Wat te doen tegen modder in paddock met bomen?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Kirsten_HW

Wat te doen tegen modder in paddock met bomen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-24 20:52

Hooii,

Ik heb een paddock van 8x30 meter waar op sommige plekken modder ontstaat met veel regen. Hier wil ik wat tegen doen. Ik dacht aan de grond keren, maar er staan 3 bomen en langs de rand een heg. Met alle wortels is grond keren niet te doen.
Zijn er nog andere, betaalbare, opties die je kunt aanraden? Mudcontrol platen passen nu niet in het budget

julius_juut

Re: Wat te doen tegen modder in paddock met bomen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-24 20:57

Kan je de natte plekken niet gewoon een stukje ophogen?
Op boomwortels moet dat niet te veel, maar een laagje er op overleven ze wel zo lang je de grond niet tegen de stam aan legt.

Kim_W

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-24 21:25

Op de natte plekken schapenwol ingraven! Zijn best veel ervaringen over te vinden en tot op heden ken ik alleen nog maar succesverhalen. Mocht je schapenwol zoeken dan stuur maar een berichtje :)

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-24 21:31

Wij hebben een gedeelte bestraat zodat ze altijd droog kunnen staan en eten. Echt een uitkomst. Komt wel blubber op maar met een schuiver schuif je het er zo van af

De kleinere paddock kan je het hek helemaal van opendraaien zodat ze ook op dit pad kunnen
Afbeelding

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-24 21:37

Kirsten_HW schreef:
Hooii,

Ik heb een paddock van 8x30 meter waar op sommige plekken modder ontstaat met veel regen. Hier wil ik wat tegen doen. Ik dacht aan de grond keren, maar er staan 3 bomen en langs de rand een heg. Met alle wortels is grond keren niet te doen.
Zijn er nog andere, betaalbare, opties die je kunt aanraden? Mudcontrol platen passen nu niet in het budget

Ophogen. Red je het wellicht weer even mee en dan sparen voor paddock roosters. Er zijn wel goedkopere dan de mud controle. Maar modder aanpakken doe je het beste in het voorjaar/zomer als er geen modder is

Bitchy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-24 22:39

Je kunt bijv op marktplaats kijken voor grind/kiezel/splitmatten, die heb ik ook liggen en voldoen prima.
Ze worden alleen helaas vaak in het voorjaar/zomer aangeboden, ‘s winters amper.

Kirsten_HW

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-24 21:19

Bedankt voor de reacties! We gaan het nu eerst ophogen met wit zand en kijken hoe dat werkt.
We gaan ook een stuk bestraten (onder en voor de schuilstal)

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-24 09:49

Inderdaad het stuk waar je voert en wat intensief belopen wordt bestraten en verder een mooie laag wit of geel zand er op. Je hebt aangestampt minimaal ongeveer 20 cm dikte nodig, liever 25 of meer, zodat ze er niet te snel doorheen trappen. Als ze gaan graven gaat het helaas wel vermengen en heb je kans dat de modder/zwarte grond weer naar bov3n komt.

Zorg dst de bodem vlak blijft en iets schuin afloopt naar waar het water weg kan lopen. Hoe minder water er op blijft staan hoe droger en steviger je strook blijft.