Schuilstal?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Sentir

Schuilstal?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-24 09:29

Ik huur nu een weide, maar de stal die erop stond hebben ze afgebroken dus moet ik een nieuwe zetten.

De wride is ook nog volledig omheind met prikkeldraad en ik had dit ook graag veranderd. Valt dit te doen? Hoe?

En schuilstallen? Er zijn zoveel mogenlijkheden dat ik het ook even niet meer weet. Die schuilstallen van silent hill ranch, een simpele houten, een container? Maar je kan niet zo makkelijk tot de weide. Een vrachtwagen zal daar niet geraken.

Iemand tips? :D

Elisa2

Re: Schuilstal?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-24 09:54

Ligt aan je budget? Er zijn veel verschillende mogelijkheden qua schuilstallen. Omdat het huur is zou ik niet investeren in iets duurs en vast.

Natuurlijk kun je het prikkeldraad gewoon vervangen, kwestie van het prikkeldraad weghalen, en het vervangen met lint.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-24 09:55

Kijk ook na of je wel wat mag neerzetten. Als er geen bouwblok is mag je niks plaatsen.

koend

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-24 10:12

Tip:
Zet je schuilstal indien mogelijk op de hoogste plaats van je weide, zuid of oosr gericht, zorg voor goede afwatering, een ruim dakoversteek en een verhard terras

Sentir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-24 10:12

Er stond wel een vaste stal eerst. Maar ik denk niet dat er een bouwblok is ? Maar er bestaan niet vaste stallen die dan weer wel mogen.

En nee idd niet te duur. Budget is er voor iets degelijks, niet iets dat na 2 jaar rot zou zijn.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-24 10:17

Ik heb mijn weide met prikkeldraad volledig vervangen door lint. Een rotklus. Prikkeldraad eraf, alle nagels mee. Isolatoren erop en lint spannen. Je kunt de palen gewoon gebruiken als ze goed zijn, dat scheelt.

Voor een schuilstal zou je kunnen kijken naar schuilstal.com. Daar kun je ze huren. Of kopen.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-24 10:18

In Nederland mag je ook geen verplaatsbare (schuil)stallen gebruiken als er niet gebouwd mag worden.

Sentir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-24 10:26

Daihyo schreef:
Ik heb mijn weide met prikkeldraad volledig vervangen door lint. Een rotklus. Prikkeldraad eraf, alle nagels mee. Isolatoren erop en lint spannen. Je kunt de palen gewoon gebruiken als ze goed zijn, dat scheelt.

Voor een schuilstal zou je kunnen kijken naar schuilstal.com. Daar kun je ze huren. Of kopen.

Mijn geluk is dat er al isolatoren inzitten waar de prikkeldraad inzit

Sentir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-24 10:27

Brainless schreef:
In Nederland mag je ook geen verplaatsbare (schuil)stallen gebruiken als er niet gebouwd mag worden.

Hier in belgie wel als ik me niet vergis. Zelfs natuurpunt gebruikt ze in hun gebieden

s0173957

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-24 16:17

Wat natuurpunt doet moet je je niet aan spiegelen... die doen zoveel dat niet mag.
In België mag je op agrarisch gebied maximaal 40m² zetten per aaneengesloten geheel aan percelen, in hout, minstens 1 zijde open en max 3m hoog.

Sentir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-24 09:28

Dus dan zou zo een buizenstal/tentstal wel mogen ?

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-24 09:44

Nee. Een schuilstal in België (die verplicht is) op agrarische grond (dus als je geen bouwblok hebt) moet in hout zijn uitgevoerd. Minimaal 1 zijde open (rondom dicht met deuren mag dus niet).
Laatst bijgewerkt door Ibbel op 23-12-24 09:44, in het totaal 1 keer bewerkt

welmoedz

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-24 09:44

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-24 09:46

Metaal mag ook niet. Belgische regels. Schuilstal is er verplicht, maar omdat ze, zelfs in België, geen ratjetoe willen, mag een schuilstal op agrarische grond alleen in hout worden uitgevoerd en mag-ie niet dicht kunnen (want dan is het een stal).

Sentir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-24 09:49

Pfff wat een regels :')
Het is wel een klein stukje. Maar is het dan voordeliger om een schuilstal te kopen of er zelf 1 te bouwen ?

