Welke bodembedekking op welke rubber matten

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

BusyMissy

Welke bodembedekking op welke rubber matten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-24 14:10

Graag zou ik ervaringen horen over welke bodembedekking het beste functioneert op vochtdoorlatende rubber matten.
Ik ben een grote inloopstal aan het maken voor 5 paarden. Vandaag wordt de betonvloer gestort. Volgende week komen daar dan vochtdoorlatende rubber matten op.

Ik zou het liefst iets van vlas of andere vastere bodem erin doen omdat dat het lichtste uitmest, maar loopt dan de urine nog wel goed weg?
Stro is zwaarder met uitmesten, maar wellicht is gehakseld stro dan fijner dan vlas? Wat zijn jullie ervaringen hiermee?

En dan nog een tweede vraag, hoe dik moeten de rubber matten zijn?
Kan nu kiezen uit 3 tot 8 cm. Ik heb grote kwpn-ers. Begreep dat 3cm beter geschikt is voor pony's en kleinvee, maar dan blijft er nog veel te kiezen over. Wat is het dunste wat goed bestand is tegen het paardengewicht?

Kan nu nog kiezen. Wil het wel graag in 1x goed. Niet dat het er over 10 jaar weer uit moet.

Hoor graag jullie ervaringen!

Oretha

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-24 14:17

Ik zou zeker voor 8 cm gaan, ook om de kou vanuit de grond wat tegen te gaan.
Verder zweer ik bij gehakseld stro evt gecombineerd met vlas. Vlas schijnt iets meer op temen, alhoewel ik dat verschil zelf niet merk. En gehakseld stro geeft veel meer volume in de stal en houdt het bed ietsje losser.
Pis loopt uiteindelijk gewoon door je vochtdoorlatende matten heen is mijn ervaring.

DubbelFun

Re: Welke bodembedekking op welke rubber matten

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-24 15:07

Mijn eerste vraag zou zijn 'hoe loopt het water onder het beton weg'??
Als je daar geen afvoer/gaatjes in hebt zitten loopt het water onder de matten ook niet weg en draineren ze ook niet meer.
Verder moet je je van het drainagevermogen van die matten sowieso niet zoveel voorstellen.
Ik heb eens op een beurs staan kijken bij een opstelling van vochtdoorlatende matten waar men 10 liter water op uit liet lopen. Dat deed er meer dan 30 minuten over voor dat allemaal was weggetrokken en dan nog omdat de matten op 30 cm van de grond hingen in een soort punt zodat er ook meer druk op het 'doorlooppunt' stond.

Ik heb matten met en zonder noppen (2 en 4 cm) met daaronder gewone stoeptegels en zowel een shet als een grote D en gebruik houtkrullen als bedding.
In beide stallen merk ik er niet veel van dat de bedding langer mee gaat (D-pony een week, shet een maand).

Ik heb zowel gehakseld stro, als vlas als hout/stro-pellets geprobeerd en houtkrullen beviel nog het beste.

BusyMissy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-24 17:04

De vloer is met afschot gelegd, naar een afvoergoot, dus al het vocht loopt uiteindelijk wel uit de stal.

De vochtdoorlaatbaarheid kan ik verwaarlozen dus.

Houtkrullen heb ik geen afvoermogelijkheid voor dus dat valt af.

8cm matten lijkt me erg dik? Ook zwaar met leggen en het is fiks duurder. Isolatie komt wel goed met de bodembedekking (voorheen lag dat gewoon op beton, dus nu met de rubber matten wordt dat altijd beter). Gaat mij er vooral om vanaf welke dikte de rubber tegels "lang genoeg" meegaan.

Iemand ervaring met gewoon stro op rubber matten? Of ga ik dan erg voorbij aan uitmestgemak?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-24 17:17

Ik heb mijn 4 cm dikke matten (=2 cm rubber met 2 cm noppen) al 25 jaar liggen en die doen het nog prima.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-24 17:26

Ik had gehakseld koolzaadstro op rubber liggen. Maar dan nog best een dik bed hoor. Anders is het nat.

