haag langs paardenwei, maar ook aantrekkelijk voor insecten

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Paardaanhuis

haag langs paardenwei, maar ook aantrekkelijk voor insecten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-24 17:39

Hopelijk staat deze vraag hier goed, ik ben altijd een stille meelezer geweest maar nu heb ik zelf maar eens een account gemaakt voor vragen.

Graag willen wij om onze tuin een haag planten om te zorgen dat we minder inkijk hebben vanaf de weg. Het mag wel wat 'los' zijn dus het hoeft geen strakke heg te zijn, en heel graag hebben we ook bloemen erin, voor de insecten/vlinders.
Nu kwam ik via internet op verschillende gemengde hagen uit en zag ik daar veel leuks tussen staan, zoals https://www.haagplanten.net/gemengde-ha ... ecten.html

Langs onze tuin loopt een sloot, en het is de bedoeling dat aan de andere kant van de sloot paarden komen te staan. Nu is het dus belangrijk dat de heg die wij gaan plaatsen, niet schadelijk/giftig is voor de paarden daar.

Nu heb ik zelf al wel gegoogeld, maar dan kom ik toch voornamelijk uit op de meidoorn enz als geschikte paardenhaag, maar dat is dan weer niet wat we zoeken.

Wie heeft er tips wat veilig is voor de paarden, maar er ook gezellig uit ziet vanaf de tuinkant?

Grainey

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-24 17:48

Ik volg even.
Ik heb hier een boomwal staan en nog een paar meter tussen de bomen en de rijbak, daar wil ik komend jaar bloembollen van vaste voorjaarsbloeiers en daarbij vlinderstruiken poten, maar ik ben er nog niet helemaal uit. Ik ben benieuwd wat voor ideeën er hier voorbij komen! :j

Thioro

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-24 17:55

Voor zo'n bloemenhaag zou ik idd goed nakijken of het giftig is of niet.

Ik heb rond de weide haagbeuk geplant waar er nog geen haag stond. Groeit snel, heeft geen verzorging nodig, makkelijk te snoeien, houdt (dor) blad in de winter en een mooie schutplaats voor vogeltjes.

De hagen die wel al rond de weide staan zijn gemengd, hazelaar, haagbeuk, braam en hier en daar een verdwaalde hulst.

Hoewel ze fervent liefhebber van boomsnoeien zijn, blijven ze volledig van de hagen af verder.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-24 18:02

Hier een Zeeuwse haag met o.a. meidoorn. Je kan hem zo hoog laten worden als je zelf wilt, er zitten doorns aan waardoor vogeltjes er heel veilig beschermd in kunnen nestelen. Komen bloemetjes in en besjes, ook weer lekker voor de vogeltjes. Nouja, lekker..... zo lekker vinden ze ze niet denk ik want ze lijken er pas aan te beginnen als er echt niks anders meer te vinden is _O-

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-24 18:04

Je kunt sowieso denken aan wilde rozen. Rosa glauca, Rosa rubiginosa (egelantier), Rosa canina bijvoorbeeld. Rozenbottels zijn eetbaar voor paarden.
Verder kunnen vlinderstruiken ook prima, net als Berberis. Viburnum bodnantense (Gelderse roos) bloeit heel vroeg, Euonymus europeus idem. Beide ook goed geurend.
Hazelnoten (lekker, heb je zelf ook wat aan, en anders de vogels en muizen wel), inheemse vogelkers (Prunus padus) en Amelanchier (krentenboompje) worden wat groter, maar kunnen prima gesnoeid worden. Haagbeuk (Carpinus betulus) voor wat massa en je hebt een heel gevarieerde en over het gehele jaar bloeiende haag.

Daihyo

Re: haag langs paardenwei, maar ook aantrekkelijk voor insecten

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-24 18:35

Op welke grondsoort zit je? Als je wat natter zit, zou ik ook zeker wilgensoorten toevoegen zoals de amandelwilg en boswilg. Daar komen katjes in waar bijen graag op zitten.

Hibiscus is ook een mooie. Niet per sé lekker eetbaar, maar ook niet giftig. En komen prachtige bloemen in.

Meidoorn hebben ze overigens ook in een rood/roze variant.

Paardaanhuis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-24 19:17

Ibbel schreef:
Je kunt sowieso denken aan wilde rozen. Rosa glauca, Rosa rubiginosa (egelantier), Rosa canina bijvoorbeeld. Rozenbottels zijn eetbaar voor paarden.
Verder kunnen vlinderstruiken ook prima, net als Berberis. Viburnum bodnantense (Gelderse roos) bloeit heel vroeg, Euonymus europeus idem. Beide ook goed geurend.
Hazelnoten (lekker, heb je zelf ook wat aan, en anders de vogels en muizen wel), inheemse vogelkers (Prunus padus) en Amelanchier (krentenboompje) worden wat groter, maar kunnen prima gesnoeid worden. Haagbeuk (Carpinus betulus) voor wat massa en je hebt een heel gevarieerde en over het gehele jaar bloeiende haag.

