Huidvet opstapeling in sokken?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Art_Ificious

Huidvet opstapeling in sokken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-24 18:23

Hoi,

Bij mijn tinkerkruising scheer ik de sokken af, dit staat netter en dan drogen zijn benen sneller na rijden in een natte piste of na afspuiten.

Nu waren z'n sokken weer aardig gegroeid, ik was ze voor het scheren en tijdens het wassen voelde ik al wel iets plakkerig.
Bij het scheren zag ik ook een opeenhoping van vuil.
Omdat het zo plakt in de vacht denk ik huidvet. Maar kan dit of kan het ook iets anders zijn?
Hij vond het ook niet zo fijn als ik het probeerde weg te krabben.

Hij had het op alle 4 de benen maar vooral op de achterbenen en vooral aan de buitenkant van de voet.

Afbeelding

Afbeelding

Wintu

Re: Huidvet opstapeling in sokken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-24 18:26

Heeft hij het ook hoger op de benen?

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-24 18:27

Wintu schreef:

Nee alleen aan die buitenkant van de koot.

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-24 19:12

Art_Ificious schreef:
Wintu schreef:

Nee alleen aan die buitenkant van de koot.

Die van mij heeft ook zoiets, maar echt tot op de huid ook.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-24 20:05

Ja bij Baron is het ook tot tegen de huid. Bij voorbenen was het niet zo fel, daar heb ik het vrijwel helemaal weg gekregen, het liet geen kale plekken achter. Maar 1 achtervoet kan ik niet goed geschoren krijgen (foto 2) omdat m'n scheermachine er gewoon niet doorheen gaat (splinternieuw gekocht thans :+ )

Ik dacht eigenlijk dat sokken tegen vuil beschermden, maar er zat toch ook best veel modder tussen, daarom heb ik ze eerst gewassen.

hagelslag

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-24 20:36

Het doet mij denken aan hyperkeratose

Dit in combinatie met tinkerkruising zou dat best kunnen.

Goed om sobere voeding denken.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-24 20:42

Heeft hij CPL?

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-24 21:08

_San87_ schreef:
Heeft hij CPL?

Nee, beide ouders ook niet. (is erfelijk als ik goed herinner?)
Ook is hij PSSM vrij.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-24 21:12

Art_Ificious schreef:
_San87_ schreef:
Heeft hij CPL?

Nee, beide ouders ook niet. (is erfelijk als ik goed herinner?)
Ook is hij PSSM vrij.

Voor zover ik weet vermoedt men dat het erfelijk is, maar er bestaan geen testen die dat aantonen, dus niet zeker of het strikt erfelijk is.

Voor een kruising tinker zou het mij niet verbazen zou hij het hebben. Maar je zegt van niet, dus wellicht is het 'gewoon' mok? Niet raar met dit weer iig.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-24 21:15

Ik voer sowieso liefst niet teveel krachtvoer. 1 max 2 scheppen per dag krijgt hij (onderhoudsmix Cavalor), hier zit dan ook subli Omega 369 bij onder.

Nu ik heb de benen geschoren, dus kan wel int oog houden of hij fellere plekken krijgt of nu net weg gaat.

Tinker maal fries dus 2 rassen die CPL kunnen hebben.

Lindsey_99

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-24 21:59

Zoek eens op rasp, dit zijn van die sokkendingetjes, overproductie van talg die vaker voorkomen en vaak ook voedingsgerelateerd zijn. In de winter is het ook vaak erger dan in de zomer. Ik was de onderbenen dan met hondenshampoo en als de korstjes erg hard zijn doe ik er een vette creme op, dan wordt het zacht en is weg te halen. Bij mijn paard kan het per batch hooi verschillen.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-24 22:14

Lindsey_99 schreef:
Zoek eens op rasp, dit zijn van die sokkendingetjes, overproductie van talg die vaker voorkomen en vaak ook voedingsgerelateerd zijn. In de winter is het ook vaak erger dan in de zomer. Ik was de onderbenen dan met hondenshampoo en als de korstjes erg hard zijn doe ik er een vette creme op, dan wordt het zacht en is weg te halen. Bij mijn paard kan het per batch hooi verschillen.

Ja was al gaan zoeken naar rasp maar zag dat het dan meestal op het pijpbeen zit.
Ik heb Frans hooi. En daar doet hij het goed op. Hier nooit meer verpakt hooi na een nacht kliniek door Lolitrem vergiftiging door schimmels.

Welke voeding bevat echt weinig suikers en zetmeel? Met Vitalbix helaas altijd slokdarmverstopping gehad bij mijn paarden dus die valt af.

Vette crème ga ik eens proberen want wat er nog zit is echt hard.

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-24 00:05

Ik heb Subli dieetmix

Wat voor vette creme kan je het beste gebruiken?

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-24 00:07

Wintu schreef:
Ik heb Subli dieetmix

Ik ga het opzoeken.
Maar is dat niet voor te dikke paarden? Kan niet zeggen dat Baron overgewicht heeft :)
Hij mag wel wat energie hebben aangezien hij ook in het werk staat en veel buitenritten gaat beginnen te doen.

