Aanleg paddock

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Majabeestje

Aanleg paddock

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-24 23:26

We zijn ons aan het oriënteren op een kavel waarbij we als het doorgaat 2 shetjes bij huis willen.
Ik wil graag een paddock laten aanleggen met een schuilstal. De paddock sluit dan aan op een track rond het huis, behalve aan de voorkant waar de oprit komt.
Het zal om en nabij de 800m2 gaan. Dit is exclusief weidegang, die mogelijkheid is er ook maar staat los van de aanleg van de paddock.
Er zijn geen dingen nodig als een mestbult, opslag voor hooi/stro. Hoewel een kleine plek voor wat hooi wel fijn zou zijn zodat we in elk geval een week vooruit kunnen.

Heeft iemand tips waar ik allemaal rekening mee moet houden? De grond moet alles nog aan gebeuren, ook voor de bouw van het huis natuurlijk.
Voor de paddock en track denk ik aan de grond te laten keren en rondom de schuilstal bestraten.

Ik kan ook totaal geen inschatting maken van de kosten. Grondwerk, omheining, schuilstal, bestrating, water etc?

Eventueel kan ik een tekening maken van de kavel. Het is vrij simpel, een redelijk vierkant stuk van zo'n 2000m2 waarbij het huis linksmidden op de kavel komt.

Hutcherson

Re: Aanleg paddock

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-24 23:45

2000m2 is opzich niet veel. Je zult je paddock/track echt moeten verharden qua grond anders krijg je echt een blubberfeest.
Je kunt paddockplaten plaatsen of de boel afgraven, puin erin, zand erop.
Denk aan vergunningen.
Zelfde met schuilstal.
Ik heb zelf de inloopstal in de schuur. Grote roldeur ervoor voor nood maar die is altijd open. Fijne van mijn stal is dat het wel echt bescherming bied.

Zorg dat het ver van de openbaar toegankelijke weg ligt. Ikzelf vind dat niet fijn dat mensen (of hangjeugd) dicht in de buurt kunnen van mn paarden. Denk aan eetbare heggen, struiken en bomen. Heel leuk voor allerlei beestjes en lekker voor je paarden. Geeft nog schaduw ook.

De kosten ligt er echt aan wat je wilt. 160kuub gewoon geel zand kost zo'n 2600€ losgestort. Wil je m3C zand, dan trek de portomonee maar. Wil je drainage? Kun je dingen zelf doen?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-24 10:18

Ik weet niet waar je zit, maar gezien de aanvallen van wolven zou een zo wolfwerend mogelijke omheining wel een goed ding zijn.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-24 11:27

ik zou dan ook zeker drainage aan laten leggen.

EvelienKiss

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-24 13:47

Iemand noemde het al, maar ik doe het opnieuw omdat het belangrijk is als je Shetlanders neemt. Afhankelijk van waar je zit, zorg voor wolfwerend hekken. Mijn Shetlander zet ik helaas sinds kort op stal in de nacht (ook met wolfwerende hekken) in verband met de wolven. Ik had een mini paddock paradise met tracks, maar heb een gedeelte nu omgebouwd tot nachtstallen.

Majabeestje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-24 14:36

Bedankt allemaal!

Wolven zijn er (nu) niet bij ons. Qua gebied en locatie zal dat ook niet zo gauw gebeuren schat ik in. Maar ik neem het wel mee. In elk geval dat het stuk om de schuilstal goed omheind kan worden voor als er wel wolven in de buurt gesignaleerd worden.