tips nieuwe stal/opslag indeling

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Paardaanhuis

tips nieuwe stal/opslag indeling

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-24 15:33

Beste bokkers,

wij zijn druk aan het oriënteren op het bouwen van een nieuwe stal/opslag. We zijn hierover ook in gesprek met de gemeente over de vergunningen enz, dus van die regels zijn we goed op de hoogte.

We willen 100m2 bij bouwen voor 2 stallen (min 3,50x4.00), een overdekte poetsplaats en opslag voor voer, materiaal enz.
Een deel hiervan komt achter de bestaande schuur (grijze vlak op de tekeningen), hier hebben we een ruimte van ongeveer 7*7. De nieuwe overkapping willen we gebruiken voor opslag. Bij de stallen willen we het liefst ook een luifel zodat ze droog kunnen eten, zonder dat ze in de stal moeten staan.

Heb trouwens nu het liefste schuifdeuren, als naar binnen is, en gewone deuren als naar buitenkant is, maar ik weet niet wat jullie advies daarover is?

Nu zijn we aan het puzzelen hoe we de stallen willen plaatsen, en graag ontvang ik daar input voor.
We hebben al verschillende dingen bedacht, maar meer ideeën zijn altijd welkom.

voordeel, grote efficiënte opslag, vanuit binnenuit ook goed te voeren
nadeel, geen echt makkelijke plek om op te zadelen (evt schuifdeur naar binnen zodat in opslag kan staan), geen luifels aan de stallen om overdekt te eten.
schuine streep tussen stallen en bestaande schuur is een doorgang, zodat dicht kan voor de paarden.
Afbeelding

Met deel overkapping ipv dicht,zie stippellijn. Lijn tussen stal en bestaande schuur is poort zodat paarden daar niet zelf in kunnen.
voordeel, overdekte ruimte voeren en zadelen
nadeel, minder opslagruimte over
Afbeelding

niet in de lengte maar deel aan de bestaande schuur, rode zijn deuren
grote opzadelplaats, wat tevens doorgang is naar de opslag, maar kost veel ruimte
paarden niet naast elkaar maar tegenover elkaar.
Evt ruimte te winnen door hier luifel weg te laten, en maar 4 breed te maken, dan mag het 12,5m lang ipv 10 (en kan ik die extra ruimte gebruiken voor bv zadelkamer/opslag. Want 4x2,5 zal te klein zijn voor trailer)
Afbeelding