Ledstrip verlichting rijbak en track

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Jets

Ledstrip verlichting rijbak en track

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-24 21:22

Sinds een paar maanden hebben we de paarden aan huis. Nu de dagen toch wel erg kort worden, willen we graag verlichting hebben om wat in de bak te kunnen trainen en de track te kunnen mesten in het donker. Online zag ik dat iemand in het buitenland ledstrips had gebruikt met 240 leds per meter. Deze waren vrij laag op zo'n 30-40 cm bevestigd aan de bakrand.

Hoe meer leds per meter, hoe meer verlicht, maar hoe duurder de ledstrips natuurlijk ookworden. De track is 3,5 meter breed dus wellicht kunnen we hierbij ook een lager aantal leds per meter gebruiken. Als we de mest maar kunnen vinden :') De rijbak is iets minder dan 20 x 40 meter. We gaan geen parcoursen springen oid, maar een beetje grondwerk/longeren en wat rijden zou wel leuk zijn.

Nu ben ik benieuwd of meer mensen hier ervaring mee hebben. Mocht iemand toevallig ook nog beelden hebben met daarbij de info hoeveel leds/meter het is, dan zou het helemaal makkelijk zijn! *D

Afbeelding

Afbeelding

Lithya

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-24 21:34

Heb dit ook voorbij zien komen, maar de prijzen die in Amerika genoemd worden voor een streng ledverlichting is krap aan een kwart van wat het hier zou gaan kosten. Daarbij vraag ik mij af of het op die lage hoogte (fijne combi) niet teveel zal verblinden.

Happinez

Re: Ledstrip verlichting rijbak en track

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-24 21:40

op bovenstaande foto is de gewone verlichting ook aan , dus vraag mij af of het wel zo goed werkt.
Maar ben benieuwd of er meer ervaringen mee zijn.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-24 21:45

Ik heb toevallig een lichtbuis (kerstverlichting) gekocht bij Temu, is met zonnepaneeltje en ik ga die deze week aan de weide op stal bevestigen. Ik kan je dan een foto sturen hoe het verlicht :)

Ik had destijds een wei in beheer en daar in de schuilstal een ledstrip van 3m. Gaf voldoende licht voor in de stal. Maar da's een gesloten ruimte dus niet echt vergelijkbaar.

Afbeelding
Laatst bijgewerkt door Art_Ificious op 25-11-24 21:48, in het totaal 1 keer bewerkt

Ladygiroc

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-24 21:46

Oh wat interessant dit. Aan wat voor kostenplaatje moet je dan denken bij een 20x40 baan?

Mariposa11

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-24 22:04

Om te mesten in t donker, bij de action hebben ze goede hoofdlampjes. Gebruikte wij ook in de winter, werkt heel goed!

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-24 22:50

Mijn eigen ervaring met led strips en vergelijkbare lampjes is; je kan strips nemen die veel licht geven, die verlichten de ruimte of bak, maar als je erin kijkt zie je sterretjes *-:)
Of je neemt strips die minder fel schijnen en waar je wel in kan kijken, maar die zijn vooral leuk als sfeerverlichting.
Het is natuurlijk niet voor niks dat we in huis vooral plafondverlichting en lampen met lampenkap hebben in plaats van direct licht.
Ik denk dat de beste optie hier is: bevestig de strips juist zo hoog mogelijk, eventueel een beetje afgeschermd met een afwerklat zodat je er op ooghoogte niet in kijkt, maar de lampjes wel net de grond verlichten. Dat is ook veel fijner qua schaduwen.

Het effect op de schaduwen van verschillende hoogtes/hoeken kun je makkelijk testen met een zaklamp. Hoe vlakker het licht, hoe langer de schaduwen en hoe meer elk hoopje zand op poep lijkt, weet ik uit ervaring :+

DieL_Zor

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-24 22:51

We hebben zo een ‘kerst’ lichtslang (zoiets https://www.karwei.nl/assortiment/slang ... /p/B196644 )aan de rand van het dak van de buitenstallen hangen en daar komt echt goed licht vanaf. Voor de track zou dat echt heel goed werkbaar zijn. Voor een bak kom je denk ook een heel eind. Kan morgenavond wel een foto maken als ik het niet vergeet. Ze zijn alleen wel gewoon met een stekker..dat kan misschien ingewikkeld worden?

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-24 22:53

Lithya schreef:
Heb dit ook voorbij zien komen, maar de prijzen die in Amerika genoemd worden voor een streng ledverlichting is krap aan een kwart van wat het hier zou gaan kosten. Daarbij vraag ik mij af of het op die lage hoogte (fijne combi) niet teveel zal verblinden.

Maar wat is de levensduur?

Ik heb zowel in het werk als privé wat gedaan met diverse LED-strips en met name de snelle uitval van stukken strip viel mij op. Vrij dure strips die het een half jaar vol hielden bij dagelijks gebruik, daar haak ik toch op af.

Een paar tips als je iets wil LED-strip: zorg dat het spul waterdicht is! alles minder dan IP67 is voor mietjes (want niet waterdicht) en verder: monteer het op een metalen (aluminium) strip zodat de warmte weg kan want die strip wordt stiekem best warm.

Tot slot: het is niet het aantal LED's dat bepalend is maar de lichtstroom (in lm) die een enkele LED geeft.
Specifieke lichtstromen in lm/W hoort rond 100lm/W te liggen. Halen ze dat niet, is het rommel....

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-24 23:03

En hou er ook rekening mee hoe het voor je paard is, voor de bak. Zij gaan toch anders met licht om dan wij, fysiek gezien. :)

Radiostilte

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-24 00:20

Hier kerstverlichting langs het dak van de buiten stallen gehad. Je kon er niet mee mesten. Maar wel voeren.

Voor uitmesten van de track zou ik gewoon een hoofdlampje gebruiken. Hoeft niet duur te zijn. Die van de action zijn prima. Je voelt je misschien eerst even voor gek lopen. Maar werk echt fijn.

Lithya

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-24 03:45

ikke schreef:
Maar wat is de levensduur?

Ik heb zowel in het werk als privé wat gedaan met diverse LED-strips en met name de snelle uitval van stukken strip viel mij op. Vrij dure strips die het een half jaar vol hielden bij dagelijks gebruik, daar haak ik toch op af.

Een paar tips als je iets wil LED-strip: zorg dat het spul waterdicht is! alles minder dan IP67 is voor mietjes (want niet waterdicht) en verder: monteer het op een metalen (aluminium) strip zodat de warmte weg kan want die strip wordt stiekem best warm.

Tot slot: het is niet het aantal LED's dat bepalend is maar de lichtstroom (in lm) die een enkele LED geeft.
Specifieke lichtstromen in lm/W hoort rond 100lm/W te liggen. Halen ze dat niet, is het rommel....

IP67 werd daar ook genoemd, lager moet je niet willen. Aantal lumen zal zeker meespelen. Persoon verwacht ik teveel schaduw vorming omdat alles te laag hangt, ik zou er weinig tot niets mee willen.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-24 09:54

Om mest op te ruimen wil je inderdaad niet te laag licht hebben. Dan ziet elk zandhoopje er uit als poep en blijf je lopen.

Mijn ervaring is dat je met heeel weinig licht al iets kunt qua werken met je paarden. Tenzij je wil springen of heel precies dressuurles wil krijgen volstaat alles wat voorkomt dat je tegen de omheining op loopt.
Sterker nog; hoe minder licht, hoe minder de paarden schrikken van dingen buiten hun zicht. Vaak kun je in Nederland met alle lichtvervuiling zelfs al iets doen zónder licht.

En áls je dan maar een beetje licht hebt, kun je beter kiezen voor op wat meer plekken een heel klein beetje licht. Dan dat je gaat voor puntsgewijs veel licht. Want daar wordt het donker alleen maar donkerder van. Dus niet met een felle hoofdlamp met je paard gaan werken of een bouwlamp wegzetten.

