Bijvoeren op paddock paradise

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Miss_Mii21

Bijvoeren op paddock paradise

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-24 10:58

Binnenkort verhuizen wij naar een 24/7 buiten plek met onbeperkt hooi.
Echter red mijn volbloed het daar niet mee en heeft hij meer nodig.
Momenteel , naast 12-15 kg hooi, krijgt hij
1kg luzerne
1/2kilo esparcette
1 kilo bergwiesenmash
1/2 kilo muesli

Dit is te veel om in 1x te voeren en de stal voert geen bakjes.

Misschien red hij het met onbeperkt hooi met minder bijvoeren, kan heel goed. Hoe doen jullie dat, als je paard bijgevoerd moet worden en de stal doet dat niet?
De afstand is te ver voor 2x per dag zelf gaan, het is echt de enige plek met onbeperkt hooi en genoeg ruimte in de wijde omgeving. Dus heel heel blij dat we er terecht kunnen(maagzweer gevoelig paard, na ineens wisseling weide-paddock van 8x8 met 3 paarden begonnen de maagklachten weer en kon er wederom 185 euro omeprazole achteraan). Het gaat nu echt beter worden voor hem. Maar voor ons even zoeken hoe of wat.

Iemand ideeën qua bijvoeren? Hoeveel mag per keer, kilo? Het is wel allemaal natuurlijk; geen kilo's krachtvoer. Maar de maag heeft een bepaalde capaciteit natuurlijk.

Of ik voer als ik kom een kilo en na afloop na een uur of wat nog een kilo. Een volbloed heeft wel een snellere vertering dan het gemiddelde paard. Weer niet of dat nog wat uitmaakt?

Iemand ervaringen, ideeën?

SandraWierda

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-24 11:08

Volgens mij voer je best veel ruwvoer vervangers, dus die zouden als het goed is kunnen vervallen als ze onbeperkt hooi kunnen eten. Wat blijft er dan nog over als echt krachtvoer in kg’s?

Celebi

Re: Bijvoeren op paddock paradise

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-24 11:16

Misschien kun je met een stalgenoot wat regelen. Sommige oudere paarden hebben dit probleem ook en als je dan met een stalgenoot kunt regelen dat zij jouw paard pakt en voert en jij haar paard dan kun je toch de meeste dagen 2x daags wat voeren. Mits het nodig gaat zijn.

Weet je ook wat voor soort hooi er gevoerd wordt? Ik hoop wat rijk spul? De meeste onbeperkt ruwvoer plekken voeren ze heel arm hooi en dat kan wel is voor problemen zorgen bij een hoge voerbehoefte.

Jokonootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-24 11:30

Mijn merrie staat 24/7 buiten en moet stevig bijgevoerd worden.
Ik kan helaas maar 1x per dag heen gezien de afstand en mijn eigen drukke leven.
Maar ik voer dus 1x per dag bij en kies dan voor meer calorieën in minder voeding. En daar doet ze het prima op.

Mocht het echt nodig zijn dan willen ze op stal echt wel helpen. Dan hoef ik het alleen maar te vragen.

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-24 11:38

edit: niet goed gelezen, sorry :D

@TS: onze paarden staan aan huis. Onbeperkt ruwvoer is afgestemd op de 2 sobere paarden. Onze warmbloed krijgt daarom Coolstance en Zuppa bijgevoerd (gezond voer hoog in eiwitten). Ik voer sowieso elke dag 250 gr Zuppa en 250 Coolstance geweekt in 1 keer. Dan heb ik nog een stapeltje afsluitbare bakjes waar hetzelfde in zit. Als we tijd hebben of onze pensiongast is er dan voeren we een 2e keer. Komt er op neer dat hij gemiddeld genomen om de dag 2x gevoerd wordt. Dat is gelukkig voldoende om hem op gewicht te houden.

Ik zou niet meer dan dat durven voeren per keer, ik vind dit al een flinke bak vol.

Misschien kun je met stalgenoten afspreken dat ze jouw paard een keer extra voeren als dat zo uitkomt?
Laatst bijgewerkt door Ir111 op 05-11-24 11:42, in het totaal 1 keer bewerkt

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-24 11:39

SandraWierda schreef:
Volgens mij voer je best veel ruwvoer vervangers, dus die zouden als het goed is kunnen vervallen als ze onbeperkt hooi kunnen eten. Wat blijft er dan nog over als echt krachtvoer in kg’s?

:j
Voor de structuur en vezelfs hoef je geen ruwvoer te geven bij onbeperkt.
Wel de energie en eiwitten, maar dat zou ik dan niet meer in een ruwvoer zoeken waar hij te lang over doet als je er even bent.

De eiwitten uit de luzerne en esparcette zou ik op een andere manier gaan voeren.
Bijvoorbeeld sojaschroot.
Of voor jou paard ook lijnzaad olie, eiwitten en vetten die hij waarschijnlijk wel kan gebruiken.

Of bijvoorbeeld vitastyle weight & condition
https://www.vitalstyle.nl/weight-condition

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-24 11:45

Als hij straks onbeperkt hooi krijgt, zou ik het inderdaad zoeken in energierijk (maar graanvrij) voer. Coolstance Copra is inderdaad een fijn product. Lijnzaad is rijk aan vet, eiwit en vezels. Je zou beiden door de Bergwiesen mash kunnen doen. En dan eventueel aangevuld met luzerne, al dan niet in brokvorm, om iets meer te kauwen.

Odetje92

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-24 19:29

Mijn draver met een snel metabolisme staat ook 24/7 op een track met onbeperkt eten. Was op de vorige plek snel te schraal maar is hier juist goed bijgetrokken

Ik voer 1x daags zelf bij en kies naast mijn balancer iets dat hoog in eiwitten is, zoals een luzerne brokje. Ik zou in jouw geval inderdaad kijken naar welke ruwvoer vervanger je kan schrappen en één eiwitbron te kiezen. En je muesli vervangen voor een geconcentreerde balancer

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-24 19:44

Citaat:
Momenteel , naast 12-15 kg hooi, krijgt hij
1kg luzerne
1/2kilo esparcette
1 kilo bergwiesenmash
1/2 kilo muesli

De wiesenmash voer je geweekt toch?
Die zou ik er in houden.

Wat is de reden van de esparcette?
En de luzerne?

Wil,je bij Marstall blijven dan kun je misschien de bergwiedenmash mengen met Marstall myo care muesli?

https://www.marstall.nl/product/marstal ... dzEALw_wcB

Net als wat jokonootje zegt,ik zou kijken naar voer met wat meer calorieën dan wat je nu geeft,dan hoeven er geen kilo’s in.