Paard wil geen krachtvoer meer

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

ELD

Paard wil geen krachtvoer meer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-25 21:55

Mijn paard is een dikke 2 weken geleden van stal veranderd.
Ik heb mijn eigen krachtvoer meegenomen, maar na 3 dagen wilde hij dit niet meer eten. Hij eet wel nog hooi en neemt wortels en snoepjes nog aan.
Op de nieuwe stal heeft hij heel de dag door hooi (3x per dag gegeven), dit is zeker 3-4 keer zoveel als op de vorige stal. Hij komt dus absoluut niet hongerig over en is zelfs wat verdikt.

Ik heb de afgelopen 5 dagen een mash gegeven die hij normaal na een intensieve training krijgt. Deze werd wel gegeten. De emmer was leeg, maar niet uitgelikt tot het laatste beetje zoals anders. Hij begint direct hierna steeds aan zijn hooi, en eet dit de hele dag door.

Dierenarts zegt dat dit niks is om zorgen over te maken, aangezien hij goed van het hooi eet en voor de rest er in goede conditie uitziet.

Hebben jullie dit ook als eens meegemaakt? En wat hebben jullie gedaan?

just_kiki

Re: Paard wil geen krachtvoer meer

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-25 21:59

Hooi is prio, daar heeft je paard op dit moment duidelijk genoeg aan. Ik zou me er dus zelf totaal geen zorgen over maken

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-25 22:16

Waarschijnlijk heeft hij erg lekker hooi wat zijn voorkeur heeft boven krachtvoer.

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-25 22:32

Luister naar je paard?

evelien352

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-25 23:12

Ik denk dat je je geen zorgen hoeft te maken. Waarschijnlijk vind hij het hooi gewoon erg lekker, waardoor hij, doordat hij al veel meer krijgt, er ook veel meer van wil eten :)

Lindsey_99

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-25 23:26

Als het hooi erg lekker is, en voldoende voedingsstoffen bevat is het niet heel vreemd dat hij geen aanvulling nodig heeft.
Hij krijgt met genoeg hooi niet snel tekorten hoor, en over een week of 2 weer kijken of hij dan wel zijn balancer eet. Je zou evt. kunnen vragen of het hooi getest is. Want als je paard het heel erg lekker vindt zit er wellicht meer suiker in dan voorheen.

Noby24

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-25 11:42

Je paard heeft meer hooi. Dus dan eet hij daar meer van. En zitten misschien veel meer voedingsstoffen in dit hooi. Ik zou me geen zorgen maken.

ELD

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-25 11:53

Het hooi dat er nu wordt gegeven is van veel beter kwaliteit. Hiervoor zaten er altijd bladeren/dorens in en vaak ook stukken grond. Dus dat is wel heel positief!

Ik maak me alleen een beetje zorgen omdat die al 20 jaar is en niet wil dat er tekorten ontstaan. Maar ik ga dan over een paar weken terug proberen.

Bedankt allemaal!

Noby24

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-25 14:11

Eventueel aanvullen met supplementen. Lijnzaadolie of iets. Maar zou ik wel met behulp van iemand bekijken wat je paard precies nodig heeft.

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-25 14:32

Je paard kan een gevoelige maag hebben door de verhuis. Misschien kreeg je paard voorheen te weinig hooi en eet het nu bijna obsessief hooi uit angst voor schaarste.
Dat is iets wat mijn maag en stress gevoelige paard ook doet, altijd eerst hooi en bij de kleinste verandering in haar "routine" laat ze haar krachtvoer liggen. Momenteel heeft ze onbeperkt hooi en nog blijdt haar focus op het hooi.

nannyrana7

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-25 17:43

Weer precies wat je voelt nu ook sinds donderdag verhuisd en mijn paard zei ook even doe het zelf maar eten wat bij mij een hoop stress opleverde gelukkig is ze nu wel weer aan het eten alleen nog niet de hoeveelheid die het was maar hier ook heel voedzaam hooi en bij de oude stal natuurhooi dus dat zal schelen hopelijk trekt het weer snel bij en idd met hooi komen ze een heel eind

ELD

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-25 19:30

Noby24 schreef:
Eventueel aanvullen met supplementen. Lijnzaadolie of iets. Maar zou ik wel met behulp van iemand bekijken wat je paard precies nodig heeft.

De dierenarts is langs geweest en dit is met de stameigenaars besproken. Hij krijgt het dagelijks wel aangeboden, zodat als hij wil hij kan eten van het krachtvoer.

Ik ben zelfs diëtist en ik denk dat ik te veel achter zoek. Maar beetje vervorming van het beroep zeker?

Noby24

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-25 19:33

Ow ja. Dat maakt het misschien wel lastiger om je paard zo te zien.

ELD

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-25 19:34

petitparis schreef:
Je paard kan een gevoelige maag hebben door de verhuis. Misschien kreeg je paard voorheen te weinig hooi en eet het nu bijna obsessief hooi uit angst voor schaarste.
Dat is iets wat mijn maag en stress gevoelige paard ook doet, altijd eerst hooi en bij de kleinste verandering in haar "routine" laat ze haar krachtvoer liggen. Momenteel heeft ze onbeperkt hooi en nog blijdt haar focus op het hooi.

Dit kan wel! Maar nu moet ik zeggen dat hij een paar dagen aanpassing nodig had, maar hierna helemaal de rust zelve geworden is (alle paarden daar). Eten is eindelijk geen moment van stress meer. Als er eten in de stal ligt komt hij nu ook aandacht aan mij vragen en niet eerst alles zo snel mogelijk binnenschrokken. Ook ben ik niet meer de persoon waar hij extra eten aan moest vragen, dus dit vind ik zeker heel positief (vorige stal gaf ik veel extra bij omdat het te weinig was).

ELD

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-25 19:36

nannyrana7 schreef:
Weer precies wat je voelt nu ook sinds donderdag verhuisd en mijn paard zei ook even doe het zelf maar eten wat bij mij een hoop stress opleverde gelukkig is ze nu wel weer aan het eten alleen nog niet de hoeveelheid die het was maar hier ook heel voedzaam hooi en bij de oude stal natuurhooi dus dat zal schelen hopelijk trekt het weer snel bij en idd met hooi komen ze een heel eind

Ik hoop dat dit bij mij ook zo gaat zijn! Ik ga nog even afwachten en het blijven aanbieden (en vooral hem goed in het oog houden, maar ik kom er dagelijks dus geen probleem!)

Kwalitatief hooi maakt een groot verschil eh!

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-25 19:41

Hooi kan voor een paard minstens net zo smakelijk en voedzaam zijn als krachtvoer. En voor tekorten zou ik niet snel bang zijn. Dat gebeurt niet zo snel.

Annemarievzr

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-25 20:16

Het kan echt hoor ;) een groot paard alleen op hooi! Wel is het advies dan om vitaminebrok bij te geven.

Ik heb een 20jarige die naast zijn hooi nog flink wat slobber krijgt, maar wel alleen ruwvoer slobber. En een 15jarige die enkel hooi krijgt. Ik voer ca 15 kilo hooi per paard (en nu met de kou en sneeuw 20 kilo). Mijn DA zegt altijd dat ze zelfs als ze meer in training staan eigenlijk geen krachtvoer nodg hebben. Maar het beste is gewoon naar je paard luisteren.