Stalbedekking

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

LoveHorseJ

Stalbedekking

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-24 10:14

Hey iedereen,

Ik heb zojuist mijn eerste paard gekocht en wou bij jullie eens horen wat voor stalbedekking jullie gebruiken. Wat zijn de voor- en nadelen (financieel en onderhoudsvriendelijk).
Zelf dacht is aan stro, stropellets of houtkrullen.
Andere suggesties zijn welkom!

Lieser

Re: Stalbedekking

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-24 10:31

Misschien zou je bij de vorige eigenaar na kunnen vragen waar het paard bij hem/haar op stond? Dan weet je in ieder geval of er bijzonderheden zijn voor dit paard.

LoveHorseJ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-24 13:07

Lieser schreef:
Misschien zou je bij de vorige eigenaar na kunnen vragen waar het paard bij hem/haar op stond? Dan weet je in ieder geval of er bijzonderheden zijn voor dit paard.

Het paard heeft al op stro en op houtkrullen gestaan. Er zijn geen bijzonderheden op dat vlak.

Autumnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-24 17:08

Dan zou ik hetgeen aanhouden waar ze al op stond. Ik neem aan dat je nieuwe paard niet alleen komt te staan?

Lindsey_99

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-24 18:34

Ik zou stro aanhouden. Houtkrullen kan maar het kan ook zijn dat er dan sneller schimmel in de hoeven optreedt. Daarnaast eten ze stro ook als het hooi 's nachts op is, en ligt het prettig. Voor urine zou je onderop een laag stropellets/strokorrel kunnen strooien.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-24 18:41

Gefeliciteerd met je paard :)

Heb je haar aan huis staan of op pension?
Op pension mag je niet altijd kiezen. Vraag daar wat de mogelijkheden zijn.

Aan huis dan ook kijken wat het andere paard gewend is. Plus kijken hoe je mest afvoer is en of die wat anders accepteren dan stro.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-24 19:07

Ik zou inderdaad kijken naar de afvoer. Niet iedereen wil mest met houtkrullen of vlas.
Als je op een pensionstal staat, moet je dan zelf de bodembedekking kiezen? Ik zou dan altijd voor stro gaan, zodat er altijd lekker wat te knabbelen is.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-24 23:30

Stro is goedkoopste optie met beste mogelijkheden qua afvoer en mits paard dat aankan is er altijd wat te knabbelen, wat zorgen scheelt qua is er altijd wat te eten mocht het hooi eerder op zijn dan de volgende voerbeurt.
Stropellets blijven lang droog, tonen meteen smoezelig/vies en worden aangestampt tot betonplaat (en dat lukt mijn max. 2kg konijnen al).
Krullen en ander haksel is mooi spul en sommigen fijn als je zelf composteerd en uitrijdt voor bemesting, maar relatief duur en iets als muisjes zijn er ook nog wel eens blij mee (vlas waar nog lijnzaad zaadjes in zitten bv).

Gerardyolo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-24 04:09

Wat ook nog meeweegt in de keuze:
Wil je potten of elke dag leeg halen?

Ikzelf heb beide paarden op houtkrul staan.
Ik pot de stallen op, ik haal elke dag de poepjes er uit en stooi het schoon op. Het is erg efficiënt, ben in 5 minuten klaar met uitmesten. Ook hebben ze zo altijd een droge zachte stal zonder uitglij gevaar (betonnen vloeren).
Qua kosten valt het heel erg mee, gebruik ongeveer 5 balen in de maand per paard. Een baal kost rond de 7€

Het leeg halen is dan wel weer een klusje wat af en toe moet gebeuren, maar ik vind dat prima werk voor een keer op de zondag.

hahahatsjoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-24 09:01

Met vlas schijnen ze sneller hoefzweren te krijgen, houtkrullen wil niet elke mestboer hebben, dus gehakseld stro of hemparade. Stro is moeilijker om de keutels er tussenuit te halen.

mooney

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-24 09:08

Ik vind gewoon stro een groot verbruik geven, te weinig absorberen en ze hoeven hier niet aan de bodembedekking te knabbelen omdat er altijd ruwvoer beschikbaar is in de netten.
Dus ik ga voor gehakseld stro, neemt veel meer op, vergaat relatief snel op de mesthoop en mest makkelijker uit. Enige is dat je geen paard moet hebben die het probeert op te eten.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-24 09:09

Koolzaadstro is dan misschien een alternatief. Dat aten ze hier niet. En verder werkt het hetzelfde als gehakseld stro.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-24 09:23

Ik gebruik hier al jaren naar veel tevredenheid vlas.
Tussendoor ook andere dingen geprobeerd als gehakseld stro en strokorrels.
Maar blijf telkens terug komen op vlas.

Gewoon stro vind ik echt veel te veel werk en de mestbult ontploft te snel. ;)
En vind de stallen er te snel nat van worden.
Daarnaast heb ik veelvraten zonder rem.

