Tips voor opslag en vervoer mest?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Jets

Tips voor opslag en vervoer mest?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-24 13:46

Wij hebben sinds kort paarden aan huis. We zijn er nog niet helemaal over uit waar wij de mesthoop willen hebben. Daarom zoeken we voor het komende jaar een tussenoplossing in de vorm van een karretje om de mest na het mesten met de kruiwagen in op te slaan. Deze mogen we dan bij de buurman legen.

Wat we zoeken:
- Iets waar we de mest vanuit de kruiwagen op kunnen slaan tot het vol is om te legen
- Geschikt om met de elektrische kruiwagen (Bravo Mobarrow Konka Extra) in/op te rijden, waarbij we de kruiwagen ook nog kunnen kiepen (bak met handvaten gaat hierbij de hoogte in).
- Iets wat makkelijk te kiepen is
- Aan te koppelen achter auto of onze mini trekker
- Mag zonder kenteken zijn

Ik zat zelf te denken aan een veewagentje oid, maar ben bang dat dit snel gaat rotten. Wat zou geschikt zijn? Een mestcontainer vond ik nogal tegenvallen qua huur/koop kosten + het legen.

Rocamor

Re: Tips voor opslag en vervoer mest?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-24 13:50

Hoe ver is de buurman van jullie verwijderd? Ik mag ook de mest bij de buurman brengen en doe dat gewoondagelijks (meerdere keren) met mijn kruiwagentje

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-24 13:54

Kipper aanhangwagen met alu-bodem - geremd, MTM van minimaal 2 ton. Anders kan je er 2 kruiwagens in kwijt, want mest is zwaar, aanhanger leeg is zwaar (zeker een kipper) en ongeremd (en dus zonder kenteken) mag je hooguit 750 kg achter je auto hangen.
Iets anders is ontzettend onhandig, dan ben je 4x met dezelfde mest bezig: 2x scheppen en 2x leeggooien.

Zit je aan 4000-6000 euro, en dan kan je dus veel beter 1 seizoen een container huren.
Of je mest ergens tijdelijk in een hoekje gewoon op de grond opslaan. Nog simpeler.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-24 14:27

Wij hebben een vrij hoge kipper, en met een hardhouten loopplank is het goed te doen om erop te rijden en de kruiwagen te legen.
Ik gebruik hem overigens al jaren niet meer voor mest. Ik heb twee composthopen gemaakt die mijn ene paard eigenlijk net niet helemaal vol krijgt in een jaar tijd, maar ze zijn ideaal voor op de moestuin.

Devitootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-24 14:32

Hier ook een (handmatige)kipper met alu bodem (1,50 breed en 2,70 lang) tweedehands gekocht (rond de 2700 euro als ik me goed herinner). Kan een week mest op van drie kleine paardjes. Hier een slang op laten zetten zodat hij aangesloten kan worden op de hydroliek van de tractor en ik met een hendeltje kan kiepen. Handmatig afscheppen is echt funest voor je lijf, dus dat zou echt mijn laatste optie zijn.

Als oploopplank hebben we een aluminium oprijdplaat voor motorfietsen.

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-24 15:11

Ibbel schreef:
Kipper aanhangwagen met alu-bodem - geremd, MTM van minimaal 2 ton. Anders kan je er 2 kruiwagens in kwijt, want mest is zwaar, aanhanger leeg is zwaar (zeker een kipper) en ongeremd (en dus zonder kenteken) mag je hooguit 750 kg achter je auto hangen.
Iets anders is ontzettend onhandig, dan ben je 4x met dezelfde mest bezig: 2x scheppen en 2x leeggooien.

Zit je aan 4000-6000 euro, en dan kan je dus veel beter 1 seizoen een container huren.
Of je mest ergens tijdelijk in een hoekje gewoon op de grond opslaan. Nog simpeler.

Ik heb ook een elektrische kipper gekocht en kan er voor twee weken mest in kwijt. Heb 1900€ betaald en heeft allang zn geld opgsbracht voor mn gevoel.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-24 08:03

Elektrische kiper met 2 alu oprijplaten. Zware kwaliteit. Tussen 1,5 en 2 meter breed bij net geen 3meter denk ik. Wij hebben met huif er op zodat de mest droog blijft en de wanden iets verhoogd zodat er meer in kan. Met 6 pony's 1x per week legen. Nadeel is inderdaad de lengte en hoogte. Met grote elektrische kruiwagen is het lastiger om die te legen. Wij werken met kleine/korte kruiwagens.

Mirjam79

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-24 08:21

Ik had altijd een "gewone" aluminium tandemasser die kon kiepen.
Met betonplex platen de wanden verhoogd, waardoor ik voor ongeveer een maand mest kon houden.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-24 10:56

Ik heb ontdekt dat ik een 600 kilo mest heb per 5 dagen, van twee gewone paarden en twee trekpaarden.
Momenteel heb ik een ongeremde kipper die we om de 5 dagen gaan ledigen, heb wel eentje met zijkanten die omlaag kunnen, momenteel is het een handmatige kipper, maar als de boer aanwezig is schraapt die de mest eraf met de weidemann (dat gaat sneller :P en minder lastig ).

Een aanhanger met een mtm van 2000 kilo is wel beter, maar het eroprijden met een kruiwagen vind ik een crime (ik heb 5-6 gewone kruiwagens per dag ...)

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-24 12:35

Wij werk met de normale (kleine) kruiwagens en met de rijplaten die bij de kar horen tegen elkaar aan gaat het er op rijden heel simpel. Alleen de kruiwagens niet te zwaar vullen.