Luizen bestrijden zonder wassen, diatomeeenaarde/tectonik deken?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

germie

Luizen bestrijden zonder wassen, diatomeeenaarde/tectonik deken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-24 16:59

Helaas hebben de oude bejaarde merrie op stal en mijn paard luizen (de jonge ruin niet). De oude merrie is al 30, goed ingevallen en niet meer dik te krijgen, maar nog echt goed te pas en nog een enorme heks als het gaat om eten en haar zin doordrammen. Oftewel, nog lang niet op. Maar wel minder weerstand (en daarom wederom luizen, het komt steeds bij haar vandaan).

Ik heb dimethicon thuis om luizenshampoo te maken, dat werkte andere jaren prima (scheren is helemaal niet nodig is mijn ervaring), maar toen kreeg de oude merrie de luizen in maart. En heb ik ze nooit bij mijn paard gevonden. Nu lijkt de jonge ruin ook niets te hebben.

Maar, wassen gaat niet, ziet de stalhouder niet zitten. We zouden dan met emmers lauw water moeten gaan sjouwen omdat er bij de stallen geen water is. Maar ze zijn gewoon bang dat het met die oude merrie dan niet goed komt. Ergens snap ik het wel. Scheren is ook geen optie nu natuurlijk.

De zoon, van wie de oude merrie eigenlijk is, heb ik contact mee opgenomen, die heeft een nieuwe deken besteld voor zijn paard zodat als ik denk dat de luizen gedood zijn ik de deken kan wisselen en dan eventueel de andere deken in een speciekuip kan wassen (maar drogen is nu natuurlijk wel lastig). Mijn merrie heeft meerdere dekens, dus daar speelt dat probleem niet. Ook heb ik nog 3 zweetdekens, dus dan kan ik na het wassen de dieren laten drogen onder een zweetdeken op stal. Maar ja, als de stalhouder het niet ziet zitten, dan houdt het voor mij ook op. En ik snap het wel met dit weer, buitenstallen, en geen warm water.

Maar er moet wel wat gebeuren.

Ik heb direct zaterdag de dekens ingespoten met veerust en de paarden ook geheel (permethrin, dat doodt luizen, maar is kortwerkend omdat je het niet op de huid spuit, maar alleen op de haren en alles wat niet geraakt wordt blijft leven). Dus een deel van de luizen is nu dood, maar niet alles en de neten natuurlijk ook niet. Het geeft uiteraard wel verlichting. Maar Veerust is prijzig als je maar 2 dagen met een bus kunt doen.

Verder heb ik thuis gelijk diatomeenaarde besteld en Tectonik pour on. Tectonik kan op de huid onder de deken aangebracht worden en werkt meerdere weken. Maar dat is natuurlijk niet meer geleverd voor de kerstdagen. De diatomeeenaarde is gelukkig wel zojuist geleverd.
Ik heb met beide produkten geen ervaring, omdat altijd gewoon de dimethicon prima werkte (byemite werkt ook goed, maar kan ik zelf niet goed tegen). En dan konden de paarden zonder deken het voorjaar in met 7*24 op de wei en konden de stallen ook leeg en dekens gewassen worden.

Maar goed, hoe gebruik ik diatomeeenaarde het beste? Het moet in de vacht gewreven worden, maar kan dit dan onder de dekens? Want de luizen zitten vooral onder de dekens. Je kunt het ook in de dekens van honden wrijven lees ik en dan hoef je het niet uit te kloppen, juist laten zitten. Gaat dit dan niet schuren? Want het droogt de huid wel uit natuurlijk. Of maak je 24 uur later alles schoon en klop je het zo goed mogelijk uit? Ik wil natuurlijk geen schuurplekken onder de dekens, want die krijg je dan niet meer dicht in de winter.
Ik ben alleen wat huiverig voor die diatomeeenaarde omdat het mogelijk kankerverwekkend is als je goed verder leest en zoekt. Je wilt het dus absoluut niet inademen (en de paarden ook niet). Gelukkig zal het buiten gebruikt worden.

