Zoektocht naar de juiste plek - advies gevraagd

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Jenara

Zoektocht naar de juiste plek - advies gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-24 11:07

Dag lieve bokkers,

aangezien er in het topic "welke stal/weide moet ik kiezen" al even niet meer gereageerd wordt,
op ik toch even zelf een topic om jullie advies te vragen.

Ik ben begin juli met mijn paardje verhuisd omdat ik zelf 70km verder ben gaan wonen en ik wou haar uiteraard graag meenemen.

Ik ga een lang verhaal proberen kort samen te vatten:

Jenara, mijn PRE merrie van nu 9j staat nu al zo'n 4j 24/7 buiten, op onze vorige stal was dit prima geregeld, voldoende voer, voldoende schuilmogelijkheden, ...
Om deze reden ben ik voor de nieuwe plek dus ook op zoek gegaan naar een 24/7 buiten plek, maar die bleek helaas zéér moeilijk te vinden. Ik sta ondertussen sinds januari op een wachtlijst bij een stal, waar het ook allemaal heel goed lijkt te zijn, maar jammer genoeg is daar nog steeds geen plaats voor ons, ik noem dit even plek A.

Noodgedwongen heb ik dan gekozen voor de enige andere 24/7 optie in de buurt en daar zijn we dus sinds juli naartoe verhuisd. Ik kan er echter niet aarden, ik merk dat naar mijn paard gaan echt een opgave wordt, omdat ik gewoon echt niet graag op deze plek kom. En als klap op de vuurpijl, vind ik Jenara ook wat apathisch ogen, ligt ze duidelijk niet echt helemaal goed in de groep en sinds kort begint ze ook last te krijgen van flinke mok, voor mij een heel duidelijk teken dat ze zelf ook niet echt happy of goed staat hier.
Er is ook echt te weinig schuilmogelijkheid, er is geen verharding en straks voor in de winter heb ik niet eens een piste of zelfs verlichting.

Nu was dit altijd bedoeld als tijdelijk oplossing, maar ondertussen is er helaas nog steeds geen plek op de stal A, waar ik eigenlijk naartoe wil.

Nu kijk ik naar twee alternatieven (nog steeds tijdelijk, want ik wil gaat op lange termijn gewoon graag op plek A staan)

1. stal B; paddock paradise, 24/7 buiten, met meer schuilmogelijkheden en stukken verharding, ook een meer gemengde groep. Hier ben ik reeds gaan kijken en leek een hele fijne plek, maar is minstens 20min. met de auto bij goed verkeer, waardoor ik uiteindelijk koos om haar dichter in de buurt te zetten. Voor mij is hier wel een fijne sociale groep van mensen rond mijn leeftijd en een buitenpiste met verlichting. Moet hier wel klusjes doen, wat momenteel met een heel druk leven niet super praktisch is.

2. stal C; Een grote pensionstal op 15min. fietsen. Hier staan de paarden wel 's nachts op stal. 's zomers staan ze dagelijks van 's ochtends tot 's avonds buiten in groepjes en je spreekt zelf al hoe laat ze buiten en binnen gaan. In de winter is het blijkbaar om de andere dag, maar ook wel de hele dag buiten in groepjes. Dit is een vrji grote stal, dus ook een heel sociaal leven + héél veel accomodatie; twee binnenpistes, grote buitenpistes, galopbaan, ...

Het grootste vraagteken voor mij is of Jenara ok zou zijn met terug 's nachts op stal staan. Voor ik haar kocht stond ze zowat permanent op stal en het eerste jaar bij mij stond ze ook 's nachts op stal. Tijdens weekendjes weg heeft ze ook nog wel eens op stal gestaan en op zich kan ze dit wel, maar ik vind het moeilijk inschatten of ze dit erg vindt of eigenlijk best ok.
Het enige dat ik met 100% zekerheid weet, is dat ze overdag alleen op de weide staan echt verschrikkelijk vindt, maar dat is op beide plekken niet het geval.
Stal C zou voor mij natuurlijk wel een stuk makkelijker zijn, dichterbij en ik hoef geen klusjes te doen + binnenpistes ... (prijskaartje is ook naar behoren, maar dat is op dit moment even van minder belang voor mij)
Mijn dilemma is dus vooral de vraag of ik haar met stal C echt te kort zou doen t.o.v. stal B? want hoewel mijn plezier en hobby belangrijk is, komt haar welzijn altijd op nr. 1

Wie oh wie kan me een beetje helpen deze moeilijke knoop door te hakken?

