Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
8nnemiek schreef:Mijn oudje heeft ook sinds een paar jaar een deken op. Met de hogere temperaturen een ongevoerde, en rond het vriespunt wissel ik hem voor een 100 grams.
Ik heb het idee dat hij er blij mee is.
Na het rijden kun je de zweetdeken op laten liggen totdat je paard is afgekoeld, en de deken dan wisselen voor de gewone deken. Ik deed de vacht dan vaak eerst wat opwrijven (dus met een pluk stro/hooi de vacht wat rechtop wrijven zodat er een luchtlaagje tussen staat). Dan droogt het sneller en isoleert het beter.
Elisa2 schreef:Ja over het algemeen is het juist fijner voor een ouder paard.
En dat laatste inderdaad, zweetdeken op tot de druppels er op staan en daarna pas verwisselen voor de normale deken. Mocht ze erg zweten kun je ook altijd een stukje borst scheren zodat ze de warmte beter kwijt kan en minder zweet.
Zorg dat de outdoordeken goed waterdicht is.
DubbelFun schreef:Een ouder paard doe je meestal wel plezier met een dekentje en met vorst mag er best een 200 grams op. Als je deken bevestigingen heeft om een liner aan vast te maken is dat de goedkoopste oplossing en kun je ook makkelijker van dikte wisselen.
Een deken zorgt er voor dat het lichaam juist mínder moeite hoeft te doen om zich warm te houden, daardoor blijft een ouder paard makkelijker op gewicht en gezonder.
Als de benen/hoeven erg koud aanvoelen en je merkt dat je paard moeilijker/pijnlijker gaat lopen zou je zelfs transportbeschermers om kunnen doen om CIL (Cold Induced Laminitis) te voorkomen.
Na het rijden is een zweetdeken OK, maar hierover mag je nooit een waterdichte deken doen. Een natte zweetdeken moet je vervangen door een droge en pas een winterdeken op doen als het paard droog is (en dit kan idd wel even duren).
woemp schreef:Wanneer moeten die transportbeschermers dan aan?
pol013 schreef:Hmm mijn oudje doe ik eigenlijk niet echt een plezier met een deken. Die vind zonder deken leuker en fijner. Dus die krijgt hem alleen op met echte extremen: veel wind, echt regen of de combi vorst met wind.
Die vind gewoon normaal kunnen kroelen heel belangrijk en is gewoon blijer zonder belemmerende (wel goed passende) deken. Dus nu hanteren we het 'niet, tenzij' principe.
Dus die staat met 29 eigenlijk, na een sport cariere mét, nu bijna altijd zonder deken.
Voor mij zijn dit graadmeters:
- hoe reageert je paard bij het opdoen van de deken? neutraal of geirriteerd.
- heeft je paard het daadwerkelijk koud? (of denk jij dat alleen maar) die van mij was zelfs bij -10 niet koud.
- kun je je paard nog op gewicht houden zonder?
- is je paard duidelijk stram op koude/gure dagen?
Maar ik zou niet standaard zeggen: oud, dus een deken op.
Meestal kies ik dan voor een regendeken. Die is alleen bedoeld om de ergste elementen er af te houden. Dus geen wind tussen de haren en geen nattigeheid er op.
en afhankelijk van de bouw van jouw paard. Maar ik vind een wug mooien passen dan een gewoon model omdat de schoft er toch wat meer uitkomt en daar dan veel minder druk op komt.
Popstra schreef:Ja of je denkt ach hij heeft het niet koud maar dat ie dat toch eigenlijk wel heeft op de tijden jij er niet bent...