'Nat' weghalen uit vlas: tot aan bodem?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

EvelienKiss

'Nat' weghalen uit vlas: tot aan bodem?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-24 14:09

Binnenkort zet ik mijn paard op een stal met vlas als bodembedekking. Ik heb mij ingelezen: eerst vijf tot zeven pakken erin, daarna elke dag de mest eruit en na een week 'ook het nat eruit'. Elke week een pak vlas erbij. Dan na 10 tot 12 weken de hele stal verschonen. Nu heb ik twee vragen.

- Er wordt gezegd: 'vooral niet de bodem raken of omspitten'. Maar tegelijkertijd wordt gezegd: 'nat eruit halen'. Maar het nat zit toch op de bodem? Mijn vraag: haal ik bij sommige gedeeltes WEL het nat TOT EN MET de bodem eruit?

- In de teksten staat: de eerste twee weken elke dag de mest eruit halen. Mijn vraag: ik neem aan dat je elke dag (tot in eeuwigheid zeg maar) de mest eruit haalt?

Hoor graag jullie ervaring!

Charaz

Re: 'Nat' weghalen uit vlas: tot aan bodem?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-24 14:10

Ik haal dagelijks de mest eruit en 1x per week de natte plek

nevica

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-24 14:11

Wat is de reden dat het niet tot de bodem zou moeten? :o Ik deed gewoon al het vieze eruit. Soms 1 baal per week erbij en soms 2 maar was geen schoon paard haha. En ja elke dag mesten doe ik sowieso altijd.
Laatst bijgewerkt door nevica op 05-12-24 14:11, in het totaal 1 keer bewerkt

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-24 14:11

Het is ook per paard maar wat ik deed:

- Elke dag drollen en rechttrekken.
- 1x pw de natte plek(ken) open leggen en helemaal eruit scheppen. Dus inderdaad tot de bodem.
- Weer rechttrekken en vlas toevoegen.

Tussentijds NIET de natte plek openmaken of aanraken of omspitten.

Ik heb ook een tijd 2x pw het nat eruit gehaald, kwam ik beter uit met 1 kruiwagen ip 1,5 .

Sabbientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-24 14:14

Ik haal alles wat rood is eruit.
Overig nat verplaats ik naar een plek zodat het kan drogen.

Petunia27

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-24 14:16

Het hangt van je paard af. Ploegt hij alles om? Hoe schoon wil je het hebben? Hier op stal gebruiken meerdere mensen vlas (doe het zelf), maar ieder doet het op zn eigen manier.

Ik begin met vier pakken en daarna gewoon elke dag de mest eruit. Ik laat het natte erin zitten, tot het echt een koek vormt. Daar doe ik twee keer in de week een schoon pak bij (Als toplaag). Na de koek vorming haal ik de echt natte plekken (wat rood/paars gekleurd is) iedere week eruit. Ik zorg altijd dat de bovenste laag droog is.

Stalgenoot heeft heel schoon paard en die begint met 3 pakken en doet 1 keer in de week natte plek eruit en nieuw pak erbij. Die laat het geen koek worden. Andere stalgenoot begint ook met 4 pakken maar schept er iedere dag het natte uit en doet er iedere dag een half pak bij. Die laat het ook geen koek worden.

Als je paard alles omploegt vind ik geen doen om iedere dag al het nat eruit te scheppen. Mijn ervaring is dat je er het beste zoveel mogelijk vlas in houdt om de boel droog te houden. Oh ja, en mest scheppen is inderdaad tot in de eeuwigheid. :+

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-24 14:26

Ik begin met 2-3 pakken, dan ligt er echt al een dikke laag in de stal hoor en dan elke week een pak er bij. 1 keer per week mest ik echt uit en vul daarna een pak aan. Op gevoel haal ik halverwege de winter eens de stal helemaal leeg.
Meestal schep ik de plek waar m'n paard poept naar de plek waar ze plast zodat het vlas wat dan al bruin is op de plasplek vocht op kan nemen.

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-24 14:32

het "niet tot op de bodem" geldt vooral voor de dagen dan je alleen mest eruit haalt. Vlas gaat wat "vastkoeken" zodat het minder gaat schuiven en die structuur wil je zo min mogelijk verstoren ook opdat er minder proper vlas door het nattere vermengd wordt.
Echter als je de natte plek eruit wil halen, dan schep je gewoon tot op de ondergrond alles wat echt nat is eruit.

Met hoeveel pakken je begint hangt echt van de opp van je stal af. Toen ik een stal van 3.5x4 had, dan had ik om te starten echt wel 5-6 pakken nodig, maar begon dan ook wel pas na 2 weken met bijstrooien.

LaDonna75

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-24 14:35

germie schreef:
Ik begin met 2-3 pakken, dan ligt er echt al een dikke laag in de stal hoor en dan elke week een pak er bij. 1 keer per week mest ik echt uit en vul daarna een pak aan. Op gevoel haal ik halverwege de winter eens de stal helemaal leeg.
Meestal schep ik de plek waar m'n paard poept naar de plek waar ze plast zodat het vlas wat dan al bruin is op de plasplek vocht op kan nemen.

Zo doe ik het ook ongeveer. Ik begin met 2 pakken per stal (3x3,5m) en haal dagelijks de mest er uit en het natte ongeveer om de week. En 1 a 2 balen per week erbij, afhankelijk van hoe vies ze het hebben gemaakt. Het verschilt nogal per pony/ paard namelijk. Mijn twee ruinen zijn grote smeerkezen (vooral de kleinste?!) en merries zijn veel schoner. Ik heb 2 veulens in 1 stal en die zijn ongeveer zindelijk zo schoon.

