Bodembedekking inloopstal (voorkomen rotzooi)

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

EvelienKiss

Bodembedekking inloopstal (voorkomen rotzooi)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-24 21:15

Tot mijn spijt moet ik in verband met de komst van de wolf mijn inloopstal ombouwen tot twee stallen waar de paarden in de nacht op stal gaan. Nu wil ik één van de twee stallen (die ik groter laat dan de andere) overdag wel open zetten als inloopstal. Maar omdat mijn paard daar wel
‘s nachts gestald is, zal ik bodembedekking gebruiken. Waarschijnlijk vlas. Zoals jullie zien is er geen drempel. Daarbuiten zijn er klinkers, en daarna komt er zand. Ik zoek tips hoe ik de stal en het verharde buiten de stal netjes houd. Er lopen twee grote paarden en een shetlander rond. Ik vrees dat er veel vlas naar buiten wordt gelopen. En viezigheid naar binnen. Heeft iemand dezelfde constructie? Tips? Ik durf geen drempel te maken, bang dat ze erover vallen als ze bij schrik de stal uit rennen. Is er tegenop te vegen?

Afbeelding

Afbeelding

Hutcherson

Re: Bodembedekking inloopstal (voorkomen rotzooi)

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-24 21:24

Ik had er destijds een brede borstelkop op de kop ingeboord. Werkte prima. Alleen gebruiken mijn paarden de stal als toilet zodra er bedekking in ligt. Ze komen er speciaal voor van buiten naar binnen om te plassen dus mijn stalvloer is gewoon beton.

EvelienKiss

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-24 21:34

Ja bij mij is het nu ook nog beton om die reden, maar binnenkort moet het paard dus in de nacht op stal en dan moet ik er dus iets in doen zodat ze er ook kan liggen.

Die borstelkop klinkt interessant. Geen struikelgevaar?

MyChoice

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-24 21:36

Dikke rubberen matten had ik in m’n stallen. En stro daar waar ik wilde dat ze hun behoeften deden. Werkte prima.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-24 00:25

Ik heb ouderwetse 3x3 stallen open staan als inloopstal. Met vlas, zonder drempel. Ze lopen weinig vlas mee naar buiten, ik schuif dat gewoon weer naar binnen bij het uitmesten.
Vegen doe ik uberhaupt niet aan. Een laagje zand over de stenen en betonplaten maakt het stroever en veiliger dan dagelijks schoongeveegde bestrating. En als er dus zand tussen het vlas zit dat ik naar binnen schuif, gaat dat zand mee. Who cares. Daar wordt de stalbedekking niet slechter van.

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-24 01:37

EvelienKiss schreef:
Ja bij mij is het nu ook nog beton om die reden, maar binnenkort moet het paard dus in de nacht op stal en dan moet ik er dus iets in doen zodat ze er ook kan liggen.

Die borstelkop klinkt interessant. Geen struikelgevaar?

Nee nooit problemen gehad en ik heb een stel lomperts hoor. Ik had gewoon zoon 1m lange borstelkop erin geboord. Ging echt perfect.

lies

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-24 01:38

Ik heb drempels, 2 steigerplanken op elkaar, dus wat zal het zijn, een cm of 10? Daar struikelen ze echt niet over. Er komt altijd wel iets vlas mee naar buiten. Vegen doe ik eigenlijk ook niet. Als er wat vlas ligt, dan schep ik dat terug de stal in met de sneeuwschuiver. Of ik schuif het de paddock op. Het is zo weinig, dat vind je niet terug.

Vind die borstelkop ook echt een goed idee trouwens!

XladyX

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-24 02:34

Ik heb op onze overgangen verharding naar zand/track ook balken of boomstammen van zeker 15-20 cm hoog. Wennen ze prima aan en zelfs Welsh A pony stapt daar overheen. Zijn de allermooiste randjes om over te springen als ze maf willen doen ook vaak, dus als randje voor een stal zou dat echt niet uit moeten maken. Struikelen doen ze eerder op plekken waar ze niet verwachten dat de bodem anders is als in glad, onverwacht zacht, etc

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-24 06:53

Ik heb drempels, rubber matten en aan beide kanten van de stal een ligplaats gemaakt van vlas.
Maar helaas, nog steeds een bende.
Ik heb ze een tijd op stro gehad, dat was wel beter.
Maar ja, ook veel volume voor de in de winter moeilijk te legen mestcontainer.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-24 07:56

