Ervaringen (houten) hooihuisjes gezocht

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Sella

Ervaringen (houten) hooihuisjes gezocht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-24 20:23

Het regenseizoen komt er jammer genoeg weer aan. Daarom zijn we aan het kijken naar mogelijkheden om het hooi buiten droog te kunnen voeren. Daarbij kwamen we uit op (houten) hooihuisjes.

Ik ben heel benieuwd of er mensen zijn die daar ervaringen mee hebben. Blijft het hooi dan goed droog. En wat voor modellen raden jullie wel of niet aan?

pmarena

Re: Ervaringen (houten) hooihuisjes gezocht

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-24 06:48

Hout.... hartstikke mooi maar het rot toch altijd te snel weg. Kans op schimmel, splinteren... paarden die er aan knagen....

Sica
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-24 10:15

Ik verplaats dit topic van Ervaringen en Diensten naar Verzorging Stalling en Weide.

Luckyy80

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-24 21:20

Ik ben ook heel benieuwd naar ervaringen!

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-24 22:02

pmarena schreef:
Hout.... hartstikke mooi maar het rot toch altijd te snel weg. Kans op schimmel, splinteren... paarden die er aan knagen....

Dat is nu ook alles waar ik aan denk: niet hygiënisch, niet praktisch in onderhoud, niet duurzaam, paarden bijten eraan, …

TinkerTreas

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-24 13:22

Mijn man heeft vorig jaar een hooi huisje gemaakt voor mijn shetten. Ik ben er super blij mee.
Tot nu toe niets van bovenstaande aan de hand gehad hier.
Mijn man is nu bezig met een tweede.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Die van ons is van betonplex. En om een pallet heen gebouwd, zodat hij makkelijk te verplaatsen is met de shovel.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-24 13:29

Leuk ding +:)+

Zowel "vorig jaar" als "betonplex" zijn wel essentieel voor de succeservaring denk ik :=

Rijsa

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-24 13:31

Afbeelding

Ons zelfgemaakte hooihuis. Past een midibaal in.
Is gebouwd op een 120*120 pallet. Betonplex plaat onderin, zodat de bodem dicht is en ik de restjes makkelijk eruit kan vegen. De voorkant is een klep die met scharnieren naar voren openklapt. Zo kan ik heel makkelijk een baal naar binnen rollen.
Blijft goed droog! Inmiddels nog zo'n huisje gemaakt maar dan aan 3 zijdes open. Ook daar zeer tevreden over. Die heeft de achterkant dicht en dan de zijkanten klein stukje tegen het inregenen.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-24 13:39

Wij hadden deze

https://www.manomano.fr/p/filet-a-foin- ... id=9500547

Zo tof! We konden de grote rollen hooi er met de tractor in laten rijden.
Je kunt het natuurlijk ook zelf vullen met balen. De prijs getoond is van het net. Mij gaat het om de foto van ijzeren ruif en beslist hufter proef.

TinkerTreas

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-24 13:43

pmarena schreef:
Leuk ding +:)+

Zowel "vorig jaar" als "betonplex" zijn wel essentieel voor de succeservaring denk ik :=

Haha, dat is wel zo :D
Nog geen hele lange ervaring inderdaad :+

Maar voor het inregenen werkt het super. Scheelt wel dat het een laag huisje is voor shetten. Als het dak hoger zit zal het wel meer inregenen vermoed ik.

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-24 14:01

Mijne waaide in een windhoos over de omheining met de buren heen, volledig op de kop. Moesten we helemaal uit elkaar halen om hem weer terug te krijgen op ons eigen perceel.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-24 14:12

Wij hebben (nog) geen huisje, maar in 2 hoeken van hout een L-vormige bak gemaakt van hout. Wel van echt goed hout en dat rot echt niet zomaar weg.

Voor hygiëne moet je vooral regelmatig even uitvegen en niks laten liggen.

Splinters kom ik eigenlijk niet tegen bij deze planken, maar ben ze ook niet de hele dag aan het aaien. Onze paarden knagen er niet aan en we hebben deze nu 5jr.