Dit zijn fijne tips, dank je wel! In deze zit ook zeker kleur als ik ze zo opzoek, en dat wil ik wel echt want rest van de tuin bestaat alleen uit gras dus anders ook zo saai.

Verder lees ik toch de meidoorn en haagbeuk, deze hebben wij al op een ander stuk staan, maar vind ik maar erg saai :o Heb hier ook nog geen bloemetje of besje in kunnen ontdekken helaas. Sowieso is de haagbeuk niet goed aangeslagen.

We zitten op zandgrond, en ze komen dus naast een sloot te staan, zeker een goede tip om ook rekening mee te houden.

En het hoeft ook niet perse eetbaar te zijn, als het goed is, kunnen de paarden er ook niet/lastig bij vanwege de sloot, maar ik wil ook geen risico lopen dat ze iets te pakken krijgen wat giftig blijkt te zijn.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-24 19:37

Naast een sloot is wilg wel een goede optie :j
En dan met name de soorten die katjes krijgen zijn goed voor de bijen.
Rosen en hibiscus doen het heel goed op zandgrond.

Paardaanhuis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-24 19:30

Daihyo schreef:
Naast een sloot is wilg wel een goede optie :j
En dan met name de soorten die katjes krijgen zijn goed voor de bijen.
Rosen en hibiscus doen het heel goed op zandgrond.

Dank je wel voor deze tips!

Ik wist helemaal niet dat je wilgen ook op die manier kon inzetten, ik ken het meer als losstaande bomen, maar als ik zoek op plaatjes zie ik inderdaad ook mooie dingen voorbij komen.
Nadeel is wel dat het dan alsnog weinig kleur heeft, dus dan zou ik het wel moeten combineren met iets anders.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-24 19:43

Er zijn veel wilgensoorten die struiken blijven. En als je kleur wilt is de roze katjeswilg echt super tof! De amandelwilg heeft gele takken, maar verder geen kleur.
Ik heb hier diverse soorten staan. Boswilg, grauwe wilg, roze katjes wilg, flamingo wilg, rozemarijnwilg, amandelwilg, geoorde wilg. Dat blijven allemaal struiken :j

Ik heb ook hibiscus staan. Toevallig heeft er 1 van de week geprobeerd een hapje van te nemen, maar het viel niet in de smaak. Maar dus ook niet giftig.
En je hebt ze in verschillende kleuren. Ik heb deze langs de track staan <3
Afbeelding

Paardaanhuis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-24 09:20

Wauw wat ziet dat er mooi uit, was niet op de hoogte van alle verschillende wilgensoorten, maar dat is ook zeker een hele goede optie, evenals die hibiscus!

Ik ben blij dat ik mijn vraag hier heb gesteld, want al zoveel fijne tips gehad, dank jullie wel daarvoor.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-24 09:23

Succes! Ik ben benieuwd wat het uiteindelijk gaat worden :D

Eelmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-24 09:47

Er zijn al goede tips gegeven :j
Je kan ook nog advies vragen bij initiatieven zoals heggen.nu, Hoopheggen of Stichting Heg & Landschap. Daar zit heel veel kennis over welke soorten geschikt zijn voor je doel en bodem, voor biodiversiteit, maar ook heel veel kennis over het onderhoud van je haag. Want hem aanplanten is 1 ding, maar daarna heeft hij ook goed onderhoud nodig :)

Paardaanhuis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-25 15:04

Ondanks de rode letters, toch even een update: nadat we van de provincie ook een advies gehad hebben over de heg om de weide heen, denken we dat het voor de balans misschien wel mooi is dit ook rondom de tuin te zetten.

Wat is jullie idee hierbij (zowel voor de tuin, als om de weide)

30% Veldesdoorn
30% haagbeuk
19% rode kornoelje
19% meidoorn (deze zou ik dan willen vervangen voor iets anders in de tuin, vanwege ook spelende kinderen)
3% hondsroos
3% heggeroos

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-25 15:14

Klinkt als Zeeuwse haag, niks mis mee :)

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-25 17:17

Als je de meidoorn weg wil laten ivm spelende kinderen, wil je misschien ook nadenken over de rozen. Die hebben ook aardige doornen.

In de wei gebruik ik overigens wel die planten met doornen. Juist omdat die de beste schuilplaatsen geven voor vogeltjes.

komone

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-25 19:13

Ik vind het ook altijd leuk om te kijken op paardenplant.nl voor ideeen, maar je kunt ook bij ze bestellen.

Paardaanhuis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-25 20:47

pmarena: dank je wel, wist niet dat die ook zo heette!

Pol013: goede, dat moeten we dan nog even uitzoeken, we hebben hier niet heel vaak spelende kinderen op visite, maar het zou toch vervelend zijn als die dan geprikt zouden worden. Voor om het weiland vind ik het inderdaad ook geen enkel probleem!

Komone: dank je wel voor de tip, ik ga eens kijken!

CobCowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-25 12:32

Bij Paard & Plant geven ze ook tips over de grondsoort en type planten, dus dat is ideaal!