Vragen wolfwering

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

EvelienKiss

Vragen wolfwering

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-24 11:42

We waren het al aan het uitdenken, maar nu heeft het helaas spoed. Vannacht is voor het eerst een wolf gesignaleerd in de buurt. Ik heb een mini paddock paradise aan huis met twee grote paarden en een Shetlander. Grote inloopstal. Dit zijn mijn vragen.

- Laten jullie grote paarden nog wel buiten achter een wolfwerend hek?
- Laten jullie de bovenluiken open bij de grote paarden? Daarbuiten is nog een wolfwerend hek.
- laat je de bovenluik open bij de Shetlander? Daarbuiten is nog een wolfwerend hek.
- Is alleen wolfwerende hekken een optie voor alle drie paarden, die inclusief de Shetlander?
- Tegen wolven wordt staaldraad geadviseerd. Bij paarden juist niet ivm schrikken. Wat kies je?
Laatst bijgewerkt door EvelienKiss op 22-11-24 11:46, in het totaal 1 keer bewerkt

Happinez

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-24 11:46

Er is een algemeen topic waar dit eigenlijk al vaak voorbij is gekomen.
[NM] Wolf Nl, Be, Du deel 3

EvelienKiss schreef:
We waren het al aan het uitdenken, maar nu heeft het helaas spoed. Vannacht is voor het eerst een wolf gesignaleerd in de buurt. Ik heb een mini paddock paradise aan huis met twee grote paarden en een Shetlander. Grote inloopstal. Dit zijn mijn vragen.

- Laten jullie de bovenluiken open bij de grote paarden? Daarbuiten is nog een wolfwerend hek.
- laat je de bovenluik open bij de Shetlander? Daarbuiten is nog een wolfwerend hek.
- Tegen wolven wordt staaldraad geadviseerd. Bij paarden juist niet ivm schrikken. Wat kies je?

Maar om antwoord op je vragen te geven.
Nee al mijn dieren gaan naar binnen mét afgesloten bovenluiken.
Als je de luiken open laat kan je ze beter buiten los laten lopen want dan hebben ze meer kans dan opgesloten.
Ik heb zelf permanentkabel , dat is ook wel staaldraad maar met een kunststof laag waardoor het niet snijd.

EvelienKiss

Re: Vragen wolfwering

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-24 11:48

Dank je. Die topic heb ik ook al doorgenomen maar juist door de hoeveelheid info zag ik door de bomen het bos niet meer. En we moeten nu zo veel besluiten.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-24 12:05

Wij hebben de paarden savonds tot volgende ochtend binnen staan en stal gebouw dicht nu er hier al verschillende aanvallen plaats gevonden hebben. Ook bij wolfwerend hek/gaas helaas.
Ik heb dus geen maatregels buiten genomen omdat het vrijwel zinloos is

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-24 12:26

Binnen vanaf 1-1.5 uur voor zonsondergang tot 1-1.5 uur na zonsopgang. Ja dat is slechts tussen 10 uur en 15 uur buiten in december.
Iets waar de wolven niet doorheen kunnen kijken tot 1-1.20m zal een stuk helpen, want en geen trigger qua dieren zien rennen en niet kunnen zien waar ze landen mochten ze springen, wel samen met goed stroom, anders klimmen ze mogelijk alsnog over het hek.

Sassy4barrel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-24 12:31

Er is nog een topic over subsidie wolfwerend hekwerk. Daar staan ook aantal goede tips zoals bijv bij Gallanger site kun je online je terrein opzoeken en virtueel omheinen en krijg je aantal aanbevelingen en overzicht kosten

EvelienKiss

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-24 13:04

Oh dat is ook een handige verwijzing, dank. Ach, ik begrijp dus ook dat de grote paarden achter slot en grendel gaan. Even voor mijn begrip: tot nu toe hebben wolven toch alleen kleinen pony’s gepakt? Niet dat ik risico ga nemen hoor, maar om te weten wat de feiten zijn

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-24 13:11

Er zijn al zeker 1 springpaard gepakt en een aantal koeien aangevallen. Grootste pony's zijn fjord & haf, niet enkel shetjes.
Gaat ergens op yt wel een filmpje rond van een wolf die een amerikaanse eland in het water probeerd te doden (hangt aantal keer in oksel gebied) en amerikaanse elanden zijn een stukje groter (zo 1.8m schoft) dan onze europese.
Grote grazers als eland, edelhert of damhert is de voedselbasis voor een geschikt wolventerritorium mits aantal wolven strak gemanaged worden. Grootste deel prooien is nl 2 dagen tot 6 maanden oud. In Nederland is er geen enkel gebied (meer) met een wildstand die een wolvenroedel kan voeden. Dat maakt dat ze meteen al overschakelen op vee, katten, honden en zelfs mensen.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-24 13:42

Ik heb ze het liefst 24/7 buiten, al gingen ze wel op stal als de paddock erg nat is.
Nu met de wolf is de 150/180 gazen omheining verhoogd met 6 lagen stroomdraad en zijn de boxen voorzien van een tralierooster. Het doorkijkje van de shet is dichtgemaakt met een dikke persplex plaat.

Ze gaan nu dus altijd 's nachts op stal.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Bielsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-24 13:47

EvelienKiss schreef:
Oh dat is ook een handige verwijzing, dank. Ach, ik begrijp dus ook dat de grote paarden achter slot en grendel gaan. Even voor mijn begrip: tot nu toe hebben wolven toch alleen kleinen pony’s gepakt? Niet dat ik risico ga nemen hoor, maar om te weten wat de feiten zijn

Je hebt niet enkel risico op "pakken", maar ook op opjagen. En komen de paarden niet voor een auto of in een sloot dan zullen ze van wolfwerende omheining waarschijnlijk fikse verwondingen hebben.

sunny43

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-24 13:49

Staaldraad aan de buiten zijde, gewone draad aan de binnenzijde voor de paarden. Ik heb 2 - schrikdraadapparaten eentje voor buiten om - 2500 m2 - en eentje voor binnen - waarin ook tracks en stukken begrazing 'snachts mogelijk is. Gewoon 24/7 buiten.

