Bak open trekken/ vlakken: hoe?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Solistar

Bak open trekken/ vlakken: hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-24 10:25

Wij hebben een bak die al enige tijd niet gebruikt is. De bodem bestaat uit gekeerde zandgrond en deze bak was echt heel goed, vrijwel altijd droog maar niet mul.

Nu is er met de tijd gras in gegroeid, en er zitten ook her en der wat kuilen in. We willen graag de bak weer gaan gebruiken, en goed en vlak krijgen, maar hij moet absoluut niet te zwaar en mul worden waar ik een beetje bang voor ben..

Hebben jullie tips en ideeën hoe we dit het beste aan kunnen pakken? Spuiten doen we trouwens liever niet als dat te vermijden is..

Matheno

Re: Bak open trekken/ vlakken: hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-24 10:34

Om de bak echt goed egaal te krijgen zou ik een loonwerker inhuren. Die hebben de spullen en meestal binnen een uurtje weer volledig schoon en recht. Investeren in een baksleepje zou ik wel aanraden om je bak daarna goed bij te houden.

Elisa2

Re: Bak open trekken/ vlakken: hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-24 10:35

Toplaag frezen en dan vlakken, dan is ie wel weer goed denk ik.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-24 10:36

Als de bak nooit mul was, zal-ie dat ook niet worden. Mulheid ligt aan het soort zand, niet aan of het losgetrokken is of niet.
Als de bak nog steeds goed draineert, hoef je vermoedelijk ook niet echt diep los te trekken. Is dat wel nodig, dan kan dat met een tanden-eg.
Ik zou verder de bovenlaag laten frezen, om het gras kwijt te raken.
Vlakken kan op verschillende manieren, met een rotoreg (kleine oneffenheden), met een schuif (grotere gaten en bulten), of met een kilverbak. Die laatste is voor een bak vermoedelijk te groot (of liever, een bak is er te klein voor)

Een loonwerker is in zo'n geval je beste vriend. Kost wel wat, maar dan ben je er ook van af en kun je het verder zelf bijhouden met regelmatig slepen.

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-24 19:52

Wij haalden de bak meestal open met een triltand cultivator en erna slepen zodat hij weer netjes glad was.