Vee/koeienruif geschikt voor paarden?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Orange

Vee/koeienruif geschikt voor paarden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-24 21:58

Hoi allemaal,

Ik ben opzoek naar een oplossing om mijn paarden permanent te kunnen voorzien van hooi.

Nu kan ik van iemand een soortgelijke ruif overnemen als op de foto, is dit geschikt voor paarden?

I.v.m. de schuine spijlen heb ik mijn twijfels. Ik ken de rechte en degene die open zijn aan de bovenkant. Maar deze kan ik eventueel overnemen voor een zacht prijsje, vandaar mijn vraag.

Afbeelding

Bedoeling is dan ronde balen erin met een net met een maas van 4.5cm eromheen om verspilling tegen te gaan.

De paarden dragen geen halsters op de weide.

Rivendell

Re: Vee/koeienruif geschikt voor paarden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-24 01:12

Ik vind schuine spijlen bij paarden altijd eng. Ze kunnen zo lomp en dom doen. Mijn keuze zou het niet zijn

gerlindie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-24 01:16

Hmmm, ik vind het afhankelijk van de situatie.
Met mijn twee oudere shetjes zou ik het best durven, die zijn zo rustig en vol levenswijsheid dat ze dit gewoon kunnen en niet stom lopen jagen ofzo.
Als er 4 of meer paarden van moeten eten, zou ik het denk ik niet doen.
Idem dito bij een veulen of erg dominant paard in de kudde.

Anomien

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-24 10:01

Ik heb, weliswaar niet uit eerste hand, vaker gehoord dat het niet geschikt is. Paarden die er compleet in vast kwamen zitten.

En toch zie ik ze incidenteel wel staan en als ik er dan naar vraag, zijn zij er dan wel tevreden over.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-24 10:14

Ik zou het ongeschikt vinden,heb een Tinker en die moeten altijd en overal tegenaan schuren met lijf en benen.
Denk dat die van mij er dus zo in zit.
Wij hebben op stal gewoon ronde balen met een net er omheen.
Dit
https://www.agrishop.nl/voss-farming-sl ... kWEALw_wcB
Kun je ergens neerzetten,paarden eten er dan wel uit en het net zakt gewoon mee.
Dat gaat hier goed, hebben paarden zonder ijzers en wat wel een dingetje dat als er een met een deken om is dat we even iets om de klipjes doen van de voorsluiting.

Edit niet goed gelezen,die netten heb je dus al, zet de balen gewoon zo neer en kijk even hoe dat gaat?

Lindsey_99

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-24 11:51

Koeien zijn ongeveer even groot, maar voor paarden die erg verschillen in grootte kan inderdaad de bovenste horizontale stang bij schrik of wegjagen voor blessures zorgen als ze snel met hun hoofd omhoog komen, dat is een reflex die ze nu eenmaal hebben. Ik zou het zelf niet riskeren.

Rizette

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-24 11:52

Ruiven zijn geen een van allen zonder gevaar maar deze is sowieso niet geschikt.

Sky_As

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-24 12:30

Het is denk ik belangrijk om het verschil te weten tussen paarden en koeien om het risico een beetje in te kunnen schatten.

Koeien kun je, zonder dat ze iets kennen, 9 van de 10 keer een touw omgooien en vastzetten.
Die gaan 1 keer hangen, en dan denken ze " o, ik kan niet weg ik blijf maar staan ".
Pak het gemiddelde paard die niks kent en doe die een touw om en knoop vast.... paard zal blijven hangen tot of het touw kapot is, of tot hij zijn nek breekt.

Ik was eerst bekend met paarden, dus ik vind koeien vangen qua dat best makkelijk :Y)

Dat gezegd hebbende, de ruif hierboven vind ik wel iets tricky als een paard daar in vast komt te zitten.
Zal vast ook heel vaak goed gaan...maar helemaal gemaakt op paarden vind ik het niet.
En dan moet je voor jezelf af wegen, durf ik het risico aan, of wil ik veiligheid voor alles...

Anomien

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-24 15:35

Mwoh… als wij hier het jongvee vastzetten in het voerrek omdat ze het moeten kennen en weten waar ze hun eten moeten halen, zal het meerendeel zichzelf ‘vasttrekken’. Dat is eigenlijk nooit het geval: een keer trekken en ze weten het. Kleine groep geeft het na 5 min op, meerendeel zal het veel langer volhouden. Alleen hun nek/hoofd kan echt we meer hebben.

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-24 15:52

Wat ik heb begrepen is dat paarden hierin kunnen 'weven' om een paal, dus hun hoofd erdoor en dan naar links weer hun hoofd terug om een paal. Daarom zie je bij paarden ruiven vaak 3 stangen ertussen, om dat tegen te gaan.

Orange

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-24 16:11

Bedankt voor alle reacties, dat geeft weer wat meer wijsheid.

@ruitje, als ik het zou proberen zou ik sowieso om en om de rekjes dichtmaken.

Dat ruiven sowieso een risico met zich meebrengen ben ik me bewust van.

@ellepel een balen hooinet los op de grond lijkt me eerlijk gezegd ook geen succes. Met name wanneer de baal verder opgegegeten word. De grootte van de maas is 4.5 cm. Paarden dragen geen halsters, dekens of ijzers. Of hoe is jou ervaring hierin?

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-24 17:33

Dat net zakt wel mee naar beneden hoor,dat heb je met zo’n ding er om heen ook.
Wij hebben ook 4,5cm net

Toevallig had stalgenootjes er laatst een op de foto gezet of het net er ook vast om weg moest.
Ze doen het net er om, binden die aan de onderkant dan vast en dan word het op de track gezet.
Er staan meest een 4 a 5 paarden om te eten, die van mij( de Tinker):gebruikt het ook wel om tegenaan te schuren,maar meestal blijft de baal gewoon staan.

Als de baal bijna op is heb je dit idee.

Afbeelding

Dan halen we het net er af en de restjes eten ze dan vaak nog wel op.

Moest nog even zoeken naar foto van losse baal op de grond.

Afbeelding

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-24 17:42

Ik vind een ruif prima voor paarden, maar deze zou ik niet gebruiken.

Leenram

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-24 20:29

Het is toch beter om paarden ruwvoer vanaf de grond te laten ivm afslijten van de tanden, die bij juist afslijten weer lichamelijke ongemakken kan geven?

Orange

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-24 21:07

@leenram ja dat benul met je eens. Tot nu toe deed ik het ook zo.

Nu is het geval dat ik afgelopen week mijn ruggenwervel gebroken heb, en dus de komende weken niet veel mag/kan. Gelukkig heb ik lieve mensen om mij heen die de zorg voor mijn paardjes op zich nemen.

Voor deze situatie toch opzoek naar een oplossing om dit zo economisch mogelijk de doen, om ze zo min mogelijk te belasten.
En als dat makkelijker is met een ruif voor de komende weken dan is dat de overweging waard voor me.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-24 21:39

Orange

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-24 20:39

Inmiddels staat de ruif al een tijdje op de weide en het gaat perfect eigenlijk. In het begin vonden ze het een beetje spannend om er doorheen te eten maar al snel hadden ze het goed door.