Tips gezocht, merries vervoeren

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

spottedponie

Tips gezocht, merries vervoeren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-24 14:49

Volgende week verhuizen er 2 merries naar mij. Deze staan nu nog bij de eigenaar van de paarden, met veulen aan de voet.
De veulens zijn er al verschillende keren af gehaald, maar door gebrek aan stallen is het daadwerkelijk afspenen nog niet gebeurd, voorkeur gaat namelijk uit dat de merries en veulens elkaar niet kunnen horen / zien bij afspenen, wat ook de reden is dat ze merries naar mij komen.

Maar hoe gaan we dit aanpakken…
eigenaar had bedacht om merrie met veulen te laden, even samen bij mij op stal, andere merrie met veulen ophalen, en bij mij de veulens op te laden en terug te brengen.

Ik zie dit persoonlijk niet zo zitten, 2 veulens in m’n trailer die waarschijnlijk toch wel wat paniekerig zullen zijn zonder moeders.
Veiligste optie lijkt mij veulens thuis op stal, beide merries laden en weg.

Eigenaar verwacht dat merries niet samen op trailer kunnen, zit een dominante dame bij…

Ik hoop dat ik het beetje duidelijk heb verwoord, iemand tips of andere ideeen?

Suzanne F.

Re: Tips gezocht, merries vervoeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-24 15:15

Merries gewoon apart ophalen. Veulens thuis laten.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-24 15:18

Suzanne F. schreef:
Merries gewoon apart ophalen. Veulens thuis laten.

Zou ook mijn keuze zijn. Beide merries apart of in een wegennet hengsten uitvoering en veulens thuis laten.

just_kiki

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-24 15:22

Ik heb persoonlijk liever een veulen over de zeik in de trailer als een merrie die over de zeik is.

Zijn de merries trailer gewend? Want anders ga je die er misschien niet opkrijgen als hun veulen achterblijft.

spottedponie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-24 15:24

Goed vraag inderdaad!

Merries hebben er jaren geleden een keer in gestaan maar verder niet, om het makkelijker te maken :')

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-24 15:27

Ik ga voor jouw optie, veulens thuis laten en merries samen laden. Gewoon goed en kort vastzetten komt het vast wel goed. En na het laden direct gaan rijden.

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-24 15:51

Ik heb een keer gereden met een merrie wiens veulen op het moment van laden werd afgespeend en dat was voor mij de eerste en de laatste keer. Waren hele hachelijke kilometers met een zeer onrustige merrie.
Ik vind het een lastige, ik zou eigenlijk ook niet weten wat wel een handige optie is.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-24 16:24

Veulens van te voren afspenen (ja ik weet dat daarom de merries weg moeten) en niet merries scheiden van hun veulens en dan gaan rijden. Levensgevaarlijk. Die merries willen hun veulens en dat is het instinct.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-24 16:41

Op de fokkerij bleven veulens thuis in de stal, 1 persoon bij de deur de ander liep er met merrie uit en dan werd de deur snel gesloten. meteen trailer in, klep dicht en rijden. als ze moeilijk laden zou ik niet beide op 1 trailer doen, duurt veel te lang en dan breekt diegene die er al op staat de boel af en krijg je de ander helemaal niet erop

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-24 17:22

Lastig.

Ik zou ook thuis afspenen. Enkele dagen en dsn merries verhuizen.
Ik speen ook op dezelfde stal. Soms maar mer enkele stallen er tussen. Dat is echt heel prima te doen en geeft echt niet heel veel meer stress..

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-24 20:29

spottedponie schreef:
Volgende week verhuizen er 2 merries naar mij. Deze staan nu nog bij de eigenaar van de paarden, met veulen aan de voet.
De veulens zijn er al verschillende keren af gehaald, maar door gebrek aan stallen is het daadwerkelijk afspenen nog niet gebeurd, voorkeur gaat namelijk uit dat de merries en veulens elkaar niet kunnen horen / zien bij afspenen, wat ook de reden is dat ze merries naar mij komen.

Maar hoe gaan we dit aanpakken…
eigenaar had bedacht om merrie met veulen te laden, even samen bij mij op stal, andere merrie met veulen ophalen, en bij mij de veulens op te laden en terug te brengen.

Ik zie dit persoonlijk niet zo zitten, 2 veulens in m’n trailer die waarschijnlijk toch wel wat paniekerig zullen zijn zonder moeders.
Veiligste optie lijkt mij veulens thuis op stal, beide merries laden en weg.

