Aubiose gehakseld stro vlas

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

billy3105
Ik hou van poffertjes!

Aubiose gehakseld stro vlas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-25 20:07

Gezien er bij mijn leverancier een prijs wijziging op gehakseld stro is gekomen ben ik aan het denken gegaan of er een betere optie is in mijn stal. De paarden staan 24/7 buiten met een open stal, waar de midden scheiding uit is. De bodem zijn 30/30 tegels

Ze staan nu op gehakseld stro, semi potstal idee, dagelijks de mest en enkel de zichtbare natte plekken eruit op het moment dat ik het nodig vind. Eens in de 2/3 weken flink leeg (want meer zichtbare natte plekken) en dan 2 pakken erbij.

Maar, nu met het nat weer komen ze wat vaker in de stal staan om te schuilen. De dekens zijn nat dus die druppen lekker na, en is de stal dus langer nat. Zeker nu ik er 2 met dekens heb staan is de stal extra nat.

De paarden liggen graag samen op stal, rug tegen rug. Buiten zie ik ze met natter weer weinig liggen en is het dus essentieel dat ze fijn kunnen liggen!

Het liefste leg ik ze in een heel dik stro bed, maar helaas ben ik gebonden aan verpakte pakken, en zijn stro baaltjes helaas geen optie. Persoonlijk ben ik geen fan van houtkrullen. Ik twijfel tussen vlas en Aubiose, maar vooral over Aubiose kom ik niet veel ervaring tegen. Dus brand los!
Laatst bijgewerkt door billy3105 op 24-11-25 20:46, in het totaal 2 keer bewerkt

koend

Re: Aboise gehakseld stro vlas

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-25 20:41

Wat is Aboise, als ik vragen mag?

billy3105
Ik hou van poffertjes!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-25 20:45

Ninalotte

Re: Aubiose gehakseld stro vlas

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-25 21:01

Ja, ik heb een van mijn paarden een tijd op Aubiose gehad om meerdere redenen. Ik vond het wel fijn spul en neemt heel veel vocht op. Het werkt wel echt het beste als je het flink oppot. Ik gebruikte eens per week en pak en voor de rest alleen de mest eruit. Het is alleen wel snel troeperig als je een nieuw pak erin gooit en weet niet of het daardoor heel geschikt is voor een inloopstal? Dat ze niet dan telkens een deel naar buiten lopen of waaien. Zal niet erger zijn dan vlas of houtvezel hoor maar ik hou heel erg van netjes… ik heb mn paarden nu weer allemaal op stro maar vond aubiose echt een prima alternatief! (Een van mijn paarden eet het op en ik ben een beetje klaar met voor allemaal weer wat aparts dus lekker alles op stro)

Amber_anne

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-25 21:03

Mijn pony heeft een inloop stal en ik heb er sinds kort stro korrels in, heb je daar al maar gekeken?

billy3105
Ik hou van poffertjes!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-25 21:54

Amber_anne schreef:
Mijn pony heeft een inloop stal en ik heb er sinds kort stro korrels in, heb je daar al maar gekeken?

Die heb ik een tijdje gehad, mijn paarden wilden hier absoluut niet op liggen. Geprobeerd ze verder door te weken als het aangaf, maar zonder resultaat. En de Shetlanders vonden het een heerlijke snack. Ik niet zo :+

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-25 14:58

En koolzaadstro? Rhapsodie is dat volgens mij.

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-25 15:15

Ik gebruik al jaren aubiose in mijn inloopstal. Heel tevreden over. Neemt goed op en mest makkelijk uit (makkelijker dan vlas maar dat is maar net wat je gewend bent waarschijnlijk).

Ik doe er wel een laagje stro overheen, dan hebben ze gelijk wat te knabbelen.

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-25 15:43

koend schreef:
Wat is Aboise, als ik vragen mag?

gehakseld hennepstro. Wel opletten dat de paarden er niet van eten want ze kunnen er dan wel koliek vna krijgen. Heel vroeger gooide ik er een creoline water mengsel over heen zodat het wat stonk en de paarden er daardoor niet van aten bij verse bodem.