In 1 hoek hebben we er wel een dak boven gemaakt in een driehoek.

Bij beide bakken grindtegels omgekeerd erin op de bodem op zand.

We willen wel 2 huisjes gaan maken omdat we zien dat ze toch het liefst samen eten en dan graag rondom een bak staan. Maar 2 shetjes en 3 quarters( straks 4) en dan moet het wel passen voor allemaal.

Op onze huurplek hadden we zo een metalen huisje en dat vind ik A) niet mooi in onze pp en B) vind ik die vakken waar ze met hun hoofd door moeten vreselijk.
Toen hadden we nog wat oudere wijze paarden, maar nu lomp, lomper en lompst........

We gaan bouwen met goede materialen, maar kijken vooral naar waar het gunstig zou staan, de maten en hoe we het ook qua gewicht stabiel gaan maken. Op sommige plekken vangen we wat wind en willen we wel rekening mee houden.

Wij voeren hooi van pakjes, dus 1 of 2 pakjes erin zou fijn zijn. Het liefst zou ik een rooster hebben onderin waar gruis op te vangen is.

Nu hebben we bijv ook 2 of 3 1/3e ibc vaten, maar daar gaat het ei in staan en ipv dat zijn moeder hem het goede voorbeeld geeft, is zij het ook gaan doen en tot overmaat van ramp, is de shetten moeder van 24 het ook gaan testen en lijkt het ze te bevallen. Dus iets hoger is fijn. Ook omdat het ei er ook wel in weet te mikken met plassen en mesten.

Omdat we pakjes hebben en er geen hele baal machinaal in hoeven te zetten, zit ik erover te denken om iets om de ibc vaten te maken, zodat je misschien af en toe de bakken eruit kan halen om even schoon te spuiten. Hoewel ze dan wel minder vies zouden worden.

Ik ben nog geen leuk ontwerp tegengekomen wat voor ons ook praktisch is. Maar mijn gevoel zegt iig om langwerpig te gaan bouwen of vierkant, maar dan wordt het wel een slag groter dan wat ik nu tegenkom.

Daarin zijn de metalen huisjes wel prima. Daar kunnen wel makkelijk 2 paarden per zijde staan eten.

veranadautje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-24 14:46

Op onze vorige pension stal hadden ze ook een hooihuisje. Bleef goed staan en hooi bleef ook wel redelijk droog.

nile

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-24 15:34

Ik heb een slowfeederbak (zonder dakje) van betonplex gehad, op houten pootjes en met afwateringsgaten in de bodem. Hield zich prima. Knaagdier vond ‘m niet eetbaar (itt de omheining) :D . Werd ook niet vies, af en toe op z’n kant zetten en stof en hooirestjes eruit vegen met de stoffer.

Zo’n wit vat is ook heel praktisch, maar zóo lelijk.

Devitootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-24 18:00

Deze afgelopen zomer zelfgemaakt.
Fruitkist van marktplaats 35 euro en dakplaten en schroeven 28 euro.
Palen en latjes hadden we nog liggen.
Onderin trespa 'plankjes' gelegd (hadden we ook nog liggen), zodat er geen hooi onderuit tussen de gleuven door valt.
Middagje knutselen et voila:

Afbeelding

Hooi blijft best goed droog, scheelt echt een hoop met een bak die geen afdak heeft.

Wendy15

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-24 18:49

Waait dat niet om? Of dat het omgeduwd wordt met schuren? Wel handig.

Laurora

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-24 19:29

Afbeelding

Afbeelding

Dit is de onze, gemaakt door de man van mn staleigenaresse, er past een midibaal in. Hij staat inmiddels ruim drie jaar. Hij staat tussen vijf steigerpalen en is helemaal verlijmd, daardoor kan de shire m zelfs gebruiken als schuurpaal.
(dit is een oudere foto, inmiddels is ie iets minder netjes)
Erg blij mee, kwestie van baal er in dumpen en je hoeft niet eigendeloos met hooi en netten te slepen.