Franse stand, corrigeren?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Art_Ificious

Franse stand, corrigeren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-24 22:27

Hey,

Mijn tinkerxfries heeft een franse stand, linksvoor wat erger dan rechtsvoor.
Hij is 3 jaar nu.

Smid zegt corrigeren kan, maar of het gezond is voor de gewrichten is wat anders.
Hij staat vooraan ook bodemnauw.

Kliniek 1 zegt ook dat hun orthopedische smid kan corrigeren.
kliniek 2 (Equitom) zegt dat het kan rechttrekken als hij gaat uitzwaren en vanuit de schouders dan wat gaat roteren.

Ik weet nu eigenlijk niet wat ik best doe.
Wat laten corrigeren of afwachten?
Heeft iemand ervaring met positieverandering van voorbenen door uitzwaren?

Beide ouders zijn breed gebouwd en beide pas vanaf hun 5 a 6 jaar echt breder gaan worden.

Hutcherson

Re: Franse stand, corrigeren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-24 22:31

Je hebt corrigeren en corrigeren.
Een klein extra randje van 2-4 mm is echt geen ramp en kun je eens mee kijken wat er gebeurt.
Hoe erg is de stand? Is de rug wel eens gecheckt?

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-24 22:37

Tot 6 jaar de hoogte in en dan tot 8 uitzwaren is normaal groeipatroon.
Maar corrigeren voeten wil je eigenlijk tot 6 maanden doen, dan is alles nog elastisch genoeg om dat op te vangen. Op 3 jaar wordt dat moeilijker. Overleg met en smid en DA hoe dit zich zou ontwikkelen qua er last van hebben met rijden, benen in de knoop of sneller overbelast/slijtage. Hoeveel je er nog aan moet willen doen nu is terecht iets om voorzichtig mee te zijn, smid zegt dat niet voor niets.

Earth

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-24 22:38

Hoe frans staat hij? Hoe beweegt hij, dat lijkt me ook wel belangrijk/ En dan bedoel ik vooral de been beweging van voren.

journee

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-24 22:58

Bij een jong paard zou ik wel kiezen voor corrigeren, zolang het geleidelijk en met beleid gebeurt, zal het de gewrichten niet zo veel belasten. Je wilt vooral stimuleren dat het lichaam zich de goede kant op ontwikkeld, juist om overbelasting van gewrichten door een minder ideale stand in de toekomst te voorkomen. Bij afwijkende beenstanden is het extra belangrijk om de hoeven niet te lang te laten worden en regelmatig te bekappen. Afwijkende hoef/beenstanden beenstanden kunnen met een zeer regelmatig hoef onderhoud vaak nog wat verbeteren, zelfs bij iets oudere paarden.

Bielsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-24 01:17

Ik heb alleen ervaring qua franse stand met mijn huidige paard en die is meteen vrij extreem, als in hij tikt zijn rechterkogel aan met zijn hoef.

Ik heb 5 hoefsmeden versleten geloof ik en allemaal zouden ze hem niet corrigeren maar stiekem wilden ze hem toch iets rechter hebben staan, terwijl hij vanuit de schouder draait. Ik heb nu iedere 5 weken een orthopedische smid die hem niet corrigeert en hem precies andersom op de hoeven zet als de andere hoefsmeden die ik had en nu gaat het allemaal een stuk beter. Blijer paard, tikt minder aan en staat beter op zijn benen en hoeven.

Ik persoonlijk zou niet corrigeren maar ik weet dat de meningen daarover verschillen en het zal vast ook per paard verschillen. Ik kan enkel delen wat ik in de afgelopen 5 jaar heb geleerd en dat is dat een hoefsmid zeker niet enkel in stilstand moet kijken naar een franse stand, maar minimaal ook op een rechte lijn moet kijken wat er gebeurd in stap en draf zodat ze weten wat er in beweging gebeurt :j

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-24 01:33

Bielsje schreef:
Ik heb alleen ervaring qua franse stand met mijn huidige paard en die is meteen vrij extreem, als in hij tikt zijn rechterkogel aan met zijn hoef.

Ik heb 5 hoefsmeden versleten geloof ik en allemaal zouden ze hem niet corrigeren maar stiekem wilden ze hem toch iets rechter hebben staan, terwijl hij vanuit de schouder draait. Ik heb nu iedere 5 weken een orthopedische smid die hem niet corrigeert en hem precies andersom op de hoeven zet als de andere hoefsmeden die ik had en nu gaat het allemaal een stuk beter. Blijer paard, tikt minder aan en staat beter op zijn benen en hoeven.

Ik persoonlijk zou niet corrigeren maar ik weet dat de meningen daarover verschillen en het zal vast ook per paard verschillen. Ik kan enkel delen wat ik in de afgelopen 5 jaar heb geleerd en dat is dat een hoefsmid zeker niet enkel in stilstand moet kijken naar een franse stand, maar minimaal ook op een rechte lijn moet kijken wat er gebeurd in stap en draf zodat ze weten wat er in beweging gebeurt :j

Maar.... Je huidige smid zet je paard precies andersom op de hoeven dan de eerdere smeden en nu gaat het goed... Hoe noem je dat dan? Dat andersom zetten?

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-24 02:03

Mijn paard stond ook erg Frans. Mijn smid zei toen ik ga hem niet anders op zn benen zetten, maar wel zorgen dat hij zijn voet in 1 keer op de grond zet, ipv dat alle gewicht eerst op 1 randje hoef komt. Hij gaat zijn been dus iets meer zwaaien, maar dan komt zijn hoef mooier op de grond terecht.
Ik had het volste vertrouwen hierin dus het is ook zo gebeurd. Hij liep er prima mee

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-24 06:50

De hoef zo maken dat het paard ideaal gebruik ervan kan maken met zijn afwijkingen. Ik heb zoveel gecorrigeerde paarden gezien die dan in beweging nog hun afwijking hebben maar in stand recht zijn gezet met alle ellende die erbij komt. Zelf dieren die zijn door gecorrigeerd naar de andere kant. Waarom zou je dat willen? Hij is frans en dat is nu eenmaal zo. Zorg daarin voor zoveel mogelijk comfort en de juiste training zodat de boel zoveel mogelijk in balans komt/blijft binnen de beperkingen die het heeft, dan heb je zo min mogelijk onnodige belasting en slijtage van de gewichten, pezen, banden, etc.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-24 07:49

Mijn paard staat frans, en ik kocht haar als jaarling. Ik wilde dat ook laten corrigeren, maar mijn hoefsmid zei, begin er niet aan, het paard is al iets meer dan een jaar oud, dus het is al te laat en bovendien, het zal nog wat uitzwaren waardoor je het minder zult zien omdat de borst ook breder wordt.
Dat is zeker gebeurd, maar het is nooit weggegaan.
Voor de stamboekopname is er door een andere smid met ijzers en de lippen iets uit het midden en net even anders bekappen optisch aan geknoeid zodat het wat minder zou opvallen. Maar natuurlijk is het nooit helemaal weg.
Daarna weer ijzerloos, me er niets van aangetrokken, paard is op 3jarige leeftijd ingereden en inmiddels 21 zonder problemen.
Dus ik zou er helemaal niets aan doen.

Veel Friezen staan wat bodemnauw, maar ik heb ook wel gezien dat dat later ineens toch nog minder wordt. Ik zou me daar ook niet al te druk om maken.
3 jaar is gewoon te oud om te corrigeren. Gewoon goed blijven bekappen, en ijzerloos is eigenlijk altijd het beste.

Bielsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-24 07:53

Hutcherson schreef:
Bielsje schreef:

Maar.... Je huidige smid zet je paard precies andersom op de hoeven dan de eerdere smeden en nu gaat het goed... Hoe noem je dat dan? Dat andersom zetten?

Zijn natuurlijke stand. Had ik de vorige smeden er niet bij gehad dan had hij altijd zo gestaan.

Als je valt over het woord 'zet' dan heb je gelijk, want hij laat enkel de natuurlijke stand weer terugkomen...

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-24 08:54

Bedankt voor de reacties.

Deze foto was hij 2 jaar.
Deze is ook naar de klinieken gestuurd voor hun opinie
Afbeelding

Hij heeft wel een maaiende beweging maar heb hem nog nooit weten struikelen of zichzelf aantikken gelukkig

Earth

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-24 15:39

Oef dat is wel redelijk extreem, hij staat ook heel nauw. Dus dit ga je niet echt verbeteren met de hoefstand denk ik, want dit is vanuit de rug en schouder al een verkeerde stand.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-24 15:41

Hoe kan je zien of het vanuit de rug is?

Ik ga zo meteen wat foto's van hem maken zoals hij nu is.
Op de keuring kreeg hij wel mooie punten. Maar altijd de opmerking over de franse stand wat dus ook weer wat punten kost. :+

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-24 16:27

Niet corrigeren, zoals je kunt zien is de stand naar buiten vanaf zijn kogel. Dit is niet te corrigeren meer, wel zal hij zijn hoeven scheef afslijten. Het is wel belangrijk dat de smid dit bijhoudt en hem rechter houdt. Maar verder zou ik er niks aan doen.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-24 16:40

De hoeven gaan vrij snel flaren in de kwartieren zowel binnenkant als buitenkant. Is dat ook een gevolg daarvan?

Bowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-24 16:45

De rotatie komt inderdaad van hoger op. Je ziet dat zijn voorknieën ook al naar buiten zijn gedraaid.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-24 17:12

Dit zijn foto's van zojuist.
De grond is niet gelijk waterpas.
Hij is idd (vooral links) vanuit de knie al gedraaid.

Stand, grond loopt iets omhoog vanachter. (z'n sokken zijn afgeschoren geweest)
Afbeelding

Afbeelding

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-24 17:17

Art_Ificious schreef:
De hoeven gaan vrij snel flaren in de kwartieren zowel binnenkant als buitenkant. Is dat ook een gevolg daarvan?

Waarschijnlijk wel.

Op die laatste foto staat hij iets beter.

Earth

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-24 18:56

Ik bedoel niet perse vanuit de rug, dat stel ik verkeerd. Wat ik bedoel dis dat dit zijn bouw is van hoger uit. Zoals je zelf al zegt ook vanuit de knie. Ik zou bang zijn, maar dat weet een kliniek natuurlijk ook, dat als je hem in de voeten gaat corrigeren, je problemen in de gewrichten krijgt. De hoef is niet voor niks scheef want het hele been draait scheef weg. Als dan de hoef weer recht wil zetten, dan blijven de gewrichten scheef.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-24 19:31

Één van de verschillen tussen paard en mens: een paard heeft geen sleutelbeen.
Dez: de voorbenen zijn "slechts" met pezen, spieren en banden verbonden met de romp. En die spieren kun je trainen, ook met een jonkie, gewoon speels, een paar minuten per dag.
Daarmee kun je maken dat de voorbenen netjes recht vanuit het ellebooggewricht naar beneden gaan.
...in combinatie met die oefeningen zou ik een lichte standcorrectie wel aandurven.

Bielsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-24 20:27

Janneke2 schreef:
Dez: de voorbenen zijn "slechts" met pezen, spieren en banden verbonden met de romp. En die spieren kun je trainen, ook met een jonkie, gewoon speels, een paar minuten per dag.
Daarmee kun je maken dat de voorbenen netjes recht vanuit het ellebooggewricht naar beneden gaan.
...in combinatie met die oefeningen zou ik een lichte standcorrectie wel aandurven.

Ik heb een rondje Google gedaan maar niets kunnen vinden en ook heb ik daar nooit van gehoord van de fysio. Welke oefeningen zijn dat dan precies?
Of bedoel je puur het breder maken van de borst?

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-24 20:28

Janneke2 schreef:

Met welke oefeningen zou dat kunnen?

Morgen komt de osteopaat ook.

Coentjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-24 20:47

Misschien een toevoeging voor dit topic. Ons Franse-stand-paard is nu 21, heeft sinds vorig jaar chronische tussenpeesblessure aan zijn goede voorbeen. Kan een glijer geweest zijn in de wei, of misschien heeft zijn Franse stand er mee te maken gehad, omdat hij rechts (= slechte Franse voetje) niet goed kon belasten, waardoor hij links heeft overbelast.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-24 21:08

Art_Ificious schreef:
Janneke2 schreef:

Met welke oefeningen zou dat kunnen?

Morgen komt de osteopaat ook.

Vraag het in eerste instantie aan de osteopaat.
En ik pb twee namen.