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-24 14:21

EvelienKiss schreef:

Hier in het Drents Friese Wolf hebben ze al een volwassen Sayuguesa rund gedood en die zijn rond de 800 kilo, dus voor een groot paard zullen ze de poot niet omdraaien.

Nadelen van wolfwerend raster voor paarden is het feit dat paarden aan de kletter gaan en door het draad, met het gevolg dat je je paard alsnog kan afgeven bij de Rendac. Dus beter in de nachten alles binnen en de boel potdicht.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-24 14:25

Zuidoost Brabant 2 jaar terug volwassen melkkoe.
Buitenland diverse grote paarden.

Dus helaas niet alleen kleine dieren

kinel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-24 14:42

Er bestaat geen wolfwerend hek. Ze springen gewoon over 2.20m en dat staat dan onder stroom. Er moet gewoon afschot komen.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-24 23:33

Wij hebben alles op stal innde nacht met deuren en luiken dicht. We hebben ook nog redelijk wolfwerende omheining om de paddock en een extra ring om de track.

Hopelijk komen ze zo ook niet in de buurt.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-24 11:22

DubbelFun schreef:
Ik heb ze het liefst 24/7 buiten, al gingen ze wel op stal als de paddock erg nat is.
Nu met de wolf is de 150/180 gazen omheining verhoogd met 6 lagen stroomdraad en zijn de boxen voorzien van een tralierooster. Het doorkijkje van de shet is dichtgemaakt met een dikke persplex plaat.

Ze gaan nu dus altijd 's nachts op stal.

[ Afbeelding ]
[ Afbeelding ]
[ Afbeelding ]
[ Afbeelding ]

Netjes gedaan Dubbelfun!

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-24 11:35

Dank je!
Hoe sneu ik het ook vind voor de paarden, ik slaap wel rustiger.

Sassy4barrel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-24 13:32

dat heb je zeker mooi gedaan. Had je dat hekwerk al staan en daarna het stroomdraad erboven of heb je ook het hekwerk recent gezet?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-24 13:35

Het hekwerk stond er al, dus alleen het hekwerk er boven gezet. Ik had het deel langs de oprit ook hoger gewild (dat is 125, de rest 180), maar geen enkel bedrijf wilde komen voor dat stukje ;(
Langs een drukke toen nog 80 km weg wilde ik niet puur op een paar stroomdraadjes vertrouwen.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-24 15:09

EvelienKiss schreef:

- Is alleen wolfwerende hekken een optie voor alle drie paarden, die inclusief de Shetlander?

Hier alleen overdag buiten van 9 tot 5 , niet in de schemering. Bovenluiken gaan bij allemaal dicht s"nachts helaas. Voor mij zouden alleen wolfwerende hekken geen optie zijn, aangezien wolven er te vaak overheen komen. Zoals hier boven al gezegd, s"nachts opsluiten is het beste. Staaldraad zou ik niet nemen, probeer te bedenken dat als paarden uitbreken in paniek waar ze dan doorheen gaan wat hun niet schaadt. (voor zover mogelijk)

Op de Valouwe in Ede zijn vorig jaar ook twee grote (eventing) paarden aangevallen, uitgebroken, aangereden en 1 heeft het niet overleefd uiteindelijk.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-24 15:14

Hier alles ‘s nachts op stal en op de dag achter wolfwerende omheining van 1.80m. De stallen zijn achter de omheining. Van de pony’s is geheel afsluitbaar, van de paarden is het bovenluik nog open. De deuren zijn 1.30m hoog. Ik heb camera’s met geluid aan staan dus hoor het direct al er wat aan de hand is. Uiteraard kunnen er nog tralies voor de paardenstal maar voor nu vind ik dat nog niet nodig.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-24 16:09

EvelienKiss schreef:

April ‘23 twee Friezen gepakt, waarvan eentje gewond de andere is met de schrik vrij gekomen.
Notabene niet eens in een wolvengebied, maar een passerende wolf die het heeft gedaan.

Afgelopen zomer in de buurt van Drachten net buiten het wolvengebied paarden in wei aangevallen.

In de openingspost van het wolventopic staan verschillende linkjes naar onderwerpen zoals subsidie op raster, wolfwerende afrastering, wat te doen als je onverhoopt met een aanval te maken hebt.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-24 16:15

Ik heb een nachtpaddock gemaakt met gaashekken en extra stroomdraden
Buitenlangs 3 waarvan 1 vlak aan de grond en 1 heel hoog

Foto is vanuit de paddock gemaakt

Afbeelding

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-24 16:33

Helaas is dit er geen verwijzing naar dit topic in de OP van het algemene wolventopic, ik dacht dat deze er wel instond, topic over het aanpassen van je omheining.

[VSW] Omheining aanpassen ivm wolf

EvelienKiss

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-24 20:34

Iedereen bedankt voor alle adviezen. We gaan voor wolfwerend hek èn de paarden op stal. Dit weekend zijn we er druk mee geweest. Nu begin ik mij de impact te realiseren. De paarden niet meer ‘s nachts scharrelend in hun (mini) paddock paradise, mijn uitzicht op de paarden (en de weilanden/bossen daarachter) flink beperkt, elke dag op tijd thuis moeten zijn om de paarden op te hokken…. Jeetje, een vraag aan de mensen die ook zijn gegaan van 24/7 buiten naar op stal zetten: wen je eraan? Zijn er ook voordelen?