Paddock paradise - suggesties aub.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

YWC

Paddock paradise - suggesties aub.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-24 11:46

Begin juli hadden we een hengstenveulen en we overwegen om hem (voorlopig) hengst te laten.

Afbeelding

Dit betekent wel dat we hem in het voorjaar apart (met een vriendje) zullen moeten zetten.
Nu heb ik dit stuk van onze weides in gedachte:

Afbeelding

Het rode is de omheining buitenkant. Het blauwe is een gracht, die in het midden van de weide loopt.

Ik denk wel van in het onderste stuk de (schuil)stal te zetten met een zandpaddock.
Afbeelding

De rest zou ik dus graag opdelen in 2 of meerdere stukken (liefst een soort paddock paradise), maar ik heb echt geen idee hoe ik daaraan moet beginnen met die gracht. Heeft iemand van jullie soms suggesties?

Mizora

Re: Paddock paradise - suggesties aub.

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-24 11:53

Afbeelding

Heel basic, en een beetje afhankelijk van hoe groot het is. Maar is dit geen optie?

YWC

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-24 12:13

Zou het gele dan een soort track zijn?

Want er is geen mogelijkheid om op het linker stuk te komen zonder om de gracht heen te gaan.

Kalea

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-24 12:35

Waarom wil je een veulen op een paddock? Een ‘gewone’ weide geeft toch lekker veel ruimte voor jonge hengsten? Geen oordeel hoor, ben gewoon benieuwd.

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-24 12:55

Afbeelding

Even weg gelaten of alles kan en mag op dit stuk perceel, zoiets als dit zou ik denk ik doen.

Groot zandpad rondom, tussendoor nog een paadje en vanwege die greppel dat stuk links puur als weide houden. Eventueel aan de achterkant van het perceel een breder stuk track maken zodat je daar nog wat leuks kunt toevoegen zoals een heuvel of extra voerpunten of een wadi ofzo of gewoon als plek om te ravotten.

YWC

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-24 13:00

Kalea schreef:
Waarom wil je een veulen op een paddock? Een ‘gewone’ weide geeft toch lekker veel ruimte voor jonge hengsten? Geen oordeel hoor, ben gewoon benieuwd.

Ik wil het stuk vooral indelen, zodat ik kan afwisselen (het ene stuk kan dan bijgroeien, terwijl het andere begraasd wordt).

Het idee van paddock paradise leek me daarbij een 'verrijking', maar is niet (direct) noodzakelijk (wel op langere termijn).

YWC

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-24 13:06

@Celebi
Bedankt voor de suggestie.
Zandpad rondom wordt het grasgedeelte in vak 1 best smal (vrees ik), maar het geeft met wel inspiratie.

Misschien enkel (zand)pad langs de greppel en achteraan een lus.

callippo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-24 14:18

Waarom zou je hem apart willen zetten en geef je de voorkeur aan opgroeien met 1 vriendje (zelfde leeftijd) ipv castreren en in de kudde laten?
Ik zie zoveel voordelen aan opgroeien in een (stabiele) kudde boven het wat langer hengst laten.

MallyBelly

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-24 15:38

Afbeelding
En je zou dan op de rotonde en links boven ook hooi huisjes/plekken kunnen maken. Vaak zie je paarden "samen in het restaurant zitten, maar andere tafel", oftewel meerdere voerplekken dicht bij elkaar en voerplekken verder weg.
En het lange pad naar achter leuk aankleden met attributen.
Afbeelding

YWC

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-24 18:49

callippo schreef:
Waarom zou je hem apart willen zetten en geef je de voorkeur aan opgroeien met 1 vriendje (zelfde leeftijd) ipv castreren en in de kudde laten?
Ik zie zoveel voordelen aan opgroeien in een (stabiele) kudde boven het wat langer hengst laten.

Omdat we hem misschien gaan inzetten als dekhengst (net als zijn vader).

Zijn vader is bij ons gekomen als jaarling en heeft al gans die tijd een vriend (ze zijn beiden nu 18).

YWC

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-24 18:51

MallyBelly schreef:
[ Afbeelding ]
En je zou dan op de rotonde en links boven ook hooi huisjes/plekken kunnen maken. Vaak zie je paarden "samen in het restaurant zitten, maar andere tafel", oftewel meerdere voerplekken dicht bij elkaar en voerplekken verder weg.
En het lange pad naar achter leuk aankleden met attributen.
[ Afbeelding ]

Leuke suggestie... vooral die 'rotonde' spreekt me wel aan.