Oudere merrie met artrose : deken?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

woemp

Oudere merrie met artrose : deken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-25 09:58

Mijn merrie is bijna 23 en heeft last van artrose.

Ze krijgt nu dagelijks hoef regulator van horses products Belgium en een schepje duivelsklauw. Sindsdien loopt ze beduidend beter. Haar hoeven groeien ook slecht.

Ze is ongeschoren.
Met de huidige kou twijfel ik om haar toch een dekentje van 100 gram op te leggen voor haar comfort.

Ik las dat meningen verdeeld zijn. Sommigen zeggen dat een deken slechter is omdat het lichaam dan minder moeite moet doen om zich warm te houden waardoor de benen ook kouder zullen hebben, anderen zeggen dan weer dat het oudere paardjes kan helpen.

Wat is jullie ervaring?

En als ik een deken zou opleggen hoe moet ik dat dan doen als ze moet rijden 1x per week? Moet je dan bij het in ene uitstappen een uitrijdeken gebruiken? En als ze dan gereden heeft leg ik normaal altijd een zweetdeken op waar het zweet dan nadien langs buiten opstaat maar als ik dan het winterdeken daarop nog zou leggen dan wordt dat vanbinnen toch vochtig of moet dat winterdeken pas terug aan als het zweetdeken uitgedaan wordt ?

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-25 10:06

Mijn oudje heeft ook sinds een paar jaar een deken op. Met de hogere temperaturen een ongevoerde, en rond het vriespunt wissel ik hem voor een 100 grams.
Ik heb het idee dat hij er blij mee is.

Na het rijden kun je de zweetdeken op laten liggen totdat je paard is afgekoeld, en de deken dan wisselen voor de gewone deken. Ik deed de vacht dan vaak eerst wat opwrijven (dus met een pluk stro/hooi de vacht wat rechtop wrijven zodat er een luchtlaagje tussen staat). Dan droogt het sneller en isoleert het beter.

woemp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-25 10:18

8nnemiek schreef:
Mijn oudje heeft ook sinds een paar jaar een deken op. Met de hogere temperaturen een ongevoerde, en rond het vriespunt wissel ik hem voor een 100 grams.
Ik heb het idee dat hij er blij mee is.

Na het rijden kun je de zweetdeken op laten liggen totdat je paard is afgekoeld, en de deken dan wisselen voor de gewone deken. Ik deed de vacht dan vaak eerst wat opwrijven (dus met een pluk stro/hooi de vacht wat rechtop wrijven zodat er een luchtlaagje tussen staat). Dan droogt het sneller en isoleert het beter.

Ok dan kan ik enkel het zweetdeken opdoen als ze klaar is en de trailer ingaat en als ik dan thuis ben terug haar winterdeken van 100 gram opleggen als het zweetdeken eraf mag :D
Ze gaat maar 1x per week naar de manege dus het zou stom zijn om haar de hele week niks aan te durven doen omwille van dat ene uurtje.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-25 10:19

Een ouder paard doe je meestal wel plezier met een dekentje en met vorst mag er best een 200 grams op. Als je deken bevestigingen heeft om een liner aan vast te maken is dat de goedkoopste oplossing en kun je ook makkelijker van dikte wisselen.
Een deken zorgt er voor dat het lichaam juist mínder moeite hoeft te doen om zich warm te houden, daardoor blijft een ouder paard makkelijker op gewicht en gezonder.
Als de benen/hoeven erg koud aanvoelen en je merkt dat je paard moeilijker/pijnlijker gaat lopen zou je zelfs transportbeschermers om kunnen doen om CIL (Cold Induced Laminitis) te voorkomen.

Na het rijden is een zweetdeken OK, maar hierover mag je nooit een waterdichte deken doen. Een natte zweetdeken moet je vervangen door een droge en pas een winterdeken op doen als het paard droog is (en dit kan idd wel even duren).

Elisa2

Re: Oudere merrie met artrose : deken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-25 10:26

Ja over het algemeen is het juist fijner voor een ouder paard.

En dat laatste inderdaad, zweetdeken op tot de druppels er op staan en daarna pas verwisselen voor de normale deken. Mocht ze erg zweten kun je ook altijd een stukje borst scheren zodat ze de warmte beter kwijt kan en minder zweet.

Zorg dat de outdoordeken goed waterdicht is.

woemp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-25 14:01

Elisa2 schreef:
Ja over het algemeen is het juist fijner voor een ouder paard.

En dat laatste inderdaad, zweetdeken op tot de druppels er op staan en daarna pas verwisselen voor de normale deken. Mocht ze erg zweten kun je ook altijd een stukje borst scheren zodat ze de warmte beter kwijt kan en minder zweet.