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-24 14:39

In een 3x3 stal startte ik met 4 balen. 2 is wel heel weinig maar ben wel iemand die werkte met een dikkere laag, merk dat dat beter werkte.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-24 14:42

petitparis schreef:
het "niet tot op de bodem" geldt vooral voor de dagen dan je alleen mest eruit haalt. Vlas gaat wat "vastkoeken" zodat het minder gaat schuiven en die structuur wil je zo min mogelijk verstoren ook opdat er minder proper vlas door het nattere vermengd wordt.
Echter als je de natte plek eruit wil halen, dan schep je gewoon tot op de ondergrond alles wat echt nat is eruit.

Met hoeveel pakken je begint hangt echt van de opp van je stal af. Toen ik een stal van 3.5x4 had, dan had ik om te starten echt wel 5-6 pakken nodig, maar begon dan ook wel pas na 2 weken met bijstrooien.

makkelijk scheelt type werk :D
Mee eens.

Aanvulling ik haal 1 keer per jaar in de zomer de stal leeg om een keer goed schoon te maken maar verder niet.

En ik merk als de bodem te dun is dat het best snel vies word, dan kan ik wel meer dan 1 baal per week bijgooien en nog word alles vies.
Zorg ik dat ze er goed dik op blijven staan is dat niet het geval en heb ik aan 1 baal voldoende

Funnygirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-24 14:55

Hier staan de paarden al jaren op vlas en de stallen worden 2 keer per jaar leeg gehaald. Iedere dag wordt de mest eruit gehaald en de zaak recht gelegd. Dat wil zeggen dat gebeurd met de vlas die los ligt. Zodra de vlas vast ligt laat ik het met rust. het is idd van beland dat er voldoende vlas in de stal ligt. Anders werkt het niet. Als de vlas nml compleet verzadigd is en je hebt er 1 die alles omploegt is het einde zoek. Door te zorgen dat de bovenlaag droog blijft blijven de paarden ook goed schoon. In de winterdag is het ook nog prettig dat de onderlaag begint te werken en dit dus wat warmte afgeeft. Als je iedere week het natte uit de stal haalt is dat in mijn ogen een dure hobby en kan de vlas eigenlijk niet doen waarvoor het bedoeld is. Meer vocht vast houden. Oh ja, de stallen zitten tussen 3x3 en 3,5 x 4.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-24 15:05

Hier gaat wel elke week het natte uit de stal, maar hier plassen beide altijd op dezelfde plek.
Dus die natte plek gaat eruit, tot op de bodem.
Maar dat is dan 70 cm doorsnede of zo.
Dan de stal rechttrekken, niet tot op de boden, gewoon wat al los ligt.
En daaroverheen een nieuwe pak. Ook weer verdelen over de hele stal.

Toch komt op de plekken waar ze niet plassen een vastere laag op de bodem, maar dat is ook wat vocht dat door de tegels naar boven trekt of zo.
met dit weer zie ik dat ook op het gangpad zeg maar.

In de zomer als dat niet gebeurt en de onderlaag wil niet vast komen te liggen dan gieter ik wel eens wat water op de tegels en dan het vlas erop.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-24 15:11

Mijn ruin is heel schoon.
De hoek waar hij mestte hield ik vlasvrij, dus dat schepte ik er zo uit. En ik harkte elke dag het bed weer recht.
Plas kwam altijd mooi in het midden, best handig, een ruin :))
Ik zat pas aan die plasplek in het midden als die niet meer onder te harken was, maar als een soort bult in het midden door kwam schemeren.
Dan groef ik die plek uit, harkte vanuit de randen het gat dicht en gooide er dan ook weer een of 2 nieuwe balen vlas bovenop.

In de zomer liep die 24/7 buiten en dan haalde ik de box een keer echt helemaal leeg om daarna weer te starten met een bodempje zaagsel en daar bovenop 4 balen vlas.
Had altijd een erg nette stal, zonder nare geurtjes en ook altijd een fijn ligbed dat de knie-val test doorstond.

Molfre

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-24 15:50

Vlas moet je inderdaad zo lang mogelijk ongestoord laten liggen, dan doet het waar het voor bedoeld is.

Toen ik nog paarden op stal had was het elke dag de drollen scheppen en 1x in de week het rode vlas (donkerbruin is nog niet verzadigd en kan nog meer urine opnemen).
Een keer in de 2 maanden, afhankelijk van hoe veel ze op stal stonden, schepte ik dan de hele stal leeg en kwam er een nieuwe bodem in.

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-24 18:49

Hier moeten de plas plekken er wel uit als ze op 1 plek plassen anders komt je open te liggen of krijg je een heuvel die ze open lopen.

Maar met 2 is dat allemaal veel makkelijker.

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-24 10:44

Ik haalde ook 1x in de week het nat er uit (of iig als het te nat werd), maar dan wel tot de bodem. Bij mij was het op 1 plek, en maar een klein deel van stal. Als je de hele stal omwoelt, moet er weer een vaste bodem vormen en dat is zonde. De rest van de stal laat ik de bodem liggen en blijft een vastere laag. Bij de kern van het pisplek tot de bodem het rode vlas wegscheppen, kopje Siroccopoeder er in en weer dichtleggen met ouder vlas. En de rest weer een pak erbij.

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-24 11:19

Hier is het elke dag de mest eruit halen en dan twee keer per week de natte plek (tot de bodem).

Begonnen met 4/5 balen en nu is het dan 2 balen vlas erbij per week (of 3 als ze vanwege het slechte weer meer binnen hebben gestaan).