CrazyCat

Re: Zoektocht naar de juiste plek - advies gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-24 11:10

Als het mijn paard zou zijn en ik zeker zou weten dat het tijdelijk is dan zou ik haar denk ik liever niet helemaal in een kudde integreren met alle stress van dien. mijn merrie maakt het echt niet veel uit zolang ze overdag gewoon buiten kwam.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-24 11:25

Is het de bedoeling om met tijd naar Stal A te gaan? of zou B of C eventueel definitief zijn?

Als je sowieso naar stal A gaat zou ik voor C kiezen, zorgen dat ze lekker de ganse dag buiten komt, en de meeste vinden het echt niet erg om in de winter snachts lekker droog te staan met een bult hooi. Eis voor mij zou wel zijn dat er onbeperkt ruwvoer is snachts, en er ook overdag gras is OF bijgevoerd wordt op de weide / paddock. en dat het overdag ook geen blubber is maar degelijke paddocks of ruime weides.

Stal B zou ik niet doen gezien de klusjes en weer integratie in een andere kudde, afstand en faciliteiten, in de praktijk ga je maar 3 keer per week langs je paard gaan en zoveel tijd kwijt zijn aan de klusjes dat je ook niet meer met je paard zelf bezig zal zijn.

Op Stal C komt ze én buiten én kan je bezig zijn met paard (moet je wel even kijken hoe het binnen en buitenzetten geregeld wordt).

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-24 11:46

Citaat:
stal C

Hier staan de paarden wel 's nachts op stal.
's zomers staan ze dagelijks van 's ochtends tot 's avonds buiten in groepjes en je spreekt zelf al hoe laat ze buiten en binnen gaan.
In de winter is het blijkbaar om de andere dag, maar ook wel de hele dag buiten in groepjes.

Begrijp ik nou goed dat ze in de winter om de dag buiten komt? Dus dan 40 uur achter elkaar op stal staat voor ze weer buiten komt?

Zoja, dan is het (uiteraard) sowieso geen optie. Daarnaast vind ik zelf de winters met 16 uur stal ook geen optie (want 'de nacht' op stal klinkt redelijk, maar ze gaan natuurlijk pas met licht naar buiten en voor donker weer naar binnen dus het is heel veel meer dan alleen de nacht). Dus ik zou voor stal B gaan, dat zij daar gewoon haar leven leeft en niet op jou hoeft te wachten om haar uit stal te halen.

Lijsken

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-24 11:52

Ik weet niet hoeveel paarden er op plek A staan, maar het klinkt alsof de doorstroming minimaal is (wat een pluspunt is natuurlijk, mensen hebben het er naar hun zin!) en het best nog een jaar of langer kan duren voor je er terecht kan. Ik zou dus zoeken naar een semi-definitieve plek in plaats van opnieuw een tijdelijke plek.

Plek C klinkt daarnaast alsof dat sowieso niet passend is voor je, en is maar 5 minuten dichterbij dan plek B. Ik zou dus sowieso kiezen voor optie B, daar sta je ook voor een langere periode goed :)

monsera

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-24 11:56

Tsja heel lastig.
Want weet je zeker dat er plek komt op stal A je eerste keus. Dat kan nog wel jaren duren.

