Stroom op omheining doet het soms wel soms niet

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Irene793

Stroom op omheining doet het soms wel soms niet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-24 07:55

Sinds 5 jaar heb ik mijn paarden aan huis. Alles is omheind met stroomdraad. Ik heb sinds een paar maanden een apparaatje hangen dat knippert als de stroom erop staat. Nu viel het me op dat het soms wel knippert en soms niet. Het blijkt dus dat de stroom soms hapert. Alles is nog wel met elkaar verbonden. Nu weet ik niet waar ik moet beginnen om te onderzoeken waar het aan ligt. Hebben jullie ideeën?

hagelslag

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-24 07:59

Wij hadden dit laatst ook. En bleek dat bij de stekker die in het stopcontact gaat de draden al flink door waren.

We hadden zelfs bijna kortsluiting.
Dus een stukje meer dan de stekker afgeknipt. De draadjes ver genoeg gestript en een nieuwe stekker erop gedaan.
En nu doet hij weer normaal
Ons apparaat is bijna 5 jaar oud trouwens

Irene793

Re: Stroom op omheining doet het soms wel soms niet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-24 13:40

De stekker van de stroomklok bedoel je? Hoe kan dat dan?

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-24 13:42

Irene793 schreef:
Sinds 5 jaar heb ik mijn paarden aan huis. Alles is omheind met stroomdraad. Ik heb sinds een paar maanden een apparaatje hangen dat knippert als de stroom erop staat. Nu viel het me op dat het soms wel knippert en soms niet. Het blijkt dus dat de stroom soms hapert. Alles is nog wel met elkaar verbonden. Nu weet ik niet waar ik moet beginnen om te onderzoeken waar het aan ligt. Hebben jullie ideeën?

Verschillende oorzaken zijn mogelijk. Klopt je aarde pen nog? Heb je teveel begroeiing waardoor de draden aarde maken, zo ja verwijderen van begroeiing? Klopt bedrading nog? En ook de verbindingsstukken bij de paaltjes zit alles nog goed?

hagelslag

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-24 13:46

De stekker van de stroomklok idd

Tsja hoe dat kan. Geen idee, Naja t kan zijn dat doktor iris en haar domme acties schuld is geweest _O-
Die heeft afgelopen winter een x aan de draden lopen sleuren....
Want das schijnt leuk te zijn.
Daarna kon ze natuurlijk niet meer bij de draden.

LWDaisy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-24 14:58

Kan echt vanalles zijn hoor.

Loop eens rond met een stroomtester.
Controleer de draden op verschillende plaatsen. Controleer alle ogen, handvaten, kijk of de draad overal vrij is van onkruid, ..
Wij hadden in de drogere periodes stroomverlies door een een droge aardpen. Dagelijks kuip water hielp.

Ik zou gewoon stelselmatig proberen uitsluiten wat het al niet kan zijn.

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-24 15:12

Faultfinder van gahlager is handig om dit mee op te sporen.

Irene793

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-24 09:11

Inmiddels heb ik alle draden drie keer nagelopen, alle onkruid onder de draden verwijderd, de grondkabel hersteld en nog steeds problemen. Als het regent dan is de stroom nog maar zwak. Er staat dus nog wel stroom op. Ik weet echt niet meer waar ik het zoeken moet. Heeft iemand nog ideeën?

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-24 09:14

Dit is een aardingsprobleem.meer aarding of dieper

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-24 09:34

Mist schreef:
Dit is een aardingsprobleem.meer aarding of dieper

Nee, dat is een gebrek aan isolatie. Meer en diepere aarde zou dit probleem juist vergroten.

Vocht heeft de onhebbelijke eigenschap in deze om stroom best goed te geleiden en als je isolatoren dan niet meer zo best zijn, vloeit de stroom via de isolatoren en het natte paaltje vrij simpel naar aarde.

De oplossing is in de regen je draad controleren en luisteren waar het tikt. Begroeiing/aanslag op je isolatoren helpt hierbij ook om de boel om zeep te helpen.