Als particulier hooi inkopen

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

kleim

Als particulier hooi inkopen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-25 13:35

Hoi iedereen!
Ik overweeg het om zelf hooi in te gaan kopen, zo heb ik meer vrijheid met wat ik voer en hoeveel. Nu vraag ik me af, wat vinden jullie belangrijk in goed kwalitatief hooi? En hoeveel zijn jullie er ongeveer aan kwijt per paard?
Als richtlijn, m’n paard weegt rond de 600kg en zal rond de 10kg hooi op een dag eten (als ik dat goed heb berekend?)
Ik hoor graag jullie ervaringen!

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-25 13:43

Wat hooi kost per klein baaltje is heel erg afhankelijk hoeveel je er in 1x koopt (als in per ton) of in welke buurt/regio je zit. Verder maakt het uit of je het bij een klein hooiboertje koopt of bij een grote fouragehandel en natuurlijk het gewicht per baaltje wat ook erg kan verschillen.
Het gewicht ligt meestal tussen de 15 en 25 kilo en de prijs van zandgrond €5 tot €8, van kleigrond is vaak wat goedkoper.

UMayDream

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-25 13:50

Ik vind het belangrijk dat het suikerpercentage onder de 10% is, en dat er dus altijd een hooi analyse bij zit. Daarbij mag het hooi niet muf ruiken, er mogen geen schimmelplekken in zitten, geen zwarte plekken, niet overmatig stoffig, het mag niet nat zijn geweest, en als er toch iets mis is met een lading dan wil ik de optie hebben om het om te komen ruilen. En weidehooi, geen kruidenhooi (dit is te heftig voor de darmen). Ook wil ik de optie hebben om het zelf te komen halen, of in ieder geval zelf komen kijken en balen uitkiezen zodat we zeker zijn van de hoogste kwaliteit. Tot slot hebben we het liefste hooi met lange stengels ipv fijngehakseld en eerste snee. Tot nu toe is dit allemaal geen probleem geweest bij mijn leverancier.

carika

Re: Als particulier hooi inkopen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-25 14:14

Ik denk dat 10kg weinig is want er wordt ook nog wel wat verspild. Als het paard niet op gras komt zou ik met 15 kg rekenen.
Kosten zijn afhankelijk van de hoeveelheid die je in een keer kunt afnemen en of je zelf kunt lossen.

Ik wil zelf niet te veel troep zoals zuring in het hooi hebben, mijn paarden vreten het niet maar ik voer niet uit netten en dan zorgt de zuring voor veel rommel in de stal en dat is vervelend met mesten.

Fudge

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-25 14:15

Staat je paard volledig of deels op hooi? Wordt hij snel dik? Anders is 10kg echt wel het minimale wat nodig is, doorgaans wordt wat meer gegeten is mijn ervaring.
Prijs heel erg afhankelijk per boer/leverancier en regio. Kwaliteit ook overigens. Je kunt hooi testen als je zou willen op samenstelling, maar realiseer je dat dit van baal tot baal kan verschillen.
Hoe en hoeveel kun je opslaan? Hooibaaltjes in dezelfde ruimte als stal geeft wat hoger risico op luchtwegproblemen. Moet je buiten opslaan dan zit je al snel aan hooi in plastic.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-25 14:21

Als je uitgaat van 2% lichaamsgewicht DS (droge stof), en hooi is zo'n 80+% DS, dan kom je uit op zo'n 15kg per dag. Ong. 3/4 baaltje dus, uitgaande van 20kg baaltjes.

mooney

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-25 14:24

Hou er rekening mee dat de prijzen net 2 dagen omhoog zijn gegaan ivm btw. Daarnaast wordt er vaak gezegd dat een klein baaltje 20 kg is, maar zijn ze ook vaak genoeg 15 kg. Met een paard van 600 kg kan het dus zomaar zijn dat je een baaltje per dag opvoert als ze licht uitvallen.

kleim

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-25 14:31

Om even alle bovenstaande vragen te beantwoorden:
• Nee, paard komt niet op het gras. In de winter dan, in de zomer is dat een ander verhaal.
• Paard word niet snel dik, er moet natuurlijk niet teveel suiker in het hooi zitten maar als ze niet genoeg hooi krijgt gaat ze verder met op stro knabbelen. Ik reken dus nu met 15kg ipv 10.
• Ik heb een droge schuur als hooiopslag, deze is wel vrij klein dus veel inkopen in 1x gaat helaas niet.
• Paard staat gestald in midden NL, gelderland. Aangezien dat prijsverschil kan leveren.

Samy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-25 15:02

Ik sla mijn eigen hooi op in een oude paardentrailer. Dus ik koop 1x in de 5 weken een grote baal, welke de leverancier netjes in de trailer zet (heel blij mee).
Een baal is gemiddeld 400 kilo dus dat is 11 kilo per dag wat ze daar van opeet. Laten we het even op 4 weken houden, dan zit ik op 14 kilo per dag.

