Rijbakverlichting zonder stroomaansluiting

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Cabelona

Rijbakverlichting zonder stroomaansluiting

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-24 11:49

Gezien we nu in de tijd komen van korte dagen en donkere avonden was ik benieuwd wat voor oplossingen mensen hebben qua rijbak verlichting

We hebben een rijbak van ongeveer 34×40. Hiervan is het achterste deel jaarrond redelijk te rijden. We zouden vooral dat stuk verlicht willen hebben. Dus ongeveer het stuk 20×34

Er is 1 groot issue, stroom hebben we alleen via een aggregaat. Welke we op zondag en in de avonden liever niet aanzetten ivm het geluid voor de directe buren.
Een oplossing op zonnepanelen of accu is wellicht wel een optie. Ik wil de lampen handmatig aan en uit kunnen zetten (eventueel met afstandbediening of app). Dus geen schemerschakeling of bewegingsensor.
Laatst bijgewerkt door C_arola op 14-10-24 17:29, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: typefout uit titel gehaald

boeflover

Re: Rijbakverluchting zonder stroomaansluiting

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-24 12:08

Moeten ze echt hoog hangen of is laag bij de grond ook een optie?
Er zijn diverse verstralers die werken op een accu of oplaadbaar zijn.
https://www.agrishop.nl/stal-erf/gereed ... rpers.html Hier diverse voorbeelden van verstralers op accu of oplaadbaar.

De zoekopdracht “verstraler op batterij app” bracht deze naar voren, dat komt in de buurt van wat je zoekt lijkt mij. De reviews zijn niet best, maar qua prijs wellicht toch te doen om uit te proberen?
https://www.into-led.com/nl/smart-solar ... gKcAfD_BwE

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-24 12:34

Leuke tikfout in titel ;)

Toen ik hem las dacht ik 'ramen en deuren open zetten...'

Nyaleti

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-24 12:42

Zit je echt dicht tegen huizen aan?
Want in principe zit je 's winters toch binnen als het donker is.
Misschien kun je met de buren overleggen of het een probleem is als het 2x in de week een uurtje aan staat tot max 21u bijvoorbeeld.

Cabelona

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-24 13:03

Zit denk ik een meter of 40/50 van de huizen af. Wel buitengebied, dus je hoort alles. Momenteel hebben we helemaal nog geen verlichting, dus gaan liever in een keer voor een fijne duurzame optie.

@boeflover, ik heb geen ervaring in lage verlichting. Werkt dat wel prettig onder het zadel of met grondwerk?

scrabbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-24 14:02

Je hebt hele sterke bouwlampen op accu. Deze zou je alleen wel hoog moeten hangen.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-24 14:25

Olle

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-24 14:26

Geen idee of het wat is en wat je budget is, maar is dit misschien iets ;-)

*klik*

Cabelona

Re: Rijbakverlichting zonder stroomaansluiting

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-24 08:29

Budget hangt echt af van ervaringen van anderen. We willen best wat proberen, maar dat staat natuurlijk met de prijs... Om 3 á 4 lampen aan te schaffen van €150 per stuk en erachter komen dat ze onvoldoende licht geven of niet zijn wat we gehoopt hadden vind ik zonde geld.

Wat zijn jullie ervaringen met laag geplaatst licht en hoog geplaatst licht? Ik heb zelf het idee dat hoog geplaatst licht fijner werkt, maar ik hoor graag ervaringen.

Sille55

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-24 09:07

Wij zitten met dezelfde situatie. We hebben nu een bouwlamp op accu gekocht om te proberen. Moeten alleen nog een manier vinden om hem ergens hoog te plaatsen. Ik heb al even getest met laag neerzetten, maar dat is bij zo'n bouwlamp echt niet prettig. Je krijgt dan hele vervelende schaduwen en je wordt verblind door het felle licht.

Cabelona

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-24 09:11

Ja daar was ik al bang voor. Het is dan inderdaad zoeken naar een hoge oplossing.
Op onze vorige locatie hadden we een bouwlamp/gaslamp op hoogte (3/3.5 meter hoog), maar toen hadden we wel beschikking over elektriciteit.