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-24 00:13

Art_Ificious schreef:
Wintu schreef:
Ik heb Subli dieetmix

Ik ga het opzoeken.
Maar is dat niet voor te dikke paarden? Kan niet zeggen dat Baron overgewicht heeft :)
Hij mag wel wat energie hebben aangezien hij ook in het werk staat en veel buitenritten gaat beginnen te doen.

Nee mijn tinker is ook niet te dik. Ik geef het omdat het erg laag in zetmeel en melasse is. Het is echt niet voor te dikke paarden.

Muiz
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-24 03:14

Wat voor voeding zoek je verder? Wil je gewoon een standaard brok of hoeft dat niet perse?
Mijn fries geef ik een vitaminebrok van Pavo met Hartog grasmix zodat ze toch wat te kauwen heeft.

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-24 08:18

Die van mij geeft enorm veel korreltjes huidvet af, vanaf de knieholte, volbloed tinker. Zit altijd erg vast, krijg het er niet uit gewassen, als ik borstel trek ik daardoor de haren ermee uit. Heb ooit geschoren, been eronder was supermooi schoon zowel van geen vuil als niet geen korreltjes. De fokker zei dat tinkers dat vaak hebben. ps die van mij vindt lang eraan trekken op een gegeven moment ook niet prettig meer.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-24 09:43

Muiz schreef:
Wat voor voeding zoek je verder? Wil je gewoon een standaard brok of hoeft dat niet perse?
Mijn fries geef ik een vitaminebrok van Pavo met Hartog grasmix zodat ze toch wat te kauwen heeft.

Liefst iets gezond :D een balancer icm grasmix voor langer kauwen mag uiteraard ook. Hoeft niet perse een brok/meusli te zijn.

Mogen er wat energiek van worden maar niet kijkerig of schrikkerig, want dat hoor ik wel eens van bepaalde balancers.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-24 17:06

Dit is het begin van cpl, als hij stampt heeft die sowieso ook mijten.

Voeding aanpassen naar zo suikerarm mogelijk, bij voorkeur veel beweging, behandelen met cydectin tegen de mijten, en eventuele wondjes behandelen.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-24 18:43

Duhelo schreef:
Dit is het begin van cpl, als hij stampt heeft die sowieso ook mijten.

Voeding aanpassen naar zo suikerarm mogelijk, bij voorkeur veel beweging, behandelen met cydectin tegen de mijten, en eventuele wondjes behandelen.

Stampen doet hij niet.

Staat zo vaak mogelijk 24/24 buiten. Af en toe op stal (1w per 2 weken minstens) voor hem echt een nacht goede rust te bieden. En bij hevige regenval staat hij ook binnen ivm geen schuilmogelijkheid.

Lindsey_99

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-24 19:19

[quote="Art_Ificious"

Welke voeding bevat echt weinig suikers en zetmeel? Met Vitalbix helaas altijd slokdarmverstopping gehad bij mijn paarden dus die valt af.

Vette crème ga ik eens proberen want wat er nog zit is echt hard.[/quote]

Ik voer alles als slobber, de avond zet ik voor de volgende dag al een emmertje met brok, wat grasbrok en mash, alles door elkaar, met een liter of 3 water klaar. Dat is dan mooi geweekt.
Het is afwisselend Vitalbix, Metazoa, Marstall force of Pavo Vital.
Rasp kan overal tussen de sokken van de onderbenen zitten, die van mij heeft het in de winter net achter de voorknie. Nooit in de zomer. Ik scheer het dan kort zodat het geen dikke korsten worden met al dat haar erbij, daar heeft hij ook wel last van. Maar het verschilt wel per jaar of en hoe erg het is. Met wat uierzalf of zinkzalf wordt de prut zacht en kan ik het weghalen.
Als je twijfelt of er mijt in het spel is, dan een pipetje anti-vlo-en teek tussen de haren rondom het been leegdrukken.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-24 23:22

Mijt ben ik wel heel zeker van dat hij het niet heeft.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-24 11:54

Qua voeding, mogen eiwitten wel? Wil namelijk graag luzerne geven voor extra eiwitten (luzernebrok kreeg hij voorheen al namelijk) maar wil nu voor de hartog luzernemix gaan voor langer kauwen.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-24 23:37

Art_Ificious schreef:
Mijt ben ik wel heel zeker van dat hij het niet heeft.

Huidafkrabsel laten nemen?

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-24 23:57

Lijkt me niet nodig als paard totaal geen jeuk heeft? Hij stampt niet, bijt niet in z'n sokken (toen hij nog sokken had), heeft geen wondjes.

Ik was z'n benen wel regelmatig met tea tree shampoo juist ter preventie om mijt te voorkomen.

Mojn dierenarts doet volgens mij ook geen afkrabsels als het dier geen symptomen heeft.

De vuile plekken op de kogels zijn inmiddels bijna weg.