Wie wil er meehelpen om tracks te tekenen?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Duhelo

Wie wil er meehelpen om tracks te tekenen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-24 08:28

Wij hebben een 9000 m² grond voor de 4 paarden. De paarden staan in groepjes van twee, elk met hun eigen stal, paddock en weide. Op beide stukken wil ik een tracksysteem maken. De paddocks zijn reeds aangelegd. Aan de stal is hun eerste hooipunt, alsook water, verharding, zandpaddock.

Het idee is om een basis winter track te hebben (kleigrond, dus dat lopen ze wel kapot, in de jaren zouden we die beetje bij beetje willen verzanden), en dan kleinere tussentracks die in de zomer in verschillende patronen opengezet kunnen worden. Paarden mogen allemaal op het gras (met strookbegrazing). Dus vooral bij de trekpaarden willen we voldoende gras overhouden zodat er in de zomer geen hooi moet bijgevoerd worden. (Het idee is dat we om en om een stukje kunnen openzetten en bij veel gras met strookbegrazing opschuiven, stukje op is die dicht, ander stukje open met strookbegrazing.)

De twee groepen worden niet gemengd. Zwart zijn de vaste omheiningen, blauw is de stal met de paddocks daar rond. Groen zijn de doorgangen. Het zwarte hokje is het kippenpark.

Dit is het totale stukje, het kleinste voor de rijpaarden (+- 2500 m²), grootste voor de trekpaarden.(+- 5000m²), oppervlaktes weide, exclusief de paddocks.
Afbeelding

En dit is mijn eerste draft :+. Beige de winterpaden, groen de zomerpaden.
Afbeelding

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-24 08:36

Hoeveel trekpaarden heb je? 2? Ik heb ook 5000m2, voor 2 grote pony's en een mini en ik moet in de zomer echt nog gewoon hooi bijvoeren, dat red ik niet op alleen gras. Misschien als je alleen een track rondom maakt en de rest wei houdt, maar ik heb ook paadjes tussendoor en dan hou je echt te weinig wei over. Mijn grootste weitje is met 3 weken helemaal kaal en dan staan ze er maar een uurtje of 5 per dag op. En zo heb ik 5 weitjes. Dus als je ze er volledig op hebt, ga je dat echt niet redden. Dan heb je met een kleine week alles kaal en met verweiden is dat echt niet zo snel bijgegroeid op het 1e weitje zeg maar.

Ik zou in jouw geval gewoon starten met een track rondom en een slingerpad tussendoor voor de zomer. Daar langs wat bomen en struiken plaatsen voor de snack en dan de rest wei houden. En dan kijken hoe je uitkomt in de zomer.
Edit: zie nu je paden. Lijkt me prima zo. Speels, hou ik van.
Laatst bijgewerkt door Daihyo op 16-09-24 08:42, in het totaal 1 keer bewerkt

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-24 08:42

Tja dit lijkt mij een prima ontwerp.

De groene paden zal je op deze manier ingetekend hebben om daarmee de weide in kleinere weitjes onder te verdelen. Ik vind de meest puntige stukjes van de weitjes wel een beetje tricky ivm mogelijk elkaar vastzetten. Maar wellicht wilde je daar iets van bomen / struiken aanplanten?

En ik vind het nog een overweging om op het stuk voor de koudbloeden het winterstuk helemaal rondom te maken, maar wellicht heb je dat groene pad aan de rechtergrens na voor de zomer gehouden omdat dat een erger nat stuk is in de winter....?

Ik zou zelf nog een roundpen overwegen ergens, dat is ook altijd wel leuk als ze even een rondje kunnen galopperen en het geeft wat extra sjeu aan je indeling :)

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-24 08:43

2 Trekpaarden inderdaad.
We moeten even aftasten hoe het met het gras zit, hooi bijvoeren in de zomer is uiteraard geen probleem, maar hoe minder hoe liever natuurlijk.

Momenteel is het gezaaid van mei, is het in juni even gebloterd geweest en staan ze er sinds begin augustus op in strookbegrazing.
1/4 de is afgegeten geweest, nu zijn we aan de andere kant gestart, daar is nu ook 1/4 de kort, maar het eerste stuk is inmiddels al weer bijgegroeid, ik heb nu nog zeker 2/3 de over in langer dik gras.

Bij de rijpaarden ietsjes minder van hun stuk; maar scheelt niet veel.
De rijpaarden is het niet erg als die wat beperkter op gras staan, en ik denk dat zij de tracks algemeen meer zullen gebruiken, dit betreft een actieve draver en een iets luiere PRE die wel meer in beweging mag gehouden worden en wel wat op dieet mag. Dus deze mogen de tracks wel iets uitgebreider. Die merk ik ook dat die regelmatig rondje lopen, in de paddock komen kijken en meer op ontdekking uitgaan.

Die trekpaarden zijn saaier en bewegen enkel tussen de waterbak en het gras, die hebben precies minder behoefte aan een langere track (en zouden ook laten om te gaan drinken omdat ze moeten omlopen bijvoorbeeld.).
Dus ik denk inderdaad om voor hun een wintertrack en een stukje ertussen te voorzien maar dat vrij basic te houden.

pmarena schreef:
Tja dit lijkt mij een prima ontwerp.

