Hoe krijg ik het gras langs de kantjes weg

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

yarkayunda

Hoe krijg ik het gras langs de kantjes weg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-24 11:44

Hallo,

Mijn pony is helaas hoefbevangen. De dierenarts was er vanmorgen en zegt dat het door de suikers komt. Mijn paarden staan op een paddock paradise en komen niet op de wei omdat de hoefbevangen pony hier gevoelig voor is. Echter staat er langs de kantjes erg kort gras, ik dacht dat dat niet zo veel uit zou maken maar de da geeft aan dat dit waarschijnlijk toch de oorzaak is geweest omdat in kort gras juist super veel suiker zit. Ik wil nu dus het gras langs de kantjes weg krijgen maar heb geen ide hoe.. ik ben vanmorgen begonnen met uitsteken met een schep maar ben erachter gekomen dat dat echt niet te doen is zo veel werk. Met de tractoe gaat niet omdat die niet zo dicht langs de kantjes kan. Ik vroeg me af hoe anderen dit doen?

Captain

Re: Hoe krijg ik het gras langs de kantjes weg

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-24 11:46

Kun je niet een extra laag draadje spannen?

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-24 11:47

Niet een antwoord op je vraag, maar je hooi al eens laten testen? HB komt nog veel vaker voor door te suikerrijk hooi dan door gras.
En zou PPID nog mee kunnen spelen?

Wat betreft de kanten: frezen. Een tuinfrees kan helpen. Ik heb er 1 op benzine, frees breedte is 25 cm. Niet heel breed, maar daardoor licht te hanteren en voldoende voor kantjes. En anders moet je 2 banen doen, kan ook prima.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-24 11:57

Ik zou het ook eerder zoeken in je hooi en overige voeding. Kort gras bevat idd meer suiker. Maar hoeveel krijgen ze daar nou daadwerkelijk van binnen als het echt kort is? Hooi eten ze veel makkelijker grote hoeveelheden van. Ik zou ook ppid willen uitsluiten.

Is het je eigen pp of sta je op pension? Een draadje spannen lijkt me makkelijker idd of frezen.

yarkayunda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-24 12:11

Het hooi wat we hebben heeft 8.4% suiker, best weinig. Ze staan op mijn eigen pp. Een draadje spannen kan evt maar dan worden de paden wel een stuk smaller en ze zijn al niet heel breed. Ook hebben we hier niet genoeg palen voor of ik moet alle palen een stuk naar achteren zetten..

yarkayunda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-24 12:12

Ppid dacht de dierenarts niet aan, omdat ze pas 6 jaar is

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-24 12:15

Maar als je een lage draad spant dan hoef je je palen niet te verzetten. Maar dan kunnen ze iig niet met hun neus onder de draad door.

Is je pony verder wel goed op gewicht?

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-24 12:16

Hooi kun je weken (uurtje om 30% van de suikers en nog extra uit te halen) is ze wel op ems/ ir getest?

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-24 12:17

als je het echt weg wilt hebben zou je onkruidverdelger kunnen gebruiken (roundup), maar daar zijn veel mensen tegen.

mijn pony is vorige week overleden aan ppid, die was pas 11. Dus ik zou het niet bij voorbaat uitsluiten. Veel sterkte! hb is zo'n rotziekte.

yarkayunda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-24 12:19

capopjekop schreef:
Maar als je een lage draad spant dan hoef je je palen niet te verzetten. Maar dan kunnen ze iig niet met hun neus onder de draad door.

Ze gaan ook niet onder de draad door, het is vooral wat net binnen de track valt.

Nee ze is veel te zwaar. Ik heb haar op haar 2e gekocht en toen ze 4 was verkocht. Helaas hebben ze op die plek niet goed voor haar gezorgd en is ze daar 2x hoefbevangen geweest en is ze enorm dik geworden en de hoeven werden amper bekapt. Nu is ze sinds 5 weken terug en is ze al aardig wat afgevallen en 2x bekapt, maar waarschijnlijk de combinatie van korte hoeven, de suikers en de stress van de verhuizing en het gewicht heeft het emmertje doen overlopen

Ze is verder nergens op getest maar de diagnose is duidelijk. Dit topic heb ik echt aangemaakt om te kijken of er manieren zijn om van het korte gras op de tracks af te komen. Een tuinfrees is wel een goed idee, we gaan kijken of we iets goeds binnen ons budget kunnen vinden

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-24 12:25

yarkayunda schreef:
Ppid dacht de dierenarts niet aan, omdat ze pas 6 jaar is

Ik ken er een die is 5 en heeft het.

@yarkayunda: Ik zou ook een draadje spannen met simpele korte isolatoren, dan zul je het alleen wel zelf regelmatig moeten afmaaien omdat je anders te veel stroom lekt.

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-24 12:36

capopjekop schreef:

Precies dit, gewoon extra laag draadje spannen op de palen die er al staan.

yarkayunda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-24 15:30

Zo zien bij ons de kantjes eruit:

Afbeelding

En we hebben een grote track dus dat is allemaal bij elkaar toch aardig wat gras.. en een laag draadje heeft dus denk ik weinig zin omdat er nog een halve meter zoiets binnen het draadje zal vallen

Nickeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-24 15:32

Graasmaskertje? Daarmee zijn die korte sprietjes niet onmogelijk te eten maar wel een heel stuk lastiger...

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-24 15:47

Dat is dan idd een graasmasker of toch het vast niet gewenste eerdere antwoord, round up.
En dan daarna bijhouden met een frees.

Sintara

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-24 16:48

Maar met de tractor kun je toch wel dichterbij het hek dan dit?

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-24 16:56

Heb je een baksleep? Ik heb zo eentje met tanden en sleep en ga daarmee over het pad. Wij hebben misschien nog smallere paden, maar doe dat met de auto ( wel 4x4) en gaat prima.
Onder het draad doe ik vaak even met de bosmaaier. Heel slecht voor je mes.....Maar het werkt wel. Toevoeging, ik haal hem echt door de grond. Niet waar die voor bedoelt is zeg maar........

Hier niet vanwege het eten, maar zodra de randen dichtgroeien, lijkt het pad smaller en voor mijn gevoel moet het pad open ogen.

Wij hebben ook 2 varkens die een beetje wroeten en dat scheelt op sommige stukken ook wel. Dan pak ik de losse zooi tijdens het uitmesten op met de mestvork.

snorkel1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-24 17:51

Tuinfrees huren is ook een optie