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-24 09:20

Lage verlichting kan prettig zijn; geen tips qua lamp maar zou er wel rekening mee houden dat het je paard niet verblind…soms zie ik bouwlampen en zou wensen dat het paard een zonnebril op had…;-) . Je kan mss 1 lamp kopen en dan even kijken hoe goed dat werkt? Is het niks kan ‘ie ws retour?

Dahlia85

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-24 09:21

Kun je niet stroom van de buren gebruiken tegen vergoeding?

kebie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-24 10:14

Ik heb de grotere variant van de intoled lamp die gelinkt wordt (rond de 80,-). Die heb ik afgelopen jaar gebruikt om de trailer in het donker goed te kunnen parkeren. Dat gaf 1x per week een uur flink licht, ook in de donkerste dagen.
Omdat 1 van de lantaarnpalen van de bak het heeft begeven heb ik hem nu achterin de bak in een boom op ca 1.50m hangen. Dat werkt ook wel, maar fijner is als hij hoger zou hangen. Zou wel voor een lamp kiezen met een beetje flink zonnepaneel.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-24 10:31

Olle schreef:

*klik*

Idee is leuk maar 1,40mtr lamphoogte heb je net helemaal niks aan.

Voor de beeldvorming: op 6mtr hoogte (lager dan 4mtr zou ik niet gaan) heb je minimaal 4 lampen nodig met ca 15.000lm lichtopbrengst voor een fatsoenlijk verlichte bak. Kun je nog zakken naar ca 10.000lm maar veel lager moet je niet gaan als je geen lichte en donkere vlekken wil.

Dat gaat linksom of rechtsom in de papieren lopen en Marktplaats is your friend :j maar enige zelfwerkzaamheid en handigheid is dan wel wenselijk.

Punt is, je mag niet zomaar lichtmasten plaatsen. Daar is toestemming voor nodig en de ene gemeente is daarin de andere niet.

Telescopische mast met hoogte, kan ook wat gewicht hebben:
https://elektrodump.nl/nl/uitliermasten ... pisch.html

LED lamp (SON-T is beter maar weegt meer)
https://www.into-led.com/nl/led-breedst ... 000lm.html

Kan ook op twee auto accu's:
https://meeuse-led.nl/product/schijnwer ... 5700k-24v/

Meer ideeën nodig? Het is mijn vak dus brand los.

Martje70

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-24 21:03

ikke schreef:
Olle schreef:

*klik*

Idee is leuk maar 1,40mtr lamphoogte heb je net helemaal niks aan.

Voor de beeldvorming: op 6mtr hoogte (lager dan 4mtr zou ik niet gaan) heb je minimaal 4 lampen nodig met ca 15.000lm lichtopbrengst voor een fatsoenlijk verlichte bak. Kun je nog zakken naar ca 10.000lm maar veel lager moet je niet gaan als je geen lichte en donkere vlekken wil.

Dat gaat linksom of rechtsom in de papieren lopen en Marktplaats is your friend :j maar enige zelfwerkzaamheid en handigheid is dan wel wenselijk.

Punt is, je mag niet zomaar lichtmasten plaatsen. Daar is toestemming voor nodig en de ene gemeente is daarin de andere niet.

Telescopische mast met hoogte, kan ook wat gewicht hebben:
https://elektrodump.nl/nl/uitliermasten ... pisch.html

LED lamp (SON-T is beter maar weegt meer)
https://www.into-led.com/nl/led-breedst ... 000lm.html

Kan ook op twee auto accu's:
https://meeuse-led.nl/product/schijnwer ... 5700k-24v/

Meer ideeën nodig? Het is mijn vak dus brand los.

Ik ben niet de TS, maar ik heb ook ideeën nodig :D

Ik heb naar de uitschuifbare masten gekeken en dit lijkt mij ideaal. Heb ik wel wat vragen over:
[*]Hoe weet je hoeveel kilogram de palen kunnen dragen?
[*]Hoe zet je de palen vast in de grond?

Ik heb wel stroom in de buurt van mijn bak. Ik kan twee palen neerzetten aan de lange zijde. Wat zouden dan goede lampen zijn die op de uitschuifbare palen gemonteerd kunnen worden?

Cabelona

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-24 15:03

@ikke bedankt voor de tips. Iets op accu is ook een goede optie. Ik ga met de eigenaren van het pp overleggen wat zij goede opties zouden vinden

jitskenienke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-24 15:34

DuoPenotti schreef:
https://www.into-led.com/nl/smart-solar ... =251592658
geen ervaring met deze.
Maar misschien wel iets?

Deze hebben wij! Ik weet niet of wij die van die website hebben, maar ze werken als een tierelier. Je krijgt er ook een afstandsbediening bij. Ze hangen nu +/- 2 jaar en werken nog ontzettend goed.

Cabelona

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-24 15:41

Hoeveel heb je er hangen en voor welke afmetingen van de bak?

tirzasarah10

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-24 16:50

Ik heb nu zo een jaar of 3 de lampen op zonnepaneel hangen, into-led zou ik dan weer nirt meer bestellen. Ik heb daar mijn tl balken vandaan en de solar lamp maar de tl balken zijn bagger en na 2 jaar was de solar lamp stuk. Na echt extreem veel gezeur via de mail kreeg ik een paar nieuwe tl balken en mijn geld retour van de solar lamp omdat die niet meer in het assortiment zat. Daarna bij led discounter of iets in die richting een nieuwe solar lamp besteld en daar nu nog tevreden over. Laden met slecht weer ook slecht op dus wel rekening mee houden en zijn met een app of afstandsbediening te regelen. Die van mij gaan aan in schemer stand als het donker word en zet ik helemaal aan als ik iets ga doen. Ik ben tevreden :) heb er ook 2 op stroom en dat verschil merk je wel, met stroom is het niveau landingsbaan met een mega klap licht en de solar zijn prima licht maar je zonnebril kan afblijven en de KLM komt geen landing maken.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-24 17:42

Martje70 schreef:

Ik heb naar de uitschuifbare masten gekeken en dit lijkt mij ideaal. Heb ik wel wat vragen over:

Ik heb wel stroom in de buurt van mijn bak. Ik kan twee palen neerzetten aan de lange zijde. Wat zouden dan goede lampen zijn die op de uitschuifbare palen gemonteerd kunnen worden?

Sorry, je bericht even gemist maar bij deze:

Wat een mast kan dragen moet de leverancier je kunnen vertellen maar twee LED-paneeltjes zijn ook weer niet zo zwaar dus dat gaat vrij snel goed.
Die LED-panelen geven weliswaar iets minder licht dan, bijvoorbeeld, een SON-T hoge druk natrium lamp maar die LED-panelen wegen fors minder en dat is een pluspunt bij die uitschuifbare masten.

Afhankelijk van het type schuifmast zou je een stalen buis in de grond kunnen zetten (ca 60cm is meestal wel genoeg) waar je die mast dan in zet. Of je een permanente opstelling wil of dat je de mast na gebruik weer oppakt en binnen legt is een keuze.
Wil je, om welke reden ook, geen buis in de grond, kun je ook een frame maken waar je wat stoeptegels in legt. Ook dat kun je transportabel of permanent maken.

Kun je daar wat mee?

Martje70

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-24 19:10

ikke schreef:
Martje70 schreef:

Sorry, je bericht even gemist maar bij deze:

Wat een mast kan dragen moet de leverancier je kunnen vertellen maar twee LED-paneeltjes zijn ook weer niet zo zwaar dus dat gaat vrij snel goed.
Die LED-panelen geven weliswaar iets minder licht dan, bijvoorbeeld, een SON-T hoge druk natrium lamp maar die LED-panelen wegen fors minder en dat is een pluspunt bij die uitschuifbare masten.

Afhankelijk van het type schuifmast zou je een stalen buis in de grond kunnen zetten (ca 60cm is meestal wel genoeg) waar je die mast dan in zet. Of je een permanente opstelling wil of dat je de mast na gebruik weer oppakt en binnen legt is een keuze.
Wil je, om welke reden ook, geen buis in de grond, kun je ook een frame maken waar je wat stoeptegels in legt. Ook dat kun je transportabel of permanent maken.

Kun je daar wat mee?

Hier kan ik zeker wat mee! Dank je wel!