En dan de Tectonik (nog niet binnen, wordt na de kerst), dat gebruiken mensen veelvuldig tegen zomereczeem en werkt dan perfect. Het werkt ook tegen luizen. Mooi. Maar bij een koe gebruik je 25ml bij een volwassen koe. 10ml per 100kg, maximaal 25ml. Dat durf ik bij mijn paard prima te gebruiken, die is met haar 1.72m wel over de 600kg schat ik zo. Maar de oude merrie? Onder de deken komt het niet via de mond binnen, maar het wordt toch door de huid opgenomen. Maar hoe zwaar zou ze zijn? Ze is 1.58m, en mist dus echt vlees en weerstand ben ik bang voor. Je wilt ook niet te veel gebruiken bij zo'n dier. 10ml of 20ml? Gewoon over de rug zoals je ook doet bij een eczeempaard en dan deken er over?

Ik weet dat Tectonik niet goedgekeurd is voor paarden, het is echter permethrin wat er in zit en is daarmee niet giftig voor paarden zeg maar (en wordt net als deltamethrin soms door dierenartsen voorgeschreven tegen luizen of mijten bij paarden). https://www.kramer.nl/advies/Vliegenbes ... voor-paard En katten lopen niet op stal rond. Verder zit dezelfde werkzame stof in Veerust, dus daarmee is de allergietest al doorstaan.

tamary

Re: Luizen bestrijden zonder wassen, diatomeeenaarde/tectonik deken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-24 18:28

Luis heeft cyclus van 10? dagen, dus 2 dagen veerust tegen de haren in spuiten, en dag 10 & 11 weer?
Er zal vast ergens een bijsluiter van luisshampoo te vinden zijn die een behandelschema heeft.
Probleem is dat wat geen bloedzuigt geen tectonick en aanverwante middelen opneemt, maar wel spul als veerust of in contact komt met diatomeeenaarde en daarvan kapot gaat. Pour ons werken enkel voor bloedzuigende huidparasieten helaas, rest moet in 2 (of meer) stappen via doden volwassen beestjes en dan nieuwe voordat ze eitjes kunnen maken.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-24 18:35

tamary schreef:
Luis heeft cyclus van 10? dagen, dus 2 dagen veerust tegen de haren in spuiten, en dag 10 & 11 weer?
Er zal vast ergens een bijsluiter van luisshampoo te vinden zijn die een behandelschema heeft.
Probleem is dat wat geen bloedzuigt geen tectonick en aanverwante middelen opneemt, maar wel spul als veerust of in contact komt met diatomeeenaarde en daarvan kapot gaat. Pour ons werken enkel voor bloedzuigende huidparasieten helaas, rest moet in 2 (of meer) stappen via doden volwassen beestjes en dan nieuwe voordat ze eitjes kunnen maken.

Ja, na 8 tot 10 dagen moet je met luizenshampoo herhalen. Dat hebben we andere jaren ook gedaan en het was eigenlijk na 1 keer altijd wel weg, maar je weet nooit of er nog neten zijn dan.
Dimethicon doodt ook geen luizen, maar maakt de huid en het haar te glad om zich te hechten. Het is feitelijk een siliconenolie die in een 2-4% oplossing in shampoo zit.

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-24 19:23

Je hebt er nu even niets aan.
Maar nadat destijds mijn oude ruin 2 jaar op rij met luizen van de zomerweide kwam ben ik die preventief met veerust gaan behandelen.

N.a.v. een tip hier op Bokt. Ik spoot 1x in de week in de manenkam, voorpluk(je) en staartwortel.
Daar zitten de luizen het liefst.
Nooit weer last gehad.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-24 19:55

Roodvos schreef:
Je hebt er nu even niets aan.
Maar nadat destijds mijn oude ruin 2 jaar op rij met luizen van de zomerweide kwam ben ik die preventief met veerust gaan behandelen.

N.a.v. een tip hier op Bokt. Ik spoot 1x in de week in de manenkam, voorpluk(je) en staartwortel.
Daar zitten de luizen het liefst.
Nooit weer last gehad.

en ze zitten dit jaar massaal op de schoft en rug. Dus niet waar ze andere jaren zaten. Helaas.
Volgend jaar maar preventief spuiten dan.

puppy1128

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-24 20:15

Tip voor de diatomeeën aarde: doe geen nette kleding aan. Niet alleen je paard veranderd in een grijze poeder monster.. :+

Ik gooide een zooitje poeder ruim op de vacht, manen en staart. En daarna nog een zooitje in mijn hand en erin wrijven. Lekker dik, er was geen teveel. Vervolgens de borstels en poetskist ook vol met poeder gegooid en ermee geborsteld. Je krijgt er geen schoon paard van, maar die van mij had de dag erna 1000x minder jeuk! *\o/*

