Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
pmarena schreef:2000m2 is eigenlijk te klein om wat grotere dieren jaarrond op te houden maar als je het leuk in kan delen en de ondergrond is goed, dan zijn 2 ponies prima te doen. Ik zou dan sowieso kijken of het lukt om de inloopstal(len) te verbinden met het stuk?
Het werkt imo het fijnste voor zowel de dieren als jezelf, als je een thuisbasis hebt met water en hooi (inloopstal) en van daar uit ze zelf rond kan laten lopen.
Dus de stal komt uit op bestrating. Bestrating komt weer uit op een zandpaddock.
Die paddock kan eventueel meteen een klein bakje zijn om in te rijden, of een roundpen / longeercirkel zijn.
Vanuit de zandpaddock kunnen ze dan een track / looppad rond het perceel op.
En vanaf de track / paddock ook diverse stukjes wei op die je dan in het midden van het perceel houdt.
Zo kan je zelf kiezen hoeveel vrijheid je de dieren geeft. Afhankelijk van hun gezondheid, het weer, de bodem enzo.
En je kan het geheel dan gaandeweg leuker maken, door bvb. ergens op de track / uiteinde van het perceel het hooi te voeren. Nog ergens anders een zandplek / rolplek maken. Ergens een tussendoor paadje maken. Een heuveltje. Wat groen waar ze niet overheen kunnen kijken zodat ze lekker veel rondlopen over de track.
Suzanne F. schreef:Alleen maar gras wordt ellende, zeker op een klein stuk. Dat wordt een en al bagger. En het risico van hoefbevangenheid. Ik zou een deel paddock maken waar ze de hele winter in kunnen, met een stuk waar je hooi kan voeren. 15 x 15 bijvoorbeeld. Je wei zou ik sparen voor de zomermaanden, want dat lopen ze echt zo stuk.
DuoPenotti schreef:Suzanne F. schreef:een paddock van 15 x 15 voor de hele winter is ook veel te klein, kunnen nooit eens lekker rennen.
Dat is gewoon een buitenstal.
Ik zou op dat stuk 2 paarden houden en een 20x40 laten draineren met goede bodem erop.
Ja moet je goed bijhouden maar dan heb je er het hele jaar plezier van.
En die andere 1200m2 kun je ze dan wat laten grazen als het niet te nat is