hoeveel pony's op weiland van 2000m2?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

ejkge

hoeveel pony's op weiland van 2000m2?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-24 22:10

Hallo,

Wij hebben en weide van precies 2000m2. Rondom is een heg van diverse eetbare struiken (Gelders landschapsplan). Verder is het alleen gras. De inloopstallen vallen buiten dit gedeelte. Ik wil graag een pony kopen voor mijn dochter. Als gezelschap wil ik daarbij dan een minishet kopen. Het liefst zou ik de pony's het hele jaar buiten laten staan (wordt dan de hele weide een blubberbende?). In de winter dan uiteraard wel bijvoeren. Het hele jaar bijvoeren met een paddock zie ik niet zitten. Ik wil het binnen de mogelijkheden met zo min mogelijk werk realiseren. (Ik heb vroeger zelf pony's gehad, dus ik weet dat het sowieso veel werk is)

Ik kan niet vinden of hier al iets over is geschreven. Ik vond dat je voor een paard 2500m2 nodig hebt en voor een shetlander 500m2. Dus als we een minishet kopen dan zou er dus 1500m2 overblijven voor de pony. Hoe groot zou deze pony maximaal mogen zijn? Zou een c-pony kunnen? Mijn dochter is 8 jaar.

Anomien

Re: hoeveel pony's op weiland van 2000m2?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-24 22:20

Ligt aan de ondergrond. En hoeveel uur ze er op staan. Wordt er nog in gereden?
Ik zou zeggen kleine pony. En als je het niet redt, gewoon wat meer bijvoeren

Birgit01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-24 22:20

Ik heb een paddockparadise van 2000 m2. Ik voer het hele jaar hooi, gras is voor de lekker! Verder een stuk bestraat en Paddockplaten anders is het idd zo modder het grootste deel van het jaar.

callippo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-24 22:38

Ligt echt heel erg aan de ondergrond. Heb je droge zandgrond, dan heb je minder snel modder, maar ook minder snel groeiend gras (dus eerder/meer bijvoeren). Met klei andersom.

Met zo min mogelijk werk: kijk of je 2 ponies kunt vinden die op onbeperkt hooi kunnen, zodat je voor een paar dagen in 1x hooi kunt voeren.
Op 2000m2 kun je een leuke paddock paradise maken, strookbegrazing op de stukken gras en permanent hooi op een (bestrate) plaats.

Een track om je wei, of leuker nog: meerdere paadjes, zijn geweldig voor kinderen om over te rijden.

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-24 22:41

Meer dan 2 moet je er zeker niet opzetten, maar ik gok dat het neer komt op een paddock waar je altijd moet bijvoeren.

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-24 00:02

Een pony jaarrond op gras.... Oef. Ben je bekend met hoefbevangenheid, zandkoliek etc etc?

Lindsey_99

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-24 00:11

Waarom niet jaarrond bijvoeren? Het perceel is veel te klein en levert onvoldoende gras voor zelfs maar 1 pony in de zomer. Dagelijks zal er echt wel 10 kilo hooi bijgevoerd moeten worden, ook in de zomer.
Bij ons lopen op iets meer dan 3200m2 1 grote en 2 kleine pony's die beperkt op het gras mogen, en elke dag hooi bijgevoerd krijgen, 2 x per dag. Het gras hebben ze in no-time op, helemaal met een droge zomer. Dit jaar ging het aardig goed maar dan nog kregen ze gewoon hooi bijgevoerd.

Onze buren hadden op 1 hectare 2 shets, en in de zomer redden ze het aardig maar van oktober tot en met mei moesten zij ook hooi bijvoeren. Eentje raakte trouwens vaak bevangen, want het voorjaarsgras ging nooit goed.
Als je eigenlijk geen zin hebt om er wat tijd of moeite in te steken, zet ze dan op een goede pensionstal.

Grainey

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-24 00:18

Ik zou ontzettend uitkijken met een pony en vooral shetlander jaarrond op gras te zetten, zoals Hutcherson zegt, als ze ook maar een beetje gevoelig zijn voor suikers in het gras dan kun je jeuk (schuren), hoefbevangenheid en koliek krijgen. Heel voorzichtig mee zijn.