Ik heb nog zat poeder, dus als ie een keer erge jeuk heeft poeder ik just in case in. Ik ga niet meer op zoek naar die krengen. Hij heeft een jaar lang met jeuk rond gelopen omdat ik ze zo lang niet heb kunnen vinden. Op den duur had ie zoveel jeuk dat ie besloot te willen liggen en rollen tijdens het rijden. Dat is voor hem geen normaal gedrag.. -O-

Wildgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-24 20:18

Vlooiendruppels voor grote honden en afhankelijk van het formaat van je paard 3 tot 6 pipetten van voor naar achter over de bovenlijn verdelen. Werkt beter dan Veerust en ook preventief.

prugelpiet

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-24 21:07

Je dierenarts even bellen of ze dectomax willen komen spuiten?

Neem niet van alles klakkeloos de doseringen van andere dieren over. Dat kan wel degelijk verschillen. Ik zou de tectonik dosering paard wel even nazoeken.

JFogerty

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-24 21:08

germie schreef:
Helaas hebben de oude bejaarde merrie op stal en mijn paard luizen (de jonge ruin niet). De oude merrie is al 30, goed ingevallen en niet meer dik te krijgen, maar nog echt goed te pas en nog een enorme heks als het gaat om eten en haar zin doordrammen. Oftewel, nog lang niet op. Maar wel minder weerstand (en daarom wederom luizen, het komt steeds bij haar vandaan).

Omdat het oude dier nog steeds wil eten betekent het dat ze nog gezond is?

Lees deze alinea nog eens na TS, -O-

noukie12

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-24 21:09

De veerust is toch echt wel key. Zeker in de winter. Het dood echt alles.
Gewoon elke paar dagen helemaal inspuiten.
Prijzig? Redelijk.
Maar goedkoper dan een dierenarts, je hoeft niet te wassen, en werkt als een tierelier.

Tieme

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-24 21:16

JFogerty schreef:
germie schreef:

Misschien zelf even goed lezen? Want dat staat er namelijk niet. Er staat dat het dier goed te pas is EN nog een enorme heks als het om eten gaat en doordrammen..

Genoeg oude dieren die niet dik te krijgen zijn maar verder prima gezond. Mijn 32 jarige shet is aan de magere kant en ook niet dik te krijgen maar verder helemaal in goede doen, vrolijk enz.

Lindsey_99

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-24 21:20

Paar pipetten anti-vlo voor grote honden in de manenkam druppelen op de huid. Frontline of zo.
ALs je tectonik hebt, dan staat de dosering wel op de verpakking. Ik dacht max 20 ml of zo. In een grote injectiespuit zuigen en over de manenkam druppelen op de huid. Paard wordt wel wat blauw, maar dat trekt wel weg.
Beide produkten trekken in de opperhuid waar de luizen zuigen, die leggen wel het loodje. Als ze ook op de rug zitten dan de 20 ml over de hele rug van oor tot staart verdelen. Over 10 dagen weer, dan komen de eitjes uit en krijgen de jonge etterbakjes gelijk een verse laag gif.
Ik gebruikte het voor de sokken toen mijn paard nog last had. Mooie blauwe sokken. En in de zomer als er erg veel knutten waren goot ik een dosis over de kam en staartwortel. Wel verdeeld/in druppels want het spul prikkelt wat op de huid.
De diatomeenaarde gewoon goed verdelen op de huid en zoveel mogelijk tussen de haren proberen te krijgen.

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-24 21:51

Bij allerlei rare mijt, teek etc gedoe in het verleden heb ik goed succes gehad hiermee.
Bij mijn paard dus.

Werkzame stof fipronil.

Of het goedkoper is dan veerust weet ik niet, je spuit toch snel een paar flesjes weg als je een paar keer behandeld met enige dagen ertussen steeds.