Dus vlas en een plak stro in de nacht voor als het hooinet op is bevalt mij hier het beste.
Composteer ook snel.
Maar wij kunnen het zelf kwijt. Als dat niet kan en de mest kan anders niet afgevoerd worden houd het op

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-24 09:35

Wij zijn nu aan het kijken voor wat anders. Ze staat nu een jaar op houtkrullen maar ben er niet 100% tevreden over.
Voorheen voornamelijk op stro gestaan en een tijdje op vlas.
Stro is ivm de mesthoop volume niet handig. Vlas krijgt ze snel plekjes in haar hoeven, ondanks ze schoon is op stal. Volgens de smid omdat het scherp is.

Nu aan het twijfelen tussen gehakseld koolzaadstro en strokorrels.
Nadeel is wel, we kunnen niet die hoeveelheid balen op een pallet kwijt.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-24 09:49

Ik gebruik gehakseld koolzaadstro.
Vins het erg prettig, ook met uitmesten (voordeel ook dat mijn paard erg proper is op stal). Het neemt veel meer urine op dan gewoon stro. Bij gewoon stro was de stal altijd nat onderin.

Het wordt ook door mijn paarden gegeten. Zolang ze genoeg te drinken hebben zullen ze niet zo rap koliek ofzo erdoor krijgen.

Enige nadeel: ik moest per halve pallet (32st) bestellen. Pallet staat sinds mei op stal en heb het bijna de hele zomer niet echt nodig gehad ivm paarden veel buiten.
De ratten vonden het stro vanaf eind augustus wel interessant en hebben dus gaten in de plastiek gebeten en stro eruit gehaald/meegenomen als nestmateriaal.
Heb wat balen doorverkocht aan stalgenoten. Nu nog zelf 6 balen staan, maar volgende keer (zodra het nat en zeer modderig is buiten en paardje dus op stal staat) bestel ik ze elders waar ik niet verplicht ben per halve pallet te nemen, maar bv per 10 stuks.

Radiostilte

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-24 12:14

Goedkoopst zal denk ik stro zijn. Is ook het makkelijkst af te zetten. Zelf vind ik het nog steeds fijn werken. Daarnaast kun je het lekker dik opstrooien, dus lekker om te liggen. En paard kan altijd wat eten. Hier nooit geen probleem gehad met dat een paard de hele stal leegeet. Nemen hier af en toe een hapje. Zeker in de zomer als ze vooral gras eten heb ik 1 paard die eerder een hapje stro neemt dan hooi. Ik denk dat ze zelf doorheeft/prettig vind om wat structuur in de buik te hebben naast al het gras.

Ik heb zowel elke dag de mest en de natte plekken eruit gehaald en bijgestrooid waar nodig was. Maar dan gebruik je wel mee en kost meer tijd (bij mij dan). Nu al tijden 1 x per week alle nattigheid en viezigheid eruit. Héél dik bijstrooien. En dan dagelijks de mest eruit met mestboy en wat recht trekken. Recht trekken houd hier vooral in het schone wat ze naar achterwerken gedurende de nacht weer naar voren halen. In de onderlaag/plas zit ik dan juist niet te roeren met de mestvork, gooi er alleen wat schoons bovenop als het moet. 1 x per week meer werk aan maar de rest van de week werkt het vlot en minder verbruik in totaal. En ze liggen eigenlijk altijd droog. Bij echt hele grote smeerkezen wil ik tussendoor nog wel eens wat nattigheid weghalen. Of de bovenkant er van. Maar omdat ik ruim bijstrooi na het volledig uitmest ligt er dan nog voldoende in om een mooi droog bedje te vormen.

Hier ook ervaring met strokorrels. Vond ik ook niet naar werken maar ligt wel een beetje aan hoe met het paard was. 1 smeerkont die overal poept en plas en er dan ook nog tig keer door heenloopt. Dan is het echt niet leuk. Elke dag moet je wel al die vertrapte poep die in kleine stukjes door heel de stal ligt opruimen om het echt mooi te houden. Ook gebruikt bij 1 heel net paard. Daar haalde ik 2 x per week de natte plek eruit. Weer bijvullen en rechttrekken. Ik vond het er daar altijd wel mooi uit zien. Maar het werkt niet sneller en is wel duurder. Daarnaast had je bij het hele nette paard soms wat schimmelvorming in de randen. Omdat hij daar nooit plaste, bleef het daar lang liggen.

Ook ooit vlas gehad, maar dat vind ik persoonlijk echt niks. En wil ik eigenlijk nooit meer. Daarnaast was dat lastiger af te zetten. Ooit ergens gewerkt met houtkrullen maar dat is ook niet echt mijn ding. Ziet er mooi uit. Maar met een smeerkees voor mij persoonlijk ook iets te veel gedoe en duur.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-24 12:18

Ik zie hier iedereen zeggen dat stro goedkoper is.
Maar mij zou dat niet lukken denk ik.
Hoeveel gebruiken jullie dat in de week en wat kost tegenwoordig een baaltje?