Ben je niet bang het enorm gaat meuren naar pis als het er onder blijft staan?

Wij hadden ook stallen met rubber matten waar de pis tussen en onder bleef. De stank was met de tijd echt niet meer te harden! En steeds er uit halen en schoon spuiten doe je ook niet want die matten zijn zwaar.
Ik zou lekker geen rubber kiezen. Gewoon op beton.

Tilmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-24 17:35

Ik heb dunne rubber matten (1 cm), eerst een tijd met (te weinig) zaagsel. Dat is wel heel makkelijk uitmesten. Nu heb ik er een dikke laag stro op, eigenlijk heb je dan niet zo zoveel meer aan de mat (qua zachtheid en warmte), uitmesten is best zwaar.
Ik denk dat een goede laag vlas of gehakseld stro de beste combinatie zou zijn op matten. Of niet te dik stro en wellicht niet overal stro, ik veeg het stro bij de deur naar achteren, dan staat mijn paard daar op het rubber.
Deze dunnere matten zijn ook nog prima na jaren gebruik.

Edit: Het klopt dat het onder de matten heel smerig wordt!

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-24 18:03

@popstra: ik heb ze al dik 20 jaar liggen en ze zijn er nog nooit uit geweest. Er ruikt niets abnormaal sterk in de stallen en zodra ik de natte bedding er uit heb ruik je het helemaal niet meer.
Had jij ook die met de noppen én een doorlatende vloer er onder ??

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-24 18:32

Geen doorlatende vloer wel een aflopende vloer richting putjes maar het vocht bleef staan. Ik had die dikke Mayo matten.
Heb ze overigens allen verkocht.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-24 18:53

Maar die Mayo-matten hebben geen noppen toch ?? Dan is het logisch dat het vocht er meer onder blijft staan.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-24 19:11

Komt met knoppen ook zeik en bodembedekking onder wat blijft liggen.
Het gaat hoe dan ook altijd meuren mits je het op een koeien vloer hebt liggen waar alles gelijk doorheen gaat de mestput in.

SCC

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-24 19:15

kijk qua strooisel vooral naar wat je wel of niet kwijt kunt met afvoeren!

zo kunnen wij in de winter op het oude maailand van de boer een bult maken, maar dan wel het liefste alleen met stro/gehakseld stro. dit ivm composteren.
en hier in de omgeving zijn de boeren totaal NIET blij met vlas.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-24 19:54

Klopt, houtkrullen ook niet doen.
Ons gehakselde koolzadstro willen ze altijd graag hebben om in de grond van waar mais gepland word te mengen. Wij hebben dus nooit kosten voor afvoeren. Heb 9 paarden staan dus dat scheelt een hoop.

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-24 20:17

Waarom kies je er nu voor om matten te nemen en niet meer de bodembedekking op het beton te gooien? Met een dikke laag gehakseld stro of vlas heb je ook een stabiele zachte isolerende laag. En als alles er een keer uit moet zet je even snel een spuit erop en is alles meteen goed schoon. :j

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-24 20:18

Waar loopt de urine dan naar weg? Een put in of de weide in oid?

Ik zou voor vlas of gehakseld stro gaan. Zorg dat het opgesloten ligt met een balk oid. Urine wordt daarin wel opgevangen maar ik zou dan toch voor potten gaan. Dat werkt het fijnste met deze bedekkingen. Je krijgt dan een stevige dikke laag die zacht en warm ligt.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-24 20:24

Popstra schreef:
Komt met knoppen ook zeik en bodembedekking onder wat blijft liggen.
Het gaat hoe dan ook altijd meuren mits je het op een koeien vloer hebt liggen waar alles gelijk doorheen gaat de mestput in.

Tja, die ervaring deel ik dus niet :n er zitten overigens gewoon noppen onder (geen knoppen), ik heb de vloer flink op afschot liggen en het loopt dus gewoon onder de matten door weg. Geen stank, eens per 2 jaar haal ik de matten er uit, even afspuiten en hup er weer in.