Hier stro in de winter maanden in de inloopstallen omdat de paddock vrijwel volledig verhard is. Ze lopen het wel eruit maar schep dat of terug er in of de mesthoop op. Zodra stro op de stalmatten gaat zijn ze hier helaas ook onzindelijk. In het voorjaar gaan de inloopstallen 1 week dicht. Dan trek ik het volledig leeg inclusief de stalmatten. Ontsmet alles en dan weer terug er in. Werkt hier prefect en gehele zomer seizoen blijft het dan schoon ook.
Als het kan in jou situatie zou ik eerder nog gaan voor extra losse inloopstal of hok voor overdag en dit dan overdag afsluiten. Ze hebben eventueel toch ook afdak zie ik willen ze schuilen voor regen of wind? Dan overdag maar geen stal die hebben ze s nachts dan helaas al urenlang.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-24 09:55

Ik heb eens een wei gehuurd waar ook gewoon boxen waren die we open lieten staan.
Het vlas/gehakseld stro naar buiten lopen viel heel goed mee, wat buiten de deur kwam keerde ik gewoon terug.

Sintara

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-24 10:24

Achja, en dan gebruiken ze 1 stal als toilet. Is dat zo erg? Het ligt dan wel allemaal bij elkaar, lekker makkelijk uitmesten. En uitmesten moet je toch want s nachts staat er een paard in opgesloten die niet anders kan dan daar ook de behoeften doen

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-24 10:37

Vlas of gehakseld stro gaat prima. Gewoon stro lopen ze meer naar buiten, is mijn ervaring.

Afbeelding

Dit is onze schuilstal bij de paddock (naast onze gewone stallen). De boxen hebben dikke rubberen matten, maar zijn wel opgestrooid met gehakseld stro en gewoon stro. Het gewone stro lopen ze er wat uit. Op de foto niet opgeruimd.
Laatst bijgewerkt door _Lorette_ op 29-11-24 10:39, in het totaal 1 keer bewerkt

Majabeestje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-24 10:38

Ik zou achterin de stal iets van vlas doen. Dus alleen in de achterste helft vd stal. Desnoods 's ochtends even naar achteren vegen. Dan lopen ze het minder uit naar buiten.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-24 11:38

Mijn stallen zijn voorzien van een zgn schopstok. De deur kan nog wel gewoon dicht.
Er zitten standaard 2 gleuven in het frame waar je dus iets tussen kunt schuiven.

Afbeelding[

Bloemmmm

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-24 13:24

's winters hebben de 3 volwassen paarden alleen beschikking over de zandbak en de inloop stal zonder bodembedekking en staan ze op de beton en rubberen matten. Stro en vlas is niet te doen.

chubster

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-24 15:51

Afbeelding

Ik heb het nu zo gemaakt, kostte zoveel extra tijd en werk alles iedere keer
terug vegen en bij nat weer moest ik het zaagsel zelfs weggooien,

Krijg de foto niet groter helaas

Jorex

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-24 16:01

Ik heb alleen in mijn achterste helft bodembedekking liggen en schuif dit 2 keer per dag weer uit hun looppad.

Anastasia24

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-24 16:04

Indd achterin de stal, stel stal is 3meter, de achterste 1.5 meter. Voor het fijne, als het een dun laagje is, rubbere matten eronder. Borstels zelf niet geprobeerd maar klinkt best handig. Denk trouwens wel dat het meevalt qua struikelen en de drempel, leren ze snel genoeg.

EvelienKiss

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-24 22:50

Is dat een brede maar lage drempel?

Taar_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-24 12:18

Ik heb een inloopstal van ca. 3,5 bij 4,5 m met rubber matten op de grond, en heb in 1 hoek bodembedekker liggen (ca. 1,5 bij 2,5 m). Ik heb wel een drempel, en veeg 2-3 keer per dag de bodembedekker naar de hoek. Ze lopen het vrijwel niet naar buiten. Ik gebruik deze winter voor het eerst gehakseld koolzaadstro. Dat werkt prettiger dan vlas. Het wordt bij slecht weer minder vochtig, geeft meer volume, en de balen worden niet aangevreten door ratten.
Je hoeft dus niet de hele stal te voorzien van bodembedekker. Bij meer paarden kan je bijv. 2 plekken maken, waar ze lekker kunnen liggen. Ik heb maar 1 groot paard en een minishet, en ze liggen soms samen te slapen.

Je kan evt. een drempel maken in de zomer, dan zijn ze wat rustiger met mooi weer en kunnen ze wennen aan de drempel.

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-24 12:24

Strokorrels is fijn op beton, dat vormt een redelijk vast bed wat wel droog is bovenop. En als ze het er uit lopen, krijg je geen bende als het mengt met zand.

dioni

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-24 12:33

Ik heb ook gewoon drempels, daar stappen ze echt wel gewoon overheen. En vlas. Het eruit lopen valt best mee, en wat meer hier ook doen, zolang het schoon en droog is gaat het terug de stal in.