Hiellander vs toonlander

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

mirriejj

Hiellander vs toonlander

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-24 10:59

Hoi :wave:

Nav de hoeven van mijn eigen paard, vroeg ik mij het volgende af.

Mijn paard is een toonlander, niet geheel onlogisch aangezien zijn hoef wat ondergeschoven is. Hij word iedere 4 weken bekapt maar helaas vordert het minder snel dan ik zelf had gehoopt.

Maar is dit neerzetten van de hoef altijd te verbeteren, maw kan een toonlander altijd een hiellander worden en wat is daarvoor nodig?

Elisa2

Re: Hiellander vs toonlander

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-24 08:46

Dit lijkt me een vraag voor de hoefsmid.

Wat ik zo snel even vindt is dat toonlanden een gevolg kan zijn van problemen in de voet zoals hoefkatrolontsteking of dat het juist HKO kan veroorzaken.

Misschien heb je hier wat aan:
http://paardenhoeven.info/blog/2012/12/ ... nlanden-2/

mirriejj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-24 19:46

Daarvan krijg ik geen duidelijkheid. Daarom hier mijn vraag.

Lindsey_99

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-24 21:22

JudithGigi

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-24 22:47

Mijn paard is haar leven lang een toonlander geweest ivm te lange tenen. Sinds ik zelf ben gaan bekappen (ze heeft gewoon minimaal eens in de 3 weken een trim nodig) zijn haar tenen korter en begint ze op de hiel te landen. Het kan dus zeker.

mirriejj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-24 18:55

Dankjewel voor het delen van je ervaring!

En ook voor het delen van de link.

SansaS

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-24 18:57

Bij mijn paard is dat door regelmatig bekappen ook gelukt. Hier gaat die elke 5 weken.

Jasmijn159

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-24 19:19

Jazeker kan dat! Soms kunnen ijzers met eventueel een wig of zool en siliconen het proces versnellen. Als de hoef eenmaal weer in model is, zal hij ook in model blijven (mits op tijd naar de smid). Zolang de hielen ondergeschoven zijn, zul je nooit de verzenen kunnen verhogen.

Lindsey_99

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-24 20:15

Het linkje hierboven geeft veel info, en ijzers met siliconen, wiggen etc. zullen toonlanden niet kunnen verhelpen. Correct bekappen wel.

Jasmijn159

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-24 21:04

Lindsey_99 schreef:
Het linkje hierboven geeft veel info, en ijzers met siliconen, wiggen etc. zullen toonlanden niet kunnen verhelpen. Correct bekappen wel.

Ja hehe, eerst correct bekappen voordat je met een ijzer aan de gang gaat. Anders lost een ijzer inderdaad niets op. Ik zeg alleen dat het bij extreme afwijkingen in de hoef-belasting, het proces naar een 'normaal' gevormde voet versneld kan worden door wat kunstgrepen (ijzer etc). Als de hoef correct geladen wordt, zal hij ook correct in model blijven. Maar soms heb je niet voldoende zooldikte om direct een correcte lading van de hoef te krijgen.

Wiwabalia

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-24 22:49

Correct laten bekappen. Hoef goed (laten) afronden zodat afwikkelen makkelijker word en zorgen dat het Hoorn rechterop gaat groeien. Dan zal de rest vanzelf komen.

IJzers zijn hiervoor totaal niet nodig, die belemmeren alleen maar de uitzet-functie & doorbloeding van de hoef.

Puur uit interesse maar heb je foto’s? Wellicht kan het helpen om met foto’s de voortgang bij te houden. Met 3 maanden zou je echt wel verschil moeten gaan zien. Zeker als je om de 4 weken laat trimmen.

mirriejj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-24 06:54

Ik heb inderdaad wel foto's.
Mijn andere pony's ( met gewoon nette correcte hoeven) bekapte ik altijd zelf.
Hij kwam al met ondergeschoven hielen, was nog erg jong en niet perse braaf met bekappen en dat in combinatie met een slechte rug zorgde ervoor dat ik een bekapper in de hand nam.

Interval heeft altijd op 4 weken gezeten, maar de hielen werden naar mijn inzien toch te lang gehouden.

Afgelopen week heb ik hem zelf voor het eerst onder handen genomen. Ik ben ook gestart met de hoofnerd academy om nog net wat meer kennis op te doen.
Hij heeft rotstraal gehad op 4 voeten en deze behandel ik de laatste 2 weken met 2 keer per week weken in sanogene en dagelijks schoonmaken en hpe druppels erop en af met groene klei. Daarom heb ik de straal wat bijgesneden, om de aangetaste losse plekken wat te verwijderen.

Ik heb ook een filmpje van hoe hij afgelopen week liep, voor wie het interessant vind wil ik best het progress bijhouden.

Paard stond tot 1 jaar enkel gestald op stal met zijn moeder. Ik vermoed dat daar ook de onderontwikkeling begonnen is. Met 1 jaar is hij bij mij voor het eerste bekapt.

Links is de laatste bekapping een maand geleden, rechts is mijn werk afgelopen week.
lv

Afbeelding

Rv

Afbeelding

Beweging
https://youtube.com/shorts/44dBAEopXM4? ... 77tSp_PT01

Even ter beeldvorming.
Hij staat 24,7 op een paddock waar hij veel moet lopen van hooipunt naar hooipunt, naar waterpunt. Daarnaast gaat hij af en toe mee als handpony.
Hij krijgt hooi te eten en daarnaast nog 500 gram bietenpulp, 500 gram grasbrok, 750 mijten zero en 300 gram mijten bodybuilder.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-24 09:27

Die staat echt niet lekker op de voeten nee.

Op de eerste foto vind ik hem links beter dan rechts, hielen moeten niet te kort worden. Dan krijgen ze platvoeten en komt er veel te veel druk op de pezen en de zool. Het moet in evenwicht blijven.

Op de tweede foto lijkt hij rechts wel beter te staan.

mirriejj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-24 14:33

Elisa2 schreef:
Die staat echt niet lekker op de voeten nee.

Op de eerste foto vind ik hem links beter dan rechts, hielen moeten niet te kort worden. Dan krijgen ze platvoeten en komt er veel te veel druk op de pezen en de zool. Het moet in evenwicht blijven.

Op de tweede foto lijkt hij rechts wel beter te staan.

En dan bedoel je dat ik hem op LV qua hielen te kort heb gezet?

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-24 08:20

Op die eerste foto lijkt dat er wel op, op die tweede niet zo. Maar het is bij dit paard sowieso een aandachtspunt.