Dus op zich zou een ledstrip met niet te veel lumen best prima kunnen werken. Een felle ledstrip bezorgt je meer last van lust volgens mij.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-24 10:32

TurdusMerula schreef:
En hou er ook rekening mee hoe het voor je paard is, voor de bak. Zij gaan toch anders met licht om dan wij, fysiek gezien. :)

Dit dus _/-\o_
Het lijkt me voor een paard zeker niet fijn om daar konstant in te moeten kijken én met de ogen er nog dichterbij dan de ruiter.

Vanillia

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-24 10:45

DubbelFun schreef:
TurdusMerula schreef:

Dit dus _/-\o_
Het lijkt me voor een paard zeker niet fijn om daar konstant in te moeten kijken én met de ogen er nog dichterbij dan de ruiter.

Dit wilde ik inderdaad ook zeggen. Hoe meer het paard ontspant en zakt met het hoofd, hoe meer het in de ogen schijnt, lijkt me niet prettig.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-24 20:39

jessem schreef:
Montagehoogte
De hoogte van 30-40 cm die je noemt, klinkt praktisch. Dit voorkomt dat het licht te fel in je ogen schijnt en zorgt voor voldoende verlichting op de grond.
En waar blijft het paard in deze ??? Zonnebril opdoen dan maar...

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-24 21:24

DubbelFun schreef:
jessem schreef:
Montagehoogte
De hoogte van 30-40 cm die je noemt, klinkt praktisch. Dit voorkomt dat het licht te fel in je ogen schijnt en zorgt voor voldoende verlichting op de grond.
En waar blijft het paard in deze ??? Zonnebril opdoen dan maar...

Ik denk dat ChatGPT daar even geen rekening mee had gehouden

DaisyNicky

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-24 21:33

Voor een hele bak te verlichten met led lijkt me nog wel wat.. denk niet dat je een gehele bak makkelijk daarmee goed verlicht zou krijgen. Heb een keer in een bak gereden waar ze als versiering kerst lampen er langs hadden waar flink wat licht in zat, en dat vonden de meeste paarden niet erg grappig, misschien ook kwestie van wennen…

DieL_Zor

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-24 22:34

DieL_Zor schreef:
We hebben zo een ‘kerst’ lichtslang (zoiets https://www.karwei.nl/assortiment/slang ... /p/B196644 )aan de rand van het dak van de buitenstallen hangen en daar komt echt goed licht vanaf. Voor de track zou dat echt heel goed werkbaar zijn. Voor een bak kom je denk ook een heel eind. Kan morgenavond wel een foto maken als ik het niet vergeet. Ze zijn alleen wel gewoon met een stekker..dat kan misschien ingewikkeld worden?

Afbeelding
Komt ongeveer een meter of 10/15 ver.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-24 10:20

Kleur maakt misschien ook nog uit voor een paard?

Ik heb in de stal van mijn paard ook zo'n lichtslang hangen voor extra licht tijdens uitmesten (in de stallen is geen verlichting alleen in de stalgang maar dan blijf ik wat donkere hoeken hebben).
De kleur is witblauw. In modernere paardencamionettes kan je ook kiezen voor blauw licht.

Ik laat het ook 's avonds aan tot ik naar huis ga verbruikt toch bijna niks stroom.

Nu hangt dit wel hoger en niet op ooghoogte, maar het geeft ook geen harde schaduwen af.
Afbeelding

Selina

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-24 17:37

Jets

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-24 23:45

De eerste hangt al :)

Afbeelding

Fudge

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-24 08:50

Jets schreef:
De eerste hangt al :)

[ Afbeelding ]

Zo dat is best veel licht. Hoe zit het met in d eigen schijnen voot jezelf en paard? En welke heb je?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-24 10:27

Is het typerend dat alle paarden blijkbaar liever aan de donkere kant staan ??

Jets

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-24 20:59

DubbelFun schreef:
Is het typerend dat alle paarden blijkbaar liever aan de donkere kant staan ??

Nee hoor, volle voerbakken zijn nou eenmaal interessanter dan lege :P