Paarden 24/7 buiten in de winter; wat heb je nodig?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Super_Moos

Paarden 24/7 buiten in de winter; wat heb je nodig?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-24 14:57

Heyyy, ik zou mijn paarden graag 24/7 buiten laten staan. Dat heb ik denk ik 1 week gedaan alleen gaven ze heel duidelijk aan dat ze liever op stal slapen.
Heeft iemand misschien tips om het prettig voor je paard te maken om buiten te slapen?

Wat heb ik nu buiten (in het stukje waar ze dan zouden slapen)
-Hooipunt (2x)
-Water
-Liksteen
-Schuilstal

Ik denk dat ze een stuk van 20x10 hebben, de helft daarvan is de schuil stal. (Overdag hebben ze veel meer ruimte alleen hebben we dat stukje daar zo “Wolfwerend” mogelijk gemaakt) De paarden staan op zand grond (denk ik).

Ik heb niets van bodem bedekking buiten, mijn paarden liggen elke avond dus ik kan me voorstellen dat ze de grond misschien te koud vinden.

Elisa2

Re: Paarden 24/7 buiten in de winter; wat heb je nodig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-24 14:59

Waarom wil je dat als je paarden aangeven liever op stal te slapen? En dan nog met de wolf er bij..wolfwerend is niet wolf proof.

VogeltjeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-24 15:10

Op welke manier geven ze aan liever op stal te slapen?

Hebben ze een droge ondergrond, hoe ziet de schuilstal eruit?

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-24 15:10

Paarden zijn echt gewoonte dieren, dus je moet een beetje naar je ritme kijken. Als ze gewend zijn naar stal te gaan, blijven ze dat aangeven.
En hoe zijn ze samen? Samen slapen gaat vaak alleen als ze goed met elkaar zijn. Maar meeste paarden die langer samen staan, vooral 24/7 samen leven, gaan dat wel regelen.

Wij zetten ze bijv 's ochtends en 's avonds op stal om te eten. 's Avonds staan ze dan echt naar binnen te kijken vanaf ongeveer 21:30/22:00. Ze weten dat we dan komen. Als we niet naar buiten komen, lopen ze wel weer een rondje.
Als ze klaar zijn met eten, staan ze vaak even rustig, maar mn merrie gaat echt weer klaar staan om eruit te mogen.

Nu voeren we ook overdag een keer bij.

Zolang het droog is blijven ze ook buiten. Normaal slapen ze in het zand en dicht bij elkaar. Maar omdat het vreselijk vochtig is hebben we op 2 plekken in de schuilstal vlas/houtkrullen. Daar liggen ze nu ook graag. 3 Hebben een deken op.

Als het wel echt slecht is, gaan ze voor de nacht wel op stal en laat ik ze overdag ook ongeveer 2 uurtjes op stal om te zien of ze even willen liggen. Ik vind goed, liggend slapen belangrijk en hou dat wel als graadmeter.
En als het echt slecht slecht is en ze gaan uren op een hoopje staan schuilen, zet ik ze wel op stal, maar haal ze er nog 2x uit om even de benen te strekken in de bak en uit te mesten.
Maar onze nachten op stal zijn normaal dan van 22/23uur tot 7.

Op vrij bewegen en samen zijn doen ze het hier wel echt beter. Ondanks dat ze op stal ook contact met elkaar hebben omdat het half open is.

Ik zou dus echt kijken naar bestrating en dan bodembedekking erop en of dekens.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-24 15:11

Hoeveel paarden heb je op dat stukje van 20x10?
Wat overigens dus 1/4 van een rijbak is, dat is niet echt veel bewegingsruimte, wat voegt het buiten staan op zo'n klein stukje toe voor de paarden t.o.v. op stal staan en wat voegt het voor jezelf toe?

Nyaleti

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-24 15:16

Daar kun je beter in de zomer of het voorjaar mee beginnen dan nu, 'snachts is het echt al koud.

Minimaal toch wel bodembedekking als ze nog moeten wennen.

Maar als je de mogelijkheid hebt, zou ik ze lekker op stal laten 'snachts. Dat zijn ze nu toch al gewend en zeker ook omdat je in wolven gebied woont (en je hebt een shetje..)
Misschien is het nu nog rustig met de wolven in jouw omgeving maar dat zal niet lang meer duren aangezien je in Drenthe woont. Dan zullen ze toch echt op stal moeten als het donker is.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-24 15:17

Marije_jiplover schreef:
Wat overigens dus 1/4 van een rijbak is, dat is niet echt veel bewegingsruimte, wat voegt het buiten staan op zo'n klein stukje toe voor de paarden t.o.v. op stal staan en wat voegt het voor jezelf toe?

Zelfde vragen.
En er blijft nog minder over omdat de rest stal is.

