Ervaring post saver

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Aife

Ervaring post saver

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-25 11:43

Een jaar geleden hebben we onze weide omheind. Echter was dit door omstandigheden niet met kwalitatieve palen, al hebben we de palen wel allemaal ingesmeerd met houtteer.
De laatste dagen merk ik dat er verschillende palen beginnen te rotten dus gaan we de palen moeten vervangen.

Ik kwam echter de post saver tegen. Heeft hier iemand ervaring mee? Is dit echt zijn geld waard? (In combinatie met behandelde kwalitatieve palen uiteraard)

Ibbel

Re: Ervaring post saver

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-25 11:50

Wat is een post saver?

Ik zou voor gerecycelde kunststofpalen gaan. Ben je in 1 keer van alle oliebol af.
Op de hoeken zou je dan wel extra dikke houten palen kunnen zetten of kunststof met stalen kern, want kunststofpalen buigen een beetje. Wat het voordeel heeft dat als je ze een keer een zwiep met de weidesleep geeft, ze gewoon weer terugveren ipv afknappen :+

Hier zijn ze betaalbaar te vinden: https://www.cavalo.nl/afrastering/weide ... palen.html

Of hier: https://romoga.nl/producten/detail/flyp ... ml?sef=hfp (gewoon even bellen/mailen, bestellen via de website werkt niet goed - let op: prijzen ex BTW, want het is een groothandel die overigens wel aan particulieren levert)

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-25 11:57

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-25 12:20

Lijkt mij zinloos eigenlijk. Voor het bedrag van de post saver plus de prijs van een gewone houten paal koop je een kunststofpaal. En wat ik al zei, dan ben je gewoon echt klaar en hoef je er niet meer naar om te kijken.

Ik heb hier 30 jaar geleden alles met houten palen die nog écht met houtteer waren geimpregneerd (houtteer mag al jaren niet meer) afgezet. Sommige van die houten palen staan nog steeds, échte teer beschermt echt goed, maar alles wat in de loop der tijd is afgerot wordt door kunststof vervangen. Er staan er nu al een stuk of 100 meer dan 10 jaar, heb net weer 120 palen in voorraad genomen. Tegen de tijd dat die ook op zijn, zien we wel verder.
Maarr hier komt er geen hout meer in. Juist ook omdat impregneren met teer niet meer kan.

Aife

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-25 12:23

Het zou helpen tegen het rotten. Mijn palen breken af net aan het grondniveau. Maar het kost wel wat...

Ibbel schreef:
Ik heb hier 30 jaar geleden alles met houten palen die nog écht met houtteer waren geimpregneerd (houtteer mag al jaren niet meer) afgezet. Sommige van die houten palen staan nog steeds, échte teer beschermt echt goed, maar alles wat in de loop der tijd is afgerot wordt door kunststof vervangen. Er staan er nu al een stuk of 100 meer dan 10 jaar, heb net weer 120 palen in voorraad genomen. Tegen de tijd dat die ook op zijn, zien we wel verder.
Maarr hier komt er geen hout meer in. Juist ook omdat impregneren met teer niet meer kan.

Ik had mijn palen ook ingeteerd maar blijkbaar is dat toch niet het goeie spul |(
Ik heb ook minder goede verhalen gehoord van kunststof palen, dat die verplinteren na een tijd.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-25 12:28

Teer is niet meer verkrijgbaar, dus je kunt je palen niet geteerd hebben :+

De links naar de kunststofpalen die ik gegeven heb zijn van palen die niet splinteren. Wat kan splinteren zijn die hardplasticpalen (die ook veel en veel duurder zijn) die er als klassiek uitziende houten hekken uitzien. Die palen zijn ook hol, en zijn geen recycle-palen.

Aife

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-25 12:29

Ibbel schreef:
Teer is niet meer verkrijgbaar, dus je kunt je palen niet geteerd hebben :+

De links naar de kunststofpalen die ik gegeven heb zijn van palen die niet splinteren. Wat kan splinteren zijn die hardplasticpalen (die ook veel en veel duurder zijn) die er als klassiek uitziende houten hekken uitzien. Die palen zijn ook hol, en zijn geen recycle-palen.

https://www.verfwebwinkel.be/finess-hou ... TZHfBEokmX Is dit dan geen teer?

Ik ga de kunststofpalen eens bekijken. Ik zit in België dus even kijken waar die hier zijn te krijgen.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-25 12:37

Dat is geen teer, al heet het wel zo :D Zo te zien is het gewoon zwarte verf op terpentinebasis.
Teer mág gewoon al jaren niet meer in de EU. Het is slecht voor het milieu en kankerverwekkend voor de mensen die ermee werken.
Net als 'Roundup' voor particulieren: het heet nog steeds roundup, maar het is gewoon azijn en er zit geen glyfosaat meer in.

Cavalo zit in Cadzand in Zeeland, afhankelijk van waar je in België woont zou dat wel eens dichter bij jou dan bij mij kunnen zijn :D

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-25 12:50

Ik heb ook een aantal volkunststof vierkante palen staan en die staan ondertussen ook al flink wat jaren (10-15 jr), Ik geloof dat er eentje een beetje krom getrokken is. Verder kun je er makkelijk in boren en schroeven, gelijk als in hout.
Bij mij komt er ook geen hout meer in.
Edit: net even in de Bokt-archieven gedoken en mijn omheining is van 2005 :)

carika

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-25 15:08

Zijn er eigenlijk ook bedrijven die omheining plaatsen met recycling palen?

Ik zie eigenlijk alleen maar bedrijven die hout plaatsen of die witte plastic palen. Recycling palen zie ik wel te koop maar niet incl plaatsen.

Heeft hier toevallig iemand een adres?

s0173957

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-25 16:32

Ik heb net een goeie 60 kunststof palen gekocht, net omdat ik ook een omheining wil die ik nu plaats en waar ik 30 jaar niet naar moet om kijken...
Wij hebben dat al 20 jaar rond onze stapmolen staan en dat is gewoon nog zoals nieuw, niks aan te zien, buiten wat mos dat er op groeit. Maar niks bros of splinteren.

Elfie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-25 20:59

Ik heb mijn nieuwe kastanjepalen met postsavers omhuld. Ik hoop dat de palen daardoor ook effectief dubbel zo lang meegaan. Maar ja die staan er nog maar een dikke twee maand ofzo, dus ik kan momenteel niets zeggen over de duurzaamheid.

Die kunststof palen kende ik niet maar dat ziet er nog een goed alternatief uit.