Eigenaar verwacht dat merries niet samen op trailer kunnen, zit een dominante dame bij…

Ik hoop dat ik het beetje duidelijk heb verwoord, iemand tips of andere ideeen?

Koop jij de merries en ga je ze daarom vervoeren? Of blijven ze van de huidige eigenaar en help jij een handje? Indien het laatste zou ik de dingen goed uit elkaar gaan houden:
- eigenaar is verantwoordelijk voor zijn merries en veulens
- jij bent verantwoordelijk voor hoe jij wil helpen maar moet daarin gewoon je eigen grenzen stellen

Als jij geen zin hebt om je trailer beschikbaar te stellen voor onvoorspelbaar gedrag dan moet je dat niet doen en gewoon aangeven. De eigenaar kan dan gewoon een trailer huren en kan eventuele schade met het verhuurbedrijf afhandelen, is dan helemaal niet meer jouw verantwoordelijkheid. Hoef je alleen nog maar de trailer te trekken als je dat wil.

jazzejam

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-24 20:36

En kun je het niet omdraaien. Dus merries thuis laten bij de fokker en de veulens naar jou toe? Hier ook liever een veulen die wat over de zeik is in de trailer als een merrie zeker als de merries niet vaak met de trailer meegaan.

spottedponie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-24 21:53

Veulens naar mij is geen optie, het is juist de bedoeling om de merries te gaan rijden en ik heb thuis alle faciliteiten, daar niks…

Verantwoording en eventuele kosten ben ik niet heel bang voor, we zijn familie en kennen elkaar goed genoeg om te weten dat we daar wel uit komen.

Ik ga dit weekend weer wat oefenen met de trailer, 1 van de merries geeft er niet veel om dat ze van haar veulen gehaald wordt, die hinnikt nog niet eens terug. Andere merrie vindt het wat lastiger…

Bedankt alvast voor de tips tot zover!

gomir

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-24 22:09

Als ze trailer niet goed kennen en mogelijk naast elkaar een probleem is zou ik overwegen een transportbedrijf te vragen. Laden op vrachtwagen gaat veel makkelijker over het algemeen als ze weinig kennen en je kunt er evt een vak tussenlaten. Op vrachtwagen ook wat minder impact als ze onrustig zijn dan met een auto-trailer combinatie.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-24 10:01

spottedponie schreef:
Ik ga dit weekend weer wat oefenen met de trailer, 1 van de merries geeft er niet veel om dat ze van haar veulen gehaald wordt, die hinnikt nog niet eens terug. Andere merrie vindt het wat lastiger…

Bedankt alvast voor de tips tot zover!

Mocht je thuis de plek al hebt en als je toch gaat oefenen met de merrie: neem haar gewoon dit weekend direct mee. Dan kunnen de 2 veulens in 1 stal worden gezet om af te spenen, en kan je de andere merrie volgend weekend meenemen en is daar de stress van het scheiden ook minder.

Afspenen binnen gehoors- en zichtafstand is overigens veel fijner voor moeder en veulen dan het achterhaalde idee van cold-turkey uit elkaar... Naast elkaar is het enige verschil dat de melkbar gesloten is. Overdag kan je de merrie er desnoods ook gewoon weer bij laten, als paddock en land niet helemaal veulenproof zijn.

spottedponie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-24 10:50

ik had inderdaad vanmorgen bedacht dat als ze dit weekend op de trailer staan, ik ze toch gewoon vast meeneem, in ieder geval de merrie welke eigenlijk al klaar is met haar veulen...

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-24 14:24

Dat van Ibbel is denk ik het beste advies.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-24 14:57

1 voor 1 zou ik niet doen. dt is dubbel stress voor veulen, andere merrie en haar veulen.

gewoon hup cold turkey merries inladen weg rijden en veulens achterlatenn is in dit geval het beste.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-24 15:10

Als de eigenaar verwacht dat de merries niet samen laadbaar zijn, zou ik luisteren naar de eigenaar. Niet ieder paard is hier even gemakkelijk in en daar wil je niet achterkomen wanneer je met een volle trailer op pad bent. Probeer ze dit weekend een voor een mee te nemen.
Stress gaat het sowieso wel geven. Daar wil je geen kaduke trailer of lichamelijke verwondingen bij.