Deken service pensionstalling

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

stalkiddos

Deken service pensionstalling

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-24 21:50

Hoi Allemaal,

Ik werk op een pensionstal en er is bij ons altijd gedoe over welke deken welk paard op moet voor de wei/paddock/stapmolen. Klanten willen eerst de ene deken op en daarna de anderen. Ik ben benieuwd wat er op andere pensionstallen wel en niet mag qua dekenwissels.

Hoor graag!

Flubberboot

Re: Deken service pensionstalling

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-24 21:52

Ik weet niet beter dan dat de pensionklant het zelf allemaal regelt? Komt alleen maar gedoe om want dan heb je de verkeerde deken op gedaan, dan heb je en gespje net een centimeter verkeerd zitten, etc.

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-24 21:57

Volgens mij kan op sommige stallen alles wel, als er maar voor betaald wordt.

Maureen95

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-24 21:57

Is het een idee dat de pensionklant de deken bij de stal legt/hangt die hij die ochtend er (extra) bij op moet? Heeft het paard de deken aan, en ligt er geen andere deken bij de stal, dan hoeft er niks veranderd te worden.

Jokonootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-24 22:04

Heel officieel sta ik niet op een pensionstal. Maar bij iemand aan huis.

We hebben de afspraak dat ik het zelf regel welke deken er op moet of eraf moet.
Zoals vandaag heeft ze me even uit de brand geholpen want had mn merrie nog zonder deken staan maar ik was vertraagd op het werk en het begon te regenen
Dus heb ik even gebeld en heeft ze haar even uit het land gepakt en een deken opgelegd.

boedjang

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-24 07:24

Ligt er aan wat geregeld is.
Wij hebben op vaste dag mestdienst.
Bij de mestdienst hoort voeren, water en mesten als vaste taak. En natuurlijk ff check paarden.
Daarbij kan als je aangeeft ,vliegenmasker, deken pilletjes of bakjes gegeven worden. Zo doet de gene van de andere dagen dat ook weer voor jou. Overigens is dekens altijd geklooi.. ben blij dat ik daar vanaf ben.
Altijd denken, is t nu niet te warm voor dat ding, lekt ie niet, drukplekken etc maar das een ander verhaal

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-24 07:35

Dat ligt er aan wat je afspreekt. Met 35 paarden en iedere eigenaar die andere wensen heeft is het niet iets wat je er bij doet. Dan spreek je lijkt mij een extra tarief af. Met 2 paarden kan je daar anders over denken.

mala26

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-24 08:03

Waar ik sta worden er geen dekens gewisseld. Ze hebben op wat ze op hebben. Dat moet ik gewoon zelf regelen.

Op een stal waar ik werkte wisselende we wel dekens maar die moesten dan voor de stal klaar hangen. Ik ga niet eindeloos zoeken naar een deken. En alles tegen betaling natuurlijk.

Kidde

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-24 08:10

Toen ik nog op een wat grotere pensionstal stond werden er door de staleigenaar geen dekens op of af gedaan. Je moest het of zelf komen doen of een stalgenoot vragen.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-24 08:14

Bij ons geen dekenservice.

Als je je paard wil laten buiten zetten door stal, zul je ervoor moeten zorgen dat het de deken draagt waarmee je hem buiten wil hebben.
En andersom, bij het binnenzetten wordt het paard binnen gezet met de deken waar die ook buiten mee liep.

Enige wat nog wel gedaan wordt in de zomer zijn vliegenkappen en in een bijzondere uitzondering willen er wel eens sprongschoenen ofzo worden om gedaan, verder is het bij ons alleen buiten zetten zoals die in zijn stal staat en binnen zetten zoals die in de wei loopt.