Zorg dat de outdoordeken goed waterdicht is.

Bedankt, dan doe ik haar straks een deken van 100 gram aan. Ik heb eentje van pagony tiger gekocht. Er staat op dat het waterdicht en ademend is.

woemp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-25 14:05

DubbelFun schreef:
Een ouder paard doe je meestal wel plezier met een dekentje en met vorst mag er best een 200 grams op. Als je deken bevestigingen heeft om een liner aan vast te maken is dat de goedkoopste oplossing en kun je ook makkelijker van dikte wisselen.
Een deken zorgt er voor dat het lichaam juist mínder moeite hoeft te doen om zich warm te houden, daardoor blijft een ouder paard makkelijker op gewicht en gezonder.
Als de benen/hoeven erg koud aanvoelen en je merkt dat je paard moeilijker/pijnlijker gaat lopen zou je zelfs transportbeschermers om kunnen doen om CIL (Cold Induced Laminitis) te voorkomen.

Na het rijden is een zweetdeken OK, maar hierover mag je nooit een waterdichte deken doen. Een natte zweetdeken moet je vervangen door een droge en pas een winterdeken op doen als het paard droog is (en dit kan idd wel even duren).

Wanneer moeten die transportbeschermers dan aan? Enkel als ze in de trailer moet? ( dat is 1x per week 15 minuten heen en 15 min terug)
Of moeten ze thuis ook een bescherming hebben aan de benen want dat heb ik nog nooit gedaan. Ze staan bij mijn thuis achter het huis dus ik kan ze altijd gemakkelijk aan en uitdoen als ik niet werken ben. Ze hebben een stalletje van 3 op 3 meter waarvan de deur altijd open is en ze dus continu vrij kunnen stappen in een paddockje van 10 op 20 meter ( de helft klinkers en de tweede helft mudcontrol platen met daarop wit zand). In de winter gaan ze een paar keer per week eventjes op de weide maar meer niet.

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-25 14:08

Mijn oudje kreeg bij koud weer een ongevoerde regendeken op. Hoewel sommigen zeggen dat dat niet goed is, platte haren o.i.d., was het paard er happy mee. Op zonnige dagen stond hij dan weer bloot.
Een gevoerde deken kan ook, maar dan zou ik niet zo snel afwisselen naar zonder deken. Dan liever de winter door met- een goed passende - deken.
Je moet vooral kijken naar je paard. Hoe reageert hij?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-25 14:22

woemp schreef:
Wanneer moeten die transportbeschermers dan aan?

Als je ziet dat ze moeilijk/pijnlijk loopt en hele koude hoeven /onderbenen heeft, dit zal niet snel gebeuren bij een jonger gezond paard, maar bij een ouder paard waarvan de hoefdoorbloeding al minder is (bijv. door ijzers of hoefbevangen achtergrond) kan de koude onder nul met een ongelijke harde ondergrond dit wel triggeren.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-25 14:47

Hmm mijn oudje doe ik eigenlijk niet echt een plezier met een deken. Die vind zonder deken leuker en fijner. Dus die krijgt hem alleen op met echte extremen: veel wind, echt regen of de combi vorst met wind.
Die vind gewoon normaal kunnen kroelen heel belangrijk en is gewoon blijer zonder belemmerende (wel goed passende) deken. Dus nu hanteren we het 'niet, tenzij' principe.

Dus die staat met 29 eigenlijk, na een sport cariere mét, nu bijna altijd zonder deken.

Voor mij zijn dit graadmeters:
- hoe reageert je paard bij het opdoen van de deken? neutraal of geirriteerd.
- heeft je paard het daadwerkelijk koud? (of denk jij dat alleen maar) die van mij was zelfs bij -10 niet koud.
- kun je je paard nog op gewicht houden zonder?
- is je paard duidelijk stram op koude/gure dagen?

Maar ik zou niet standaard zeggen: oud, dus een deken op.

Meestal kies ik dan voor een regendeken. Die is alleen bedoeld om de ergste elementen er af te houden. Dus geen wind tussen de haren en geen nattigeheid er op.
en afhankelijk van de bouw van jouw paard. Maar ik vind een wug mooien passen dan een gewoon model omdat de schoft er toch wat meer uitkomt en daar dan veel minder druk op komt.

Beemsterkaas

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-25 15:15

Wisselend, verschillende oudjes hier. Eentje kan absoluut niet zonder, andere zijn gelukkiger zonder deken (ondanks artrose, stijfheid en niet zo'n geweldige wintervacht). En dan zijn er nog die het niet veel lijkt uit te maken.