SansaS

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-25 15:06

Hoeveel hooi ze eten is echt afhankelijk van het paard.

Hier 1 die dus wel snel dik wordt. Die staat zomers op een kilo of 6 en in de winter 10.

Wel met overdag gras al is dat in de winter natuurlijk niet veel.

Als je niet veel kan inkopen dan is zelf inkopen vrees ik best waardeloos. Je hebt dan de hele tijd wisselende partijen wat ook niet bevorderlijk is.

Ik had de afspraak met een boer dat ik daar het hooi kon laten liggen maar het wel jaarlijks kocht. Dan heb je gewoon dezelfde kwaliteit.

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-25 15:36

Ik vind stof, kleikluiten en veel zuring en andere dubieuze rommel in mn hooi echt een kriem. Ik test niks. Ooit wel gedaan maar dan kreeg ik van dezelfde leverancier 20balen en dan zag je al aan de structuur of kleur dat het anders was. Eigenlijk moet je alle balen testen voor een reeel beeld en das een dure grap. Ik vind suikers in het hooi wat minder belangrijk (tenzij mijn paarden echt gaan reageren erop)maar vooral weinig stof en dat ze het lekker vinden is voor mij een pre. En een hooiboer die me geen mooie praatjes verkoopt en vertelt hoeveel hij er zelf voor betaald en geen gehoor geeft als ik aangeef dat het echt niet in orde is qua kwaliteit. En elke keer de prijs opdrijft. Dan zoek ik iets anders. En ik kies altijd voor twee grote 500 kg balen die ik zelf ophaal met de aanhanger. Daar kan ik mijn twee paarden 5 weken volle bak mee voeren. Ik betaal 120€per grote baal

Bielsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-25 15:53

Ik heb 2 jaar geleden een dealtje met een boer gesloten dat ik voor een jaar hooi inkocht (1,5 pakje per 2 dagen rekende ik) en mocht kiezen van welk land ik dat wilde hebben (1ste snee, bemest, grofstengelig). Ik "moest" dan helpen alles binnen te halen van het land, van ál het land en niet alleen wat ik wilde hebben, ook de 2de snee helpen en dan betaalde ik toen 5,20 per pakje inclusief de opslag voor het hele jaar.

Ik wist zo exact wat ik kreeg en hield het hele jaar dezelfde partij, dat was voor mij het meest belangrijk.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-25 16:02

Wij hebben een jaarvoorraad in een box. 3x3 dus. Dmv stellingen is het zo ondersteund dat we flink de hoogte in konden ook. Op de grond liggen pallets zodat je geen gedoe met vocht hebt. We hebben voor 1300 euro liggen

X2305

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-25 16:39

Ik haal maandelijks 1x 14 balen van 30kg (ja, echt 30 kg) bij een fouragehandel ook in Gelderland (zelf met de aanhanger). Hooi is met analyse en ik kon kiezen tussen diverse partijen. Hij had er nog genoeg van staan voor de komende periode.

Ik doe er ruim vier weken mee (paard staat enkel op hooi). Vanaf maart gaat hij ook het gras op dus zal het wel langer worden. Kwaliteit is heel goed. Het is heel mooi zacht hooi wat ik ik ook wilde.
Volgens mij heb ik €135 betaald voor 14 balen vorige maand. Prijs nu geen idee.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-25 16:49

Voorheen liet ik 450 kilo balen bezorgen en werd dat opgeslagen in de loods van m'n ouders. Dan reed m'n pa een keer per maand een baal naar de stal toe.

Maar m'n pony met ppid is heel kieskeurig en at dat hooi niet meer. Dus daarna bij verschillende boeren uit de omgeving baaltjes hooi geprobeerd. Nu ben ik helaas over moeten stappen op voordroog. Al het droge hooi at ze niet. Dit voordroog vindt ze heerlijk en ze doet het er goed op. Mijn leverancier komt iedere week een of twee midi balen brengen. Afhankelijk van de kwaliteit doe ik met een baal 5-7 dagen. En dat is dan met een welsh en een shet.

Deze balen zijn ideaal. Ze zijn net niet te zwaar om zelf om te kunnen rollen. Al hoop ik wel dat de hooikwaliteit aankomend voorjaar dusdanig is dat ze weer gewoon hooi wil eten. Ik betaalde tot nu 30 euro per baal, dat wordt 33.

Fayyah19

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-25 17:17

Het loont ook zeker om op marktplaats te kijken. Ik haal het bij een boer die ik via mp vond en betaalde de laatste keer €6 voor een baaltje van 20 kg. Vanmorgen kreeg ik een melding dat de prijs was gezakt naar €5,50.

mala26

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-25 17:23

Ik had 580 kilo balen en in de winter deed ik daar ongeveer een maand mee met 2 paarden. 1 stond op 24/7 hooi de ander niet. Een baal koste vorig jaar tussen de €125 en €145. Exclusief btw.
Op 3 van zulke balen zat ik ongeveer op €35 btw. Maar dat is nu dus een stuk duurder geworden.