Dit is leuk voor een paard dat dampig is. De rest heeft er niet veel aan.
Vaak geeft het onrust omdat ze elkaar niet kunnen mijden.
En is de stal vaak prettiger.
Mits ze elkaar wel kunnen zien.
Voor de beweging hoef je het iig niet te doen

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-24 15:18

Marije_jiplover schreef:

Dat voegt echt wel wat toe hoor.

Wij hebben ze 's nachts alleen op een paddock en de bak omdat dat hopelijk redelijk wolf veilig is. Maar daar kunnen ze dan nog wel echt samen zijn en vrijer bewegen dan in 3x3.

We hebben 2 hooibakken buiten en 2 of 3 hooinetten in de schuilstal.

Ik zou het niet zo snel ontmoedigen als mensen proberen wat aan welzijn te doen.

En ja, voor mensen er weer over vallen; dat is onze situatie en die geef ik slechts als voorbeeld, zodat TS daar hopelijk iets aan heeft.

Als je stallen hebt, kan je altijd nog ze op stal zetten. Ben afgelopen jaar met het echte natte weer, zeker nog 3x uit bed gegaan om ze alsnog in de stallen te zetten. Die keus blijft er dan toch?

En paarden hoeven niet per se alleen 's nachts te liggen en te slapen. De schuilstal aankleden en een deken op kan ze ook helpen om op de dag te liggen.

jowien

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-24 15:20

Of een schuilstal fijn is ligt ook aan de wind, ingangen, uitzicht, ligging in de rest van de ruimte. En daarbij een zachte schone plek om te liggen.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-24 15:23

@SP: Maar effectief kan 10x10 buiten plus 10x10 onder afdak wel minder veilig voelen voor een paard dan op 3x3 zijn eigen stekkie.
Dat het overdag op de weide goed gaat, wil niet zeggen dat het in een veel beperktere ruimte goed gaat met voldoende rust pakken en voldoende vreet tijd bij het hooi.

Jij het het al over een paddock en de bak, alleen de bak is dan effectief al 4x zo groot als het stuk van TS.
Dan is er ruimte om daadwerkelijk de benen te strekken, op 10x10 is benen strekken in 1,5 galop sprong alweer voorbij.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-24 16:47

T’s waarom wil je ze liever buiten laten slapen?

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-24 16:49

Zelfde vraag mbt aantal paarden.

En hoe los is de grond waar ze op kunnen liggen? Hier liggen ze vrijwillig liever in los, redelijk droog wit zand dan in een pak stro zolang het weer niet heel koud (lees vriezen) of heel guur is.

Maar op gras of hardere (zwart) zand grond liggen ze hier zelden. Alleen als het echt een zonovergoten winterdag is en de hele dag op de wei staan.

pluisje88

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-24 16:51

Niet elk paard went eraan. De mijne vonden het in de zomer wel fijn maar in de winter willen ze toch echt liever op stal. Nu met de komst van de wolven staan ze het hele jaar door ‘s nachts weer binnen. Ik wil zelf ook graag rustig slapen

JudithGigi

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-24 17:02

Tip van een ervaringsdeskundige: Blijf, met de opmerking die je maakte over dat ze liever op stal slapen, wel goed opletten dat de paarden genoeg rust vinden, vooral 's nachts. De mijne kreeg ik met alle verbouwingen en verplaatsingen in de wereld buiten niet aan het slapen.

xYaartje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-24 18:21

Ook hier een ervaringsdeskundige. Mijn 11 jarige shet heeft 9.5 jaar lang 24/7 buiten gestaan tot dat ik hem vorig jaar vanwege HB moest verhuizen naar de huidige stal.
Hoewel ik hem in de periode van 24/7 buiten echt wel heb zien liggen pakte hij de rust pas echt goed toen ik hem op stal had staan 's nachts.
In voorjaar/zomer kan ik hem prima 's nachts buiten laten mits ik hem tussendoor zo nu en dan eens een nachtje op stal zet.
De afgelopen weken hebben mijn twee pony's nog altijd 24/7 buiten gestaan ivm castratie van mijn jaarling mini.
Gisterochtend zag ik dat mijn Shet moe oogde en sindsdien staan mijn beide pony's weer 's nachts binnen op stal.
Ze delen een stal en tegen de tijd dat ik weg ga zie ik ze beiden op rust staan.
Mijn shet geeft ook altijd heel goed aan of die 's nachts liever op stal of de paddock wilt (blijft dan bij de paddock staan als die daar heen wilt wanneer ik ze van de wei haal), maar die paddock word sinds gisteren volledig genegeerd en hij loopt direct door mee naar stal.
Als je paarden aangeven liever naar binnen te willen, zeker nu met de kou zou ik zeggen: luister daar naar.
Paarden weten heel goed wat ze zelf het fijnst vinden.