Lieser

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-24 08:16

Bij ons op stal is ook geen dekenservice. De paarden gaan naar buiten (en weer naar binnen) zoals ze in stal staan. Er worden ook geen vliegenkappen of springschoenen aangedaan trouwens.

xLoki

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-24 08:18

Wij hebben op stal een deken-appgroepje waar zo’n 8 mensen in zitten. Iedereen regelt in principe zijn eigen dekens, maar mocht het plotseling lekker weer (of rotweer) zijn en je bent aan het werk, kan je in die appgroep vragen of iemand op stal is en het wil doen, en dan doe jij ze bijv. ‘s avonds weer op. Zo doet iedereen het voor elkaar :) dus soms loop je met 8 dekens te slepen haha!
Laatst bijgewerkt door xLoki op 01-10-24 08:19, in het totaal 1 keer bewerkt

Sky_As

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-24 08:19

Bij ons op stal worden enkel vliegen kappen op gedaan en halzen vast gemaakt ( slaan we op stal vaak terug, en worden dan voor het buiten zetten naar voren geklapt en vast gemaakt).

Als ik een stal zou hebben, zou ik dit als standaard aan houden. Maar ik zou wel een extra deken service tegen betaling aanbieden.
En dan zou ik max. 2 dekenwissels per dag aan bieden voor iets van 50-75 euro per maand. Eigenaren zouden dan voor 8 uur smorgens aan moeten geven wat er overdag op moet, en voor half 4 smiddags wat er voor de nacht op moet.
Klinkt misschien als veel geld, maar reken je diesel en tijd maar eens als je zelf 2x per dag naar stal moet....

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-24 08:20

Geen dekenservice, ook geen enkele stal waar ik gestaan heb. Huidige stal haalt wrl dekens af als het in het voorjaar bijvoorbeeld ineens veel warmer is als voorspeld. Heel fijn, staat je paard niet te zweten buiten omdat het 's nachts nog te koud was of de voorspellingen slecht.

Wel doen ze altijd vliegenkappen en beschermers om bij degene waar die voor de box liggen. Gelukkig maar. Daar ga je paarden niet hele nacht mee zetten.

Verder hebben we ook rooster dat er stalgenoten helpen met wisselen en binnenhalen en daar kan wel meer. Hoewel het niet de bedoeling is dat bij alle paarden er dekens gewisseld worden, af en toe wisselen of zonder dat het gevraagd is iets op of af doen als het qua weer nodig is doen we gewoon.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-24 08:22

xLoki schreef:
Wij hebben op stal een deken-appgroepje waar zo’n 8 mensen in zitten. Iedereen regelt in principe zijn eigen dekens, maar mocht het plotseling lekker weer (of rotweer) zijn en je bent aan het werk, kan je in die appgroep vragen of iemand op stal is en het wil doen, en dan doe jij ze bijv. ‘s avonds weer op. Zo doet iedereen het voor elkaar :) dus soms loop je met 8 dekens te slepen haha!

Wij hebben geen speciale deken appgroep, maar wel een stal appgroep waar nagenoeg iedere stalgenoot in zit en het wil idd wel eens voorkomen als het ineens heel warm is, dat iemand overdag appt of er nog iemand op stal is, die een deken bij jouw paard af wil doen.
En meestal lukt dat ook wel.

Er komen bij ons over de hele dag door mensen voor hun paard en de meesten zijn ook wel bereid wat voor een ander te doen.
Gaat altijd over en weer.

just_kiki

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-24 08:43

Hier wel dekenservice,
1 deken op of af. Meeste staan (dalijk) onder staldekens, waarbij het personeel de regendeken erover heen doet als het paard naar buiten gaat. Binnen weer af.
Dit geld dus enkel met buiten/binnen zetten.

Niet omdat je hebt gereden en of je ze vraagt of de zweetdeken afhalen en winterdeken op gooien als voorbeeld.

De regel is hier “1 handeling”

Dus of de deken, of bijv peeskappen, springschoenen om ;)

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-24 08:48

Ik heb ook nog nooit op een plek gestaan waar het geregeld werd. Ook niet op de vol pension plekken. Is ook gewoon vreselijk veel werk dus ik snap het wel. Wij moesten het altijd onderling regelen en dat ging op zich prima.

