Paard kopen 24/7 buiten, maar nu op stal

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

hannah742190

Paard kopen 24/7 buiten, maar nu op stal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-24 19:02

Hallo, ik heb een vraag. Ik heb een leuke site gezien waar ze leuke paarden verkopen, deze paarden staan alleen 24/7 buiten en zijn geen bak gewend omdat ze alleen maar buitenritten doen (met kampen). Wel zijn deze paarden wat ouder en hebben heel veel ervaring, en kan je er fijn mee door het bos rijden. Maar mijn vraag is, is het zielig als je een paard die 18 jaar 24/7 buiten heeft gestaan, ineens op stal zet waar ie ongeveer 10u per dag buiten komt? Ze zijn dus ook geen bak gewend, nou ben ik niet van plan om veel in een bak te rijden, maar is dat moeilijk aan te leren?

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-24 19:10

Nee hoor maar wellicht zit zo,n paard inmiddels wel een beetje vast in het lijf. En het is handig om dat onder begeleiding van een goede instructeur te doen.

En tien uur per dag is nog een behoorlijke tijd buiten dus daar zie ik geen probleem in.

Nienke1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-24 19:12

Ik denk dat je bij ‘t fjordenpaard in Een kijkt?

Dit zal ook veel zo niet alles van het paard zelf afhangen, bij ons gebeurt he5 vaak andersom. Het ene paard kan dit beter hanteren dan ‘t andere. Maar het lukt altijd wel

Ik ken Henk en José van vroeger, hun mij niet meer. Als je ze om informatie vraagt dan weet ik bijna 100% zeker dat ze in het belang van het paard zullen antwoorden.
Laatst bijgewerkt door Nienke1979 op 30-09-24 19:13, in het totaal 1 keer bewerkt

Desi_2409

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-24 19:13

's Nachts lekker warm liggen in ruime stal met lekker bodembedekking is echt geen straf hoor. En ik vind 10 uur buiten ook nog best veel, zeker in de winterperiode.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-24 19:15

Ligt aan het paard
Er zijn paarden die echt nooit, helemaal nooit op stal hebben gestaan en dan in paniek raken.
Maar die het wel geleerd hebben en juist vooral de wat oudere vinden in de nacht op stal vaak juist rustig.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-24 19:16

Het zal van het paard afhangen of ze wennen en dat leuk gaan vinden. Je kan overwegen om te zoeken naar 24/7 buiten stal. Dat zal de overgang een stuk makkelijker maken

Runa

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-24 19:20

Ik vind 14 uur per dag op stal echt heel lang en kan me echt niet voorstellen dat je zo'n paard daar plezier mee doet. Even slapen in het stro is allemaal leuk en aardig, maar zoveel uren slaapt een paard echt niet. Zo lang stil staan is bovendien slecht voor de doorbloeding en spijsvertering van het paard. En ook nog eens dodelijk saai. Ik zou echt op zoek naar een stal waar het paard lekker naar buiten kan.

Celebi

Re: Paard kopen 24/7 buiten, maar nu op stal

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-24 19:28

Ik kocht mijn pony op 20 jarige leeftijd en hij had in het buitenland ook alleen maar toeristische ritten gedaan zijn hele leven. Hij stond daar 24/7 buiten in een kudde in de bossen.

En toen kwam hij hier. Kende rijden in een bak niet echt. Had nooit dressuur gereden. En hij kwam hier op stal te staan in zijn quarantaine tijd. Dat laatste ging prima. Daarna is hij naar 24/7 in groepshuisvesting gegaan en ook dat was oke. Was wel lastig om echt een passende stal te vinden voor 24/7 buiten dus hij heeft ook twee winters de nachten op stal gestaan. Daar deed hij het eigenlijk ook prima op, maar ik heb uiteindelijk toch een fijne plek weer 24/7 buiten gevonden dus daar staat hij nu. Enige is dat zeker die oudjes wel wat stijfjes kunnen worden van veel uur op stal. Soms werkt dat niet zo goed. Aan de andere kant hebben ze wel weer een plek waar ze goed tot rust kunnen komen en dat is voor een ouder lijf vaak weer fijn. Het is echt verschillend per paard waar je goed aan doet, maar de overgang an sich is meestal niet zo spannend als de hele groep op stal komt en 's ochtends weer naar buiten gaat.

En ja, dat bakwerk valt zeker te leren! Een fijne instructeur zoeken en je laten begeleiden dan kun je juist nog onwijs fijn in de bak aan de slag gaan. Enorm goed voor hun lichaam om lekker te dressuren en balkjes te lopen. Juist die paarden die altijd maar buiten gelopen hebben op ritten hebben vaak niet echt geleerd om correct hun lichaam te gebruiken om een ruiter ook te dragen dus dat is onwijs goed om in de bak mee aan de slag te gaan met een instructeur erbij.

hannah742190

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-24 20:13

Dankjewel voor jullie reacties, en inderdaad kijk ik bij t Fjordenpaard, daar heb ik hele goede ervaringen mee. Ik denk inderdaad dat José en Henk hele eerlijke mensen zijn, dus daarin zal niks fout gaan. ‘t verschilt dus heel erg per paard, maar het zou dus niet zo’n groot probleem moeten zijn, als je wordt ondersteund door een goede instructeur? Ik ben nu niet direct opzoek naar een paard, maar uiteindelijk lijkt het me een hele leuke stap. Ik rijd nu op een manege, en ik zou het dus ook fijn vinden als hij daar ook kan komen staan, de manege ligt recht langs de Strabrechtse heide, dus uitrij mogelijkheden zijn er zeker, en dat is wel echt een must voor mij.

