Hoe stal uitmesten (vlas met hooi erdoorheen)

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

EvelienKiss

Hoe stal uitmesten (vlas met hooi erdoorheen)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-25 10:58

Sinds kort staan mijn paarden ‘s nachts op stal in verband met de wolvendreiging. Voorheen mestte ik de zandpaddock uit met een mestboy, dat ging goed en snel. Nu heb ik twee stallen met vlas en daardoorheen zit veel hooi gemengd. Dat hooi zit er doorheen omdat de hooizakken veel resthooi geeft, de huidige partij vinden ze niet zo smakelijk helaas.

Ik ben een leek in stallen uitmesten. Met de mestboy gaat het moeizaam. Maar ook de zogenaamde vlashark werkt niet. Ik heb twee grote paarden en een Shetlander. Het vorkje haakt aan het hooi. De mestballetjes van de Shetlander rollen er af. Uiteindelijk werk ik het snelst als ik handmatig (met handschoenen natuurlijk) de mestballen eruit haal. Maar nog steeds veel werk.

Hebben jullie tips?

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-25 11:03

Hooi in bak of zal voeren zodat je zo min mogelijk mengt met vlas.

En sommige mensen gebruiken een kinder harkje bij hun mest boy

Nibbit

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-25 11:07

Een plastic vork werkt het beste vind ik.

En iets minder hooi voeren, dan eten ze de restjes ook op ms?
Laatst bijgewerkt door Nibbit op 02-01-25 11:44, in het totaal 1 keer bewerkt

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-25 11:11

Ik gebruik een vlasvork. Als er hooi door de stal ligt, dan draai ik de vork om en hark het hooi bij elkaar. Dan de vork terugdraaien en het hooi erop scheppen. Dat gaat inderdaad wat moeizaam. Je vork niet te diep naar beneden steken en met de voorste puntjes tegen een zijwand eindigen. Vork optillen en heen en weer wiegen zodat het vlas er zoveel mogelijk tussenuit valt en dan hup in de kruiwagen (of als het schoon hooi is bewaren en opnieuw voeren). Elke dag bijhouden en je hoeveelheid hooi misschien iets aanpassen als ze echt veel overhouden elke dag.

Celebi

Re: Hoe stal uitmesten (vlas met hooi erdoorheen)

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-25 11:29

Een riek met een korfje en hele dunne gleuven tussen de tanden werkt veel beter.

Maar het fijnste vind ik uiteindelijk een mestboy en een flexibele hark. Hark je zo die kleine mestballen mee weg. Je moet er even handig in worden vooral.

En op de plek onder je hooi geen vlas gooien scheelt ook. Dat ruimt veel gemakkelijker op.

EvelienKiss

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-25 11:32

Dank voor de al bruikbare tips. Ik realiseer mij dat ik nog een vraag heb. Eén stal is wel netjes met alleen vlas. Dat paard heeft grote mestballen. Hoe vaak moet je in de regel steken/scheppen voordat je één mesthoop hebt opgeruimd? En ga je door tot je de laatste mestbal hebt gevonden?

In vergelijking: met de mestboy ruim ik met 1 of twee scheppen een mesthoop op als het in het zand ligt. Ik heb de indruk dat een mesthoop in vlas meer werk is?

EvelienKiss

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-25 11:33

Celebi schreef:
Een riek met een korfje en hele dunne gleuven tussen de tanden werkt veel beter.

Maar het fijnste vind ik uiteindelijk een mestboy en een flexibele hark. Hark je zo die kleine mestballen mee weg. Je moet er even handig in worden vooral.

En op de plek onder je hooi geen vlas gooien scheelt ook. Dat ruimt veel gemakkelijker op.

Wat is een flexibele hark?

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-25 11:37

Ik krijg de meeste hopen wel in 1 steek op mn vlasvork. Tenzij ze het door het vlas gewandeld hebben maar dan nog is het makkelijk bij elkaar te vinden en op te scheppen. Ik denk dat je er gewoon even handigheid in moet krijgen. Voor buiten vind ik de mestboy handig maar in de stallen vind ik het ondingen.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-25 11:52

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-25 11:52

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-25 11:57

Ik gebruik gehakseld stro, maar qua uitmesten is mijn ruin wel gemakkelijk.
Die mest op 1 plaats, als er toch een verdwaalde mestbal zou zijn laat ik die gewoon liggen. Ik haal alleen de zichtbare mest weg dus ik zoek niet tussen het stro naar elk mestballetje.