Afbeelding

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-24 23:17

Kippenluispoeder via iemand uit België regelen

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-24 00:03

Veerust erover en ze vallen er zo dood vanaf.
Makkelijker kan niet
Even tegen de haren goed inwrijven, je deken behandelen niet nodig.
Zo doe ik het al jaren bij nieuwe ponys onder de luis

Christiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-24 08:46

JFogerty schreef:
germie schreef:

Het is ook niet haar paard

germie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-12-24 09:05

De pipetjes voor honden bevatten ook permethrin, net als tectonic of veerust. Dus dan zal het allemaal werken.
Ik ga zo weer kijken en dan met diatomeeenaarde aan de slag en de Veerust. De Tectonik staat nu op leveren vrijdag gepland.
Maar als veerust volgens jullie zo goed werkt, dan zou dat verklaren waarom de bijrijder dinsdag niets aan luizen gezien heeft op de paarden. Ik ben niet geweest (ziek).

germie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-12-24 20:50

Vandaag geweest en ik vond GEEN luizen meer op de paarden. Wel had mijn merrie nog wat jeuk. Dus weg is het niet. Ik vond overigens wel neten.
Dus vandaag de paarden, inclusief de ruin ingesmeerd met diatomeeenaarde en de beide merries nog voorzien van Veerustspray.
Maar ik ben allang blij dat het nu al een stuk verbeterd lijkt.

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-24 22:39

Ik vind persoonlijk diatomeeaarde erg lastig. Het blijft gewoon niet zitten. Ik heb een grote zak van 20 kilo ooit besteld en op de ruggengraat gaat nog wel, manen gaat ook nog een beetje, maar sokken is een drama het valt er gewoon weer uit. Dus ik lees graag mee om te zien hoe jij het gebruikt.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-24 23:02

Gebruik aub wel mondkapje met diatomeeaarde dit kan namelijk een risico voor je eigen luchtwegen zijn.

Zebrastreep

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-24 23:18

Heb je iets van een stal tot beschikking? Of staan je paarden 24/7 buiten?

Mijn oudje van 25 had ook luizen, haar heb ik wel gewassen. Ze werd helemaal gek van de jeuk, en het is een paard die totaal geen pijn of ongemak snel aangeeft. Ze werd er echt heel ongelukkig van.

Het wassen viel mij reuze mee. Ik heb jerrycans bij een winkel gekocht en deze meegenomen naar stal. Ik had aan 15 liter water eigenlijk wel genoeg. De ergste vieze plekken even een beetje gewassen met shampoo en daarna behandeld met byemite. Erg vies goedje , maar praktisch de dag erna had mijn paard geen jeuk meer.

Na het wassen een zweetdeken op en haar op stal gezet. Omdat ze niet gewend is om op stal te staan liep ze zich zo droog. Eenmaal in de wei met voldoende eten heb ik geen seconde gedacht dat ze het koud had.

Ze hoeven niet extreem nat te worden gemaakt. Ik deed op een droge vacht met een spons paar keer over de zelfde plek. Probleem is super snel verholpen!

Al moet ik haar hoofd toch nog beter doen, daar zitten wel jeukplekken en in de manenkam vond ik ook nog wat luizeneitjes. Ik heb in totaal 2x behandeld.

Vergeet niet om al je spullen ook te wassen zoals dekjes, dekens , halsters , borstels. Ik hem nieuwe borstels gekocht en de dekjes en dekens moet ik nog naar een wasserette brengen.

Ik kreeg ook hele sceptische verhalen over het wassen, maar het viel echt zo reuze mee! Ook nu het kouder is. Mijn paard hoefde niet geschoren te worden ( gelukkig). Ze is daarna weer heel erg opgeknapt en ik heb mijn vrolijke lieve merrie weer terug.

En tip voor volgend jaar, gaan kijken naar het voer om de weerstand te verhogen. Ik heb ook de fout gemaakt hier niet meer naar te kijken. Voor volgend jaar wil ik ook anders gaan voeren.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-24 15:01

Monique1963 schreef:
Ik vind persoonlijk diatomeeaarde erg lastig. Het blijft gewoon niet zitten. Ik heb een grote zak van 20 kilo ooit besteld en op de ruggengraat gaat nog wel, manen gaat ook nog een beetje, maar sokken is een drama het valt er gewoon weer uit. Dus ik lees graag mee om te zien hoe jij het gebruikt.

Ik gooi het in water en dan is het een soort papje, dat borstel ik op het paard. Als ik dan een dag later weer borstel zie je dat nog lang niet alles er uit is, er zit gewoon nog een doffe laag op het paard en met borstelen komt er heel fijn stof af. Maar zo krijg je het dus niet in de longen met aanbrengen en de rest valt er eigenlijk gewoon wel weer van af. Maar dan heeft het hopelijk z'n werk gedaan.

Hier is de Tectonik nog niet binnen, maar de jeuk leek vandaag ook weg. Dus het gaat de goede kant al weer op.