Vlas gebruik 1 baal in de week, nu nog 7 euro.
Heel soms een halve meer.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-24 12:39

Stro komt hier ool duurder uit, met 1 baal gehakseld stro (7€) kan ik bij mijn paard gerust 2 weken doen. Hij mest en plast altijd op dezelfde plaats. Dus op de mestplaats leg ik niks, dan neem ik ook geen strooisel mee bij uitmesten.

Ivm volume in de mestcontainer wordt door stalbaas ook gehakseld stro aangeraden.

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-24 00:15

Ik ben heel tevreden over gehakseld koolzaadstro, maar het is momenteel heel slecht te krijgen en als het al te vinden is gaan de prijzen door het dak. Van de week wat fourage handelaren gemaild, maar niemand heeft het op voorraad. Rapsodie (merk variant) is ook veel uitverkocht. Erg vervelend, want heb eigenlijk geen alternatief.

Radiostilte

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-24 01:14

DuoPenotti schreef:
Ik zie hier iedereen zeggen dat stro goedkoper is.
Maar mij zou dat niet lukken denk ik.
Hoeveel gebruiken jullie dat in de week en wat kost tegenwoordig een baaltje?

Vlas gebruik 1 baal in de week, nu nog 7 euro.
Heel soms een halve meer.

Ik heb gewone kleine baaltjes stro (ongehakseld dus) voor €3,50 a € 5,00 euro per stuk (ligt aan de grote/zwaarte van de baaltjes) Ik gebruik per paard ongeveer 1 baaltje in de week. Die wat duurder bevatte echt veel meer stro en hadden we toevallig afgelopen winter. Daar tussendoor gewoon normale kleintjes gebruikt, dus de goedkopere. 1 x per week haal ik alle nattigheid eruit. En wat dan nog goed is werk ik naar achter. Bij het ene paard is dat zowat niks en bij het andere paard kan ik er nog zeker de helft van de stal mee vullen. En ervoor en eventueel er overheen schud ik de nieuwe baal uit. Dat is dan echt een royaal dik bedje (stal is 3 x 4). Ze staan hier vanaf het moment dat het gaat schemeren tot 7.00 uur in de ochtend op.

In de zomer staan ze een groot gedeelte buiten en dan verbruik ik natuurlijk niks, deze periode rekenen ik dan even niet mee met mijn gemiddelde verbruik want dan zou het minder zijn dan 1 baal per paard per week. In hartje winter (en vooral met nat weer) gebruik ik soms een halve baal meer per paard. Maar in de periode er tussen kom ik soms op een halve baal per week uit. Daarnaast heb ik één super net paard. Dus bij haar heb ik soms echt niet een hele baal nodig. En dan verdeel ik de rest over de andere paarden en dan vooral de smeerkezen. Dus met een baal per week per paard zit ik qua gemiddelde wel goed denk ik op momenten dat ik stro gebruik.

Met vlas weet ik zo niet meer wat ik gebruikte. Maar met strokorrels ging er bij het nette paard al 2 zakken per week doorheen. En daar haalde we de stal eigenlijk nooit echt leeg, maar die had wel een lekker bedje ervan. Bij de smeerkees waren het minimaal 4 zakken per week en werd het eigenlijk nooit een zacht bedje.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-24 09:03

Bedankt voor je uitleg.
Ja dan ben jij bij stro goedkoper uit.

Hier is verbruik precies andersom.
Ik kwam er niet met 1 baaltje in de week omdat ik het stro dan weer te vies en nat vond.
En haalde dus ook vaker natte plekken weg.

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-24 09:58

Hier is gehakseld koolzaadstro inmiddels 8,50 per baal (en bijna niet te krijgen). Dus in aanschaf zou een gewone baal stro zeker wel schelen.
Alleen qua afvoer is het volume veel groter en dus de afvoer weer duurder (en ik kan niet genoeg opslaan wat het ook duurder maakt).
Nou heb ik 1 paard die niet tegen stof kan dus gewoon stro is uberhaupt geen optie.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-24 10:29

Ik hou ook mijn hart vast waar het vlas heen gaat per prijs...
Zie nu ook vaak een mengeling staan, maar dat heb ik eens een pak geprobeerd maar stofte erg.

Pantykous

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-24 10:49

Ik heb inmiddels alles geprobeerd behalve zand, en het allerfijnste vond ik hennep strooisel. Stro kost veel tijd en er moet veeeel in de stal voor het een mooi bed wordt imo.

criollo_yess

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-24 11:31

manzano schreef:
Hier is gehakseld koolzaadstro inmiddels 8,50 per baal (en bijna niet te krijgen). Dus in aanschaf zou een gewone baal stro zeker wel schelen.
Alleen qua afvoer is het volume veel groter en dus de afvoer weer duurder (en ik kan niet genoeg opslaan wat het ook duurder maakt).
Nou heb ik 1 paard die niet tegen stof kan dus gewoon stro is uberhaupt geen optie.

En gehakseld stro, dus niet koolzaad, kun je daar ook moeilijk aan komen? Is iets goedkoper dan koolzaad meestal. Wij gebruiken het naar tevredenheid, is niet stoffig.