Persoonlijk vind ik mét deken wel fijner icm regen en wind voor een oudje.

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-25 15:27

Onze senior is superblij met zijn deken. Hij heeft een 100grams op, bij mooi zonnig weer gaat ie af overdag. Beetje VitD opslurpen. Bij kou, zoals nu, gaat er een 100 grams onderdeken bij. Wij doen niks met transportbeschermers en dit gaat goed.

De postst van DubbelFun snijden hout, ben het eens met haar tips, zo doen wij het ook.

Overigens wil onze andere senior perse geen deken op. Hij vindt het vreselijk. Nou ja, dan niet. Hij zou er misschien wel iets mee geholpen zijn maar hij wil het echt niet. Zijn klachten zijn niet erg genoeg op toch de deken op te doen. Dan maar niet denk ik dan. :D

Tijn8

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-25 15:28

Mijn oude man staat sinds zijn pensioen zonder deken. Hij vindt het heerlijk. Alleen bij erge regen doe ik een regendeken op als hij buiten staat.hij. Hij heeft het niet koud en een lekker dikke wintervacht. Hij staat overdag 2x 4 uur buiten en verder in de box, dat scheelt denk ik wel.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-25 15:35

pol013 schreef:
Hmm mijn oudje doe ik eigenlijk niet echt een plezier met een deken. Die vind zonder deken leuker en fijner. Dus die krijgt hem alleen op met echte extremen: veel wind, echt regen of de combi vorst met wind.
Die vind gewoon normaal kunnen kroelen heel belangrijk en is gewoon blijer zonder belemmerende (wel goed passende) deken. Dus nu hanteren we het 'niet, tenzij' principe.

Dus die staat met 29 eigenlijk, na een sport cariere mét, nu bijna altijd zonder deken.

Voor mij zijn dit graadmeters:
- hoe reageert je paard bij het opdoen van de deken? neutraal of geirriteerd.
- heeft je paard het daadwerkelijk koud? (of denk jij dat alleen maar) die van mij was zelfs bij -10 niet koud.
- kun je je paard nog op gewicht houden zonder?
- is je paard duidelijk stram op koude/gure dagen?

Maar ik zou niet standaard zeggen: oud, dus een deken op.

Meestal kies ik dan voor een regendeken. Die is alleen bedoeld om de ergste elementen er af te houden. Dus geen wind tussen de haren en geen nattigeheid er op.
en afhankelijk van de bouw van jouw paard. Maar ik vind een wug mooien passen dan een gewoon model omdat de schoft er toch wat meer uitkomt en daar dan veel minder druk op komt.

Ja of je denkt ach hij heeft het niet koud maar dat ie dat toch eigenlijk wel heeft op de tijden jij er niet bent...

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-25 15:44

Popstra schreef:
Ja of je denkt ach hij heeft het niet koud maar dat ie dat toch eigenlijk wel heeft op de tijden jij er niet bent...

Ze staan thuis. Net als bij TS. Dus ik heb hem echt op de meest onmogelijk tijdstippen in handen. En hij heeft altijd gelegenheid om de schuilen.
Dus nee, dat kan niet.

Ik heb toen met een heel strenge winter echt dag na dag klaar gestaan met mijn deken. Ik brrrrr koud uit mijn warme huis helemaal klaar om mijn paard 'te vertroetelen' maar op basis van voelen en mijn paard bekijken, iedere keer mogen besluiten dat het hem zonder deken echt prima af ging.

office

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-25 16:00

Ik vond dekens ook altijd onnodig nu toch maar een 200 grams gekocht en ik heb het idee dat het paard dat wel fijn vind.En geen waterig doorzichtig straaltje uit een neusgat meer gezien.Achteraf denk ik dat dat een teken was dat paard het toch koud gehad heeft .

woemp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-25 22:35

Ik heb een deken opgelegd en ze lijkt me wel gelukkiger. Aangezien ze in de weide achter het huis staan, kan ik ze goed in de gaten houden als ik niet op het werk ben.

office

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-25 13:47

En hoe bevalt het paard met deken ? Beter of merk je geen verschil?

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-25 15:31

Mijn senior met artrose vond het met rustig droog koud weer prima zonder deken.
Maar met regen of wanneer het koud was en flink hard waaide, bleef hij zonder deken grote delen van de dag in de schuilstal staan en met deken op ging hij rondscharrelen en meer bewegen.

Dat was voor die van mij dus het moment om wel een regendeken te gebruiken.
Maar als het daarna weer droog en zonnig weer werd, zelfs als het vroor, ging de deken er weer af.