De groene paden zal je op deze manier ingetekend hebben om daarmee de weide in kleinere weitjes onder te verdelen. Ik vind de meest puntige stukjes van de weitjes wel een beetje tricky ivm mogelijk elkaar vastzetten. Maar wellicht wilde je daar iets van bomen / struiken aanplanten?

En ik vind het nog een overweging om op het stuk voor de koudbloeden het winterstuk helemaal rondom te maken, maar wellicht heb je dat groene pad aan de rechtergrens na voor de zomer gehouden omdat dat een erger nat stuk is in de winter....?

Ik zou zelf nog een roundpen overwegen ergens, dat is ook altijd wel leuk als ze even een rondje kunnen galopperen en het geeft wat extra sjeu aan je indeling :)

Bij de trekpaarden is het rechtergedeelte door mij een zomertrack geworden, die is niet persé noodzakelijk, maar ik wil daar geen wintertrack. Daar zijn er buren met een mooie strakkere aangelegde tuin/weide, en dan maak ik daar liever geen modderpad naast. Voor hun ook wel zo fijn dat ze uitzicht hebben op een groene weide ipv drek :+ . De hoek rechtsboven ligt lager en is inderdaad een heel nat stuk. Dit wordt in no time kniediepe drek op deze klei.

Ik zou in die puntige stukjes inderdaad bomen plaatsen, uiteraad kunnen we de samenloop van de tracks ook groter / ronder maken en hier dan met tijd voerplaatsen voorzien. Een roundpen is idd een leuk idee.
De grotere zandpaddock onderaan bij de trekpaarden zouden we wel doen omdat dat enerzijds de uitloop is van het lange rechte stuk (en dus de racetrack zal worden), alsook dat die iets hoger is en hopelijk een altijd droge ligplaats voorziet.

Idee is wel dat de basis voerplaats aan de stal komt, gewoon puur voor het gemak in de winter in de week. Dagen met meer tijd kunnen we dan wel snacknetjes of extra hooinetjes gaan rondhangen, maar enkel op de droge dagen.
Idee is om met tijd de voerplaatsen wel in zand/verharding te maken, maar dat is grotendeels afhankelijk van het budget :+

Hoe breed moeten paden minimum worden? Hoe maak je veilig gesplitste paden (zodat ze bv aan een kant balkjes/ keien / whatever hebben en aan de andere kant rechstreeks doorkunnen)? Hoe en waar zet je beplanting (en welke) om zichtbarrières te maken zonder dat het opgevreten wordt (en die niet te arbeidsintensief zijn)

Tink89

Re: Wie wil er meehelpen om tracks te tekenen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-24 09:57

Hoe er rekening mee dat bomen fijn zijn, maar ook lastig als je zo veel mogelijk gras wilt. Aan de noordzijde in de schaduw krijg je mos ipv gras onder/achter je boom en door bladuitval e.d. is het voor gras niet makkelijk groeien onder een boom.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-24 10:02

ik vrees dat we de bomen sowieso moeten afzetten. De trekpaarden schuren graag en duwen alles zonder stroom de grond uit :+ . Toch tot de boom groot en sterk genoeg is dat ze mogen duwen, dus de komende tien jaar ofzo? :+ .

Ik denk dat ik vooral wilgen zal kiezen omdat die wel behoorlijk wat water opnemen en we zo mss de nattere stukken kunnen iets droger houden?

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-24 10:03

Wilg en zwarte els zijn goed tegen vocht bestand :j

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-24 12:39

Begrijp ik nou goed dat je in eerste instantie niks aan de klei gaat doen op de winter paden maar het ze wel last stuk lopen? Dat zou ik je heel erg af willen raden omdat ze dan de grond enorm verdichten en je of heel lang vocht problematiek blijft houden of veel hogere kosten hebt aan het aanleggen van betere paden(omdat je eerst de verdichte laag moet doorbreken).

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-24 12:55

Malenka schreef:
Begrijp ik nou goed dat je in eerste instantie niks aan de klei gaat doen op de winter paden maar het ze wel last stuk lopen? Dat zou ik je heel erg af willen raden omdat ze dan de grond enorm verdichten en je of heel lang vocht problematiek blijft houden of veel hogere kosten hebt aan het aanleggen van betere paden(omdat je eerst de verdichte laag moet doorbreken).

Dat was idd het idee. Op mijn huurstuk vroeger had ik gewoon de paden open in de winter, werd het modder het werd modder, (heb daar nooit zand op gebracht eigenlijk.)
Nu is het wel het idee om te kijken hoe de paden zich houden en met tijd ev op de slechte plekken wat zand op te brengen of te verbeteren.

Financieel gezien is het geen optie om al die paden al direct in zand te brengen deze winter (en de volgende jaren wss niet. Als ik globaal kijk naar de meters hebben we in paden minstens het dubbele van oppervlakte bij de paddock, die investering is niet direct mogelijk.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-24 13:57

Kunnen tamme kastanjebomen bij paarden?

Symke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-24 15:32

Duhelo schreef:
Kunnen tamme kastanjebomen bij paarden?

Jazeker, wel.goed beschermen , zijn ze hier dol op