Als je ze echt liever 24/7 buiten wilt hebben zou ik inderdaad ook aanraden om dat pas van het voorjaar toe te passen en op te bouwen wanneer de temperaturen warmer en beter zijn dan nu en van daaruit goed in de gaten houden dat elk paard hun rust pakt.

Super_Moos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-24 18:54

VogeltjeM schreef:
Op welke manier geven ze aan liever op stal te slapen?

Hebben ze een droge ondergrond, hoe ziet de schuilstal eruit?

De ondergrond in de schuil stal is altijd droog, in dat stukje ernaast hangt het af van het weer. Hoe de schuil stal eruit ziet vind ik moeilijk om uit te leggen maar ik wil morgen wel een foto maken.

Super_Moos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-24 18:56

Elisa2 schreef:
Waarom wil je dat als je paarden aangeven liever op stal te slapen? En dan nog met de wolf er bij..wolfwerend is niet wolf proof.

Vooral ivm de hoeven van de paarden

Super_Moos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-24 19:14

Marije_jiplover schreef:

Ik heb 2 ponies een shetlander en een fjord (jaarling). Buiten hebben ze uiteindelijk wel meer ruimte als in een stal van 3x3, maar dat neemt natuurlijk niet af dat het een klein stuk is. We willen dat stukje ook uit bereiden.Ik wou de paarden graag buiten hebben staan zodat ze meer bewegingsruimte hebben en voor hun hoeven. In een stal staan ze gemakkelijker in hun eigen poep en buiten gebeurd dat minder snel, waardoor ze volgens mij minder snel rot straal krijgen (hoef zweer weet ik niet zeker). Dus als reden: Hoeven en bewegingsruimte. Voor mij zelf voegt het niet echt iets toe.

boedjang

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-24 19:19

Mijn pony stond eerst op een stal metv2 schuilstallen op beton platen en een zandpaddock. Maakte nooit gebruik van de schuilstal.
Nu staat hij op een plek met open stallen waar zachte tegels in liggen..dus staat meneer nu heerlijk te eten in de open stal voor hem is de ondergrond en aan 3 zijden gesloten blijkbaar prettig.
In de avond krijgt hij een hapje voer extra dus gaat de stal even dicht
Als je hem vergeet maakt hij wel duidelijk dat hij eruit wil..dus mijn paard houdt van stal,maar niet opgesloten zitten.
Hier in t westen overigens geen wolven

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-24 19:23

Mijn paarden staan altijd in de nacht binnen.
(meerdere redenen waarom)
En hebben nog nooit rotstraal gehad.

Komt dat niet bij én vieze stallen én een natte paddock?

Anastasia24

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-24 19:35

Als je iedere dag even de natte\vieze plekken uit de stal haalt en overdag staan ze in een grotere, droge wei\paddock, krijgen ze echt niet zomaar rotstraal. Qua beweging heb je wel een punt, 14 uur stil staan zorgt natuurlijk voor minder doorbloeding(ook in de hoeven), slechter voor de gewrichten, spieren etc. Maar vergeet het mentale stuk niet. Hoewel veel paarden baad hebben bij 24\7 buiten is dat zeker niet altijd zo, het kan routine zijn dat je paarden naar binnen willen(zo gewend dus verwachting), je kunt het eens 1-3 maanden aankijken, maar sommige paarden hebben die nacht rust ook nodig. Het is nooit 100% goed, ;)

Sintara

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-24 19:37

Verdiep je eens in de natuurlijke slaap patronen van paarden. Het zijn geen holbewoners die de hele nacht in hun nest slapen he.

Het zijn wel gewoonte dieren, die waarschijnlijk (?) bij het binnen zetten hun brok krijgen en aandacht. Als ze echt het liefst de hele nacht in de box zouden staan, zou je de deur niet dicht hoeven doen ;)

Daarmee zeg ik niet dat er geen enkel nut voor kán zijn om een paard een aantal uur apart te zetten, maar het is níet om de hele nacht warm in hun hok te slapen

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-24 19:37

TS is 14 dus ik neem aan dat vader en moeder hier uiteindelijk over gaan.

Super_Moos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-24 19:38

DuoPenotti schreef:
Mijn paarden staan altijd in de nacht binnen.
(meerdere redenen waarom)
En hebben nog nooit rotstraal gehad.

Komt dat niet bij én vieze stallen én een natte paddock?

Stallen en paddock (de wei ook) worden elke dag schoon gemaakt, de stallen scheppen we ook regelmatig leeg, dan doen we er weer schone bedekking in.

Super_Moos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-24 19:40

Wintu schreef:
TS is 14 dus ik neem aan dat vader en moeder hier uiteindelijk over gaan.

Ja, dat klopt idd