Ik denk ook niet dat je onder jaarrond bijvoeren uit komt. Op sommige dagen in het voorjaar of met vorst kun je de pony's sowieso beter niet in de weide laten lopen, op andere dagen is het te nat etc. Dagelijks de situatie en pony's bekijken dus management en evt bijvoeren (kunnen ook supplementen of vitamines zijn) zal sowieso nodig zijn.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-24 00:30

Wordt er ook in gereden ? Of heb je ook een rijbak ?

billy3105
Ik hou van poffertjes!

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-24 00:41

Hier 1 paard en 2 shets op ongeveer die oppervlakte, hier 4 mooie weitjes gemaakt en daar track omheen gedaan. Wei eten ze niet veel van, ze zijn en te dik en eentje is gevoelig voor HB. De track is uitdagend genoeg dat het gras echt als snack gezien word. Ik voer jaar rond hooi uit een ruif met net. Ze eten per dag ongeveer 1,5 klein baaltje leeg. Ik gooi er om de dag 2 in en kom zo toe. Niet veel werk hooguit 5 minuten. Ik maak het hooi niet los, en gooi het net er over heen zonder het vast te maken. Die zit in een frame. Nu heb ik ook geen slopers met het net :')
1 keer paard van een vriendin op bezoek en het net lag binnen 10 minuten ergens anders :')

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-24 08:22

2000m2 is eigenlijk te klein om wat grotere dieren jaarrond op te houden maar als je het leuk in kan delen en de ondergrond is goed, dan zijn 2 ponies prima te doen. Ik zou dan sowieso kijken of het lukt om de inloopstal(len) te verbinden met het stuk?

Het werkt imo het fijnste voor zowel de dieren als jezelf, als je een thuisbasis hebt met water en hooi (inloopstal) en van daar uit ze zelf rond kan laten lopen.

Dus de stal komt uit op bestrating. Bestrating komt weer uit op een zandpaddock. Die paddock kan eventueel meteen een klein bakje om in te rijden, of een roundpen / longeercirkel zijn.

Vanuit de paddock kunnen ze dan een track / looppad rond het perceel op. En vanaf de track / paddock ook diverse stukjes wei op die je dan in het midden van het perceel houdt.

Zo kan je zelf kiezen hoeveel vrijheid je de dieren geeft. Afhankelijk van hun gezondheid, het weer, de bodem enzo.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-24 08:22

2000m2 is eigenlijk te klein om wat grotere dieren jaarrond op te houden maar als je het leuk in kan delen en de ondergrond is goed, dan zijn 2 ponies prima te doen. Ik zou dan sowieso kijken of het lukt om de inloopstal(len) te verbinden met het stuk?

Het werkt imo het fijnste voor zowel de dieren als jezelf, als je een thuisbasis hebt met water en hooi (inloopstal) en van daar uit ze zelf rond kan laten lopen.

Dus de stal komt uit op bestrating. Bestrating komt weer uit op een zandpaddock.
Die paddock kan eventueel meteen een klein bakje zijn om in te rijden, of een roundpen / longeercirkel zijn.

Vanuit de zandpaddock kunnen ze dan een track / looppad rond het perceel op.
En vanaf de track / paddock ook diverse stukjes wei op die je dan in het midden van het perceel houdt.

Zo kan je zelf kiezen hoeveel vrijheid je de dieren geeft. Afhankelijk van hun gezondheid, het weer, de bodem enzo.

En je kan het geheel dan gaandeweg leuker maken, door bvb. ergens op de track / uiteinde van het perceel het hooi te voeren. Nog ergens anders een zandplek / rolplek maken. Ergens een tussendoor paadje maken. Een heuveltje. Wat groen waar ze niet overheen kunnen kijken zodat ze lekker veel rondlopen over de track.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-24 08:34

Alleen maar gras wordt ellende, zeker op een klein stuk. Dat wordt een en al bagger. En het risico van hoefbevangenheid. Ik zou een deel paddock maken waar ze de hele winter in kunnen, met een stuk waar je hooi kan voeren. 15 x 15 bijvoorbeeld. Je wei zou ik sparen voor de zomermaanden, want dat lopen ze echt zo stuk.

mvdbijl

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-24 09:40

Geen, het is te klein. Dan zal je een mooie gedraineerde paddock aan moeten leggen en het hele jaar rond bijvoeren. Een plek waar je droog hooi bij kan geven..

