Kalken do's en dont's

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

hiphorse

Kalken do's en dont's

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-09-24 08:44

Ik zoek mij rot naar een simpele lijst met do's en dont's met kalken.

Ik weet dat na en voorjaar de beste periode zijn om te kalken. Dat de zuurgraad te testen is.

Maar hoe zit het met als je dieren op de wei hebt lopen? (In dit geval schapen)

Of als je in het voorjaar ook wil mesten?

Wie heeft een simpel lijstje?

Voorbeeld
Do's:
- kalk in het na of voorjaar
-

Dont's:
-
-

We kunnen zelf strooien met een kalk strooier dus hierin niet afhankelijk van anderen.
-

ik verstop mijn pony onder een deken zodat jij het mooie er niet van af kan kijken

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-24 09:26

Bij heel zure grond in het najaar én in het voorjaar kalken. Zo niet, dan is in het voorjaar voldoende.
Om 0,1 pH-punt omhoog te gaan heb je al snel 200 kg kalk per ha nodig. Je kunt per bekalkingsbeurt ongeveer 0,5 pH-punt corrigeren (= een ton kalk per ha!).
Minimaal 6 weken tussen kalken en mesten houden, anders vliegt de stikstof uit de mest de lucht in (reageert met kalk).

Kalk heeft bovendien even tijd nodig om te binden aan de grond.
Kalken mag ook gewoon in december of januari, terwijl je dan nog niet mag bemesten, dus dat is op zich simpel uit elkaar te trekken. Zelf bemest ik trouwens het liefst pas eind maart, als het ook warm genoeg is voor het gras om te groeien.

Kalk kan geen kwaad voor dieren, maar even laten inregenen is wel zo handig. Als je schapen gezellig de kalk gaan oplikken komt het niet in de grond waar je het hebben wil.

Kalken en mesten als het vriest is een no-go, maar dat snap je vermoedelijk sowieso wel :D

hiphorse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-09-24 10:39

Ibbel schreef:
Bij heel zure grond in het najaar én in het voorjaar kalken. Zo niet, dan is in het voorjaar voldoende.
Om 0,1 pH-punt omhoog te gaan heb je al snel 200 kg kalk per ha nodig. Je kunt per bekalkingsbeurt ongeveer 0,5 pH-punt corrigeren (= een ton kalk per ha!).
Minimaal 6 weken tussen kalken en mesten houden, anders vliegt de stikstof uit de mest de lucht in (reageert met kalk).

Kalk heeft bovendien even tijd nodig om te binden aan de grond.
Kalken mag ook gewoon in december of januari, terwijl je dan nog niet mag bemesten, dus dat is op zich simpel uit elkaar te trekken. Zelf bemest ik trouwens het liefst pas eind maart, als het ook warm genoeg is voor het gras om te groeien.

Kalk kan geen kwaad voor dieren, maar even laten inregenen is wel zo handig. Als je schapen gezellig de kalk gaan oplikken komt het niet in de grond waar je het hebben wil.

Kalken en mesten als het vriest is een no-go, maar dat snap je vermoedelijk sowieso wel :D

Een diepe buiging _/-\o_
Dit is het meest duidelijke antwoord wat ik heb kunnen wensen. Nergens op internet kon ik het op deze manier vinden. Super bedankt! *\o/*

ik verstop mijn pony onder een deken zodat jij het mooie er niet van af kan kijken

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-24 12:23

Meteen zo ongeveer alle info bij elkaar haha, kan wel een slotje op :D .

koeien op de weg...

8nnemiek

Re: Kalken do's en dont's

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-24 13:52

Ik heb de vraag eens even door chatgpt gegooid, want ik ben daar ook wel benieuwd naar :Y)

Dit was zijn antwoord:

Hier is een simpele lijst met do's en dont's voor het kalken van grasland, specifiek met schapen op de wei en in combinatie met mesten:

### **Do's:**

1. **Test de zuurgraad (pH) van de bodem**: Kalk pas als de pH te laag is (onder de 5,5-6,0). Gebruik hiervoor een pH-meter of laat een bodemtest uitvoeren.

