoeverre er import of export daar is. Kom er vooral voor een paard van een vriendin.
Ondanks dat de ziekte officieel gezien nog niet in Nederland is vast gesteld.

Op de stal van mijn 2 pony's hebben we namelijk ook nog 2 Geiten (en rond de lammeren tijd komen de schapen weer terug van hun logeer adres) en ik kom ook nog regelmatig bij een schapenboer om daar twee pony's te verzorgen.
Ik wil er zelf vanuit mijn eigen verantwoordelijkheid wel goed over nadenken wat nu het verstandigst is gezien stal 1 een stal is waar ik alleen kom als ik tijd heb en niet mijn hoofd prioriteit is.

Janine: Daar zit dus mijn zorg inderdaad. Dat het al overal kan zijn.

Hebben we blauwtong net achter de rug bij de schapen krijgen we dit.

_chou

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-25 19:46

Koeien en schapen zijn beide de sjaak bij dit virus, dus ik zou voor nu 1 plek kiezen om nog te komen tot het overgewaaid is (of het dusdanig erg is dat je niet meer mag komen).

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-25 19:49

xYaartje schreef:
Zou het dan nog veilig zijn om naar die stal (noem hem maar even stal 1 voor het gemak) te gaan of beter uit voorzorg voorlopig even niet gaan? Het koeien bedrijf zit echt precies op hetzelfde erf. Weet niet in hoeverre er import of export daar is. Kom er vooral voor een paard van een vriendin.
Ondanks dat de ziekte officieel gezien nog niet in Nederland is vast gesteld.

Op de stal van mijn 2 pony's hebben we namelijk ook nog 2 Geiten (en rond de lammeren tijd komen de schapen weer terug van hun logeer adres) en ik kom ook nog regelmatig bij een schapenboer om daar twee pony's te verzorgen.
Ik wil er zelf vanuit mijn eigen verantwoordelijkheid wel goed over nadenken wat nu het verstandigst is gezien stal 1 een stal is waar ik alleen kom als ik tijd heb en niet mijn hoofd prioriteit is.

Janine: Daar zit dus mijn zorg inderdaad. Dat het al overal kan zijn.

Hebben we blauwtong net achter de rug bij de schapen krijgen we dit.

Ik zou met beide boeren afstemmen wat zij acceptabel vinden en dan je eigen conclusie er aan verbinden. :) Wel superlief dat je er zo mee bezig bent.

boeflover

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-25 19:55

@xyaartje;
Het bezoekverbod op kalverhouderijen is ingesteld tot in ieder geval 19 januari. Maar ook de andere sectoren is geadviseerd (geen verplichting) om maatregelen te nemen.

Dus als je het bezoek nog uit kunt stellen tot na de 19e geeft dat waarschijnlijk beide veehouders, en jezelf, wel een gerust gevoel. Daarna zal meer duidelijk zijn of het langer duurt of niet.

https://www.nieuweoogst.nl/nieuws/2025/ ... -duitsland

xYaartje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-25 19:58

Chou, plek 1 is niet mijn hoofd prioriteit. Dat zou dus meer de plek zijn waar ik dan voorlopig niet kom.

Heb 4 plekken die wel echt mijn prioriteit zijn. Waaronder de stal van mijn 2 pony's. Dus ik denk dat ik dan voorlopig in ieder geval inderdaad niet naar stal 1 ga.

Janine. Alles voor de gezondheid van de dieren. Daarin neem ik met alle liefde mijn verantwoordelijkheid. Heb vorig jaar van dichtbij blauwtong mee gemaakt. Was al geen pretje om te zien. Dat is dan nog een ziekte via een vervelende mug die voor veel ellende zorgt waarbij je als mens niks kan besmetten, maar MKZ is natuurlijk net even wat anders en vele malen besmettelijker. Waarbij je toch wel echt na moet denken van: Wat is verstandig. Voor de dieren waar ik kom en wat mijn prioriteiten zijn en welke keuzes ik dan even moet maken komende tijd.

Ga het in ieder geval sowieso ook nog even met stal 1 overleggen, maar zelf denk ik dat ik uit voorzorg daar even niet heen ga tot er meer duidelijkheid is. We zullen het waarschijnlijk snel genoeg lezen mocht er toch een besmetting zijn in NL (al hoop ik voor de boeren van niet).

Dank je wel ook nog boeflover! Bezoek van stal 1 kan ik zeker nog uitstellen tot de 19de. Heb daar zelf geen eigen paard staan en kom er vooral voor het paard van een vriendin (en de vriendin) en voor de gezelligheid. Staat vol pension dus ik hoef er in principe niet heen.
Laatst bijgewerkt door xYaartje op 13-01-25 20:20, in het totaal 2 keer bewerkt

Kookaburra

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-25 20:02

Ik hoop ontzettend dat het, zowel in Nederland als in Duitsland, mee gaat vallen met besmettingen. Wel ontzettend fijn om te zien dat mensen al zo bewust nadenken over naar welke stal ze dan wel/niet gaan.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-25 20:29

Westerntrail

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-25 20:44

Man man man de boeren hebben wat te verduren Vogelgriep, afgelopen zomer Blauwtong Nu dan weer
MKZ Hadden we niet Pfas in de eieren, zitten ze ook nog met de wolf.
Ben ik nog wat vergeten.

Je zou er haast wat van gaan denken.....

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-25 20:46

Ja, die fipronil-ellende.

Ik hou ook mijn hart vast.

xYaartje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-25 21:13

Kookaburra schreef:
Ik hoop ontzettend dat het, zowel in Nederland als in Duitsland, mee gaat vallen met besmettingen. Wel ontzettend fijn om te zien dat mensen al zo bewust nadenken over naar welke stal ze dan wel/niet gaan.

Dank je! Ik kom nu eenmaal dagelijks/regelmatig met dieren in contact waaronder ook de risico gevallen die gevoelig zijn voor MKZ. Dan is het enige wat ik kan doen mijn verantwoordelijkheid nu al nemen tot er meer nieuws bekend is en van daaruit weer verder kijken.
Het minste wat ik kan doen als dierenverzorger en vind het ook niet meer dan logisch om te doen. De gezondheid van de dieren die ik onder mijn hoede heb staat bij mij stipt op 1.

Ook ik houd mijn hart vast en ben al heel hard aan het duimen voor de Nederlandse boeren.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-25 21:21

snorkel1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-25 21:27

Westerntrail schreef:
Man man man de boeren hebben wat te verduren Vogelgriep, afgelopen zomer Blauwtong Nu dan weer
MKZ Hadden we niet Pfas in de eieren, zitten ze ook nog met de wolf.
Ben ik nog wat vergeten.

Je zou er haast wat van gaan denken.....

O:) stikstof _-:(

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-25 21:34

Mijn paard staat op een melkveehouderij en voorlopig houden ze aan dat enkel noodzakelijk bezoek welkom is en ik heb daar alle begrip voor. We hebben hier zelf herten en geiten, die laten minder goed besmetting zien en ik zou ook niks willen riskeren.