Ik heb er trouwens geen strooisel meer op liggen :n gaat helemaal prima zo.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-24 20:52

Maar dan liggen ze toch gewoon in de zeik en stront? Of is het een inloopstal?
Ik heb boxen namelijk.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-24 21:06

Inloopstal. En de urine loopt gewoon weg, dus nee, daar liggen ze niet in :n
Hoe helpt strooisel trouwens tegen het in de mest liggen? Dan liggen ze toch nog steeds in de mest, maar dan met wat strooisel erbij?

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-24 21:15

Achterom schreef:
Inloopstal. En de urine loopt gewoon weg, dus nee, daar liggen ze niet in :n
Hoe helpt strooisel trouwens tegen het in de mest liggen? Dan liggen ze toch nog steeds in de mest, maar dan met wat strooisel erbij?

Mijne liggen over het algemeen niet in hun poep. Das ook een kwestie van genoeg ruimte zodat dat niet nodig is.

En als je zorgt dat je een dikke laag hebt is de bovenlaag droog van urine.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-24 21:19

Nou dat dus, in een dikke laag strooisel liggen ze droog.

Een inloop stal kun je niet vergelijken metboxen van 4x4 waar de paarden snachts in staan. Vandaar rubber matten daar niet in werken. Maar dat is mijn mening. Mijn standaard is hoog, stallen moeten fris ruiken en de paarden moeten droge voeten houden en lekker zacht en droog kunnen liggen.

BusyMissy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-24 21:38

Bedankt voor al jullie reacties!

Celebi, ik wil vooral minder/lichter werk hebben omdat mijn lijf dagelijks stallen uitmesten niet meer trekt in de wintermaanden. Met de matten ga ik een drogere stal krijgen en hoef ik dus minder natte plekken uit te scheppen en dan zou ik als bijkomend voordeel ook minder strooisel erbij hoeven te gooien per dag.

Ook hoop ik dat ze door de loopstal minder binnen zullen staan en meer tijd op de weide of de track.

Belle_boef, de urine loopt weg naar een put, vloer loopt goed af, dus dat zit wel goed. Ik wil ze niet enkel op de matten zonder strooisel hebben omdat ik ze wel een fijne ligplek wil geven. Maar dan zou ik de slaapplekken kunnen voorzien van een flinke laag strooisel en de rest van de matten kaal laten. En dan hopen dat ze niet op de slaapplekken gaan mesten. Wishful thinking :+

Heb geïnformeerd bij de mest afnemer en die wil enkel stro, dus dan heb ik mijn keuze dankzij jullie input nu bepaald.
Ik heb nu gekozen voor matten van 4,5cm dik met noppen en dan ga ik eens testen met strooisel op de slaapplekken. Dat zullen ze wel wat uitlopen door de ruimte maar dat geeft niet. En als dat niet werkt komt er strooisel in de gehele stal.

Het wordt een hele grote inloopstal Popstra van ruim 80m2 voor 4 paarden, dus ik verwacht/hoop dat ze daar ook zullen gaan liggen om te slapen. Voorheen stonden ze daar in boxen, maar die heb ik nu verwijderd. Heb nu alleen nog 1 kraamstal/calamiteiten stal en de grote loopstal.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-24 21:57

Op kale rubber matten plassen ruinen meestal niet, dus mocht je strooien, houdt er rekening mee dat ze dat daarop doen( of buiten) ik heb dikke (8cm ) tegels en 1,50 bij 1.50 vlas. Gewone stal , wel 4,5 bij 4. Op de tegels liggen ze en op het hoekje vla’s poepen en plassen.

BusyMissy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-24 23:16

Ik heb alleen merries, die plassen ook niet graag waar het spettert

PLK

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-24 23:35

Bio waldbodem op matten hier!! Heerlijk alleen de drollen eruit scheppen, mest super licht. Even een investering maar dan heb je ook wat

BusyMissy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-24 23:42

Dat had ik als eerste in gedachten, maar dat wordt me toch echt te duur.