Hollyleaves

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-24 09:52

Weet niet hoever in België je je bevindt, mijn schuilstal die aan de eisen voldoet is geplaatst door de Tuinhuizenman uit Cuyk. Komen met een auto en aanhanger om het bouwpakket te installeren, kost ze een uurtje of 5. Ik heb gemaild voor maatwerk, na wat overleg een offerte gekregen en over gegaan tot plaatsen. Zeer tevreden mee.

*zelf bouwen ook overwogen, kosten en baten voor de stal die ik in gedachten had maakte niks uit, zeker niet als je een aanhanger moet huren en betonpoeren meerekent. Veel te veel gedoe. Als je 'm uit steenschotten bv zou maken (ook hout) kan het je zo'n 500- 1000 euro schelen. Alhoewel het tegenwoordig allemaal steeds duurder raakt betreft alle losse onderdelen. Voor mij was het voornaamste het gedoe van uitzoeken van zelf bouwen en de tijd die erin ging zitten teveel gedoe.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-24 10:21

TS: is de fundering van de stal die er stond er nog? Betonpoeren of iets dergelijks? Want dat maakt het wel goedkoper.

Sentir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-24 10:22

Die is er niet, mag ook niet gegoten worden dus ik dacht dan idd aan van die steenschotten maar dan op de vloer.

dioni

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-24 11:01

welmoedz schreef:
https://Www.schuilstal.com

Zijn prima opties en betaalbaar!

Ik heb even op de website gekeken, maar inderdaad die huurprijs valt reuze mee!
Voordeel is ook dat je hem weer kunt laten ophalen als je hem niet meer nodig hebt.

webster543

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-24 11:11

De goedkoopste is zelf een zetten. Ik heb van die ijzeren piketten voor vierkante palen in de grond geklopt en daar de palen in gezet. Dan met overlappende planken van onder naar boven dicht gemaakt en met ijzeren dakplaten afgedekt.
Is ook heel snel weer afgebroken.
Zou ook wel stroomdraad langs binnen de stal doen, want hout knabbelen is toch zo leuk :D

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-24 11:13

https://www.houtenplaten.be/p/open-stal-3x6m/

Deze hebben wij. Nouja, een eigen ontwerp laten maken waardoor we wel zelf aanpassingen gedaan hebben aan het dak.

Voor een simpele stal volgens het bouwpakket klopt deze prijs wel, kan je gewoon in het gras inboren, maar wij hebben wel steenpuin gestort, daarop chape en daarop klinkers gelegd. In België mag dit, je mag 40 m² bouwen (tussen de wanden, oversteek van het dak telt niet mee) en die oppervlakte ook verharden.
Je kan deze ook vragen met een oversteek van 80-100 cm. Als je aan alle kanten een oversteek kan maken dan hebben ze rondom rond plekjes om jaar rond droog/schaduw te hebben.

Je hebt wel een paar sterke mannen nodig om te plaatsen, die platen zijn loeizwaar, en goed materieel want je moet door metaal boren.

Nickeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-24 11:25

Wij bouwen volgende week onze (op veiling gekochte) schuilstal op. Ook een bouwpakket van 4 x 11 meter.
Wij gaan die heel optimistisch opbouwen bovenop mudcontrol platen, helaas geen poeren de grond in...
En dan heel optimistisch afwachten hoe goed dat blijft staan en hoe solide dat is...

Cinnepin

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-24 11:26

In Nederland mag je nog niet eens een mestcontainer neerzetten op agrarische grond. Het moet wielen hebben. Dus zomaar een schuilstal mag zeker niet.

s0173957

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-24 11:41

Citaat:
In België mag dit, je mag 40 m² bouwen (tussen de wanden, oversteek van het dak telt niet mee) en die oppervlakte ook verharden.
Je kan deze ook vragen met een oversteek van 80-100 cm.

Klopt niet. Verharding mag NIET!

Sentir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-24 11:50

s0173957 schreef:
Citaat:
In België mag dit, je mag 40 m² bouwen (tussen de wanden, oversteek van het dak telt niet mee) en die oppervlakte ook verharden.
Je kan deze ook vragen met een oversteek van 80-100 cm.

Klopt niet. Verharding mag NIET!

Ook niet als het platen op de grond zijn zoals steenschotten of mud control ?