Poepen in hooihuis

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

ChelseaAyLee

Poepen in hooihuis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-25 01:39

Wij hebben een hooihuis, waarin we een grote ronde baal rollen, net eroverheen en eten maar.
Met om het hooihuis een stukje verhard dmv roosters en rubber matten. Om de verharding heen hebben de paarden het aardig kapot gelopen dus dat is modder.
Nu heb ik 2 van die diva's die dus staan eten, zich vervolgens omdraaien en dan poepen op het verharde stuk. Met de kont tegen het hooihuis.
Momenteel ligt de poep zelfs in de bak van het hooihuis als je pech hebt. Iemand dit ooit weleens mee gemaakt. Hoe te voorkomen dat er echt in het hooihuis gepoept wordt?

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-25 06:19

ChelseaAyLee schreef:
Iemand dit ooit weleens mee gemaakt

Ja :') . Ik heb ook zo'n rare helaas. Hier geen hooihuis maar kuubskisten en daar ligt geregeld mest in, best irritant. Als je er twee hebt en ze het echt vaak doen is dat wel echt heel vervelend zeg, in mijn geval is het meestal max 1 (halve) hoop per dag (en dan in periodes, niet aldoor) dus dat heb ik er dan zo weer uit maar bij jou hoopt het snel op.

Ik vermoed dat de verharding meespeelt, dat ze het niet fijn vinden dat er soms mest tegen de benen spat en uiteraard geen zin hebben om verder te lopen (bij mij omdat de zachte grond te ver weg is, bij jou omdat ze geen zin hebben om de modder in te gaan). Maar ja, de meeste mest ligt wel gewoon op de verharding (hier) dus het blijft raar. En bij jou zijn het niet eens stenen maar roosters met aarde erop en rubber matten.
Ik zou dan toch kijken of je daar iets voor kunt verzinnen, een mestplek maken tegen de verharding aan waar ze het wel goed genoeg vinden om te mesten. Maar of je zo zover gaat krijgen? Mij is het met het plassen wel gelukt (dat deden ze tegen de hooiplek aan, in het gemorste hooi) maar het mesten in/tegen het hooi blijft.

Beemsterkaas

Re: Poepen in hooihuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-25 08:38

Je ziet bij stalpaarden ook weleens dat paarden op het hooi mesten. Dat doen ze dan als er teveel wordt gegeven, ze écht geen honger meer hebben. Het lijkt op een poging om aan te tonen dat het 'hun hooi' is.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-25 09:03

Het heeft niet te maken met te veel hooi. Het is denk ik toch een soort van markeren ofzo. Mijn merrie kan ook heel goed op haar eigen hooi poepen en eet daarna de boel er omheen gewoon op.

Ik denk dat je het niet op kunt lossen, het is gewoon gedrag van paarden en zij zullen er wel een logica voor hebben.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-25 09:15

Je kunt proberen om elke keer wat mest net naast de eetplek op een bult te leggen en zo hopen dat ze leren om daar te poepen.( en ja veel paarden doen dat,mijn eigen ruin en merrie lopen beide weg van de voerplek om ergens anders te gaan poepen.
Heb je 1 hooiplek? Eventueel meer plek maken zodat ze meer lopen en ergens anders poepen?
Maar wel herkenbaar hoor,enige wat ik dus weet is proberen ze te leren om op een andere plek te poepen.
Laatst bijgewerkt door ellepel op 07-01-25 09:35, in het totaal 1 keer bewerkt

Wicky

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-25 09:29

Je verharding vergroten, zou dat helpen?

Als het heel nat is, willen m'n paarden hier ook niet graag door de blubber naar het drogere deel. Dus mesten ze op de verharding, omdat ze daar gewoon veel rondhangen

Lindsey_99

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-25 10:28

Helaas geen tips,hier wil er nog wel eens eentje op het hooi wat op de grond ligt piesen om het voor de anderen onaantrekkelijk te maken... Puur markering.
Klein viezerikje is het. :=

ChelseaAyLee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-25 11:53

Zoals meer mensen hier zeggen vermoed ik ook dat de verharding mee speelt, dat ze het vinden spetteren als de poep in de modder valt. Tja je bent een diva of niet.
Er zijn al plannen om de verharding uit te breiden, hoop inderdaad dat dat scheelt.
We hebben al een klein stukje naast de verharding gecreëerd met oud hooi in de hoop dat ze daar willen poepen, maar helaas, zelfs een halve meter door de modder lopen is blijkbaar al te veel, plassen doen ze daar wel trouwens.
Een hoopje mest op een gewenste poepplek maken helpt helaas niet, ook al geprobeerd.
De dames eten, draaien zich vervolgens 180 graden om en laten de bommen los. Het hele platform ligt altijd vol, en nu dus ook in de bak zelf.
We hebben naast het hooihuis meerdere bakken en nog een net onder het afdak hangen, maar het hooihuis is toch de favoriete eetplek.

Rizette

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-25 12:15

Zou het een oplossing zijn als je drie kanten hoger maakt? Alleen een stukje voor de shet zo laag houdt of 1 kant laag houden.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-25 09:36

Waarschijnlijk kunnen ze er dan nog steeds overheen poepen, maar niet meer goed bij het onderste deel van de baal

Little_Gift

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-25 14:55

Je hebt het antwoord op je eigen foto staan... Aan alle zijden zo'n tractorband plaatsen en dan staan ze net ver genoeg ervanaf om niet in de bak en dus in het hooi zelf te poepen maar de nek is lang genoeg om de afstand te overbruggen

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-25 15:02

Heel herkenbaar helaas.

Hier kunnen ze ook op meerdere plekken hooi eten en normaal liepen de normale paarden ook even weg en ontstond er even vanaf een hooiplek een geliefde mestplek.

Toen kreeg mijn merrie een veulen. We hadden altijd een shet, dus onze 3 ibc vaten waren altijd al laag als hooibak, net als 2 houten hooibakken en de rest voeren we uit hangende netten.

Er kwam ook een shet merrie met veulen bij als maatjes. En we hebben nog een hele leuke, oudere ruin.

De baby besloot als vrij jong in de hooibak te gaan staan. We hebben toen het frame er wel afgehaald, maar hoger kunnen ze niet vanwege de kleintjes.

Hij redt het ook net om erin te plassen. Mest laat hij vallen waar hij staat, want bang zijn plekje naast mama in te leveren.
Hij mest over muurtjes en deuren, dus ik heb het een beetje opgegeven.

Maar het allerergste is dat ipv goed opvoeden, de merrie nu ook in de hooibak staat :( En zelfs de kleine shet merrie staat er nu soms in. Dat is dus 3 van de 5. Haar zoon doet het gelukkig niet, want die is lief, leuk en slim ( vind ik )

We willen het anders gaan doen, maar zijn nog aan het brainstormen.

Hier gaan ze 's nachts vaak wel op stal in de winter en daar rubberen matten in de hoek als grote hooibak. Daar doet hij het een stuk minder, maar soms wel en daar is het echt lastig uit te krijgen.

_chou

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-25 15:05

Eventueel ervoor zorgen dat het zo hoog staat dat ze er niet in kunnen poepen?

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-25 00:07

_chou schreef:
Eventueel ervoor zorgen dat het zo hoog staat dat ze er niet in kunnen poepen?

Dan kunnen ze er ook niet meer uit eten of wordt de houding zeer ongewenst.