De vaste mestplaats strooi ik overigens maar een klein dun laagje stro en de rest van de stal lekker dik omdat hij daar duidelijk gaat liggen slapen ook.

Edit:
Ik heb een ijzeren mestvork (zoals muronia hieronder aangeeft) vind ik fijner omdat plastieken nogal durven breken.
Laatst bijgewerkt door Art_Ificious op 02-01-25 12:00, in het totaal 2 keer bewerkt

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-25 11:58

Zo'n kunststof vlasvork lijkt mij niet heel stevig voor het zwaardere werk. Die van mij zijn van metaal? Maar niet heel zwaar.

Afbeelding

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-25 12:01

Die ik plaatste breekt niet snel. Daar staat die ook om bekend.

Maar als je er echt in dikke hopen mee steekt weet ik niet wat er op den duur gebeurt.

Voor plasplekken gebruik we ook een gewone ouderwetse riek, dus die is er toch al.

7September

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-25 12:07

Ik gebruik altijd deze om de grote mesthopen eruit te halen: https://agradi.nl/products/kerbl-aardappelvork-9-tanden
Deze vind ik erg fijn werken.

Probeer wel alleen aan het "oppervlak" te zitten, zodat de rest van je vlas een goede en dichte bodem kan worden. Dus niet te diep steken.
Eens in de week/twee weken haal ik met deze ook de plas plek eruit.

Als er nog losse drolletjes liggen, dan ga ik er met de mestboy doorheen.

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-25 12:08

Ik heb beide op stal. De kunststof voor de normale mestbeurten van de stallen, de stalen voor buiten en voor de natte/zware plekken 1x per week in de stallen.

Teveel hooi door je vlas zou ik een oplossing voor zoeken, want het kost je hooi, het versmeerd enorm je stalbedekking en is idd lastig met uitmesten. Ik haalde altijd eerst het overtollige hooi er uit en dan de mest.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-25 12:43

DuoPenotti schreef:
Die ik plaatste breekt niet snel. Daar staat die ook om bekend.

Maar als je er echt in dikke hopen mee steekt weet ik niet wat er op den duur gebeurt.

Voor plasplekken gebruik we ook een gewone ouderwetse riek, dus die is er toch al.

Ik had 2 plastieken. En beide zijn gebroken. 1 is niet door mezelf gebroken maar door iemand anders op een vorige pensionstal, in 3 stukken vaneen dus geen idee wat die persoon gedaan heeft, en ook niemand die toegeeft dat die het geweest is helaas.

Anyway, aangezien ik ook buiten op de paddock mest opruim (soms versmeerd met hooi en modder) heb ik dus een ijzeren/metalen. 1 is voldoende ivm beperkt opslagruimte.

Olympia96

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-25 12:46

Ik haal de drollen eruit met handschoenen en een emmer. Dat gaat veruit het snelste en is het meest netjes. Ook de minste verspilling van schoon vlas. En ik hoef niet zo te huffen op de plaatsen waar het aangestampt is. Ik haal alle keutels eruit.

Daarna pak ik deze hark en daarmee haal je vrij makkelijk het hooi uit het vlas: https://www.donargroen.nl/hooihark-kuns ... jJEALw_wcB

Hooi voer ik in netten, maar alsnog heb je dan hooi in de stal liggen. Maar minder dan los.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-25 12:52

Olympia96 schreef:
Ik haal de drollen eruit met handschoenen en een emmer. Dat gaat veruit het snelste en is het meest netjes. Ook de minste verspilling van schoon vlas. En ik hoef niet zo te huffen op de plaatsen waar het aangestampt is. Ik haal alle keutels eruit.

Daarna pak ik deze hark en daarmee haal je vrij makkelijk het hooi uit het vlas: https://www.donargroen.nl/hooihark-kuns ... jJEALw_wcB

Hooi voer ik in netten, maar alsnog heb je dan hooi in de stal liggen. Maar minder dan los.