Dan zou ik zelf wel voor stal B gaan. Maar aan de andere kant weten ze dat je maar tijdelijk komt.
Dat zou ik als stal en stalgenoten dan weer vervelend vinden de tijdelijke wisseling in de kudde. Wat best heel heftig is voor paard en mens.
Maar mss als je er jaren staat wil je mss wel niet eens meer weg.
Mocht er ooit nog plek komen op stal A.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-24 11:58

ik had gemist dat stal C maar 5 minuten dichterbij is dan stal B. En om de dag maar buiten had ik ook overgelezen, dat zou voor mij dan absoluut geen optie zijn en zeker voor Stal B kiezen. Klinkt ook als een fijne plek, misschien kan je je klusjes wel afkopen, en dan kan je alsnog naar stal A, of bij B blijven.

SUSANNEx

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-24 12:04

Stal B is 20 minuten met de auto en stal C is 15 minuten fietsen, dus volgens scheelt dat wel meer da 'maar 5 minuten'?

Lastig zeg! Ik denk dat stal B neer gaat komen op dat je daar vooral bent voor klusjes en minder voor je paard. Maar heeft je paard de andere 23 uur per dag wel vrije beweging. Bij stal B kan je vooral komen voor je paard, maar komt ze maar om de dag buiten? Dat is inderdaad wel erg veel op stal.

Ik denk dat ik toch voor stal B zou gaan, dan weet je zeker dat je paard in elk geval goed staat. Als je dan een dag niet kan komen vanwege drukte, hoef je je daar niet druk om te maken.

DiantaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-24 12:17

Ik zou dit een hele makkelijke keuze vinden: hoppa naar stal B!

Jenara

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-24 12:18

Jullie reacties zijn helaas even “wiebelig” als mijn hoofd
Het verschil is idd wel meer dan 5minuten ..
Realistisch gezien qua verkeer, zal stal B een halfuurtje met de auto zijn, stal C is 6min met de auto, maar daar zou ik dus liever met de fiets heen gaan.

Heel simpel gesteld, vrees ik dus idd dat ik bij stal B er maar 2-3x per week ga geraken en dan vooral bezig ga zijn met klusjes.
Bij stal C staat mijn paard echter te veel binnen naar mijn zin

Zowieso wil ik naar stal A zodra het kan, qua afstand, prijs en faciliteiten is er niets dat ook maar in de buurt komt .. maar dat kan idd nog heel lang duren

Maflinger_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-24 12:20

Stal C past volgens mij momenteel goed in jouw leven en als het dichtbij is kan je vaker gaan. Omdat je daar geen klusjes hebt, kan je meer tijd aan je paard besteden. (En dat is ook nodig want ze staat daar waarschijnlijk iets te vaak op stal, maar misschien kan je iets regelen met (een) stalgenootje(s).

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-24 12:29

Ik zou stal c doen.
Nu de herfst en de winter eraan komt.
En je paard heeft flinke mok, dat lijkt me dan nu ook een voordeel.
En er zijn misschien mogelijkheden om je paard zelf extra buiten te zetten om de dag, of iets te regelen met stalgenootjes oid.
En ondertussen blijf je op de wachtlijst staan bij de stal waar je het liefst heen wil.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-24 13:19

Staan ze bij stal C in de winter nu iedere dag buiten in groepjes of om de dag?

Voor mij zou het wel belangrijk zijn dat paard echt iedere dag buiten komt, als dat zo is dan zou ik voor stal C gaan.

Ik denk niet dat het voor Jenara erg is om s"nachts weer op stal te staan, sommige paarden vinden dat juist fijner en voor de mok is het sowieso beter.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-24 13:20

Kan je even bij Stal C gaan luisteren of er mogelijkheid in is dat ze wel iedere dag buiten komt?
Dan denk ik even, iedere dag 8-10 uur buiten, jij kan ze savonds nog eens extra los zetten / wandelen / rijden, en voldoende ruwvoer, dan komt dat wel goed.

Jenara

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-24 14:34

Ik ga morgennamiddag even kijken bij stal C en eens horen welke mogelijkheid er is om ze elke dag buiten te krijgen! Als dat lukt, denk ik dat het voor ons beide op dit moment de beste oplossing is.

Bedankt voor het meedenken iedereen!