Opzegtermijn zonder contract?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Puccs

Opzegtermijn zonder contract?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-24 19:36

Hallo Bokkers,

Een tijdje terug heb ik van de staleigenaresse bericht gehad dat ik een nieuwe plek moest zoeken voor mijn paard.

(Dit omdat hij zou dekken, hoewel nooit iemand dit gezien heeft of opgemerkt moest ik toch weg).

Hierbij heb ik aangegeven dat ik elders op een wachtlijst sta en dat het nog wel even kon duren voor ik daar terecht zou kunnen.
Maar ik ging proberen te regelen dat ik daar eventueel in Januari al terecht zou kunnen.

Dit is helaas niet gelukt, ik kan daar pas in Februari of Maart terecht.

Hierop bleef de staleigenaresse pushen en vragen wanneer ik weg zou gaan, bij aangeven dat dit februari of maart zou zijn vond ze dit te lang duren.

Maar nu komt het:

Mijn paard is ziek geworden waardoor ik op stel en sprong moest vertrekken bij deze stal omdat mijn paard anders niet beter zou worden.
Nu staat hij dus in revalidatie elders.
Alleen is de stalhuur van December al betaald, heb ik nooit een contract getekend en ben ik in feite ‘weggestuurd’.

Mag ik dan mijn resterende deel stalhuur terug krijgen?
Er is nooit over een opzegtermijn gesproken, daarnaast als die al van kracht zou zijn geweest dan wist zij toch al dat ik in februari/maart zou vertrekken?

Watme groet,

Puccs

Ibbel

Re: Opzegtermijn zonder contract?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-24 19:58

Betaal je per maand, dan heb je wettelijk gezien, ook zonder contract, een opzegtermijn van een maand.
Ik zou in m'n handjes knijpen dat je geen rekening voor januari krijgt, als ik jou was...

Lieser

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-24 20:05

Op deze stal stond je nog niet zo lang, toch?
Ik denk dat Ibbel gelijk heeft, teruggave zou alleen mogelijk zijn als de eigenaar de stal per direct opgezegd had.

Puccs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-24 20:13

Lieser schreef:
Op deze stal stond je nog niet zo lang, toch?
Ik denk dat Ibbel gelijk heeft, teruggave zou alleen mogelijk zijn als de eigenaar de stal per direct opgezegd had.

Nee klopt, ik stond hier sinds Juli.
Eigenlijk altijd erg fijn gestaan en nooit problemen gehad.

Puccs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-24 20:13

Ibbel schreef:
Betaal je per maand, dan heb je wettelijk gezien, ook zonder contract, een opzegtermijn van een maand.
Ik zou in m'n handjes knijpen dat je geen rekening voor januari krijgt, als ik jou was...

Oh watdan?

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-24 20:20

Puccs schreef:
Een tijdje terug heb ik van de staleigenaresse bericht gehad dat ik een nieuwe plek moest zoeken voor mijn paard.

(Dit omdat hij zou dekken, hoewel nooit iemand dit gezien heeft of opgemerkt moest ik toch weg).

Hierbij heb ik aangegeven dat ik elders op een wachtlijst sta en dat het nog wel even kon duren voor ik daar terecht zou kunnen.
Maar ik ging proberen te regelen dat ik daar eventueel in Januari al terecht zou kunnen.

Dit is helaas niet gelukt, ik kan daar pas in Februari of Maart terecht.

Hierop bleef de staleigenaresse pushen en vragen wanneer ik weg zou gaan, bij aangeven dat dit februari of maart zou zijn vond ze dit te lang duren.

Maar nu komt het:

Mijn paard is ziek geworden waardoor ik op stel en sprong moest vertrekken bij deze stal omdat mijn paard anders niet beter zou worden.
Nu staat hij dus in revalidatie elders.
Alleen is de stalhuur van December al betaald, heb ik nooit een contract getekend en ben ik in feite ‘weggestuurd’.

Mag ik dan mijn resterende deel stalhuur terug krijgen?
Er is nooit over een opzegtermijn gesproken, daarnaast als die al van kracht zou zijn geweest dan wist zij toch al dat ik in februari/maart zou vertrekken?

Nee je bent niet weggestuurd, je bent zelf op stel en sprong vertrokken. Er is je ook gevraagd om te gaan vertrekken (heel netjes zónder een ultimatum nog) maar dat staat los van jouw keuze om je zieke paard elders te stallen. Je kunt vragen of je wat terug kunt krijgen als in je stalprijs ook bodembedekking, voer en uitmesten etc inzit. Maar je hebt ook kans dat je dan ook januari nog moet betalen want ook jij hebt een opzegtermijn van een kalendermaand.

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-24 20:36

Puccs schreef:
Ibbel schreef:

Oh watdan?

Omdat je wettelijk gezien een maand opzegtermijn hebt en het al 1 december is geweest

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-24 21:05

Simpel gezegd: als je niet (duidelijk, met een datum per wanneer!) opgezegd hebt vóór 1 dec, ben je verplicht tot en met 31 januari te betalen, ook al ga je 2 december weg. Tenzij er contractueel iets anders is afgesproken, zoals 4 weken (of minder) ipv een kalendermaand. Maar zonder contract is het wettelijk gezien gewoon een kalendermaand.

Dreamboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-24 21:17

TS is wel degelijk verzocht een andere stal te zoeken. Nu is dat iets anders gelopen doordat het paard ziek werd. Maar had ze een andere stal gevonden, dan was ze ook weg gegaan. Dus in mijn ogen geldt hier dus geen opzeg termijn. Of ze recht heeft op terug betaling betwijfel ik echter ook.

Temeraire

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-24 21:21

Ibbel schreef:
Simpel gezegd: als je niet (duidelijk, met een datum per wanneer!) opgezegd hebt vóór 1 dec, ben je verplicht tot en met 31 januari te betalen, ook al ga je 2 december weg. Tenzij er contractueel iets anders is afgesproken, zoals 4 weken (of minder) ipv een kalendermaand. Maar zonder contract is het wettelijk gezien gewoon een kalendermaand.

Dit inderdaad.
Ik zou het hierbij laten. Met een beetje geluk laten zij het er ook bij en krijg je geen rekening voor januari.
Hopelijk knapt je paard snel op, en kan je daarna gelijk door naar de nieuwe stal.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-24 21:32

Dreamboy schreef:
TS is wel degelijk verzocht een andere stal te zoeken. Nu is dat iets anders gelopen doordat het paard ziek werd. Maar had ze een andere stal gevonden, dan was ze ook weg gegaan. Dus in mijn ogen geldt hier dus geen opzeg termijn. Of ze recht heeft op terug betaling betwijfel ik echter ook.

Dat is niet met een specifieke datum gezegd. Maar zelfs als de stalhouder TS per 31 december de huur had opgezegd, was er betaalverplichting tot 31 dec. Ook bij eerder vertrek van TS.

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-24 21:35

De stal eigenaar heeft in principe al opgezegd, dus huur voor januari vragen lijkt me onzin.

Je kan netjes vragen of ze wil compenseren omdat je die maand niet volledig hebt gestaan, maar je hebt er geen recht op denk ik.

Dreamboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-24 21:39

Ibbel schreef:
Dreamboy schreef:

Dat is niet met een specifieke datum gezegd. Maar zelfs als de stalhouder TS per 31 december de huur had opgezegd, was er betaalverplichting tot 31 dec. Ook bij eerder vertrek van TS.

Dat is toch ook precies wat ik zeg? Er is geen opzegdatum maar als ts een andere plek heeft is er dus ook geen opzegtermijn. Geld wat al betaald is zal ze echter niet terug krijgen.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-24 11:34

Dreamboy schreef:
Dat is toch ook precies wat ik zeg? Er is geen opzegdatum maar als ts een andere plek heeft is er dus ook geen opzegtermijn. Geld wat al betaald is zal ze echter niet terug krijgen.

Er is altijd een wettelijke opzegtermijn.
Er was geen opzegdatum gegeven door noch staleigenaar, noch TS, dús geldt die (wettelijke) kalendermaand. Wat inhoudt dat TS wettelijk gezien tot eind januari zou moeten betalen.

Dreamboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-24 11:36

Ibbel schreef:
Dreamboy schreef:

Er was geen opzegdatum gegeven door noch staleigenaar, noch TS, dús geldt die (wettelijke) kalendermaand. Wat inhoudt dat TS wettelijk gezien tot eind januari zou moeten betalen.

Sorry maar ik ben het niet met je eens. Er is haar verzocht te vertrekken dus dan kan de staleigenaar dat nooit eisen. Dat zal mooi worden. Je wordt verplicht een andere stal te zoeken en dan moet je ook nog een maand extra betalen.

hagelslag

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-24 11:52

Ik zou het even bespreken.
Is niet altijd het makkelijkste, maar wel het verstandigste

mylittlejoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-24 11:58

Ik vind het ergens wel grappig dat je je stalhouder wél soort van probeerde te houden aan een opzegtermijn, door pas per februari of maart te willen vertrekken, maar nu je alsnog zelf eerder bent vertrokken geld terug wilt. Hoe dubbel.

Zoals eerder gemeld zou je eigenlijk tot eind januari moeten betalen, maar hier kan je over twisten omdat de stalhouder wilde dat je per januari weg zou zijn. Maar december moet je gewoon betalen en krijg je zeker niet terug.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-24 12:05

Dreamboy schreef:
Ibbel schreef:

Sorry maar ik ben het niet met je eens. Er is haar verzocht te vertrekken dus dan kan de staleigenaar dat nooit eisen. Dat zal mooi worden. Je wordt verplicht een andere stal te zoeken en dan moet je ook nog een maand extra betalen.

Dat is nu eenmaal wat de term 'opzegtermijn' inhoudt. Een stuk bescherming. Voor zowel de paardeneigenaar (dat die niet ineens zonder stalling komt te zitten) als de stalhouder (dat die niet ineens zonder inkomsten komt te zitten).

Wanneer er geen contract is vastgelegd geldt er een wettelijke opzegtermijn die gelijk is aan de betalingstermijn. Dit is bij pensionstallen meestal maandelijks, dus geldt 1 maand opzegtermijn. Wie ook opzegt. Is de mededeling dat je moet gaan in november gebeurd, dan moet december nog betaald worden door de paardeneigenaar en moet de stalhouder de hele maand december nog zorg verlenen aan het paard. TS heeft besloten in de maand december te vertrekken en niet de volledige opzegtermijn uit te doen, dat mag, maar dat geeft geen recht op terugbetaling.

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-24 12:10

Ik zou het erbij laten. Je kan/wil niet terug dus al was je niet weggestuurd en had je je paard verplaatst was dat jouw probleem en niet die van de stalhouder.