Wij hebben 2 jaar geleden een prachtige gedraineerde 20 x 60 m rijbaan aan laten leggen met zand + vezel bodem. De bak voldoet prima, maar in het najaar valt er heel veel blad in van de bomen die er omheen staan. Het is niet goed voor de bodem om dat allemaal te laten liggen en gewoon erin te werken met het eggen/slepen. Kappen van alle bomen is uiteraard geen optie. Heeft iemand een slimme tip om dat blad te verwijderen?
Lynn_Nikita
Geplaatst: 28-11-24 22:27
Intensieve arbeid maar ik blaas om de dag met een benzine blad blazer alles eruit. Zeker voor er gereden of gesleept wordt
Maand bijhouden en dan zijn de meeste bomen hier kaal
Laatst bijgewerkt door Lynn_Nikita op 28-11-24 22:27, in het totaal 1 keer bewerkt
Anoniem
De bladblazer?
Muronia
Hier eten de paarden veel bladeren op. Blijft eigenlijk weinig van over. Maar ik laat ze er dan wel los in lopen, anders werkt dat natuurlijk niet. Anders wordt het bladharken (of blazen) vrees ik.
De laatste keer heb ik mijn petekinderen lief aangekeken en ze betaald om mijn bak te harken. Enorme klus, maar tot nu toe effectiever dan bladblazen (daar moet ik nog handiger mee worden). Ik dacht slim te zijn door te gaan bladzuigen, maar daar ging teveel zand mee naar binnen en raakte verstopt. Denk dat we het blad nu wel gehad hebben na de wind van gisteren, nu alleen die stomme ‘besjes’ van de Els nog.
Hier ook bladblazer en daarna slepen zodat de vezels daarna weer mooi verspreiden. Ik red het met 1-2x blazen in het najaar meestal wel om het netjes te houden. Maar heb gelukkig wel een hele vlakke egale bak dan blijven er zo min mogelijk blaadjes liggen en blaas je ze ook makkelijker weg
pol013
Geplaatst: 09-12-24 09:28
Fudge schreef:
Wij hebben een zitmaaier met opvang bak, daarmee rijd ik er overheen en dit zuigt alle blaadjes op.
Dat doe ik op sommige (kleinere) stukken ook wel eens met de accu grasmaaier inderdaad. Lukt best goed. En de kleine snippers die hij niet opzuigt verwaaien ook weer veel makkelijker dan.