hannah742190

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-24 20:25

Oh ja, is het ook nodig om een paard te keuren als je eigenlijk toch alleen recreatief gaat rijden? Ik heb geen bedoelingen om de sport in te komen etc.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-24 20:42

Je kunt altijd even bij de verkoper informeren of ze weten of dit paard ook op z’n gemak is in een stal.
Klinisch keuren zou ik altijd doen, ook voor buiten rijden wil je geen kreupel paard of een paar dat ergens pijn heeft.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-24 21:52

hannah742190 schreef:
Dankjewel voor jullie reacties, en inderdaad kijk ik bij t Fjordenpaard, daar heb ik hele goede ervaringen mee. Ik denk inderdaad dat José en Henk hele eerlijke mensen zijn, dus daarin zal niks fout gaan. ‘t verschilt dus heel erg per paard, maar het zou dus niet zo’n groot probleem moeten zijn, als je wordt ondersteund door een goede instructeur? Ik ben nu niet direct opzoek naar een paard, maar uiteindelijk lijkt het me een hele leuke stap. Ik rijd nu op een manege, en ik zou het dus ook fijn vinden als hij daar ook kan komen staan, de manege ligt recht langs de Strabrechtse heide, dus uitrij mogelijkheden zijn er zeker, en dat is wel echt een must voor mij.

Vraag goed na hoe de buitengang is in de winter in rotweer. Das tegenwoordig zo een maand of 3. Dan zijn er helaas maar bitter weinig manages die nog buitengang aanbieden. En 3 maand opgesloten op stal wil je echt niet...

_Mir

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-24 22:10

Desi_2409 schreef:
's Nachts lekker warm liggen in ruime stal met lekker bodembedekking is echt geen straf hoor. En ik vind 10 uur buiten ook nog best veel, zeker in de winterperiode.

s Nachts lekker warm liggen in ruime stal met lekker bodembedekking? Waar baseer je dat op? Een paard is geen mens

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-24 23:12

hannah742190 schreef:
Oh ja, is het ook nodig om een paard te keuren als je eigenlijk toch alleen recreatief gaat rijden? Ik heb geen bedoelingen om de sport in te komen etc.

Ja, want voor een recreatief paard zijn de dierenarts en onderhoudskosten net zo hoog als ze wat gaan mankeren. En ook recreatief heb je niks aan een ziek of kreupel paard.

Ingrid_92

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-24 23:21

Ik zou op zoek gaan naar een plekje waar je paard 24/7 buiten kan staan met toegang tot een schuilstal, met leuke uitrijmogelijkheden. Mijn fjord heeft nooit op stal gestaan, is 10 jaar en komt uit een natuurgebied. Het is een heel lief, nuchter paard, maar even in een stal geeft hem spanning. Natuurlijk ook omdat hij dit niet gewend is.
10 uur buiten, betekent 14 uur op stal. Dat vind ik wel echt lang. In die 14 uur staan ze alleen maar stil, kunnen hooguit een paar passen naar links, rechts en naar voren doen. Even liggen, beetje eten, maar verder? Als ik zie hoeveel die van mij beweegt in 14 uur, dan zou ik hem dat echt niet willen ontnemen door hem op te sluiten.

boedjang

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-24 23:38

10 uur buiten wordt nog wel eens minder in de praktijk, bij regen etc..
En ik denk dat een paard wat hele leven in een kudde geleefd heeft wellicht best kan wennen aan stal, maar je zult moeten ervaren hoe je toekomstige paardje dat zelf vindt .

Furst

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-24 23:46

Ik ben het volledig met Ingrid eens. Hier staan onze fjorden ook allemaal op een equi habitat

Oskarrino

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-24 06:55

hannah742190 schreef:

Zeker weten. Ik rij ook recreatief en mijn paard is volledig ook op de foto gegaan. Sommige vinden dat wat overdreven, maar veel pech gehad met m’n vorige paard die ik op jonge leeftijd moest laten inslapen. Nu kan ik zonder zorgen alles met hem doen! Aan jezelf of je klinisch wilt keuren of ook röntgen, maar zou minimaal klinisch laten keuren.

En natuurlijk kan een paard wennen aan ‘s nachts op een stal, maar zorg dat hij overdag wel gewoon buiten is. Zoals veel benoemd staan veel paarden met regen op stal. Bij ons staan ze bij elk weer buiten op de paddock met hooi, minimaal 8 uur. Staat hij alsnog op 16 uur op stal maar in deze regio ben ik al heel blij met 8 uur.

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-24 08:40

Heb je al eerder verzorgpaarden gehad eigenlijk? Rijden op een manege en het houden van een paard liggen mijlenver uit elkaar.

Ik zou je inderdaad goed verdiepen of de manege wel de juiste plek zou zijn voor een eigen paard qua huisvesting en management.

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-24 08:43

Paarden zijn gewoonte dieren en je kan ze prima iets nieuws leren.

Over het algemeen gezien dan. Je moet altijd rekening houden met uitzonderingen, want die zijn er. En welke dat zijn is op voorhand niet altijd te zeggen