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-24 10:47

pmarena schreef:

Dus de stal komt uit op bestrating. Bestrating komt weer uit op een zandpaddock.
Die paddock kan eventueel meteen een klein bakje zijn om in te rijden, of een roundpen / longeercirkel zijn.

Vanuit de zandpaddock kunnen ze dan een track / looppad rond het perceel op.
En vanaf de track / paddock ook diverse stukjes wei op die je dan in het midden van het perceel houdt.

En je kan het geheel dan gaandeweg leuker maken, door bvb. ergens op de track / uiteinde van het perceel het hooi te voeren. Nog ergens anders een zandplek / rolplek maken. Ergens een tussendoor paadje maken. Een heuveltje. Wat groen waar ze niet overheen kunnen kijken zodat ze lekker veel rondlopen over de track.

Precies zo heb ik het!
Ik vind het concept van PP's geweldig, maar hier op de natte kleigrond amper haalbaar om in de winter veel voederplaatsen te voorzien zonder zelf door de bagger te moeten.
Dus ik heb een droge schuilstal met rubbermatten en twee slowfeeders in de hoeken, daarvoor een stuk bestraat met mudcontrols en zand, en dit grenst aan de paddock (ik heb het in spiegelbeeld voor twee groepjes van twee, de ene paddock is 20*20 dus ruim genoeg voor basiswerk).
De kleinere paddock is zelfs prima voor wat grondwerk.
Die paddocks gaan uitkomen op een wintertrack die rondom het ganse stuk gaat, en de weides gaan onderling dmv tracks verdeeld zijn (deze worden zomertracks). Dus zo kunnen ze in de winter rondrennen, kunnen ze in de zomer kantjes eten, is er hooi, en kunnen ze al dan niet beperkt op het gras.

Met tijd worden de tracks wel nog verbeter en gaan we extra voederplaatsen voorzien, maar ik denk dat die meer in de zomer gaan gebruikt worden dan in de winter, in de winter wil ik gewoon het hooi en het water bij de stal zodat ik met een uurtje werk per dag klaar ben als het moet.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-24 10:51

Suzanne F. schreef:
Alleen maar gras wordt ellende, zeker op een klein stuk. Dat wordt een en al bagger. En het risico van hoefbevangenheid. Ik zou een deel paddock maken waar ze de hele winter in kunnen, met een stuk waar je hooi kan voeren. 15 x 15 bijvoorbeeld. Je wei zou ik sparen voor de zomermaanden, want dat lopen ze echt zo stuk.

een paddock van 15 x 15 voor de hele winter is ook veel te klein, kunnen nooit eens lekker rennen.
Dat is gewoon een buitenstal.

Ik zou op dat stuk 2 paarden houden en een 20x40 laten draineren met goede bodem erop.
Ja moet je goed bijhouden maar dan heb je er het hele jaar plezier van.
En die andere 1200m2 kun je ze dan wat laten grazen als het niet te nat is

amy495

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-24 11:02

Ik heb hier zelf een stuk van ongeveer 2100m² (kleigrond) met 4 shetlanders.
Jaarrond op gras gaat niet, daarvoor is het te weinig gras en in de winter wordt het een bende. Heb daarom ook een schuilstal met een stuk verhard en een winterpaddock.
Ze staan hier dan in de winter ook 24/7 op de paddock met hooi en in de zomer krijgen ze vaak ook nog bijgevoerd.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-24 11:25

Met goede weidebeheer, afzetten en toch wel het jaarrond bijvoeren kom je een heel eind. Een stuk afzetten waar ze in moeten als de rest te nat is en kapot wordt gelopen zal je haast wel moeten als je ze de rest van het jaar er op wilt laten lopen en ook nog wat gras over wilt houden. Dag en nacht buiten jaar rond ga je niet redden zonder goed beheer, dan hou je een zandbak over.

