Stroom op houten poort zetten

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Amado

Stroom op houten poort zetten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-24 20:04

Hi allen!

Wellicht is hier iemand die mij kan helpen:

Ivm dat we midden in het wolven gebied zitten, is onze omheining inmiddels 10 draden hoog geworden. 1 grote ellende met het open maken, daarom heb ik een houten poort geregeld.

Nu zit ik met de puzzel hoe ik het stroom ook door laat lopen langs de poort.
Isolatoren erin schroeven is gedaan, maar hoe verbind ik de ene kant vd poort met de andere kant?

Foto voorbeeld van het hek wat we hebben.

Afbeelding

puppy1128

Re: Stroom op houten poort zetten

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-24 20:07

Met poortgrepen? Of bedoel je dat niet?

Paardennamen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-24 20:09

Onderaan de draad vastmaken aan het draad aan je hek, zigzaggend of slingerend over je poort naar boven en bovenaan een poortgreep?

Amado

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-24 20:12

Poortgrepen hebben we op dit moment, maar dat is niet te doen met 10 draden open en dicht doen.

Even een tekening van hoe het eruit gaat zien:
Afbeelding

De vraag is dus hoe ik het stroom door kan laten lopen van groen naar blauw, terwijl het hek wel te openen is

marleen_88

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-24 20:13

Een geïsoleerd draad onder de grond door?

Lavitabella

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-24 20:13

Ik begrijp de vraag ook niet helemaal. Zoek je een manier om het stroom door te geven zonder alle poort grepen? Dan zou je het stroom kunnen ingraven en van de ene kant naar de andere kant kunnen verbinden.

Ik heb dus links van de poort een stroomkabel de grond in gedaan middels een pvc pijp, ingraven en vervolgens rechts van de poort weer omhoog laten komen en aankoppelen. Ik heb aan beide kanten van de poort wel alle draden aan elkaar gekoppeld. Dus van boven naar beneden aan beide kanten: 1e lint - stroomkabel naar 2e lint - 2e lint - stroomkabel naar 3e lint - 3e lint - stroomkabel naar beneden in de pvc buis - vervolgens begin je weer van onder naar boven met dezelfde draad aan het onderste lint. Als je een foto wil kan ik deze morgen even maken.

Amado

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-24 20:15

Dat zou eventueel een optie kunnen zijn, maar de grond onder het zand is puin. Enorm lastig doorheen te komen om een draad in de grond te leggen. Dus als er een andere optie is doe ik dat liever :( :)

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-24 20:17

In principe kan je de stroom door laten lopen, zonder poortgrepen, ff kijken of ik kan tekenen.
Het gaat er neem ik aan om dat er stroom 'voor' de houten poort zit? Zodat wolven niet over het hek gaan.

Amado

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-24 20:19

siskeh schreef:
In principe kan je de stroom door laten lopen, zonder poortgrepen, ff kijken of ik kan tekenen.
Het gaat er neem ik aan om dat er stroom 'voor' de houten poort zit? Zodat wolven niet over het hek gaan.

Klopt, er moet inderdaad stroom voor de poort komen die daarna weer verder loopt in de omheining

snorkel1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-24 20:19

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-24 20:20

Afbeelding

Als je de draden onderling verbindt staat er op het hek ook stroom en op de andere kant ook.
Krijgt de 'andere' kant stroom via de 'ene' kan? Dan zou je of een kabel kunnen ingraven of 1 poortgrepen kunnen gebruiken voor het overbrengen van de stroom

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-24 20:24

Je kunt gewoon alle draden verbinden en dan hoef je maar 1 poortgreep van de ene naar de andere kant te doen om de stroom door te laten lopen.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-24 20:42

Amado schreef:
Dat zou eventueel een optie kunnen zijn, maar de grond onder het zand is puin. Enorm lastig doorheen te komen om een draad in de grond te leggen. Dus als er een andere optie is doe ik dat liever :( :)

Het is zo te zien een metertje, hooguit 1.20 breed. Die draad hoeft ook geen 60 cm diep oid, 20 cm onder het oppervlak is meer dan genoeg. Als je wilt kan je 'm in een stukje eletricteitsbuis of polyethyleen waterleidingbuis leggen als bescherming. Spitvork gebruiken of een smalle drainage-spade, en dan heb je in no time een gleufje gegraven. Als het puin 20 cm diep ligt hóef je niet eens door het puin.

