Toch maar een ijzer

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

lnvdh

Toch maar een ijzer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-24 23:26

Even een klein verhaaltje
4 jaar geleden mijn pony gekocht.. vierkant op ijzers.. na aankoop alles verwijderd en poging tot blootsvoets..had ijzers ivm voor de kar lopen werd verteld maar helaas in een keer alles eraf lukte niet, hij stond stil liep geen een stap meer door gevoelige voeten dus na overleg weer een voorijzer eronder. Dat ging goed.. daarna in t voorjaar ook de voor ijzers eraf gehaald en hoefschoenen aan tijdens t rijden, en dat ging redelijk.. op t zachte nul problemen op t harde voorzichtig lopen. Gladde harde ondergrond ging ook redelijk..in de winter/ natte periode daarna was t weer een drama. Zelfs op hoefschoenen gevoelig blijven lopen op t harde iom arts zijn voeten/ zolen op de foto gezet maar geen afwijkingenen. 2,5 jaar geleden overstap gemaakt naar natuurlijk bekapper. Mss kon die iets betekenen maar zijn hoeven zagen er goed uit aldus hem en er hoefde weinig aan veranderd te worden. Andere hoefschoenen gekocht wat in de zomer prima ging en vorige winter was t weer drama.. dus enkel ritjes op zachte ondergrond gemaakt, maar zodra hij een weggetje over moest steken zo gevoelig lopen.. dus weinig met hem gedaan De zomer ging weer prima met hoefschoenen aan en afgelopen najaar plakijzers geprobeerd..
Dat Ging ook goed echter liggen ze er nu met t natte weer zo snel af dat ik toch overweeg om de natte periode een ijzer te laten slaan.. maar hoe snel sneuvelen die in bijv
Modder? Sommige plekken zijn bij ons nat en modderig, andere goed droog en ook verharding. Hij Loopt 24:7 buiten en heeft schuilstal maar de track is bij momenten modderig waardoor ik bang ben dat hij ook dan de ijzers gaat verliezen door zuigende werking.
De plekken afsluiten kan niet aangezien de rest van de kudde nergens last van heeft en ze zo nog wel veel kunnen lopen.. t zijn stukken die nat en modderig zijn
Daarna weer stukken droog, droge paddock en droge verharding en rubber matten in schuilstal dis ze staan niet hele dagen in de blub

Wat is jullie ervaring?

BoktVerlaten

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-24 23:35

Soms is het ongemak na het verwijderen van de ijzers te groot en duurt het te lang om nog paardvriendelijk te zijn en moet er soms toch een ijzer onder.

Maar mocht je toch nog wat willen proberen om zonder ijzers te staan: Trombofeet. Fijn maar duur supplement met zeer goede resultaten bij gevoelige hoeven

Mijn paarden raken in de modder geen ijzers kwijt maar staan niet de hele dag in de modder.

Beemsterkaas

Re: Toch maar een ijzer

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-24 23:41

Gewoon een ijzer en daar hoef je je zeker niet slecht om te voelen.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-24 08:40

Ik heb sinds vorig jaar mijn merrie ook op een ijzer staan.
Ook achter, nu alleen weer voor.

Nu is het droog hier.
Maar vorig jaar was dat helaas wel anders.
Net als bij jou stukken droog. Maar ook stukken modder.

De zuigende werking is hier geen probleem geweest.
Maar zij wil wel haar eigen ijzer aftrappen.
Dus heeft ze ruime springschoenen aan.

Maar kan mij voorstellen dat dit bij 24/7 geen optie is.

Ik zou je wel aanrader er nu van die kunststof sneeuwringen bij te laten smeden.

Maar ik zou het wel proberen weer op een ijzer te zetten.
Zij geeft aan dat fijn te vinden. En zo kan jij ook blijven rijden.

Molfre

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-24 09:23

Of ze hun ijzers in de modder verliezen is heel erg afhankelijk van je paard en van je smid. Ik heb er hier ook een op de track staan die continue zijn ijzers kwijt raakt in de modder. Dezelfde smid beslaat ook een aantal andere paarden en die hebben nooit ergens last van.

Je kunt natuurlijk ook voor plak ijzers gaan. Een paard dat lang op ijzers heeft gestaan heeft vaak een dunne hoefwand en een dunne zool. Plakijzers kunnen in zo'n geval een fijn medium zijn om toch te blijven proberen door te werken naar blote voeten. Op die manier beschadig je de hoefwand namelijk veel minder.

Doe waar jij en je paard je goed bij voelen.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-24 09:36

Bij een goede smid verliezen ze niet zomaar een ijzer, als je er bang voor bent kun je vragen of hij/zij de takken achter minder lang houdt.

IcePrincess

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-24 09:44

Mijn pony stond ivm medische redenen op (voor)ijzers en 24/7 buiten met soms ook modderstukken op de tracks of de wei.

Hij was heel actief, speelde veel, kon heel kort draaien, idiote beweging maken en trok er in het begin heel vaak een ijzer af. Op een gegeven moment zo vaak dat hij de wand helemaal kapot had getrokken en er geen ijzer meer onder kon. Na een paar maanden alleen op de wei zodat zijn hoefwand weer kon aangroeien weer opnieuw beslagen en daarna altijd springschoenen om.

Hij heeft ruim 10 jaar 24/7 met springschoenen om gelopen. Simpele rubberen werkte voor hem het beste, maar het was wel even zoeken en uitproberen welk model en merk het fijnste was voor hem. Belangrijkste is dat ze dat goed over de hoef en takken van de ijzers vallen en geen wondjes veroorzaken.

Helemaal failsafe is het niet maar van eens in de paar maanden of zelfs weken een ijzer eraf gingen we naar eens in de paar jaar. Het gebeurde echt vooral tijdens de dolle speelkwartiertjes en niet door de modder. In al die jaren echt maar 1x een ijzer eraf gezogen en dat was in de slootrand op veengrond, kon zien dat hij helemaal tot zijn knie was weggezakt. Draadje gespannen en ook dat was geen probleem meer.

En idd sneeuwringen van november/december t/m eind februari. Hoewel hij later ook nog zooltjes kreeg en ook sneeuw en ijs geen probleem meer waren.

Cinnepin

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-24 10:01

Mijn paard staat rondom op ijzers en voor zolen met silicone. Hij loopt er prima op. Hij is heel gevoelig zonder ijzers. Hij heeft extreem dunne zolen. De silicone voor heeft hij vanwege eerdere bessure maar vanwege zijn leeftijd ( 23 ) laat ik ze er onder zo lang hij leeft. Ja een kostenplaatje ook. Maar waarom zou ik hem pesten, het eronder uit halen en dat hij dan zo slecht loopt? Nee hoor gewoon op ijzers.