3e paard aan kudde toevoegen

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Bulbasaus

3e paard aan kudde toevoegen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-24 00:23

Hoi!
Mijn paard komt binnenkort bij 2 andere paarden 24/7 buiten te staan. Een haflinger ruin van 6 en een draver ruin van 3,5. De haflinger is heel druk en speels en de draver juist heel rustig en schuw. Deze twee klikken enorm goed en kleven ook echt aan elkaar vast met alles.

uit ervaring is mijn paard in het begin erg dominant en ging hij volledig in de aanval op de oudere paarden waar hij ook niet bij kon staan. De andere paarden die zichzelf wel verdedigde lokte hij echt uit. maar als hij gewend is echt een sukkeltje wat er snel buiten valt en niet echt veel vrienden heeft. Ook rent hij nu weg als een paard hem maar boos aankijkt en zou hij eigenlijk alleen de oudjes nog pakken als hij de kans kreeg.. Daarom vind ik zijn gedrag ook moeilijk in te schatten.

Nu moet ik mijn paard natuurlijk langzaam toevoegen aan de “kudde”. Hoe kan ik dit het beste doen zonder al teveel onrust? Ik ben erg bang dat het niet klikt en de twee die er al staan hem misschien heel erg buiten sluiten en de draver misschien door hem gepakt zou worden.. Ik heb de mogelijkheid om hem apart te houden en ze te laten neuzen. Als iemand tips heeft hoor ik het graag!!

maringe

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-24 08:59

ik laat nieuwe paarden altijd wennen, door ze in een weide ernaast te zetten met een extra draad op 4 meter afstand van de scheidingsdraad. Ze kunnen elkaar wel zien, maar niet neuzen. Na een week zet ik de extra draad op 2 meter, vaak kunnen ze elkaar dan net aanraken als ze moeite doen, na een week zet ik de draad op 1 meter, dan kunnen ze elkaar echt aan raken ( ook een week), als dit goed gaat dan zet ik ze bij elkaar.

Steeds als ik de draad verzet hou ik ze goed in de gaten. Zijn het paarden die graag slaan met de voorbenen dan zet ik aan beide kanten van de scheidingsdraad een draad op hoogte van 1.10 (ligt aan de grote van de paarden/pony's, zodat ze er dan onder door gaan met de benen.

Het nieuwe paard kan zo rustig wennen in de nieuwe omgeving en hoeft zich niet gelijk te verdedigen.

Succes

hagelslag

Re: 3e paard aan kudde toevoegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-24 09:05

Wij hebben recent een merrie met veulen erbij aangekocht.

Wij weten dat layka in het begin altijd best extreem is. Met oren in de nek en aanvallen.
Nu zit er een draadje tussen van ca 1 meter afstand(of iets meer).
Zodra als dat de merrie met veulen beide goed ingeënt zijn gaat het draadje rustig stukje voor stukje dichter bij het originele draad.

Dan is het nog even wachten tot januari en Wij onze andere openstal ook weer terug krijgen.
Dan kunnen we dat stuk paddock ook open zetten samen met de paddock die layka en iris hebben.

Dan hebben ze een open stal van 5x6 en een stal van 3x6 ter beschikking. En de paddock zal 65x60 zijn ongeveer.

Tussen layka en iris en de buurpaarden hebben we eigenlijk altijd een extra draadje gehouden.
Maar ze wisselden soms ook te vaak qua paarden zonder dat er iets werd gezegd en dan is het draadje laten staan makkelijker.

Bulbasaus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-24 10:14

super deze antwoorden! ik ben er bij vergeten toe te voegen dat we maar een (grote) schuilstal hebben.. Ik kan mijn paardje deze schuilstal laten gebruiken en de andere 2 apart zetten. Deze hebben dan geen schuilstal ter beschikking voor hoelang het duurt tot ze gewend zijn aan elkaar.. Zou hier graag ook meningen over willen horen! De schuilstal is groot genoeg voor 3/4 paarden dus als ze gewend zijn is het geen probleem. Het gaat me er meer om dat de 2 die er staan of die van mij dan even geen stal beschikbaar heeft. Mijne is gewend om snachts naar binnen te gaan. Daarom ook de voorkeur om hem de schuilstal dan te geven. De andere 2 zijn er aan gewend.

soesita

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-24 10:29

Kan je de schuilstal niet opdelen met een voorlopig draadje ertussen? Dan kunnen ze niet bij elkaar maar alvast wennen aan elkaars aanwezigheid, ook in de schuilstal.

hagelslag

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-24 10:37

Eventueel een week zonder schuilstal met dit weer naja....
Maar als het echt de gele dag/nacht regen voor mij absoluut een nee!!

Toen vorige jaar iris net bij ons kwam te wonen kreeg zij de schuilstal voor zichzelf.
Maar het was een droge periode.
1 dag regende het wel. Maar toen kreeg layka haar regendeken op.
Afbeelding
Eerste paar dagen met 3 meter er tussen.
Afbeelding
Om de eerste paar dagen zonder lijntje er tussen toch nog flink pissig te zijn.
Dat is layka :Y)
Vandaar dat we standaard een lijntje tussen ons en de buurpaarden hebben....(het stukje waar de buurpaarden staan is wel van ons. Maar gebruiken de buren nog tot januari)

Bulbasaus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-24 10:57

Super idee! ik ga zeker kijken of ik het kan afzetten idd.. En als het niet kan en het droog is... prima. De 2 die er staan gaan 9/10 keer toch niet in de schuilstal haha het staat er voor hun meer voor het idee (;

Voor mijn paard wel zo lekker na 15 jaar avonden op stal als hij beschut kan zitten.

ik hoop echt dat zijn gedrag meevalt.. Bij zijn vorige stal en eigenaar heeft hij een half jaar in zijn eentje in een box gestaan en naar mijn weten ook heel lang in "postzegelpaddocks" zoals ik het noem. Alleen contact met een lijntje er tussen. Misschien dat zijn gedrag daarom ook zo fel was omdat hij het niet meer gewend was. (ook mager en slecht behandeld) Nu in een kudde van minimaal 5 gaat het echt prima en is hij gewoon een sukkeltje.
Het blijft toch stressvol een nieuwe kudde haha!

innnabreda

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-24 03:22

Ik zie de link niet meer...