Lys_PPA

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-24 11:46

Met een goede indeling is het zeker mogelijk om zowel een Shetlander als een C-pony op het terrein te houden. Echter, zonder verharding/drainage jaarrond toegang tot het hele stuk wordt gegarandeerd modderbende

Mijn pony’s kunnen niet onbeperkt hooi eten of op gras staan, dus ik houd ze voornamelijk op een paddock met meerdere voerpunten en een schuilstal (heb wel nog weide beschikbaar). De paddock is deels verhard met grasbetontegels en het gebied voor de schuilstal is ook verhard. Het onverharde gedeelte is glooiend en bevat een wadi, zodat ze altijd droge plekken hebben om te staan. Met een beetje strategische indeling is er veel mogelijk.
Ik moet wel zeggen dat ik er dagelijks ongeveer een uur mee bezig ben. Ik ruim meerdere keren per dag de mest op om alles netjes te houden, vervang de hooinetten, en de pony’s staan 's nachts gescheiden vanwege hun verschillende voerbehoeften.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-24 13:52

DuoPenotti schreef:
Suzanne F. schreef:
een paddock van 15 x 15 voor de hele winter is ook veel te klein, kunnen nooit eens lekker rennen.
Dat is gewoon een buitenstal.

Ik zou op dat stuk 2 paarden houden en een 20x40 laten draineren met goede bodem erop.
Ja moet je goed bijhouden maar dan heb je er het hele jaar plezier van.
En die andere 1200m2 kun je ze dan wat laten grazen als het niet te nat is

Mwaoh, vind ik meevallen. Zeker als ze nog getraind/mee gewerkt worden. Mijn paddock was iets van 18 x 18 ofzo. In ieder geval vierkant. Dat wilde ik omdat ik juist geen lange sprints meer wilde. Op mijn vorige locatie is dit heel erg mis gegaan en nog zie ik het nog weleens voor me als ik in bed lig, het was verschrikkelijk. In een vierkante paddock kan je ook longeren, dat vond ik een voordeel. Ze liepen er met zijn 2-en of met een mini er nog bij. Dus 2,5. Ging prima. Het zijn afwegingen die je maakt maar als ik 2000 m2 had dan maakte ik een vierkante paddock met hooiplaats en de rest hield ik gras voor de zomerperiode.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-24 12:28

Ik zou toch wel kiezen om een deel paddock te maken. Mijn ervaring met pony's is dat ze lastig gezond te houden zijn 24/7 op het gras. Of ze moeten een grasmasker op, maar dan heb ik ze persoonlijk liever op een paddock staan en beperkt op gras.

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-24 12:53

TS, met bijvoeren kon ik er net twee mini's op houden. Voor grotere pony's of zelfs paarden is het gewoon veel te klein. Het is al gauw kapot gelopen/gevreten en je houdt een grote modder- of zandvlakte over en moet dan dus hoe dan ook jaarrond hooi voeren. Ik zie het ook bij een kennis van mij die twee mini's achter het huis heeft. Ook alles kaalgevreten en kapot gelopen. Afzetten van een deel is mogelijk, maar dan is er bijna geen bewegingsruimte meer om een sprintje te trekken.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-24 13:15

[VSW] [VOLG]Van wei naar equihabitat
Ze heeft wel een groter stuk, maar zou dus op deze manier werken en hooi bijvoeren. Gras alleen voor het lekkere houden om problemen met hoefbevangenheid te voorkomen.

Dingen waar je rekening mee moet houden ondergrond (klei, zand, leem of anders). Wat is waterbeleid in de omgeving sommige gebieden houden ze bewust water hoog.

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-24 14:19

2000m2 en daar wil je ponies op laten lopen? Ik snap dat nooit, die arme beestjes. Dat is een postzegel... als ik zie hoe graag mijn dieren meerdere keren per dag een spurt trekken over het weiland, dan is 2000m2 direct out of the question. Een bak van 40 x 60 m is al groter. Ik heb de koop van een huis met een stuk gras van 2500m2 erachter, niet door laten gaan omdat ik het al te klein vond voor zelfs alleen mijn twee ezeltjes. Beide onder 100 cm. En er dan ook nog niks aan willen doen... als je persé vindt dat je dieren zich aan moeten passen aan jouw ruimtegebrek, dan maak je er een PP van.

Wesco

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-24 14:31

Ik vind het veel te klein voor 2 pony's en wil je pony's 24/7 buiten hebben met de wolf?