Ik gebruik nu vlas minder risico op koliek en neemt bijna net zo veel vocht op als hennepstro.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-25 17:33

Wij hebben Aubiose in de stallen.
Ik doe dagelijks drollen weg en 1x per week plasplekken er uit en dan 1 baal er bij.
Vind het fijn spul. Stofvrij ook.

billy3105
Ik hou van poffertjes!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-25 22:55

Daihyo schreef:
En koolzaadstro? Rhapsodie is dat volgens mij.

Wel gehad, maar mijn leverancier heeft dit niet meer. Dat was eigenlijk ideaal en beter als het tarwestro wat ik nu heb.

Dank voor de andere invullingen! Ik heb nu 12 balen vlas besteld, gezien ik inderdaad bang ben voor koliek bij de Shetlanders. Die vreten makkelijk dingen die ze niet zouden moeten eten. Kan altijd nog als deze wat op gaan raken Aubiose bestellen als het vlas niks is

Setteli

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-25 00:03

billy3105
Ik hou van poffertjes!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-25 08:02

Setteli schreef:
Ik bestel mijn gehakseld stro altijd bij https://www.stallspan.nl Tot nu toe de goedkoopste die ik heb gevonden.
Ik neem wel altijd meerdere pallets af, samen met de buren.

https://www.stallspan.eu/shop/gehakseld ... es=8,91,16

Super lief! Ik zie enkel wel dat ze excl btw aanbieden, en dan zie ik al dat de prijzen met mijn (Belgische) leverancier goedkoper zijn incl btw op de vlas, het gehakselde tarwe stro is excl btw goedkoper, maar reken ik btw erbij ben ik bij mijn leverancier beter uit. Scheelt een €50 op tarwestro en op vlas €80 bij afname van 48 stuks. En 48 is zo goed als een jaar voorraad hier hahaha

Maar voor de Nederlandse begrippen is hij zeker niet duur!

Matheno

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-25 08:09

Aubiose gebruikte ik altijd in dichte stallen, maar hier hebben de inloop stallen gewoon zand. Mijn ervaring is dat stro/vlas etc gewoon onwijs snel vies wordt buiten. Vooral in de winter.

billy3105
Ik hou van poffertjes!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-25 08:13

Matheno schreef:
Aubiose gebruikte ik altijd in dichte stallen, maar hier hebben de inloop stallen gewoon zand. Mijn ervaring is dat stro/vlas etc gewoon onwijs snel vies wordt buiten. Vooral in de winter.

Uit nieuwsgierigheid, wat voor zand gebruik je dan? Ik denk dan, oké de tegels kan ik eruit trekken. Maar binnen no time is het dan een stinkende modder bende waar ze alsnog niet op gaan liggen omdat de grond vochtig is?

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-25 08:23

ik heb jaren op aubiose gestaan in Amstelveen op een western stal. En nu weer járen op vlas in Nigtevecht.
De werking is echt hetzelfde.
Ik zou dan voor de goedkoopste gaan.

Het werkt het beste wanneer je in een lege stal flink veel pakken gooit ( hier in een 3x3 box gaan 5 pakken als basis). Er moet een bodem gevormd worden, dat duurt wel even. Dus met een inloopstal zul je veel verliezen, met name in het begin wanneer het nog "los ligt".
Dan is het een kwestie van alleen drollen wippen.
Wanneer er een goede bodem is ontstaan moet je bijgaan gooien,
Alleen is een inloopstal wel een nadeel dan.
Toen ik ze aan huis had had ik een drempel in de stal van een houten plank zodat ze het niet zo naar buiten liepen, later een opstaande bezem

billy3105
Ik hou van poffertjes!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-25 08:25

Ik heb nu met het gehakselde stro dat ze het minimaal naar buiten lopen. Scheelt denk ik ook dat 2 meter tot aan de deur niks ligt. Thanks voor de input!

