binnenkort laten wij onze weide inzaaien zodat we daar op termijn paarden kunnen gaan houden. Nu hebben wij alleen nog niet helemaal helder voor ogen hoe we deze weide straks bij willen gaan houden. Ik heb al gezocht op oudere topics maar deze geven toch niet antwoord op de vragen die ik heb. Onze weide is straks ongeveer 5500m2, we hebben zowel een zitmaaier als mini-tractor.
Als eerste, wanneer en hoe vaak maaien jullie ongeveer?
Ik heb nu bedacht het stuk in meerdere delen op te delen, en de paarden elke keer te verplaatsen. In mijn idee blijft er dan weinig over om te maaien omdat de paarden dat wel op eten, en is het alleen nodig de hogere stukken waar ze gemest hebben/onkruid staat te maaien? Of maaien jullie wel de complete weide?
Verder las ik dat sommigen dit doen met een zitmaaier, maar slijten de messen dan niet heel hard? En hoe haal je dan het gras daarna weg want dat mag niet blijven liggen lijkt mij? En maaien jullie met de zitmaaier dan alles, of alleen de hoge stukken?
En dan lees/hoor ik nog veel over bloters/klepelmaaiers/trommelmaaiers voor achter een mini-tractor, is dit dan beter aan te raden, en welke dag en waarom? Ik zie door de bomen het bos niet meer