Vond het wel altijd vreselijk irritant toen hij op stal stond de dekens 's nachts echt te warm waren, maar hij overdag buiten gezet werd in de plensregen zonder schuilmogelijkheden en hij daar dus echt die deken nodig had. Ze gingen al om 6 uur naar buiten en de stal ging pas om 8 uur open dus ik kon het niet eens zelf doen als ik het had gewild en eerlijk, elke keer zo vroeg al naar stal rijden had me natuurlijk ook opgebroken. Maar daar zat ik elke keer wel mee in de knel want alle deuren van de stal zaten ook dicht dus binnen had hij het echt te warm met die deken. Was zo'n gedoe. Had de stalhouder graag flink extra betaald om die deken erop te gooien en eraf te trekken als ze de binnen en buitenzet dienst deed maar helaas deed ze dat alleen voor haar eigen paarden. En dat snap ik, maar het was wel echt onhandig omdat ik er zo weinig mee kon.

ingvdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-24 08:50

Geen dekenservice, is ook niet te doen.
Ik zorg zelf dat de juiste deken op is. Als ik het verkeerd heb ingeschat vraag ik een stalgenoot.

Springschoenen worden wel op en af gedaan. Maar meer ook niet.

Als je paard supplementen of speciaal voer heeft moet je dat in kant en klare bakjes op de voertafel neerzetten. Dan is het een kwestie van bakje leeggooien en klaar.

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-24 12:31

Ik heb heel beperkt pension plekjes en wij doen het wel, regen/vliegen deken erop bij buiten zetten en weer af binnen. Maar hebben er dus ook geen 20 staan, dan kan dat. En dat is ook wel meegenomen in de prijs.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-24 12:59

Vroeger werd het gewoon gedaan bij ons. Ik hoefde het eigenlijk niet te vragen, want het was standaard en vrij duidelijk.
Wel waren er minder soorten dekens en dat maakte het wel meer voor iedereen een soort gelijke situatie. En de paarden stonden in de winter binnen ( helaas natuurlijk)
Als je je paard een zweetdeken op had gedaan, haalden ze die bij de laatste ronde eraf. En eigenlijk ging iedereen vrij standaard van dunne staldeken gelijk naar een gevoerde. Als iemand nieuw was, werd er ook wel gevraagd; heb je een dikkere deken, want aankomende week koelt het af en gaan de dikkere dekens weer op.

Maar er liep meer personeel rond. Er waren denk ik zo een 70 paarden en iedereen die er werkte deed ook wel alles.

Later variaties meegemaakt in onderling oplossen of bijbetalen.

Je moet het echt treffen dat je nu een stalhouder hebt die zegt; het is zo warm ik haal alles af, of het gaat regenen, wie dat wil gooi ik dekens bij op.
Natuurlijk is het veel werk, maar als je dat als stalhouder wil kunnen doen, moet je dat toch eigenlijk in je prijs verwerken.

En mensen verleggen natuurlijk hun grenzen. Bij de 1 is het noodzakelijk dat er bijv een graasmasker wordt om gedaan en de volgende wil voor eigen gevoel beenbeschermers en dan wil straks nr 3 elke dag een strikje in de manen. Je moet daar de grenzen kunnen bewaken.

Ik heb op stallen gewerkt waar we extra service werd aangeboden, maar daar hielden we ook rekening mee qua tijd. Ronde voeren, uitbuiken en dan alles klaarmaken om naar buiten te gaan. Op 80 paarden was het met 3/4 man wel te doen en op dat soort drukke momenten deed iedereen dat ook even samen. Alleen is dat niet te doen.

Daarnaast moet je kijken hoe het aangeboden kan worden. Is er ruimte om dekens en evt bescherming of kappen op te hangen/neer te leggen?
Bij een andere stal waar ik werkte, wilde de brandweer na een training en voorlichting alles voor de stallen weg hebben. Daar ontstond toen wel veel gedoe over.

En mensen moeten van elkaars spullen afblijven. Je krijgt als stal snel de schuld als spullen kwijtraken, maar personeel kan er ook laks mee omgaan, vooral als ze haast hebben.