Tijn8

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-25 09:55

ik heb ook beide gehad. Het vlas is wat gladder als het er net in ligt, maar verder is mijn ervaring dat de werking inderdaad gelijk is.
Het grootste nadeel van vlas is dat er muizen in gaan zitten en die maken de balen stuk zodat alles eruit loopt en het een bende wordt. Dat is de reden waarom ik geen vlas meer wil. Bij koolzaadstro heb ik dat probleem niet.

billy3105
Ik hou van poffertjes!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-25 10:13

Oh dat is wel belangrijk om rekening mee te houden! Iedere 2 weken komt de leverancier hier voor het hooi, dan houd ik straks mijn voorraad maar klein. Dankjewel

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-25 12:27

ElCamino schreef:
ik heb jaren op aubiose gestaan in Amstelveen op een western stal. En nu weer járen op vlas in Nigtevecht.
De werking is echt hetzelfde.
Ik zou dan voor de goedkoopste gaan.

Het werkt het beste wanneer je in een lege stal flink veel pakken gooit ( hier in een 3x3 box gaan 5 pakken als basis). Er moet een bodem gevormd worden, dat duurt wel even. Dus met een inloopstal zul je veel verliezen, met name in het begin wanneer het nog "los ligt".
Dan is het een kwestie van alleen drollen wippen.
Wanneer er een goede bodem is ontstaan moet je bijgaan gooien,
Alleen is een inloopstal wel een nadeel dan.
Toen ik ze aan huis had had ik een drempel in de stal van een houten plank zodat ze het niet zo naar buiten liepen, later een opstaande bezem

Hier ook inloopstallen, bodem ligt er een week of drie in, maar er vormt onderaan nog niks stevigs, het blijft redelijk los ...

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-25 13:12

Ik had altijd gehakseld koolzaadstro en vond het ideaal. Prijs is helaas de pan uitgevlogen en de kwaliteit was vorig jaar heel slecht. Het goedkopere tarwestro is voor mij geen optie. Aubiose is hier veel duurder nog, dus ik ben overgegaan op vlas. Beetje noodgedwongen dus. Het werkt, maar ik hoop dat koolzaadstro weer beetje betaalbaarder en beter wordt.

billy3105
Ik hou van poffertjes!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Gisteren, 12:17

Ze staan nu een goede week op het vlas, begonnen met 3 balen. Stal is een stuk droger als met koolzaadstro en stinkt ook veel minder. Net wel een baal erbij gedaan? Maar had niet perse gehoeven.

Dik tevreden dus over het vlas!

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 13:38

billy3105 schreef:
Ze staan nu een goede week op het vlas, begonnen met 3 balen. Stal is een stuk droger als met koolzaadstro en stinkt ook veel minder. Net wel een baal erbij gedaan? Maar had niet perse gehoeven.

Dik tevreden dus over het vlas!

Mijn ervaring is andersom nu ze klein jaar op vlas staan. Het is dat koolzaadstro veel duurder is. Anders was ik echt meteen weer geswitcht.
Ga het rekensommetje ook nog wel een keer maken want ik moet er vaker vlas bij doen, dus misschien per saldo dat het niet eens echt scheelt.

billy3105
Ik hou van poffertjes!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Gisteren, 17:11

Staan ze bij jou in de nacht op stal?

De hoeveelheid die ze uit de stal lopen viel hier ook reuze mee trouwens. Niks meer als het gehakselde stro, al dan niet minder

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 20:25

billy3105 schreef:
Staan ze bij jou in de nacht op stal?

De hoeveelheid die ze uit de stal lopen viel hier ook reuze mee trouwens. Niks meer als het gehakselde stro, al dan niet minder

Ja 's nachts op stal, overdag hele dag buiten.
Nou was afgelopen jaar de kwaliteit van het koolzaadstro ook slecht. Daarom ben ik overgestapt, maar mogelijk daardoor ook minder absorberend.