En of je nu 5 draden stroom of 1 draad of een draad onder de grond hebt liggen, over dat hek klimt een wolf zonder problemen...

koeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-24 20:44

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-24 20:49

koeke schreef:
GDG schreef:
Je kunt gewoon alle draden verbinden en dan hoef je maar 1 poortgreep van de ene naar de andere kant te doen om de stroom door te laten lopen.
Ik gebruik dan twee krokodillenklemmen i.p.v. poortgreep https://www.agrishop.nl/voss-farming-om ... s3=44207;0

Werkt ook wel makkelijk denk ik. In beide gevallen hoef je in elk geval maar 1 greep/klem open/los te maken, ipv 10. Veruit de simpelste en snelste oplossing.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-24 20:50

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-24 21:05

koeke schreef:
GDG schreef:
Ik gebruik dan twee krokodillenklemmen i.p.v. poortgreep https://www.agrishop.nl/voss-farming-om ... s3=44207;0

Wij hebben een kabel onder de grond door. Maar deze klemmen gebruik ik ook voor tijdelijke omheiningen aan de vaste omheining te verbinden en dat werkt ook prima.

Je zou ook een poortgreep kunnen maken de je aan de omheining klikt. Wel dan met een officieel ijzeren plaatje wat daarvoor bedoeld is anders fikt uiteindelijk je draad door is mijn ervaring.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-24 21:12

Maar het gaat toch niet over de stroom doorvoeren als de poort open is?
Maar dat er op al die draden stroom staat tegen de wolf.
Maar dat hij wel makkelijk open en dicht kan.
Of begrijp ik het verkeerd?

Lavitabella

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-24 21:19

DuoPenotti schreef:
Maar het gaat toch niet over de stroom doorvoeren als de poort open is?
Maar dat er op al die draden stroom staat tegen de wolf.
Maar dat hij wel makkelijk open en dicht kan.
Of begrijp ik het verkeerd?

Als ik de verdere berichten van TS lees denk ik dit ook alleen was me dit in het begin niet duidelijk. Een doorgangset is dan wel super fijn. Dit gebruiken wij ook en hoef je maar 1 ding dicht te maken in plaats van alle draden.

Amado

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-24 21:36

Het was inderdaad niet heel helder uitgelegd zie ik nu, maar het gaat er inderdaad om dat overal stroom op staat en het hek makkelijk open kan.

Ik denk dat 1 poortgreep als verbinding inderdaad het handigste is. Bedankt voor het mee denken allemaal!

Lindsey_99

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-24 21:37

Simpele en niet te dure oplossing is een dubbele poort maken. Een metalen poort maken die vóór de houten poort staat. Dat kan van betongaas wat op maat is gesneden (haakse slijper) en zelfstandig staand aan een paal in de grond staat met 2 of 3 scharnieren met rubber tussen paal en staal. Handig is dat het 180 graden kan draaien, dan heb je er geen last van.
Dat betonpoortje kan met een slotje of tuinhek sluiting weer gesloten worden aan een vaste paal, met een stukje rubber tussen slot en hout om geen lekkage te krijgen.
Dan is een draadje met een poortgreep voldoende om het betongaas onder stroom te zetten.

En dan niet vergeten als je erdoor wilt, om eerst de poortgreep ervanaf te halen... :D

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-24 21:43

Yep gewoon de draden mt elkaar verbinden (lichtblauw op de foto) en 1 poortgreep gebruiken (oranje op de foto) dat zou moeten volstaan.

Afbeelding

EvelienKiss

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-24 23:49

Wij hebben onlangs hetzelfde moeten doen (ook houten hek en ook wolfwerende draden) en mijn man heeft iets gemaakt wat jij zoekt (denk ik). Morgen maak ik foto’s. Ik heb al van een paar mensen gehoord: oh dat is handig. Dus blijkbaar is het niet standaard.

Neon

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-24 23:49

Als er ook stroom op moet als het hek open is, kun je 2 lange palen zetten waar de paarden onder doorpassen met een balk erboven op gemaakt als een soort deurkozijn… en daar de stroomdraad langs af zetten met isolatoren

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-24 08:14

Bij mij zijn de draden los van de draden op het hek en worden verbonden met een kabeltje van hek naar poort.