2. **Kalk in het najaar of het vroege voorjaar**: Dit zijn de beste momenten, omdat de kalk dan de tijd krijgt om in te werken voordat het groeiseizoen begint.

3. **Wacht na het kalken voordat je schapen terug op de wei zet**: Laat de kalk goed intrekken (meestal 1-2 weken) voordat je dieren weer op de wei laat. Kalk kan de poten en huid van schapen irriteren als het direct na toepassing wordt begraasd.

4. **Gebruik de juiste hoeveelheid kalk**: Overkalken kan net zo schadelijk zijn als te weinig kalken. Houd je aan de aanbevolen hoeveelheid op basis van de pH-test.

5. **Combineren met bemesting**: Bemest in het voorjaar, maar zorg dat er minimaal 6 weken zit tussen het bemesten en het kalken. Kalk kan namelijk de werking van sommige meststoffen verminderen, vooral stikstofhoudende mest.

6. **Houd rekening met weersomstandigheden**: Kalk bij voorkeur bij droog, windstil weer om verlies door wegwaaien te voorkomen.

---

### **Dont's:**

1. **Geen kalk strooien vlak voor zware regenval**: Dit kan leiden tot wegspoelen van de kalk, waardoor het effect verloren gaat.

2. **Niet direct kalken en mesten tegelijk**: Dit kan de opname van voedingsstoffen uit de mest verminderen. Laat een periode van minimaal 6 weken tussen het bemesten en kalken.

3. **Vermijd kalken als de wei begraasd wordt**: Schapen kunnen last krijgen van huidirritatie door de verse kalk. Laat de wei eerst een tijdje met rust.

4. **Niet teveel kalken**: Een te hoge pH-waarde kan ook negatieve effecten hebben, zoals het verstoren van de opname van bepaalde voedingsstoffen door gras en andere planten.

5. **Kalk niet gebruiken zonder bodemtest**: Kalken zonder te weten of het nodig is, kan leiden tot onnodige kosten en zelfs schade aan de bodemkwaliteit.

Door deze richtlijnen te volgen, kun je zorgen voor een gezonde grasmat en een optimale omgeving voor zowel de schapen als het gras.

Op zoek naar een trouwvideograaf of fotograaf? ABCreatief Videoproducties   
              ❤︎❤︎❤︎❤︎❤︎❤︎   
      Ons project; ⛵️ Van opknapper naar wonen op een zeilschip

SCC

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-24 14:40

volgens de agrarische winkel hier:

voorjaar zodra het gras beginnen wil met groeien; kalken
eventueel besmesten pas na 1,5 of liever zelfs 2 maand. (ik heb korrels in gebruik)

en na strooien minimaal 14 dagen wachten tot er dieren (paarden) op mogen, mits het land voor het zicht ook schoon is. (geen restjes kalk/mest meer op de grond. en het moet wel geregend hebben zodat de stoffen in de grond zitten ivm opeten/likken van de stoffen door de dieren)

een paard draaft met zijn longen, houdt vol met zijn hart. maar wint met zijn karakter !
<3

SunnyHorse

Re: Kalken do's en dont's

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-24 09:15

En geeft iemand ook een suggestie waar je als “particulier” voor ongeveer 2 ha (400 kilo?) kalk tegen een aantrekkelijke prijs kunt kopen?

SCC

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-24 21:31

SunnyHorse schreef:
En geeft iemand ook een suggestie waar je als “particulier” voor ongeveer 2 ha (400 kilo?) kalk tegen een aantrekkelijke prijs kunt kopen?

bij mij in het dorp hebben we een locale winkel (fourage handel/winkel) en daar kun je behalve bulk ook gewoon kleine handzame zakjes kopen met kalk/mest/graszaad. is leuk geprijsd en makkelijk dus om iets op te halen.
Misschien zit zoiets ook in jouw buurt?

een paard draaft met zijn longen, houdt vol met zijn hart. maar wint met zijn karakter !
<3

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie