Verplicht langer blijven na opzeggen stalling?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Harry01

Verplicht langer blijven na opzeggen stalling?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-24 08:49

Goedemorgen,

Vanwege diverse redenen heb ik besloten mijn paarden te willen verhuizen. Er is geen sprake van een contract.
Ik heb 6 weken voordat ik weg zou willen mijn stalling opgezegd. Uiteraard is een nieuwe plek vinden voor meerdere paarden niet gemakkelijk en kan degene die het nieuwe plekje aanbied de plek niet eeuwig vrij houden.
Nu heb ik dus mijn huidige stalling opgezegd, maar dat ging gepaard met zoveel narigheid/ bedreigingen dat ik mij zelfs niet meer veilig genoeg voel om überhaupt nog naar mijn paarden toe te gaan op deze stal. Ik "mag" niet weg totdat er andere paarden gevonden zijn en dit is me op een hele vervelende manier niet verteld, maar geëist. Ik ben netjes gebleven en heb gezegd dat ik een termijn van 6 weken heel redelijk vind, echter is de stalhouder het daar absoluut niet mee eens.
Ik lees overal dat een opzegtermijn van 1 maand wettelijk vastgesteld is, dus zou ik in mijn recht zijn.

Ik voel me alleen dus niet meer veilig op deze plek. Ik ben nog steeds voornemens mijn paarden 6 weken te laten staan, omdat ik het wel netjes af wil handelen. Maar de mensen om mij heen zeggen: inpakken en wegwezen, dit gaat zo toch niet...

Het is niet de eerste keer dat ik onheus bejegend wordt, ik was dus al enigszins bang hiervoor. Ik voel me nu ontzettend verdrietig en heb enorme stress, want het zijn wel mijn paardjes die nu op een plek staan waar ik zelf niet meer durf te komen...

Ik zit met mijn handen in het haar. Ik heb ook de paspoorten van mijn paarden niet en tot die tijd kan ik ze überhaupt niet vervoeren natuurlijk.

Wat zouden jullie doen?

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-24 08:52

Een paar vrienden meenemen en alsnog je paarden zsm verhuizen. En gaan ze moeilijk doen dan de politie inschakelen, het zijn jouw dieren, jouw bezit en als jij ze op wil halen sta je in je recht. Zo lang jij voor die 4/6 weken nog betaald hebt, heeft de huidige stalhouder vrij weinig te vinden.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-24 08:54

Vervelend dat er geen contract is! Een maand is normaal qua opzegtermijn dus ik zou gewoon zeggen dat je ze over een maand verhuisd. Andere paarden vinden is hun probleem, staan genoeg weidemaatjes op marktplaats.

Wellicht kun je advies inwinnen bij het juridisch loket.

En gewoon gaan he? Niet laten intimideren, eventueel neem je iemand mee die mans genoeg is.

Art_Ificious

Re: Verplicht langer blijven na opzeggen stalling?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-24 08:58

Zou gewoon gaan. Paarden inladen eb als ze paspoort weigeren mee te geven bel je gewoon de politie op.
Neem iemand mee waarbij je je wel veilig voelt.

Zo'n nare egoïstische stalbaas, wie wil daar nu staan als die al zo'n dingen eist?

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-24 09:04

Elisa2 schreef:
Vervelend dat er geen contract is! Een maand is normaal qua opzegtermijn dus ik zou gewoon zeggen dat je ze over een maand verhuisd. Andere paarden vinden is hun probleem, staan genoeg weidemaatjes op marktplaats.

En gewoon gaan he? Niet laten intimideren, eventueel neem je iemand mee die mans genoeg is.

Ik denk dat de stalhouder bedoelt dat hij nieuwe betalende pensionpaarden wil, geen weidemaatjes die hij zelf moet kopen! Ik vrees voor hem dat hij met dit asociale gedrag zijn stalling niet snel weer vol krijgt .Ik zou ook zo snel mogelijk mijn paarden ophalen en vertrekken, liever vandaag dan morgen.Wel ben je dan , voor 6 paarden, een hoop vooruitbetaald geld kwijt, als ts tenminste vooruitbetaald had. Maar ik zou die persoon niet meer met mijn paarden vertrouwen.

speurneusc

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-24 09:04

paspoorten gijzelen is niet toegestaan, dus gewoon vertrekken is mogelijk.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-24 09:06

Paarden eerst weghalen. Hoeveel zijn het er? Indien meer dan twee, meerdere mensen met trailers regelen, zodat je alles in 1 keer kunt laden. En verder uiteraard sowieso een paar sterke kerels regelen.

Die paspoorten komen wel. De kans op controle is minimaal, en áls ze je zouden aanhouden, kan je meteen aangifte doen van diefstal van paspoorten door je stalhouder.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-24 09:06

anjali schreef:
Elisa2 schreef:

Ik denk dat de stalhouder bedoelt dat hij nieuwe betalende pensionpaarden wil, geen weidemaatjes die hij zelf moet kopen! Ik vrees voor hem dat hij met dit asociale gedrag zijn stalling niet snel weer vol krijgt .Ik zou ook zo snel mogelijk mijn paarden ophalen en vertrekken, liever vandaag dan morgen.Wel ben je dan , voor 6 paarden, een hoop vooruitbetaald geld kwijt, als ts tenminste vooruitbetaald had. Maar ik zou die persoon niet meer met mijn paarden vertrouwen.

Ja dat begrijp ik, als TS zich gewoon netjes aan de maand opzegtermijn houdt dan heeft de pensioneigenaar daar een maand de tijd voor en anders staan er genoeg weidemaatjes op MP.

Ik zou zelf wel altijd netjes blijven en me aan de regels houden.

Lizenlotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-24 09:08

Anjali waar lees jij dat het om 6 paarden gaat?

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-24 09:12

Ja maar als je he dusdanig bedreigd voelt is een maand blijven echt nog lang en niet uit te houden. Als het even kan dan toch met een groepje de paarden opladen en gaan. Verder netjes het bedrag wel nog betalen tot dat die 'opzegtermijn' is afgerond zodat je zelf wel oké bezig bent. In de tussentijd moet de eigenaar dan maar een leen pony van bekenden regelen als zijn paard alleen komt te staan. Met zulk gedrag heeft hij dat toch echt zelf veroorzaaktdat je sneller weg wilt.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-24 09:15

Tancreda4 schreef:
Ja maar als je he dusdanig bedreigd voelt is een maand blijven echt nog lang en niet uit te houden. Als het even kan dan toch met een groepje de paarden opladen en gaan. Verder netjes het bedrag wel nog betalen tot dat die 'opzegtermijn' is afgerond zodat je zelf wel oké bezig bent. In de tussentijd moet de eigenaar dan maar een leen pony van bekenden regelen als zijn paard alleen komt te staan. Met zulk gedrag heeft hij dat toch echt zelf veroorzaaktdat je sneller weg wilt.

Dat is ook wel weer zo, lastige situatie.

cinniz123

Ts als jij de opzeg termijn gewoon betaald en bij wijze van vandaag al weggaat dan handel je toch gewoon netjes?!
Zou me echt niet laten tegenhouden door iemand die het niet bij het rechte eind heeft,hij kan wel zoveel willen.

Is het een idee middels een aangetekende brief een datum van ophalen door te geven en dat je je paspoorten die dag ook terug wilt hebben?
En als dat eerder is als de aangegeven 6 weken maar je betaald gewoon sta jij volgens mij volledig in je recht.

Blue_flower

Als jij deze 6 weken gewoon betaald zou ik niet weten waarom je niet per direct kunt vertrekken als je elders terecht kunt.

Zorg inderdaad voor voldoende mensen, trailers en laad zo snel maar rustig als je kan in.

Mijn laatste verhuizing ging ook op een totaal niet prettige manier. Ik had correct opgezegd. Maar de eigenaar van de weide vond het nodig om zich te komen bemoeien met hoe wij de paarden inladen, besloot in de weg te gaan staan en schreeuwen. Waarom? Ik heb geen idee. Dan is het fijn als er voldoende mensen zijn.

Je kan altijd vooraf melding maken bij de lokale politie. Vertel je verhaal en wat het plan is. Zij weten dan dat je kunt bellen. Wellicht zijn ze er dan ook sneller.

Dieuwke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-24 09:16

Als je al op de nieuwe plek terecht kunt dan zou ik direct mijn biezen pakken. Netjes het resterende bedrag betalen, mocht dat nog niet gebeurd zijn, en vertrekken. Je wilt toch gewoon met plezier naar je paarden kunnen.

Succes met de verhuizing, jammer dat het je zo lastig gemaakt wordt.

Edit: ik zou proberen de paspoorten eerder te bemachtigen, misschien onder het mom van vaccineren. Dan heb je die maar terug in bezit.

imaudy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-24 09:31

Je paarden worden gegijzeld. Ik zou vandaag nog weggaan. Wat een enge vent. Wie zou de paarden moeten vervoeren?

Match

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-24 09:33

Bah wat zijn er toch een hoop nare mensen op deze wereld.
Uiteraard is het niet jouw probleem dat zijn stallen leegkomen. Netjes blijven en je spullen pakken zou ik zeggen.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-24 09:36

Direct weggaan, evt. zonder paspoorten. Maar die zijn ze verplicht mee te geven. Je mag je paarden immers ook nu op de trailer zetten voor les of wedstrijd en hebt dan ook een paspoort nodig.

Een maand opzegtermijn, beginnend op de eerste van de maand is vaak wel normaal. Dus als je nu opzegt dat je dan tot 1 november moet betalen. September is vaak al betaald, en dan heb je alleen nog oktober om te betalen. Je bent niet verplicht om dan nog te blijven.

Neem wel iemand mee. Ik ken verhalen waarbij de stalhouder met een hooivork het ophalen van paarden probeerde te voorkomen (en politie er toen bij en eigenaar kreeg wel gelijk).

En mocht je niet alle paarden in 1 keer kunnen vervoeren, neem dan mensen mee die ze van het erf kunnen halen, aan de hand bijvoorbeeld. En wandel dan gewoon ergens naartoe. Ik ga er dan wel even van uit dat je aan een weg staat die redelijk rustig is met verkeer. En hou er rekening mee als je dit in de avond doet dat het vroeg donker is.

Juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-24 09:38

Heb je de opzegging ergens digitaal staan?
In deze situatie zou ik denk ik ook even contact opnemen met politie. In ieder geval melding maken dat deze situatie speelt, maar ook om advies te vragen hoe dit veilig aan te vliegen...

6 weken opzegtermijn is zeer ruim. Daarna is het zijn probleem of stallen wel of niet leeg staan.

noviceh

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-24 09:40

Lizenlotte schreef:
Anjali waar lees jij dat het om 6 paarden gaat?
Volgens mij ging het om 6 weken, niet om 6 paarden :D

Vervelende situatie! Als je elders terecht kan en je op de huidige stal niet veilig voelt, dan is de keuze toch snel gemaakt? Netjes de resterende stalling betalen, hij heeft niets over jouw paarden te zeggen. En inderdaad wat mensen meenemen die sterk in hun schoenen staan.

Cinnepin

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-24 09:44

Geen contract is ook geen opzeg termijn. Ik zou gaan, krijg je de paspoorten niet, politie bellen.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-24 09:51

Cinnepin schreef:
Geen contract is ook geen opzeg termijn. Ik zou gaan, krijg je de paspoorten niet, politie bellen.

dit is niet waar....

Maar zoals ik lees heeft ts het gewoon goed gedaan.

De 6 weken zou ik betalen, maar de paarden gingen vandaag nog mee.
Allemaal tegelijk.
Licht desnoods van te voren de wijkagent in met de mededeling wat er speelt.
Maar met genoeg mensen aanwezig zijn en paarden en spullen in 1 keer mee.

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-24 09:58

Wat ik een beetje apart vind, is dat je toch gewoon betaald hebt voor die zes weken? Dan mag jij toch gaan en staan waar je wilt? Hij heeft dan wel een lege stal, maar wel de inkomsten. Ik snap niet wat het probleem dan moet zijn van de eigenaar. Hij had ook met jou kunnen afspreken dat hij de vrijheid heeft om de stallen in gebruik te nemen op het moment dat jij weg bent. Dan zou hij zelfs dubbele inkomsten hebben. Ik kan me voorstellen dat dit geen prettige werkwijze is, TS en ik sluit me dan ook aan bij degenen die voorstellen om een wijkagent of de politie op voorhand op de hoogte te brengen en met een aantal personen de paarden in één keer op te halen. Uiteraard is de stalhouder dan verplicht om jou de paspoorten mee te geven. Doet hij dat niet, dan bel je ter plekke naar de agent die je op voorhand ingelicht had.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-24 10:00

Opzegtermijn is normaalgesproken gelijk aan je betaaltermijn als er contractueel niets anders is afgesproken. Betaal je per maand, dan is je opzegtermijn ook een maand.

Er zou overigens best wel wat 'ruis' op de lijn bij de stalhouder kunnen zitten dat hij denkt dat je eerder weg wilt maar dan ook die 6 weken niet wilt betalen.
Dus TS, ik zou dat wel nog even expliciet verduidelijken, in een appje of mailtje.
Laatst bijgewerkt door Ibbel op 18-09-24 10:02, in het totaal 1 keer bewerkt

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-24 10:01

Gewoon je opzegtermijn betalen en zsm met een paar man je paarden en spullen verhuizen :j

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-24 10:03

Ibbel schreef:
Opzegtermijn is normaalgesproken gelijk aan je betaaltermijn als er contractueel niets anders is afgesproken. Betaal je per maand, dan is je opzegtermijn ook een maand.

Er zou overigens best wel wat 'ruis' op de lijn bij de stalhouder kunnen zitten dat hij denkt dat je eerder weg wilt maar dan ook die 6 weken niet wilt betalen.
Dus TS, ik zou dat wel nog even expliciet verduidelijken, in een appje of mailtje.

die ruis zou goed kunnen zijn :j

Dat moet je idd wel duidelijk hebben