In deze tijd vh jaar rijbak aanpakken

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

peer2005

In deze tijd vh jaar rijbak aanpakken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-24 09:53

Hoi allemaal, ik hoop op wat ervaringen/tips; de bodem van mijn rijbak valt me op het moment nogal tegen en vraag me af wat ik eraan kan doen voordat we echt de winter in gaan. Er staan veel plassen en de ondergrond is ook te zacht om echt goed in te trainen.

De bodem bestaat uit gekeerd zand, dat is ca 6 jaar geleden gebeurd, dat klonk uiteindelijk steeds meer in dus heb ik het nog een keer aangevuld met een lading wit zand.

Ik sta nu een beetje voor verschillende keuzes, kan helaas niet de hoofdprijs investeren want gehuurd land en snippers zijn daardoor ook geen optie:

De bovenlaag een keer goed omzetten, maar hoe diep dan en hoe voorkom ik drijfzand? Ik heb zelf een cultivator achter mijn trekkertje maar die ploegt maar max 30 cm ofzo dus misschien krijg ik dan juist een drijvende bovenlaag en water wat dieper niet weg kan lopen...?

(evt na het omtrekken..?) Aanvullen met nieuw zand, maar wat voor soort zand dan; grof/fijn en dat dan echt als bovenlaag of er doorheen mengen...?

Oh ja qua afwatering kan ik trouwens aan 2 kanten via een greppeltje water laten afvloeien naar een sloot.

Alvast bedankt voor het meedenken!! :j

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-24 16:38

Ik zou er eens een diepwoeler doorheen laten halen. Die haalt de diepergelegen grond los. Dan kan het water weer meer doorlopen naar beneden toe en blijft de bak droger. En dan niet aanvullen met nieuw zand maar zorgen voor een goede toplaag. Kokosvezels oid.

koenlover

Re: In deze tijd vh jaar rijbak aanpakken

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-24 16:49

Ik zou ook zeggen diepwoelen, werkt als een malle maar het is met gewoon onderhoud na een jaar of twee/drie wel weer opnieuw nodig. Het voordeel is dat het ook niet zo duur is dus ik heb het er graag voor over.

peer2005

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-24 18:58

Bedankt voor deze tip! Riskeer ik dan geen drijfzand? Of is het het beste om de bodem na het woelen goed aan te rijden (of juist niet)? %)

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-24 19:05

Na het woelen inderdaad even laten aanrijden door de loonwerker.

Wieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-24 20:01

Ik zou nu niet los laten trekken als hij echt nat is/plassen er op staan, daar krijg je geen stabiele bodem van.

Wacht even op een iets drogere periode en dan de diepwoeler er door.

peer2005

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-24 14:14

Klopt, als het goed is gaat zondag de diepwoeler erdoor dan is het een paar dagen droog geweest! Dan goed aanrijden/egaliseren en mijn plan was dan om er een laag van max 10 cm M3C zand op te laten brengen als toplaag, volgens jullie ook goed idee? :)

Wieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-24 15:57

Denk dat een laag zand er op zeker een goed idee is!
Maar mijn advies is dan om dat te doen voor de diepwoeler er door gaat. Dan mengt het tijdens het doorwoelen een beetje door elkaar (het meeste zand blijft er wel opliggen. Dit kan de doorlaatbaarheid wat langer goed houden.

peer2005

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-24 17:54

Hmmm oke en igv zand erop en dan pas diepwoelen, wat voor zand dan het beste? Heb vandaag nog even de grondboor erin gezet en alhoewel het wel echt 40 cm diep zand is, is het bovenste laagje zacht en nog een beetje nat vd regen (maar geen plassen meer) en daaronder keihard ingeklonken zand, ik kwam er bijna niet doorheen |o

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-24 18:08

Ik zou dan dus geen zand kopen. Dat kan altijd nog.
Hier hadden we een paar jaar terug hetzelfde.
Alleen laten diepwoelen en het probleem was weg.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-24 18:20

Ik zou ook geen zand doen er op maar een toplaag. Bodem moet dragen.

Nina1999

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-24 18:45

Wat voor toplaag bedoel je dan, Elisa?

TS, wil je laten weten wat je gaat doen en hoe dat uitpakt?

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-24 08:23

Het maakt niet uit wat, er zijn verschillende toplagen mogelijk. Het gaat er om dat als dat niet wordt gedaan dat de bodem mul wordt en te zwaar. Een toplaag moet er voor zorgen dat de bodem stabiel wordt zeg maar.

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-24 08:42

M3C zand is bij onze professionele rijbaan vulzand en ik heb van 2 rijbaanleggers te horen gekregen dat dit ongeschikt is als toplaag.

Misschien eens overleggen met een rijbakbouwer wat te doen en dan in eigen beheer uitvoeren met een loonwerker.

Nina1999

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-24 11:55

Is de rijbaan al onder handen genomen inmiddels? Ben benieuwd naar je ervaring!