Zo doe ik het ook voor mijn pony's. :j

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-25 13:00

Voor zware hopen gebruik ik gewoon de mestboy met bijgeleverde hark. Voor de rest werkt plastic prima. Die ik stuurde heb ik een jaar gebruikt zonder kapot te gaan alleen toen ramde mijn vriend hem tegen een betonnen randje. Maar zelfs nu met een scheur erin werkt ie nog steeds goed.

Die metalen zijn veel beter, maar helaas niet te vinden met korfje en ik heb wel echt gemerkt dat zo'n korfje helpt met gemak van uitmesten en minder verspilling van schoon strooisel.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-25 09:08

Ik zou een oplossing zoeken voor het versmeren van het hooi, want zoals hierboven ook al genoemd, het verspild enorm en kost dus een hoop geld doordat het hooi op de mesthoop beland i.p.v. in de paardenmagen.

Mijn ruin is heel erg zindelijk, toen die nog op stal stond had ik een halve meter achterin de box zonder vlas. In de linkerhoek mestte hij, in de rechterhoek gooide ik het hooi op een bult.
In de rest van de stal een dikke vlaslaag, in het midden plaste hij (handig van een ruin, de uitgang zit in het midden onder de buik :') )
Ik heb al jaren een kunststof "onbreekbare" vlasvork. Had eerst een metalen, maar die vond ik wel erg zwaar worden. Die van kunststof gaat nu al 8,5 jaar mee. Schepte ik de mest zo mee weg. Die met korfje vind ik zelf dan weer helemaal niet handig, de balans klopt voor mij niet. Ik schudde met de gewone vlasvork en dan viel ook het eventueel meegeschepte vlas er goed tussenuit. Ik kon ook altijd goed uitmesten met minimaal vlas meegeschept.

Inmiddels staat ponylief 24/7 buiten en met diezelfde kunststof vlasvork mest ik het plaatsje uit waar ook de hooibak staat en haal ik de natgeregende restjes hooi uit de hooibak en van het plaatsje af en mest ik ook af en toe de wei mee uit.
En ik hark er de schuilstal mee recht en verdeel er het zaagsel mee in de schuilstal. Mijn pony is ook nu nog steeds zo zindelijk dat hij vaste mest plekken heeft (in de zomer mest hij ook niet op het plaatsje van de hooibak, maar een eindje verderop, maar dat is nu een modderplek, dus daar gaat hij liever niet staan mesten) en hij mest dus ook nagenoeg nooit in de schuilstal. Alleen als het dagen achter elkaar regent wil hij daar wel eens toch 1 hoop neerleggen, maar meestal ligt er een heel grote berg net naast de schuilstal, die hij daar neer kan gooien met zijn hoofd nog droog onder het afdak :))

Ik vnd een kunststof vlasvork altijd fijner werken dan een mestboy. Die heb ik ook staan, maar 99 van de 100x pak ik de vlasvork en niet de mestboy. Mestboy alleen voor het laatste restje na het vegen, dat is te fijn om met vlasvork op te pakken.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-25 09:46

Marije_jiplover schreef:
**knip**
maar meestal ligt er een heel grote berg net naast de schuilstal, die hij daar neer kan gooien met zijn hoofd nog droog onder het afdak :))

*knip*

Hier moest ik echt om lachen. Volgens mij heb je een grappig paard.

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-25 10:37

Stal mesten is idd arbeidsintensiever dan een paddock. Buiten kan ik zo hop, een mesthoop per keer weghalen met een hark (of mestbboy) en in een vlas stal ben ik toch wel meer aan het zeven, scheppen, en sorteren. Ik zou idd werken zoals muronia beschrijft. Ik moet vaker steker per hoop om hem op te pakken bij m'n grote paard.

Hier staan ze zelden binnen maar met oud en nieuw. Eb toen zei ik al tegen mijzelf dat het eigenlijk best een rot werk is omdat het zoveel langer duurt :o

Vroeger had ik bij m'n paard achterin een strook zonder vlas of bodem, en poepte ze daar. Zoveel fijner. Nu is ze van mestplek geswitched en is het midden in t vlas helaas.